Beszélgetések ​Picassóval 5 csillagozás

Brassai: Beszélgetések Picassóval Brassai: Beszélgetések Picassóval

„Brassai ​eleven szem” – írta Henry Miller. François Mauriac meg így nyilatkozott: „Különleges valaki… Senkihez nem hasonlítható fényképész: valójában festő, szobrász, aki a szobrászat és a festészet helyett a fényképészetet választotta.” Ez a sokoldalú egyéniség, a világhíres fotó- és filmművész, festő és író brassói születésű magyar, eredeti nevén Halász Gyula. 1924 óta él Párizsban, a művészeti élet legnagyobb sodrásában. A Beszélgetések Picassóval több mint harminc és eseményeit eleveníti fel. Ennyi ideje annak, hogy Brassai a boisgeloup-i kastélyban járt, ahol Picasso szobrait fényképezte a művész hatalmas Hispano kocsija fényszóróinak világánál. Tanúja volt Picasso életének, mely a La Boétie utcai, majd a háború alatt és után a Grands-Augustins utcai műtermekben zajlott, és évekkel később Dél-Franciaországban ismét találkozott vele. A festő központi alakja körül megjelennek a kortársak és barátok: Dali, Eluard, Reverdy, Sartre, Camus, Cocteau, Michaux, valamint… (tovább)

>!
Corvina, Budapest, 1981
288 oldal · ISBN: 9631311235 · Fordította: Réz Ádám
>!
Corvina, Budapest, 1968
292 oldal · Fordította: Réz Ádám

Kedvencelte 4

Most olvassa 2

Várólistára tette 11

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

akire P>!
Brassai: Beszélgetések Picassóval

Jövő héten mi is beszélgethetünk majd Picassóval, ugyanis tárlata nyílik a Magyar Nemzeti Galériában „Alakváltozások” címmel – s ha már erre jár Pablo, én biztos elmesélem majd neki a művészetével kapcsolatos „nézetváltozásaimat”. Ugyanis a barcelonai Picasso Múzeumban tett látogatásom előtt én ki nem állhattam az alkotásait – talán a túlhájpoltsága miatt. „Kevés művészben van meg az a képesség, amellyel magának sikerült elfogadtatnia az Avignoni kisasszonyok-at. Éhen halnának. Matisse-tól hallottam egyszer: 'A képességen felül még erő kell, hogy meg tudjuk védeni.' Magában megvolt ez a képesség: huszonöt éves korában híres volt, sikere volt.” – mondja a könyvben Brassai Picassónak, aki így válaszolt: „Kell is a siker, nagyon fontos dolog! Sokszor mondják, hogy a művész csak önmagának dolgozzon, a 'művészet iránti szeretetből', és vesse meg a sikert. Ez ostobaság! A művészeknek szüksége van a sikerre. Nemcsak azért, hogy megéljen, hanem elsősorban ezért, hogy meg tudja valósítani a művét. …De hol van az megírva, hogy a siker mindig azoké legyen, akik kiszolgálják a közizlést? Én be akartam bizonyítani, hogy akkor is lehet sikere az embernek, ha mindenkinek fittyet hány, mindenkivel szembeszáll, ha nem alkuszik.” Azt hiszem, ez a bizonyítás kissé túl jól sikerült. A modern művészet kapcsán először mindig Picassó neve ugrik be, s ez (számomra) el/túlhasználttá tette a művészt és alkotásait. Brassai, a magyar származású fotós viszont nemcsak gépével készített remek közelképeket róla, de a könyvbe gyűjtött írásaiban is élővé tette a gondolatait és a közegét – mert ahhoz, hogy Picassó teret nyerjen a művészetben, az egész társaság kellett. Az írók közül például feltűnik Jarry, Cocteau, Henry Miller, Gertrude Stein. Szóval mielőtt megnézitek a kiállítását, előbb ti is ismerkedjetek meg vele!


Népszerű idézetek

Goofry>!

Nincs messze az az idő, amikor az autóktól már nem tudunk kimenni az utcára, és a könyvektől nem tudunk hazajönni …

272. oldal

9 hozzászólás
Goofry>!

Már Delacriox is azt mondta: „Skicceket kellene festeni, hogy megmaradjon rajtuk a vázlat könnyedsége és őszintesége…"

186. oldal

ZMN>!

ÉN: Nekem is sok bajom volt a lyukas zsebekkel. Egyszer, amikor bevásároltam, két tojást dugtam az egyik nadrágzsebembe. A Servandoni utcában laktam, és aznap valami díszes esküvő volt a Saint-Sulpice templomban. Én is megálltam a bámészkodókkal, és néztem az ifjú párt, amint kijöttek. Egyszerre csak érzem, hogy valami nyúlós dolog csúszik lefelé a combomon. Iszonyatos volt. S én csak álltam és vártam, hogy mikor jelenik meg a cipőmön az a sárga és fehér ragacs!

PICASSO: Ezt a históriát el kellene mesélnie Dalinak. Kolumbusz Kristóf óta övé a tojásmonopólium. Omlett, tükörtojás, rántotta, tojáslepény, kemény tojás, lágy tojás: főzött már mindenfélét.

ÉN: Amikor New Yorkban megnyitották egyik kiállítását, a fővédnök kezet nyújtott neki. Dali viszont egy nyers tojást tartott a kezében. Az összeroppanásnak óhatatlanul be kellett következnie. Olyan ragacsos shake-hand lett belőle, amilyet még nem látott a világ.

98. Oldal

sophie P>!

PICASSÓNAK
nyolcvanharmadik születésnapjára
kis csokor
gazdag óráinak
felidézett perceiből
(1964)

15. oldal - ajánlás


Hasonló könyvek címkék alapján

David Präkel: Kompozíció – A fotográfia alapjai 1.
Joe McNally: Tervezz a fénnyel!
Csókás Adrienn – Enczi Zoltán – Richard Keating – Somogyi Balázs: A digitális fotózás műhelytitkai – Újdonságok, tippek 2009–2010
Dóm sv Alzbety v Kosiciach
Morvay György – Szimán Oszkár: Foto zsebkönyv
David Präkel: Világosítás – A fotográfia alapjai 2.
Szerb Antal: A harmadik torony
Závada Pál: Természetes fény
Robert Capa: Kissé elmosódva
Susan Sontag: A fényképezésről