Helliconia ​Spring (Helliconia 1.) 3 csillagozás

Brian W. Aldiss: Helliconia Spring Brian W. Aldiss: Helliconia Spring Brian W. Aldiss: Helliconia Spring Brian W. Aldiss: Helliconia Spring Brian W. Aldiss: Helliconia Spring Brian W. Aldiss: Helliconia Spring

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

A planet orbiting binary suns, Helliconia has a Great Year spanning three millennia of Earth time: cultures are born in spring, flourish in summer, then die with the onset of the generations-long winter. Helliconia is emerging from its centuries-long winter. The tribes of the equatorial continent emerge from their hiding places and are again able to dispute possession of the planet with the ferocious phagors. In Oldorando, love, trade and coinage are being redisovered, This is the first volume of the Helliconia Trilogy – a monumental saga that goes beyond anything yet created by this master among today's imaginative writers.

Eredeti megjelenés éve: 1982

>!
I Books, 2002
400 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780743444729
>!
362 oldal · ISBN: 0020160909
>!
Triad Books, 1983
ISBN: 0586053654

1 további kiadás


Kedvencelte 1

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

Noro P>!
Brian W. Aldiss: Helliconia Spring

Aldiss specialitása a „kőkorszaki hard SF”. Földburok, Amíg világ a világ, Helliconia: ezek mind egy rendkívül primitív viszonyok között élő néppel kezdődnek, akik megpróbálják felfogni, miféle világban is élnek. Az én kedvencem egyébként ezek közül a középső, elsősorban feszesebb története miatt. A Helliconia tavasza ugyanis ismét csak súlyos kitérőktől és széttagolt cselekménytől terhes.

Ezen a világon az évszázados tél újra meg újra szétrombolja mindazt, amit az emberiség a kedvezőbb évszakokban felépített. A könyv elején jóformán az ősközösségben járunk, majd megismerünk egy primitív várost, eljutunk a rabszolgatartásig, felfedezzük a földművelést és a háziasított állatokat, a pénzt és a tudományos gondolkodás alapjait. Hála az előző nyárról fennmaradt, töredékes emlékeknek, mindez néhány generáció alatt végbemegy.

Sajnos a szerző nem igazán tudta eldönteni, hogy a világról akar írni vagy az emberekről. A váltások nincsenek igazán megalapozva: a mindentudó, globális narráció néha a bolygó körül keringő űrállomás nézőpontjából érkezik, néha pedig csak úgy spontán ágyazódik a szövegbe. A főszereplők rendszertelenül válnak valóban fontosakká vagy teljesen lényegtelenné. Időnként mintha egy természetfilm szövegkönyvét olvasnánk, emberek hosszú oldalakon nem is bukkannak fel. A biológiai részletek egyébként nagyon érdekesek – főleg a vírussal kapcsolatos részek – , csak kéne hozzájuk egy szótár. A phagor (ők egy értelmes faj, akik a téli időjáráshoz alkalmazkodtak) anatómia például tele van olyan kifejezésekkel, amelyek szerintem nem léteznek egyetlen földi nyelvben sem. Vagy ha léteznek, nem azt jelentik, amit itt.

Ráadásul az a fránya mindentudó narráció bizonyos témákról egyszerűen nem hajlandó nyilatkozni. Mik azok az oktávok? (Talán valami földmágneses dolog?) Tényleg lehet beszélni a halottakkal? (A phagorok esetében ennek van biológiai alapja, mert náluk az élet vége – ha nem erőszakos – egészen másképp zajlik le, na de az embereknél?) Ezek az „emberek” nem a földi emberek leszármazottai? És az a bizonyos földi űrállomás tényleg csak abból a banális okból lenne itt, amit a könyv sugall? Bennem nagyon sok kérdés maradt, amelyre a tavaszi (ókori) társadalom nem képes kellően tudományos választ adni.

2 hozzászólás
Helyna IP>!
Brian W. Aldiss: Helliconia Spring

A bevezetőben ott van minden. Miről szól ez a könyv? „A change in the weather…” :)

Nagyszabású regény, sok tuti ötlettel, nagyon jó világfelépítéssel, az egészbe nagyon hamar belecsöppentem. Az elején nehéz volt kiismerni a struktúráját (volt egy nagyon hosszú prológus, ami után nem igazán tudtam, hogy most mi van/lesz), de aztán az ember beleszokik, hogy valóban egy hosszadalmas klímaváltozás drámáját olvashatja itt, amelyben az emberi (és nem emberi) történetek csak valamiféle kísérőhangszerként funkcionálnak. Ennek ellenére a karakterek is egész jól ki vannak bontva (nálam automatikus kedvencként adódott a csillagásznő Vry :) és nagyon tetszett, ahogy lassan kitalálta, hogy akkor most hogy is működik ez az egész a két nappal meg a változó időjárással).

Néhol én nehezen haladtam a könyvvel, kicsit túl részletesnek, lassúnak érződött – persze a nyelvezete sem egyszerű, szóval ez az én hiányosságom is lehetett. Annak éreztetése, hogy minden, ami történik csak apróság a nagy dolgok és változások árnyékában néhol nekem túl direkt és szájbarágós volt, máshol viszont nagyon is érzékletes. Tetszett, ahogy a földi megfigyelők is megjelentek, egyre gyakrabban is a vége felé. A phagor-ok és a „Freyr fiainak” szembenállása is még sok mindent rejthet magában később szerintem.

Úgyhogy most picit megpihenek ez után a kiadós olvasmány után, de mindenképpen érdekelni fog a másik két könyv is.


Népszerű idézetek

Noro P>!

‘I think the darkest place in the universe is inside human skulls.’

Chapter II: The Past That Was Like a Dream

Noro P>!

‘We survive by collective effort, and always have done.’
‘But we can only grow through individuality.’

Chapter XI: When Shay Tal Went

Noro P>!

No man can explain his religion to a stranger.

Prelude: Yuli

Noro P>!

You think we live at the centre of the universe. I say we live in the centre of a farmyard. Our position is so obscure that you cannot realise how obscure.

Embruddock (motto)

Noro P>!

Surely every human being who had ever lived had had to face up to that question, and answer it in her own way: have we sole charge of our own actions?

Chapter VIII: In Obsidian

Noro P>!

‘Simple observation. But no observation, however simple, can be made except by those predisposed to make it.’

Chapter XIII: View from a Half Roon


A sorozat következő kötete

Helliconia sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Adrian Tchaikovsky: Children of Time
Arthur C. Clarke: Rendezvous With Rama
Joan Slonczewski: Daughter of Elysium
Kim Stanley Robinson: Red Mars
Greg Egan: The Eternal Flame
Ian McDonald: The Dervish House
Greg Bear: Darwin's Radio
Robert Charles Wilson: Spin
Cixin Liu: The Three-Body Problem
Arthur C. Clarke: 2001: A Space Odyssey