„Csak mondták és mondták. Azóta abból élek, azokból a történetekből.”
A kötet közel sem felhőtlenül vidám, inkább infúziós csőben lassan csordogáló világfájdalomként lehetne jellemezni. Ez ne rettentsen el senkit, én sem erre számítottam. Az élet ilyen, ezt tudjuk jól, vannak jobb periódusok, de mégis poroszkál az ember, ráadásul egy idő után kifelé araszolgatva. Jobb esetben. Lehetne mondani (duplán) rosszmájúan, hogy Bödőcs Tibor felült a kortárs magyar irodalom vonatára. Ez baj lenne? Egyáltalán nem. Szinte merész húzás egy nevettetőtől, akinek az előző könyvének befogadásához meg széleskörű irodalmi ismeretre van szükség. A szerző a komikus stand-up stílusában ad elő egy többlépcsős tragédiát. A főhős, Magyar Oszkár szobafestő, mázoló a humorista előadásaiból már ismert búcsúszentlászlói festő, Ferus, és maga Bödőcs fúziója, belőlük lett gyúrva. Valószínűleg előbbi adta a fizikai megtestesülést, utóbbi a lelket kölcsönözte. Azonban sem Ferus imitált, sem Bödőcs alaporgánumát nem tudtam hozzárendelni, egy új, harmadik, eddig ismeretlen hangot kapott. Mindazonáltal felismerhető, sőt, tagadhatatlan a kötet önéletrajzi jellege. Eszem ágában sincs analizálni, de a tehetséges, egy baleset miatt a művészet számára elvesző festőművész könnyen kapcsolható Bödőcshöz, aki színésznek készült. Talán nem volt meg az énekhangja, vagy valami más buktató akadt, ki tudja, és Oszihoz hasonlóan egy vonallal hátrébb, talán némi csalódottsággal, de megelégedéssel (a közönség részéről mindenképp) végzi a dolgát. (Ehhez még hozzátehetném, hogy Oszi később a kétajtós nagyszekrény mögé, ilyen-olyan helyekre megfesti vágyott freskóit, ahogy nemrég Bödőcs is szerepet kapott egy mozifilmben.) Van egy nagyon erős rész a kötetben, a zalaegerszegi színház Bereményi Gézás nagy időszaka elevenedik meg. Ez szintén Bödőcs a nagyközönség számára talán benntartott, a könyv lapjain előtörő vágyálmait elevenítheti meg. Hiszen egy ifjúnak, aki fogékony a színművészetre, ideális inspiratív lökettel bírhatott ez az időszak. Tehát ez egy valóságos történet. A szó szoros értelmében azzá lesz, hiszen végigzongorázzuk a huszadik század második felétől a jelenkorig a legfontosabb a közéleti jeleneteket, mondhatnánk szokásosnak is, emellett azonban reflektál a saját, zalai mikrokörnyezetére is valós történések megjelenítésével (jelige: *zalai megváltó). A szerző és a mikrokörnyezet viszonya felismerhetően hrabali hatású, köztudottan kedvenc írója a derék cseh. Bohókás, mókás eszközökkel hígítja a sivár valóságot, keserédes. Ezzel együtt nagyon magyar, sírva vigadós. Mindemellett a rá jellemző frappáns asszociációkkal színesíti a szomorkás hangulatot. „Az arisztokrácia vékony réteg volt a társadalomban, mint a napközis gyerekeknek vágott parizerszelet.”
A regény struktúrájában nem vállalt nagy kockázatot, egész pontosan maradt a munkájában bevált receptnél: ő mondja, valaki meg hallgatja. A hallgatóság az olvasókon kívül Gyöngyi, a pultoslány, a másik állandó szereplő, aki kiváló hallgatóság, hiszen nem nagyon szól közbe. Láttunk már ilyet, monotonná tud válni a szöveg, a látod, Gyöngyi betoldások pedig esetleg kellemetlenné, de nem röpke 200 oldalban. Gyöngyinek tehát más funkciója nincsen, de ez annál fontosabb, hiszen az ő fiatalságából származó tudatlansága ad absztrakt indokot a regényre, ez az elem tapasztja össze a szöveget. A kocsmapulton kiöntött szív önmagában is kulturális utalás. spoiler
A fejezetek tagolása hányavetinek tűnhet, de szerintem tudatosan az. Vagyis hogy, milyen sorrendben jutnak a főhős eszébe az említésre méltó emlékek egy-egy kocsmai betérés alkalmával. Az emlékezet ilyen, néha kihagy, olykor megcsal, pláne ha van már az ember fejében.
Ennyit a tárgyilagosságról. Nem tagadhatom, hogy elfogult vagyok, mert bár Búcsúszentlászlóhoz csak annyi közöm van, hogy voltak onnan osztálytársaim meg édesapám szállít oda kenyeret, én is az egerszegi járásban nőttem fel, csak a másik végén, és soha nem gondoltam volna, hogy egyszer olyan falvak nevét olvashatom egy könyvben – kivonva Göcseji Múzeum Évkönyve – amit kettővel arrébb esz a fene.
Átgondolt, folyamatosan alakulgató szöveg szerintem, és noha túlnyomó többségben nem az író Bödőcs miatt veszik meg, én nem bánom, hogy az idei év egyik könyvsikere.