A Krónikák első kötetében a szerző életének és pályájának fordulópontjai közül tár fel néhányat. A szomorkás emlékezéseket borotvaéles megfigyelések színezik. A történet érinti New Yorkot, New Orleanst, Woodstockot és még néhány kevésbé ismert pontját az Egyesült Államoknak. Őszintén, személyesen, bensőségesen idézi fel azt a rendkívüli korszakot.
Krónikák 26 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2004
Enciklopédia 26
Szereplők népszerűség szerint
Joan Baez · Gregory Corso · Lawrence Ferlinghetti
Helyszínek népszerűség szerint
Kedvencelte 4
Most olvassa 4
Várólistára tette 31
Kívánságlistára tette 24
Kölcsönkérné 2
Kiemelt értékelések
Szépirodalmi igényességgel megírt kortörténet fragmentumok (1950-es és 1960-as évek) az Egyesült Államokból, Bob Dylan szemüvegén keresztül, és egy hagyományos értelemben vett zenészkarrier momentumai, zenei fejlődés, lemezkészítés pillanatképei. Nekem tetszett, bár a lemezkészítést untam, pont azt a Dylan lemezt spoiler nem szeretem annyira. (Ezért a fél csillag levonás.) Négy idézettel és hat karccal illusztráltam, hogy miért is jó ez a könyv (szerintem).
Hát vége. Kész. Még az is lehet, hogy hiányozni fog.
Nem véletlen, hogy Krónikák a könyv címe, mert krónikák, kis történet morzsák vannak benne, majdhogynem véletlenszerű sorrendben, némelyek a legapróbb részletekig kivesézve, némelyek éppen hogy csak megemlítve. Ez a törmelékesség pont megfelelt nekem, lehetett olyan kis cikkekben fogyasztani, ahogy jól esett. Merthogy azt imádtam, hogy olyasmiről volt leginkább szó, hogy az emberek (vagyis a Bob Dylan-félék) azokban az időkben milyen zenéket hallgattak, miket olvastak, miről beszéltek, stb. Ezek közül sokat valamennyire ismertem, még többet egyáltalán nem, de szívesen elböngészgettem a youtube-on, hihetetlen hogy mi mindent lehet megtalálni videofelvételeken.
A központi téma Bob Dylan persze, kevéssé az ember, sokkal inkább a jelenség: a dalszerző, az előadó, a közszereplő. Nincs titkos recept különben: rengeteget gyakorol(t) a pasi, figyeli, mások mit csinálnak, véletlenül vagy nem véletlenül összeakad ezzel-azzal, használja a tehetségét és az ambícióit, a korszakot, egyszóval lassanként épül, építkezik. Úgyhogy nem csoda, hogy elsősorban azokat a pillanatokat próbálja dokumentálni, amelyek valamilyen szempontból megváltoztatták a dolgok menetét, azoknak az embereknek próbál emléket állítani, akik – sokszor egészen direkt módon – hatással voltak, főleg a születendő zenére, játékstílusra, a dalokra.
Na igen, a dalok. Nem mondhatnám, hogy korábban jól ismertem őket. A Blowin’ in the Wind, meg a Mr Tambourine Man persze megvolt, esetleg még egy-kettő. Valami ideológiát gondoltam mögéjük, ami egyrészt régen volt aktuális, másrészt amerikai, ami mihozzánk képest igen messze van, egyszóval nem nagyon érdekelt. Pedig hihetetlen sokszínű és izgalmas életműről van szó, szólóban és zenésztársakkal is, nem is beszélve azokról a feldolgozásokról, amelyekről nem is sejtettem, hogy Bob Dylan szerzemény.
Jó kis kaland volt, köszi Vájtfülűek brancsa, és köszi @grapefruitossy.
Van valami végtelenül inspiráló és kreatív ebben a könyvben – legutóbb Gaiman esszéköteténél éreztem hasonlót (lehet, hogy ez általában a jól megírt művészi életrajz-szerűségek sajátja?). No meg az sem árt, hogy én tényleg kedvelem Bob Dylant.
Egyrészt persze jó volt olvasni pályájának egyes pillanatairól, másrészt meg végtelenül öntörvényű és sokszor idegesítő könyv: amiről az olvasó szeretne olvasni, az végül elmarad (de nagyon: tényleg, szinte semmi sincs ebben a könyvben, ami látatlanban érdekelt volna); amire nem feltétlen lenne így kíváncsi, az meg persze tucatnyi oldalon keresztül történik. Annyi nevet dob be, hogy ember legyen a talpán, aki akár a felét is ismeri wikipédia-böngészés nélkül, amitől olykor kissé fárasztó is ez a felsorolás. Ugyanakkor mégis van benne valami Dylan személyiségéből, ami miatt megéri olvasni: valami személyes (vagy valami, amit személyesnek akar láttatni), valami ösztönző, valami megragadó, ami még akkor is az, ha amúgy nem feltétlenül igaz minden, ami itt papírra lett vetve.
