Kevesebb ​pátoszt és több áldozatot! 6 csillagozás

Böjte Csaba: Kevesebb pátoszt és több áldozatot!

Hitemmel, ​e misztikus két karral Istent keresem, Istent ölelem át. Nem elég tudni a szeretetet. A tudás út nélküli kárhozat. Az élő hit, a világot tovább teremtő Istennel való párbeszéd út, kapcsolat.
Hiszem, ha Isten megengedi, hogy megszülethessen egy őszinte tiszta vágy, hiányérzet, akkor valahol megvan arra a vágyra a megfelelő válasz, mindaz, mi értelmet és beteljesülést ad a létnek. Ha szomjúság mardos, akkor biztos, hogy van valahol egy forrás, amely olthatná szomjamat.
Ha van egy olyan gyerek, aki azért sír, hogy őt is szeresse már valaki, hogy őt is vegyék meleg, biztonságot adó ölbe, akkor biztos, hogy van valahol egy szerető szív, aki azért szenved, mert nincs kit szeretnie tiszta szívvel. Hiszem, hogy van valahol egy „nagymama”, egy „nagybácsi”, aki abban lelné örömét, boldogságát, hogy ezt az egymásra találást lehetővé tegye, az élete során megszerzett anyagiakkal támogassa, szeretettel otthont adjon az otthontalanoknak, s így szeretet sodrába állítsa… (tovább)

>!
Szent Gellért, Budapest, 2006
170 oldal · ISBN: 9636963142

Enciklopédia 5

Helyszínek népszerűség szerint

Erdély


Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 6

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

ppeva P>!
Böjte Csaba: Kevesebb pátoszt és több áldozatot!

Szeretem Böjte Csaba könyveit olvasni. Szeretem a nyugalmát, a türelmét, szeretem, hogy megállít és felébreszt. A könyvei elmélyült olvasgatásra is, belelapozgatásra is nagyon alkalmasak. Külön értékelem azt, hogy nemcsak beszél, prédikál a szeretetről és elfogadásról, nemcsak másokat próbál buzdítani a jóra, hanem rengeteget tesz saját maga, példával jár elöl.
DE! Van ebben a könyvben egy megdöbbentő mondat, ami szabályosan megállított az olvasásban, és egy darabig nem volt kedvem továbbolvasni. Egy méltatlan mondat egy olyan ember szájából, aki szeretetről, elfogadásról beszél, arra buzdít, hogy MINDEN embert Isten ajándékának tekintsünk. Ez a mondat pedig így szól (159. oldal):
„(Úgy gondolom, hogy sok nyugati állam rájött, nem kell gyermeket szülni, mert drága a gyermeknevelés, és emigránsokkal fel lehet tölteni az országot.) De nem kell a család sem, mert a szingliként egyedül élők, a meddő homokosok mindannyian külön-külön lakást, mosógépet, tv-t vesznek, fenntartják a kölcsönből vett lakást, és dől a pénz az adó, a TVA, az ÁFA, az államnak is van mit szétosztani. (Dolgozz és fogyassz, hogy hasznot termelj talán olyanoknak is, akiket be sem engednél otthonodba!)” *

Először is, már maga a homokosok kifejezés is eleve nem olyan, amit egyáltalán el tudtam volna képzelni ebben a könyvben. A meddő homokosok kifejezés pedig azon kívül, hogy nyilvánvalóan sértő szándék van benne, nem is állja meg a helyét. Hiszen a homokosok nem meddők. Milyen durva és igaztalan lenne meddő katolikus papokról és apácákról szólni! Pedig ők maguk vállalták a gyermektelen létet, hivatásuk miatt önként mondtak le a családról, gyerekekről, mégse nevezném őket lesajnálóan meddőknek.
Másodszor pedig, ha elfogadjuk, hogy mindenki, a legutolsó (már ha van ilyen rangsor) és legszerencsétlenebb ember is Isten gyermeke, akit szeretnünk és elfogadnunk kell, akkor miért vonjuk meg a szeretetet és az elfogadást a szingliktől és homokosoktól? Ha mindent Isten teremtett, és minden Isten akarata szerint történik, akkor a homoszexualitás miért elítélendő? Őket talán nem Isten teremtette ilyennek?
Nagy divat szidni a szingliket is. Ők nem egy szerveződött csoport, egyforma indíttatású és döntésű emberek, hiszen bárki lehet élete során tartósan vagy ideig-óráig egyedülálló, a legkülönbözőbb okokból. Nagyon sokan boldogan feladnák ezt az „állapotot”, csak valamilyen okból még/már/éppen nem találják a társukat. Vagy esetleg maguk nem vágynak társkapcsolatra, bármi miatt, és mások családjában végeznek fontos segítő munkát. Nem egy ilyen magányos fiatalt ismerek.
Igen, vannak olyanok is, akik önzésből maradnak egyedül – de önző embert valamennyi embercsoportban találunk. Úgy beállítani, mintha maga az állam ösztönözné az embereket, hogy minél többen legyenek „meddők” és „szinglik”, és ennek az ösztönzésnek hatására szaporodnának szaporodna a számuk, nagyon hajánál fogva és tendenciózusan előrángatott, mondhatnám, demagóg vélemény.
Nem szeretném tovább ragozni ezt a kis részt, amit méltatlannak érzek és csalódást okozott. A könyv többi része szép volt és jó volt, kár, hogy ezt az akaratlanul (?) kicsusszant kis véleményt nem fogom tudni feledni.

