Kemény ​vaj 41 csillagozás

Bódis Kriszta: Kemény vaj Bódis Kriszta: Kemény vaj

A ​szerző első regénye egy észak-magyarországi romatelep világát mutatja be. Szereplői végleges kitaszítottságban, a felemelkedés reménye nélkül élő, a puszta túlélésre berendezkedett emberek. Itt nevelkedik a könyv hősnője, a félig néma roma lány. A kitörés egyetlen útja kínálkozik számára: a prostitúció.
Bódis Kriszta regényét a történet szerint olyan lány írja, aki nem néma ugyan, mégsem igen képes beszélni, talán ezért is ír torokszorítóan, bölcsen és kicsit helyesírási hibásan. Nem mindennapian érzékeny, kegyetlenül pontos tanúja ő a maga életének, a körülötte élők szavainak és tetteinek s mint kortársunk, saját mai hazánk szegleteiből tudósít. Kicsilány korától fogva úgy rója sorait, hogy mindennapos varázsolás és túlélőfohász az, amit gyakorol tolla nyomán sokszor még a jajszó helyén is a gyönyörűség fájdalmas mondatai virágzanak ki. Mesél a barakktelepeikről, az intézeteikről, a mindenkori parancsolókról, azokról, akik otthonról őt elcsalják, a testét gyalázzák,… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2003

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Kapszula Könyvtár Európa

>!
Európa, Budapest, 2022
456 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635045945
>!
Magvető, Budapest, 2003
372 oldal · keménytáblás · ISBN: 9631423239

Enciklopédia 1


Kedvencelte 10

Most olvassa 8

Várólistára tette 117

Kívánságlistára tette 96

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

Alvarando P>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Valahol az ország egy eldugott szegletében egy barakktelepen él egy néma lány, aki beszéd helyett leírja a gondolatait. Apjától egyetlen tanácsot kap csak, de az nagyon lényeges:

„kemény legyél mindig, mint a vaj, mondogatja apám, kemény, mint a vaj.”

Sári leírásából átérezhetjük a telep nyomorát, ahol a gyermekkorát tölti és a központi figura a nagymamája, Sára mama. Végigkísérhetjük ahogy nevelőintézetbe kerül, majd vissza a barakkba, majd idővel a nagyvárosba ahol prostituált lesz….

Bódis Kriszta regénye egy nagyon kemény és nehéz szociográfia. Lényegében két olyan témát markol meg, amely a hétköznapi beszédtémák között inkább tabunak számít az emberek számára. Az egyik a város illetve faluszéli nyomortelepek problémája. A történet ezen részéből nagyon érződik a társadalom ezen rétegének teljes reménytelensége a jobb életre, sokszor csak a bűnözésben látják pénzkereseti lehetőséget. Pedig ők is emberek, ezt legjobban a főszereplő egy gondolata közvetíti:

„Sokan nem ismerik fel, hogy mennyi szeretet van bennünk, hogy mennyire érzékenyek vagyunk a szeretetre, a művészetre, a zenére, csak nem hagyják, hogy megismerjenek minket, csak a harcos oldalunkat mutatják a tévében is, mert mindig azt az oldalt mutatják a tévébe is. Olyat nem mutatnak, hogy itt nő fel, sose nem jár iskolába, és jobban fest vagy nagyobb költő, mint aki ezer évig tanulta, mert benne van a vérébe.
Vagy rosszabb, mer ha mutatják, mint kivételt, hogy akkor ő meg is tagadja a fajtáját, mert ebből a fajtából csak a rossz gyöhet, ha a jó gyön az valami kivétel.”

A történetben megjelenik az állam törekvése a telepen élők felzárkóztatására, de ugyanakkor láthatjuk a szegregáció példáját is a külön iskola példáján keresztül, emellett megjelenik a barakk felszámolásának lehetősége is.
Másik nehéz téma a prostitúció kérdése. A néma lányból prostituált lesz és végigkövethetjük, hogy ez hogyan őrli fel őt testileg és lelkileg. Tanúi lehetünk a stricik kegyetlenkedésének és a társadalom nemtörődömségével is, de tanúi lehetünk ahogy a prostituáltak küzdenek a jogaikért. Talán a legdurvább rész ez a könyvben, hiszen betekintést nyerhetünk a legősibb mesterség aljas mindennapjaiba. A börtönben pedig láthatjuk hogyan alakul ki egy közösség benn ülő örömlányokból és láthatjuk, hogyan segítik őket az ott dolgozók a társadalomba való visszailleszkedésben.