És akkor most elkezdek Oh Mercy-t hallgatni (meg újranézem az I'm Not There-t, ami az egyik legjobb életrajzi film).
Nem tudom, hogy a fordítás volt összecsapott – kifejezetten magyartalan mondatok is szerepeltek, nem egyszer, a könyvben – vagy Dylan ír ennyire csapnivalóan prózát (Nobel-díj?!), de időnként élvezhetetlenül csikorogtak a mondatok. Szerencsére akadtak benne igazán kellemes, élvezetes részek is. Tipikusan olyan könyv, amit a benne szereplő zenék hallgatásával együtt érdemes olvasni, egészen más lesz a hangulata. Eltekintve a stílusbeli pongyolaságoktól, Dylan gondolatait jó olvasni, megrágni, ízlelgetni, továbbgondolni. Végtelenül normális ember lehet a mindennapokban.
Népszerű idézetek
A nagyzoló történetek közül a Moby Dicket, a pecás hencegések csúcsteljesítményét szerette a legjobban.
23. oldal
→ |
---|
Egy este Bono, a U2 énekese jött át vacsorára néhány közös barátunkkal. Bono társasága olyan, mintha egy vonat étkezőkocsijában vacsorázna az ember – az az érzése támad, hogy mozog, megy valahova, Bonoban egy ókori költő lelke lakik, óvatosnak kell lenni a közelében. Ha felmordul, a föld is megremeg. Mellesleg zugfilozófus. Hozott magával egy rekesz Guinness sört is. Olyan dolgokról folyt a szó, amelyekről téli együttlétek során beszél az ember – Jack Kerouacról beszélgettünk. Bono jól ismeri Kerouac műveit. Kerouac megörökítette az amerikai kisvárosokat – Tiuckee, Fargo, Butte vagy Madora csupa olyan zug, amelyekről az amerikaiak nagy többsége nem is hallott. Fura, hogy Bono többet tud Kerouacról, mint a legtöbb amerikai. Néha olyanokat tud mondani, hogy az ember megtántorodik. Olyan ember ő, mint az a pasi a régi filmben, aki puszta kézzel addig agyabugyálja a gonosztevőt, amíg ki nem préseli belőle a beismerő vallomást. Ha Bono a huszadik század korai évtizedeiben Amerikában élt volna, rendőr lett volna. Rengeteg mindent tud Amerikáról, és amit nem tud, arra is kíváncsi.
161. oldal
Nagyon szerettem a francia írót, Balzacot is, elolvastam A szamárbőrt meg a Pons bácsit. Balzac nagyon mulatságos volt. Filozófiája egyszerű és világos: alapvetően azt mondja ki, hogy a tiszta materializmus az őrület alapja. Balzac számára az egyetlen igazi tudás a babonában rejlik. Minden elemezhető. Az ember halmozza fel energiáját. Ez az élet titka. B. úrtól sokat lehet tanulni. Szórakoztató partner. Szerzetesi csuhában jár, és szakadatlanul issza a kávét. A túl sok alvástól eldugul az agya. Egyszer kiesik egy foga, mire felkiált: – Mit akar ez jelenteni? – Rákérdez mindenre. Egy gyertyától lángot fog a ruhája, mire elgondolkodik, vajon a tűz jó előjelnek számít-e.
45-46. oldal
Jóformán bármi gerjeszthet félelmet. Nekem például az volt a legnagyobb félelmem, hogy a gitárom elhangolódik.
Az elveszett föld
Az hiszem, azt kerestem, amit az Útonban olvastam – a nagyvárost, a sebességet, a hangzását: azt, amit Allen Ginsberg így nevezett: „a hidrogénezett wurlitzervilág”. Lehet, hogy egész életemet ebben éltem le, erről fogalmam sem volt, de akkor sem nevezte így senki. Lawrence Ferlinghetti, egy másik beatköltő ezt mondta róla: „a műanyag vécéülőkék, női tamponok és taxik csókálló világa”. Ez is rendben volt, de Gregory Corso verse, a Bomba: még lényegretörőbben, jobban ragadta meg a kor szellemét – eltékozolt és elgépiesedett világ – sok nyüzsgés, tolakodás – rengeteg polcot kell letörölgetni, rengeteg dobozt feltornyozni.