*A két zárójeles mondatot azért idéztem, hogy ne legyen teljesen kiragadva a szövegkörnyezetből az a bizonyos mondat.

26 hozzászólás
fülcimpa>!
Böjte Csaba: Kevesebb pátoszt és több áldozatot!

Ma a tanári szobánk asztalán találtam meg. Jó volt újra végig pörgetni. Tudom is, hogy ki hagyta ott. Szántszándékkal. Az, akitől évekkel ezelőtt kölcsönkaptam. Annyi sok rossz történik velünk mostanában, az életünk van veszélyben; ordítsam, üvöltsem, hogy emberek, kell a zeneiskola, ne hagyjuk, hogy összevonjanak más intézménnyel, had maradjon kuriózum, had őrizze meg szuverenitását, legyen mindig ZENEISKOLA, s ne kelljen elküldeni senkit!?
Nos, akikről ír Böjte, a gyerekekről, akiket elhagytak a szüleik, akiknek nem élnek a szülei, akiket beadnak az otthonba, mert nincs pénze a családnak, az ő életükből meríthetünk erőt, mert a nehézségek ellenére haladnak, hiszen támogatókat találnak, vidámság van az életükben, s mindig kerül az asztalra finom falat, új ruha, játék, könyv…
Tudom, hogy nem fogja elvinni senki a tanáriból, hanem szabad percekben az egyik fotelbe kuporodva bele fognak olvasni a kollégák. S erőt merítenek…

2 hozzászólás
ellinor>!
Böjte Csaba: Kevesebb pátoszt és több áldozatot!

Van egy csúnya szó, ami úgy kezdődik, hogy oda…
Nem illik ilyet írni, ezért nem is fogom. A lényeg, hogy nagyon megható a könyv, nem érződik belőle semmi hatásvadász duma, a szeme elé képzeli az ember azt a teljes realitást olvasás közben, ami azokon az országrészeken uralkodik.
Többször szorult a torkom, és amint letettem, kedvem lett volna kocsiba ülni, és minden ismerőst megkérdezni, hogy mit szeretne a csomagtartómba rakni, mert megyek Erdélybe. (Sajnos nem mentem, de fogok!)
Szívesen olvasnék egy frissebb verziót, mert már biztos van csomó fejlemény és jó hír azóta.
Like.

Daniella78>!
Böjte Csaba: Kevesebb pátoszt és több áldozatot!

Aki látta a Legyetek jók, ha tudtok c. filmet, talán emlékszik a jelenetre, amikor Loyolai Ignác szigorú tekintettel vonja kérdőre a szentelvíztartó mellett Néri Fülöpöt. A szenteltvíztartóban ugyanis papírhajócskák ringanak, Fülöp pedig a maga módján válaszol: „Nem az a bűn, hogy papírhajók vannak a szenteltvíztartóban, hanem hogy Ignác atya elsüllyesztette őket.”

Humor, kedvesség, állhatatos szeretet a gyermekek iránt, a legkisebbek istápolása és kitartás hitben és reményben – ez nemcsak Néri Fülöpöt jellemezte, hanem egy ma élő magyar ferences szerzetest is, Böjte Csabát, akinek Kevesebb pátoszt és több áldozatot! c. könyvét megilletődve és megneszülve olvastam végig.

Böjte Csaba 1993-ban leverte a lakatot a dévai ferences kolostor megrozsdált kapujáról és megnyitotta azt a csellengő, hontalan gyerekek előtt, célul tűzte ki szeretetben való nevelésüket, magyar szóra tanításukat, identitásuk megerősítését. És hogy mennyire Isten áldása van munkáján bizonyítja, hogy ma már tizenegy gyermekvédelmi otthona van a szórványban élő erdélyi magyar gyerekeknek.