A kötet szövege nem egy könnyed nyári olvasmány, a narrátor szinte ömlesztve zúdítja ránk gondolatait és nekünk ebből kell kihámozni a lényeget. Ezt a zseniális, posztmodernnek is mondható katyvaszt viszont a nehezebb szövegekhez szokott és a társadalom problémái iránt érdeklődő olvasók akár élvezhetik is. Elsősorban nekik ajánlom ezt a könyvet.

StJust I>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Szerettem volna olvasni valamit a cigányságról, a falusi nyomorról, és sikerült –bár ez a „történet” messze továbbmutat ezen. Az erősen dokumentarista írásban könyékig merülünk a barakki élet sarában, képet kapunk a párhuzamos valóságról, amit mi építünk, azzal, hogy nem veszünk róla tudomást. Döbbenetes körülmények, döbbenetes események; mindenki mindenkivel, mindenki, mindenki ellen, halál, börtön, megerőszakolások, pedofília, prostitúció, csömör…

Nincs sehol egy hely, ahol nyugalomra hajthatod a fejed.

Az eseményeket egy önkéntesen néma lány „szájából” ismerjük meg, aki belesodródik a sűrűjébe, csak önti, önti ránk az írott szavakat. Gyakran alig követhető a folyam, ami a lány tollából előjön. (A párbeszédek jelöletlensége és általában a tagolatlanság, vagy éppen számomra nem logikusan tagoltság elég nehézzé tették az olvasást, de az üzenet ennek ellenére átjött.)
Egy régi ismerős, Földi Ágnes is előkerült a könyv lapjain – meg is kapja a magáét :), vajon hová tűnt azóta?

Tetszett, mert osztott ide is és oda is, végig elhittem neki azt, amit leírt, őszinte volt, üzent és tíz év után sajnos semmit sem vesztett aktualitásából. A csillagot a stílus miatt vontam le, az egymásra halmozott szavak, mondattöredékek, keresztmondatok nehezítették a megértést.

Jobban meg kéne ismernünk egymást, sokkal jobban!!!

Laurinha7>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Ez nem egy egyszerű prostituált-történet, hanem van benne egy csavar is, egy női fejlődésregény. A néma lányból író lesz. Először csak magának talál ki történeteket, utána írásban is számot ad a saját életéről. „Írok”, mondja a regény végén.

A társadalmi szál és a lélekrajz nagyon szépen simul egybe. De ez nem mondható el a regény minden részéről. Például minek kellenek a részletek a büntető törvénykönyvből?

Nem feltétlenül az írót hibáztatom ezért, hanem a szerkesztőt. Nagyobb odafigyeléssel ki lehetett volna gyomlálni ezeket a regénybe nem való részeket.

Ha ezeket leszámítjuk, megrázó és csodálatos regény.

1 hozzászólás
Barbara_Bónyai>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Ez egy brutálisan jó szociodráma. Minden érzékeny embernek ajánlom. Az érzéketleneknek értelmetlenség lenne.

morzsi>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Miután elolvastam a könyvet, órákig az pörgött a fejemben, hogy úristen, ez nem lehet igaz, ezt nem hiszem el, ezt egyszerűen nem hihetem el! – pedig tudom, hogy a valóság ennél sokkal szörnyűbb, ez csupán egyetlen tönkretett élet kálváriája, egy kis szelet a nálunk kevésbé szerencséseknek kijáró borzalmakból.
Igazából nem a nyomor, az erőszak, a kényszerprostitúció ténye a döbbenetes, mert lassan már a csapból is ezek folynak, hanem a kiszolgáltatottság – hogy gyerekek és nők ezrei élnek tudatlanságban, érzelmi sivárságban, elmondhatatlan nyomorban és folyamatos rettegésben; hogy egyes emberek számára az összes többi csak eszköz; hogy tömegek élnek úgy, hogy nem ismerik, sőt, el sem tudják képzelni, mi a szeretet, az otthon, a biztonság; hogy a nők örömmel alárendelik magukat egy erőszakos férfinak a szerelem és a törődés illúziójáért cserébe…
Meg kell állni, elgondolkodni picit, és hálásnak lenni, hogy nekünk nem ez az élet jutott – számomra ez volt a könyv tanulsága. Kötelező, de legalábbis ajánlott olvasmánnyá tenném.

