Pixelhősök 28 csillagozás

A számítógépes játékok első ötven éve
Beregi Tamás: Pixelhősök

Mi ​köze Pac Mannek a pizzához, és miként lett a Space Invaders miatt hiánycikk Japánban a százjenes pénzérme? Hogyan hatottak a hollywoodi akciófilmek a videojátékokra, és miért gondolta azt Douglas Adams, hogy új műfaj születhet a kalandjáték és az irodalom egyesítéséből? Hány pixelből állt össze a Samantha Fox Strip Poker hősnőjének keble és léteztek-e női játéksztárok Lara Croft előtt is? Hogyan működtek a hazai játékklubok a nyolcvanas években és milyen változásokat hozott a Doom a videojáték-piacon? Kik voltak a leghíresebb Commodore 64-zeneszerzők, és meddig tartott az interaktív mozi aranykora? Igaz-e, hogy minden idők egyik leghíresebb számítógépes játékát, a The Last Ninját magyarok fejlesztették, és ha igen, vajon miért nem gazdagodtak meg belőle?

A hazánkban unikumnak számító könyv olvasója a számítógépes játékok történetét járhatja végig az ötvenes évektől 2000-ig – és tovább. A mintegy ezer játékot felsorakoztató könyvből megismerhetjük a játékműfajok… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2010

>!
Vince, Budapest, 2010
444 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633030233

Kedvencelte 1

Most olvassa 8

Várólistára tette 39

Kívánságlistára tette 78

Kölcsönkérné 4


Kiemelt értékelések

RandomSky>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Az van, hogy még nem olvastam ki, bár a javán már túl vagyok. De fontosabbnak tartottam, hogy még Karácsony előtt megjelenjen róla a cikk, ez ugyanis az a könyv, amit minden régi számítógépjáték rajongónak meg kellene kapnia ajándékba. Aki annak idején ZX Spectrum, Commodore 64, Amiga, vagy akár a korai PC-s játékokat tolt mániákus módjára, annak ez egy aranybánya. 100% nosztalgia, de nem baj, akkor is király.
Jó hosszú (valójában a lehető legrövidebbre vágott) cikkem: http://ekultura.hu/olvasnivalo/ajanlok/cikk/2010-12-22/…

Algernon P>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Igazi unikum ez a kiadvány.
Címszavakban: részletes, átfogó, olvasmányos, gazdagon illusztrált, tárgyilagos, retro…
EgyKétszóval egy hamisítatlan csemege, mindenkinek ajánlott, aki valaha is zabálta a sárga pöttyöket PacMannel, fejét verte a falba egy keresztelem után a Tetrisben, ölte az ellenséges űrhajókat a Space Invadersben, rohangált fegyverrel a kezében és cheatelt godmodet egy Doom-pályán, vagy beszippantotta a WoW világa, és van min. 1 lvl60-as Paladinja. Ráadásul azoknak is ajánlott, akiket eddig még nem fertőztek meg a képpontok.
Hiszen manapság már nemcsak tűzoltók és katonák akarunk lenni, vagy vadakat terelő juhászok. Hanem Pixelhősök is.

3 hozzászólás
Traclon>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Hiánypótló kötet, az egyszer biztos (nem csoda, hogy éppen születésnapomra leptem meg vele saját magamat): remek összefoglalója a számítógépes játékok fejlődésének a hőskortól „napjainkig” – különös tekintettel a Commodore 64 korszakára, amely ugyebár a gerincét képezi az egésznek, s ezzel is adható el azon korosztály tagjainak, melyhez én is tartozom. Nosztalgiázáshoz kiváló, a végén a játékcím-lista az oldalszámokkal különösen hasznos, és nagyon örültem, hogy a kedvenceim legtöbbjével mind találkoztam, bár például a Cloud Kingdom-ot erősen hiányoltam.
Ami elvitathatatlan, és mindenféleképpen megsüvegelendő, az a munka, amit láthatóan beleadott az író, alapos kutató- és gyűjtőmunka kellett ennyi információ és adat összeállításához.
A legutolsó fejezetben megfogalmazott gondolattal, a mai játékok fejlettségét illetően, kontrasztba állítva a „régi öregekkel”, nos azzal a lehető legteljesebb mértékben egyet tudok érteni!

