Bolond ​Pierrot moziba megy 9 csillagozás

A francia film ötven éve
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy

A matematika érettségi előestéjén remegő daccal a Dunába dobtam minden tankönyvemet. Sürgős dolgom volt, aznap mutatták be a Szerelmem Hiroshima című új, francia filmet. Az újságokban róla vitatkoztak igazi eszme kritikusok, akik némi büszkeséggel közölték, hogy még nem is látták. A matematikához sajnos nehézfejű voltam és a híres gimnáziumtól, ahová jártam, hideglelősen féltem. A mozik sötét nézőterére bújtam, hogy ne üldözzön Párizs? Akkortájt oda csak disszidálni lehetett, vagy még azt sem, az én Bakonyom a Filmmúzeum maradt. Pusztuljatok bilincses iskolák, kiáltottam volna szabadon, de gyáván tovább bifláztam. Aztán telt-múlt az idő és megnéztem a Bolond Pierrot-t is. Akkor kicsit bátrabb lettem.
Bikácsy Gergely

Róluk szól: Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Jacques Rivette, Jean Renoir

>!
Budapest Film / Héttorony, Budapest, 1992
448 oldal · keménytáblás · ISBN: 9637855394

Kedvencelte 4

Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

>!
enceladus93
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy

Engem nagyon zavartak Bikácsy fél mondatokban odavetett kiszólásai, mikor például valami nem kellően értékelt francia szerzővel szemben „Bergman számos magasröptű kudarca” jutott eszébe, vagy a Lynch-életművet egy az egyben blöffnek minősítette. Nem is tudom. Szerintem ez sznobizmus.

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
oscarmániás

Megfigyeléseim szerint közép-európai megszokásaink és ízlésünk számára kissé sterilek a Rohmer-filmek. Teljesen más társadalmi körülmények között élő, ám ugyanúgy boldogtalansággal küzdő embereket ábrázolnak, mint a mi filmjeink. De ők más okok miatt és másképpen boldogtalanok. Akit a fenti különbségek akadályoznak, hogy minden esztétikai finomsága és bravúrjai ellenére közel kerüljön a rendezőhöz, az próbálja meg életmód-dokumentumnak tekinteni filmjeit, egy hozzánk közeli, gondokban-életmódban-viselkedésben mégis ingerlően idegen világ mindennapjainak dokumentumábrázolását keresse bennük. Talán ilyen „hátsó ajtón” mégiscsak be tud kerülni e sajátos rendező bűvkörébe, kissé hidegen racionális, fegyelmezett világába.
E tájon a profetikus, sziklákat görgető alkotók remekeihez vagyunk szokva. De akadt Szép Ernő, Hunyady Sándor s főleg Kosztolányi is a géniuszok között. Távolról persze, s nyilván csak pontatlan hasonlatként, ehhez a művészethez érzem közel Rohmer filmjeit. Nem hiszek abban, hogy a zárt és a magyartól oly különböző kultúra hagyományaira épülő alkotásaival ne lehetne megbarátkozni.

338. oldal A rejtőzködő kamera- Eric Rohmer


Hasonló könyvek címkék alapján

Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Zalán Vince (szerk.): Michelangelo Antonioni
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Pentelényi László (szerk.): Az arcok iskolája
Nemes Károly: Jean-Luc Godard
Morsányi Bernadett: Egyedül szembejövet
Lichter Péter: Utazás a lehetetlenbe
Bódy Gábor: Végtelen kép
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Király Jenő: Karády mítosza és mágiája