Bábok ​és automaták 0 csillagozás

Benkő Krisztián: Bábok és automaták

Minden ​vizsgált jelenségben éppúgy ott rejlik az unheimlich, mint a grácia lehetősége. A körbejárt műalkotások értelmezéstörténete mégis szembetűnő egyoldalúságról tanúskodik: a Hoffmann-elbeszélések, a futurista színház, a metafizikus festészet alakjai és a dadaista marionettek értelmezéstörténete az unheimlich történetét látszik megalkotni, a humanista elutasítás olyan történetét meséli, amely a felvilágosodásban gyökerezik – a pszichológiai feltárás eredményeként ezek a figurák végső soron mindig a nem-emberi lények kritikájaként funkcionálnak. Az unheimlich történetét elbeszélő értelmezéstörténetben számomra a kérdés „nem az, hogy milyen úton-módon jöttek létre a folytonosságok, miként tudott ugyanaz a minta fennmaradni és annyi különböző egymást követő elme számára egységes horizontot alkotni" (Foucault), hanem az unheimlich vélt történetének töréspontjai érdekelnek, az, hogy hogyan szakítja meg ezt a folytonosságot a grácia újabb és újabb megjelenése: a grácia hipotetikus… (tovább)

>!
Napkút, Budapest, 2011
280 oldal · ISBN: 9789632632346

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 3

Kölcsönkérné 1


Hasonló könyvek címkék alapján

Radnóti Sándor: Hamisítás
Szegedy-Maszák Mihály: Szó, kép, zene
Bényei Tamás: Más alakban
Radnóti Sándor: „Tisztelt közönség, kulcsot te találj…”
Széplaky Gerda: Sötét és néma
Lukács György: Nagy orosz realisták
Jan Mukarovsky: Szemiológia és esztétika
Radnóti Sándor: Jöjj és láss! – A modern művészetfogalom keletkezése – Winckelmann és a következmények
Kucsera Tamás Gergely: Túl művészeten, túl emberen
Horváth Márk – Lovász Ádám: Az eltűnés intenzitásai