1 hozzászólás
Andreas_Vesalius>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Hihetetlenül erős regény. Egy különös karriertörténet, hiszen a főszereplő lányból végül is író lesz. nagyon erős a nyelve is. Ezt fájdalmason rombolták az oda nem illő szövegrészek. Kicsit olyan a könyv, mintha nem lenne megszerkesztve.. nem a szerző hibája, de így, ebben a formában az ő neve alatt jelent meg.

Galambdúc>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Nagyon kemény, és biztos vagyok benne, hogy maga a valóság. Vagy az még rosszabb. A mai nagy magyar büdös valóság. BK másik könyve jobban tetszett, színesebb volt, nekem sokszínűbb, de ez is megér ötöt. Mesterien kezeli a nyelvet, jól ismeri a különböző nyelvi rétegeket, és bátor, hisz egy olyan világot mutat be, ahol mindent átitat a fertő és a bűn. Néha tényleg úgy érzi az ember, hogy nincs e földön igazság. De pont ezért érdemes az ilyen típusú könyvekbe belemerülni.

1 hozzászólás
Kriszó>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Igazi csemege a magyar nyelv rajongóinak. Mesteri.

tomib>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

Nem tudom, hogy mit is írjak. Borzasztó kemény könyv. Ráadásul nekem az olvasást nagyon nehézzé tette, hogy a nagy részében csapnivaló a helyesírás. Tudom, hogy ez szándékos, és része a könyv mondanivalójának, de attól még nekem ez egy fájó pont. Azért megérte elolvasni.

Virtual_Angel>!
Bódis Kriszta: Kemény vaj

A rendhagyó történetformálás miatt főleg az elején nehézkesebb olvasni. Sokszor egy bekezdésen belül tekinthetünk bele múltba, jelenbe és jövőbe, sőt, olykor a képzelet világába is.
A fentiek ellenére az első néhány fejezet után egyre jobban magával ragad és olvastatja magát a történet. Ugyanakkor számomra nem olyan könyv, amivel néhány nap vagy akár néhány hét alatt végezni tudtam. És nem egészen a téma keménysége miatt, mert semmi olyat nem olvastam, amiről ne lett volna valamilyen szinten film vagy olvasmányélményem (különféle médiumokat is ideértve).

Furcsa volt, hogy a hitelesség kedvéért rossz helyesírással és fogalmazással elregélt történet sorai között olykor olyan gyöngyszemek, olyan leírások, hasonlatok bújtak el, amik sorra megakasztottak, annyira tökéletesek voltak. (https://moly.hu/idezetek/1371286)

A főszereplő teljes nevét a sokadik oldalon ismerhetjük meg, a keresztnevét is szinte csak sejteni lehet addig. Neve a szerző szerint mondhatni lényegtelen is, egy interjúban beszélt arról, hogy a történet igazából nem egyetlen valós lány megpróbáltatásait mutatja be, hanem sok nő történetét gyúrta egybe.

A rövid, akkor jelennek tűnő szakasz után a gyerekkorral indít, abból ugrálunk sokszor hol előre, hol visszább, közben Sára lassan felnő, az övé mellett belelátunk a szülei, nagyszülei, a környezetében élők és hivatalosabb személyek életébe is.


Népszerű idézetek

Alvarando P>!

kemény legyél mindig, mint a vaj, mondogatja apám, kemény, mint a vaj.

14. oldal

Alvarando P>!

Sokan nem ismerik fel, hogy mennyi szeretet van bennünk, hogy mennyire érzékenyek vagyunk a szeretetre, a művészetre, a zenére, csak nem hagyják, hogy megismerjenek minket, csak a harcos oldalunkat mutatják a tévében is, mert mindig azt az oldalt mutatják a tévébe is. Olyat nem mutatnak, hogy itt nő fel, sose nem jár iskolába, és jobban fest vagy nagyobb költő, mint aki ezer évig tanulta, mert benne van a vérébe.
Vagy rosszabb, mer ha mutatják, mint kivételt, hogy akkor ő meg is tagadja a fajtáját, mert ebből a fajtából csak a rossz gyöhet, ha a jó gyön az valami kivétel.

196. oldal

Alvarando P>!

Megállok egy könyvesbolt előtt, ezen csodálkozik, de bent megvesz mindent, amire csak ránézek, és egy teherautónyi könyvvel tér haza másnap.
Dicsekszik vele, hogy mennyit olvasok. Én meg ezzel nyugtatom magam.