216. oldal
→ |
---|
Az életvezetési tanácsok szerint ha az ember sikeres akar lenni, akkor legyen individualista akarnok, de azért bizonyos mértékig alkalmazkodjon, mert szükség van konformizmusra. Így válik az ember egy szempillantás alatt individualista akarnokból konformistává.
84. oldal
Amikor kijelenti, hogy az erkölcs helyét a politika vette át, és a politika nyers erőből áll, az nem gyerekjáték. Azt el lehet hinni neki. Akárki vagy, pontosan azt teszed, amit mondanak neked. Beadod a derekad, vagy véged. Kímélj meg a reménységről, az igazságosságról szóló hülyeségektől. Nézzünk már a mélyére a dolgoknak. Erkölcsi rend nem létezik. El lehet felejteni. A morálnak semmi köze a politikához. Nincs is közöttük átjárás. Az ember vagy fent van, vagy lent. Ilyen a világ, és ezen semmi sem változtathat. Eszelős, zűrzavaros a világ, ezzel szembe kell nézni.
45. oldal - Az elveszett föld
A folkénekesek királynője viszont csak Joan Baez lehetett. […] Képtelen voltam levenni róla a szemem, még pislogni sem akartam, hogy annyi időre se veszítsem szem elől. Kegyetlenül nézett ki – fényes fekete haj, amely leért a finom vonalú csípőjéig, hosszú szempillák, félig hunyt szempár, nem afféle Szurtos Manci. Már a látványtól be voltam lőve. És akkor ráadásul még a hangja is. Ez az a hang, amelyik elűzi a rossz szellemeket. Olyan volt, mintha egy másik bolygóról érkezett volna.
232. oldal
Volt egy könyv Sigmund Freudtól, a tudatalatti királyától: A halálösztönök és életösztönök. Épp azt lapozgattam egyszer, amikor Ray bejött, meglátta nálam a könyvet, és azt mondta: –
Annak a szakmának a legjobbjai ma reklámcégeknél hajtanak. Levegővel kereskednek. – Visszatettem a könyvet, és soha többé nem vettem kézbe.
47. oldal
1941 tavaszán születtem. Európában már dúlt a második világháború, és az Egyesült Államok is hamarosan hadba lépett. A világ darabokra szakadt, az újonnan érkezőket a káosz fogadta az arcukra mért ökölcsapásokkal. Aki akkoriban született, vagy akkor már életben volt, az mind érezte, hogy a régi világ elmúlik, és elkezdődik az új. Olyan volt, mintha visszacsavartuk volna az órát abba az időkbe, amikor a Kr. e. helyét átvette a Kr. u. Mindenki, aki akkoriban született, amikor én, részese volt mindkét korszaknak. Hitler, Churchil, Mussolini, Sztálin, Roosevelt: kimagasló alakok, amilyenekt többé nem lát a világ: férfiak, akik saját meggyőződésükre támaszkodtak, lett légyen jó vagy rossz, mindegyikük elszánta magát, hogy egyedül cselekedjék, nem törődve az elismeréssel, nem törődve a vagyonnal, szeretettel – az emberiség sorsának alakulását irányították, és romba döntötték a világot. Elődeik hosszú sorához, a Nagy Sándorokhoz, Julius Ceasarokhoz, Dzsingisz kánokhoz, Nagy Károlyokhoz és Napóleonokhoz hasonlóan ők is úgy szeletelték a világot, mint valami ínyenc vacsorát. Akár viking sisakot hordtak, akár középen választották el a hajukat, nem lehetett nemet mondani nekik, és lehetetlen volt kiszámítani őket – durva barbárok, akik végigcsörtettek a fold hátán, és pörölycsapásokkal valósították meg a földrajzról alkotott elképzeléseiket.
36-37. oldal
Említett könyvek
Hasonló könyvek címkék alapján
- Philippe Pozzo di Borgo: Életrevalók 72% ·
Összehasonlítás - Meghan March: Vágy és kétség 80% ·
Összehasonlítás - Presser Gábor: Presser könyve 2. 93% ·
Összehasonlítás - Szaszkó Gabriella: Kora február 86% ·
Összehasonlítás - Fejős Éva: Karácsony New Yorkban 72% ·
Összehasonlítás - Barack Obama: Egy ígéret földje 94% ·
Összehasonlítás - Marie Fredriksson – Helena von Zweigbergk: Listen To My Heart – Hallgass a szívemre 95% ·
Összehasonlítás - J. D. Robb: Halálos ünnep 90% ·
Összehasonlítás - Nyerges Attila – S. Tóth János: Egy ismerős arc 88% ·
Összehasonlítás - Michelle Marly: White Christmas 88% ·
Összehasonlítás