Ellenben kár, hogy a konzolok világát egy az egyben kihagyták a könyvből, igaz, ezt a második fejezet legelején le is szögezi az író, hogy idő- és hely hiányában abba az irányba ezúttal el sem indult. Szívesen látnék viszont egy amolyan folytatást, hasonló színvonalon és terjedelemben, mely ezen kötettel szemben éppen a konzolokra fókuszál. Én biztos vevő lennék rá!

A DVD-mellékletért hatalmas pluszpont, tökéletes kiegészítése a könyv nosztalgia-cunamijának! :)

Ami viszont nagyon nem tetszett, az a szerkesztés: mivel a szöveg mindenütt a színes képekre és hátterekre van rányomatva, és sajnos egyáltalán nem figyeltek oda a színek együttes hatására, így sokszor a hasonló árnyalatú háttér és betűszín miatt szinte olvashatatlan a szöveg… egy ilyen igényes és alapos, gondos munkával összeállított kötet esetében erre illett volna odafigyelni!

Összegezve tehát a pro és kontra érveket, éppen-hogy-csak nem adok rá maximumot.

moszat>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Igényes kiadvány, roppant részletes, átfogó, remek szakmai munka.
Furcsa mód ez a legnagyobb hibája. Ha én, mint egykori kocka is iszonyatosan untam, hogy a valaha, valahol legalább három pixel egyediséget felmutató játék is kapott egy bekezdést, akkor a laikus valószínűleg az első tíz oldal után dobja el. A második, 90-es évekbeli modern játékokkal foglalkozó rész már fogyaszthatóbb, valóban már csak a kultikus mérföldkövekkel foglalkozik, ezáltal rövidebb is.
Sok mindent megtudtam belőle, hiszen mint egykori gyerek, illetve fiatal csak egy szeletét és főleg másként láttam akkor. Sok játéknak én már csak a klónját ismertem. Rendet rakott a fejemben a kategóriaevolúciók ismertetése, a miértek-hogyanok szakértése. A dolog jelenében teljesen ismeretlen volt a kapcsolódó bulvária, pl. a nővé átoperáltatott fejlesztők, vagy a magyar ipari mértékű fejlesztések és a Doom-nak tényleg volt sztorija?? De furcsa és rossz volt meglátni, hogy a nagyon rövid hőskorszak után a játék is hamar kinőtte magát iparággá, az ötletek lopásával, egymás feljelentgetésével és a kicsit is sikeres darabokról a sokszor-sokadik bőr lenyúzásával együtt. Fájdalmas élmény volt gyermekkorom lila felhőiben is a jelen fogyasztói tülekedését megélni. Szóval ez a korszak minden volt, csak hősi nem. Hiába, a nosztalgia öl, butít és nyomorba dönt.
Tartalmi hiányosság, hogy a Commodore 16/+4 vonal teljesen kimaradt, pedig ezek a típusok kifejezetten a magyar piacon lettek sikeresek, sok remek, csak ezen a platformon létező játékkal, hazai szerzők tollából, home made átiratokkal, melyek sokszor jobban sikerültek, mint az eredeti.
És pár formai dolog: a két hasábban balra zárt szöveg mindenképpen tördelőszerkesztői citrom díj, de egy korrektor sem ártott volna ezért a vételárért.

prezzey>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Igen kiábrándító volt. Egyrészt unalmas, másrészt sok benne a tárgyi tévedés, és nem csak a videojátékokkal kapcsolatban, hanem teljesen általános műveltségi dolgokban is, amiket a lektornak/szerkesztőnek/stb. észre kellett volna vennie. ("Kandzsi nyelven íródott" stb.)