237. oldal

Cicu>!

Minden itt van. Az is, amit kislány észel írtam, mert mindig írtam, ez az igazság, bármi is volt. Most minden itt van tehát, mi attólta is történt, mert abból semmit el nem vettem, mert olyan fájdalom nincs semmi, semmi olyan fájdalom nincsen, mit elvettem vagy hozzá adtam volna.
Sári mama olvasni ugyan nem tud, de nem is kell neki, mert látni látja viszont mi nem látható azt is, úgy neked ajánlom mindezt kedves Angel, és imádkozz értem, hogy jöjjön el segítségemre az Úr.

5. oldal

TiaRengia I>!

Már késő este van, de senkinek nincs kedve hazamenni. A tea kihűl a kancsóban, a barnás folyadék felszíne megdermed a csészék alján is, a maradékon fémesen csillanó, hártyavékony táblák úsznak, mint olajfoltok egy rejtőzködő tó felszinén.

361. oldal

Alvarando P>!

Az intézetbe, ahova a csomó bolond gyereket zárják, akik senkinek se kellenek, oda is gondolom azér visznek, amiért a bolondiskolába is, vagyis kisegítőbe, szóval, hogy nem beszélek, hiába nézek olyan okosan, a fenét se érdekli, ha okosan nézel.

49. oldal

paradise>!

… az anyák nem azért szülnek itt apróbb és soványabb gyerekeket, mert a kis testsúly evolúciós stratégia, vagy mi, hanem mert a terheseknek sincs mit enni.

TiaRengia I>!

Persze addig senki nem mer nyúlni téglához, palához, míg ezek nem jönnek veszélythárítani, de hiába, hogy utána már mi is, apróságokat, ezt, azt, lomot, ami a városnak úgyse kell, eladogatjuk, aztán megkapjuk, hogy na, tessék, micsoda hálátlan horda vagyunk, hogy a saját fejünk felől, meg ilyesmi, ezzel jönnek, ezzel takaróznak, hárítják el a felelősséget, a gyülölettel ellensúlyozzák a lelkiismeret furdalásukat, nem vagyok buta barakklakó, hát lehet nekik rendesen lelkiismeretfurdalásuk, sok gyűlölet kell a lelkiismeretük elhallgattatására, elég baj az, nemhogy nem adnak, de lehetetlen feltételekkel, kizárólag rajtuk keresztül az ő kegyükből lehet hozzájutni bármihez is, és nem jutsz, innen a barakkokból nem, karácsonykor meg ingyen leves, alamizsna, hogy aztán azt is visszakapd… hát nem kell, és még tanulmányoznak is, mint az alkalmazkodás csodáját, de most is hiába, hiába a mai eszemmel is, az összekotort tudásommal is, amivel továbbra is kitörölhetem a seggemet, ezt tényleg nekem kell, nekem megmagyarázni a nagyokosoknak, hogy az anyák nem azért szülnek itt apróbb és soványabb gyerekeket, mert a kis testsúly evolúciós stratégia, vagy mi, hanem mert a terheseknek sincs mit enni.

14-15. oldal

TiaRengia I>!

A felhőt az égről elfújja a szél, de rab szívemből a bánatot soha, ha karjaidban újra felébredhetnék, de ez csak álom, hisz sorsom mostoha. Míg élek nem feledlek el, de ha néked ez is kevés, újra ölellek gondolatban is, érted mindent megtennék. Vigye levelem mint felhődarab, vigye hozzád szerelmem, a szél, ne hidd el rólam a többi mit beszél, mert a hűség nekem a legfontosabb. Rab vagyok most de szabad leszek, a börtön helyett vár otthonom, vársz rám te kit úgy szeretek, és rabod csak neked leszek.
A Laurából végül egy költő lesz, már ez a harmadik tőlem lenyúlt füzete, amit teleír.

261. oldal

paradise>!

Keserű szabadság, így mondom inkább, mert fekete már, mint a szén.


Hasonló könyvek címkék alapján

Khaled Hosseini: Egyezer tündöklő nap
Khaled Hosseini: Ezeregy tündöklő nap
Djaïli Amadou Amal: A türelmetlen
Bauer Barbara: Kétszáz éves szerelem
Anita Diamant: A vörös sátor
Diane Chamberlain: Kegyes hazugságok
Ashley Audrain: A szív sötétje
Kozma Ani: Kezdet és vég
Joanne Ramos: A Farm
Jodi Picoult: Apró csodák