A kötet írásokat tartalmaz Böjte Csabától, interjúkat, cikkeket, karcokat, leveleket – nagy részük elszomorító képet fest az erdélyi magyarok elszeparáltságáról, borzasztó szegénységéről és kilátástalanságáról, a tomboló kommunizmus ígéretei a bányákhoz csábították őket, hogy aztán ott rekedjenek az ötemeletes, bűzlő, hideg panelekben, ahol a lépcsőház emberi ürüléktől szaglik és csak a reménytelenség kézzelfogható. Ebbe a sötétségbe lépett be Böjte Csaba, aki soha bele nem törődve a kudarcokba, töretlen hittel ölelte magához a szurtos lurkókat, hogy életüket helyes mederbe terelje.

De sok tennivaló akad még, segíteni lehet imával, időnk odaszánásával, látogatásokkal, a gyermekek üdültetésével, önkéntességgel vagy keresztszülőséggel is. A lehetőségek adottak: http://www.devaigyerekek.hu/news/news_82.html


Népszerű idézetek

ppeva P>!

Sokan azt mondják, a huszonnegyedik órában vagyunk. Én meg azt mondom, a munkának az első órájában, percében! Nem az a fontos, ami mögöttünk van, hanem ami előttünk. Ha az ember bekerül egy rendezetlen, mocskos házba, három dolgot tehet: félrefordulhat a sarokba, és elkezdhet sírdogálni, hogy milyen rendetlenség van, vagy esetleg veszi a csomagját, s hamar elmegy. A harmadik megoldás az, hogy nekigyürkőzik, vesz egy seprűt, szemétlapátot, s elkezd takarítani. Úgy gondolom, hogy Erdélyben, s Moldvában is, de itt Magyarországon is nem sírdogálni kell, s nem elmenni Amerikába vagy Spanyolországba, hanem neki kell állni takarítani. A szemetet összeseperni, elégetni, kidobni.

139. oldal

ellinor>!

Végül is Jézus nem azt kérte hogy megértsük ezt a csodálatos szép világot, hanem hogy szeressünk, szeretetté váljunk ott, ahol a legnagyobb szükség van ránk. Nehéz megtanulni együtt élni a konkollyal.

60. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Jézus Krisztus
ellinor>!

Milyen szép lenne, ha nem csak kérnénk az Úr imájában, hogy „Jöjjön el a te országod”, hanem összeszedett, öntudatos, komoly munkával el is kezdenénk azt építeni!
Csodálatos érzés tudni, hogy munkáddal örömet okozhatsz a végtelen Istennek, tudni azt, hogy erőfeszítéseid, mindennapi csetlő-botló jó szándékod, parányi kezedet Isten végtelen kezébe teszi és lábaidat, a végtelent járó Isten lépteihez igazítja.

81. oldal

ellinor>!

Hiszem, hogy karácsony éjjelén vagy a Názáreti hajlék egyszerű csendjében a Boldogságos Szűzanya és Szent József megtapasztalta az emberi lét teljességét, békéjét, boldogságát. Nem voltak ott világunk fényűző elektromos, króm, plasztik csodái, de ott voltak ők egymásnak, Isten adta ajándéknak, áldásnak. Nem fogyasztottak, hanem ajándékká váltak.

87. oldal

ellinor>!

Világunkban egyedül a szeretet végtelen, mert a szeretet maga az Isten, minden más véges. Fürdessük lelkünket, világunkat legalább most, az ünnepek alatt (hátha rászoknánk) az Isten szívéből áradó végtelen szeretetben. Karácsony nagy üzenete: a boldogság benned van, és te ezt odaajándékozhatod Isten nevében társadnak, gyermekednek, mindenkinek. Tedd meg alázattal, hisz erre születtél!

87. oldal

ellinor>!

A román hatóságok megadták hozzájárulásukat. Azóta van óvodánk is, iskolánk is. Nyolc osztályos iskolánk Erdély egyetlen magániskolája. Különlegessége, hogy fenntartásához egyetlen lejt sem ad a román állam. A törvény elég homályosan fogalmaz; azt írja: az állam, ha jónak látja, segítheti az oktatási magánintézményeket. Bennünket nem segít.

91. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Erdély
1 hozzászólás
ellinor>!

A szülők kínlódnak, isznak, az embertelen nyomor elvégzi testet-lelket sorvasztó művét. A sátán kacag.

95. oldal

ellinor>!

Mindenképpen nevetséges, hogy azért a 16 millió lejért, amit állami támogatásként kapunk a több mint 1 milliárdos havi költségvetésünkhöz számon kérjék, kiket segítünk az állam pénzén.

100. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Szent-Gály Kata: Fény és Vallomás
Tihanyi Péter: Csodák és gyógyulások
Márton Áron: Karácsony
Bálint Ágnes (szerk.): A különbözés ajándéka
Lukácsy Sándor (szerk.): Oh szép Jézus
Blaskó Mária: Az Édesanya
Blaskó Mária: A csillagok leánya
Blaskó Mária: Királyi sarj
Kiss Jenő: Hármasban Isten színe előtt
Mirk László (szerk.): 101 vers és ének Csíksomlyóról