Abban reménykedtem, hogy ez lesz az a könyv, amit ajánlani lehet nem-gamer ismerősöknek, és elmagyarázza nekik a lényeget, meg bevezeti őket a témába. Nos, erre teljesen alkalmatlan. Nekem úgy tűnt, mintha a szerző nem tudná eldönteni, kik a célközönség. Én mint nosztalgiázó gamer halálra untam magam a szájbarágósabb részeken, viszont rengeteg kifejezést használ a könyv, amit egy laikus olvasó tuti nem ért és oldaldobozban sincs kifejtve.

Az interjúk tetszettek egyedül. (Azért a Last Ninja-történet kicsit húzós, ennek nem ártott volna alaposabban utánamenni.) Meg szépek a képek, habár szerintem venni kellett volna a fáradságot és kérni a kiadóktól rendes promóanyagokat, sokszor még tökrégi játékokról is küldenek nagyfelbontású képeket, és akkor a végére sem kellett volna odaírni, hogy kb. 'szóljatok, ha a jogaitokba gázoltunk'. (Nincs nálam a könyv, nem tudok szó szerinti idézetet írni, de ez volt a lényege.) A lemezmelléklet meg elég meredek…
        
Erre az eseményre olvastam:
* Magyarok előnyben

1 hozzászólás
Action P>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Elképesztő könyv, a szerző hihetetlen kutatómunkát végzett a témáról. A kiadás is gyönyörű: fényes papíron, színes képekkel illusztrálja a szöveget, és mindenki/minden benne van, aki/ami számít. Igazából ez a könyv sztem azoknak szól, akik a 80-as években ismerkedtek meg a számtógépes játékokkal, C-64-en, Spektrumon, Amigán. A mellékelt DVD pedig egy valóságos aranybánya.

Csisza>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Igényes, de elég nehéz olvasmány, egy tömör lexikon ha úgy tetszik, csak azoknak ajánlott akik igencsak játék fanatikusok.

vadpingvin>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Érdekes, hogy mindenki azt írja, milyen igényes kiadvány… De akkor hol a szerkesztő? Miért van minden oldalon valami helyesírási hiba, értelmetlen mondat, elírt játékcím, szereplő vagy fejlesztő?! Nagyon idegesítő így olvasni. Aki tényleg végigélte a szerzővel együtt ezt a korszakot és ismeri szinte az összes előforduló játékot, az látja, mennyi kutatómunka van benne, de a pontatlanságokat is. Néha nagyon sok az infó egy-egy játékról, másokról meg nagyon kevés. Van, amiről kétszer is leírja ugyanazt (pl. Broken Sword), más fontos játékok szóba sem kerülnek. Keveselltem a magyar játéktörténetet is, abban lehetett volna jobban elmerülni.
Pedig nagyon fontos, rettentő jó, hogy megjelenhetett egy ilyen könyv, nagy űrt hivatott betölteni. De kevésbé tűnik „történelemkönyvnek”, sokkal inkább a szerző saját életútjának…

1 hozzászólás
Carlos>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Erre a könyvre minden játékosnak szüksége van.
A DVD zseniális, csak egy klikk és máris indulhat a retró játék!
MUST HAVE!

A_S1M0N P>!
Beregi Tamás: Pixelhősök

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Akit érdekel a videojátékok múltja, annak szerintem kötelező olvasmány.

Én a kétezres években kezdtem meg „gamer pályafutásomat”, de valahogy mindig is érdekeltek a korábbi játékok, a fejlesztésük, a készítőik, létrehozásuk története, a mára már bejáratott játéksorozatok első lépései, mert számomra ezek olyan dolgok, amik még érdekesebbé tudnak tenni egy-egy általam is kipróbált címet.

A DVD már csak hab a tortán, rengeteg régi klasszikus kapott rajta helyet.


Népszerű idézetek

Algernon P>!

Az eredeti Doom, elavult grafikája ellenére, a mai napig az egyik legzsigeribb erejű FPS. Ahogy J. C. Herz elemzi Joystick Nation című könyvében, a Doom ereje, a shoot-'em-up élményen túl, valami egészen másban keresendő. „Más játékoknak remek a grafikája, de egyik sem volt képes megragadni a félelem ilyen mély, ősi szintjét…. A Doom azt a fajta rettegést teremtette meg, amelyet csak akkor élsz meg gyerekként, amikor kialszik a fény, és életre kelnek a szörnyek a szekrényben és az ágy alatt.”

316. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

6 hozzászólás
Algernon P>!

Ugyancsak a Space Invaders hatását mutatta az Atari 1980-as Centipede-je, melyben egy gombákkal teli tájban egy százlábú ereszkedett le. Az ízeltlábút szó szerint ízekre kellett szedni: a nagy trükk azonban abban állt, hogy a százlábú annál gyorsabban száguldott, minél több részre lőtték, és minél több gomba volt a képernyőn.
A Centipede az első játékok között volt, amely széles rajongótáborra tett szert a nők körében is. A játék egyik tervezője, Ed Logg ezt azzal indokolta (…), hogy a Centipede társprogramozója, Dona Bailey maga is nő volt (az egyik első női videójáték-programozó), és hogy a rovarok elpusztítása a női psziché egyik alapvető vágya.

37. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

41 hozzászólás
Algernon P>!

„Egy út végében állsz, egy kicsiny téglaépület előtt”
A kalandjátékok történetének talán leghíresebb kezdőmondata (Adventure)

24. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

Algernon P>!

A MUD (Multi User Dungeon) nemcsak a játékélmény tekintetében volt újdonság, de fontos társadalmi szereppel is bírt: olyan barátságok, kapcsolatok szövődtek rajta keresztül, melyek túlmutattak a virtuális lét határain. (…)
Az újságírók azonban nemcsak a játék erényeiről áradoztak, de felhívták a figyelmet a függőség veszélyére is, és humorizáltak azon, hogy a MUD játékok akár házasságot is tönkretehetnek. A gomba módra szaporodó ősnetes multiplayer játékokat gúnyosan Multi Undeground Destroyereknek is nevezték, utalván arra, hogy a hajnalig játszó egyetemisták sokszor tanulmányi eredményeiket kockáztatták.

25. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

1 hozzászólás
Algernon P>!

Nisikado bevallása szerint a Space Invaderst egy álma inspirálta. Ebben japán iskolások várakoztak a télapóra karácsony este, helyette azonban szörnyű ufók érkeztek a Vénuszról. A jobbra-balra lépkezdő iskolások és az ufók közt vad harc alakult ki.

32. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

1 hozzászólás
moszat>!

A 3D sokszor csak elviszi az erőforrást a sztori, felhasználói élmény elől. Egyedül az FPS az, ahol van értelme a 3D-nek: igen, azt mondom, robbanjon, csillogjon, villogjon minden. – A kalandjátékban, stratégiai és szerepjátékokban ez már nem igaz. – (…) Bővel elég a kis pixeles grafika, a szépen megrajzolt izonometrikus táj, az ikonos menü, a tartalmas játékengine. Az a baj, hogy a hülye hülyét csinál: annyi ideig nyomták az emberekbe, hogy a 3D-től és a zenétől lesz jó egy játék, hogy mindenki elhitte.

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

2 hozzászólás
lalazs>!

A legszembetűnőbb változásra azonban akkor került sor, amikor Toby [Gard], karaktere testidomait tervezgetve, 150% helyett véletlenül 250%-ra nagyította Lara keblét: az új arány annyira megtetszett Toby kollégáinak, hogy a designer tiltakozása ellenére a nagy mell maradt, sőt, mintegy Lara Croft védjegyévé vált.

381. oldal

Beregi Tamás: Pixelhősök A számítógépes játékok első ötven éve

1 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Paládi Zsolt: A sötét oldal
Magyary Gyula: Emelt szintű informatika érettségi – Programozás C++ és C# nyelven
Andy Rathbone: Windows 8
Martin Ford: Robotok kora
Bártfai Barnabás: Sosem késő…
Fehér Krisztián: Hackertechnikák
Neumann János: A számítógép és az agy
Vágó Ádám: A Kárpát-medence ősi kincsei
Boros Judit – Szücs György: A nagybányai művésztelep
Takács Imre: A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában