Zaklatók, ​áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak 31 csillagozás

Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Micsoda veszélyes kombináció: a társait terrorizáló gyerek, a kiszemelt áldozat, aki nem mer segítséget kérni, a tétlen szemlélők, valamint a felnőttek, akik a gyermekkor velejárójának tekintik az erőszakot! Ma már sajnos az újsághírek is arra figyelmeztetnek, hogy az iskolai terror akár tragédiához is vezethet. Barbara Coloroso könyve a mai korhoz igazított, átdolgozott változatban, az internetes zaklatásról szóló
fejezettel kiegészülve kerül a magyar olvasók kezébe. A gyermeknevelés világszerte elismert szaktekintélye remekül használható eszközt ad a szülők, pedagógusok – és mindenekelőtt a gyerekek – kezébe. Ha tanácsait megfogadjuk, megszakíthatjuk az erőszak körforgását.

Eredeti cím: The Bully, the Bullied, and the Bystander

Eredeti megjelenés éve: 2002

Tartalomjegyzék

>!
Harmat, Budapest, 2020
384 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632885643
>!
Harmat, Budapest, 2020
384 oldal · ISBN: 9789632885933 · Fordította: J. Füstös Erika
>!
Harmat, Budapest, 2014
276 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632881966 · Fordította: J. Füstös Erika

Most olvassa 5

Várólistára tette 55

Kívánságlistára tette 47

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

Ibanez P>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

A gyávaság azt kérdezi: biztonságos?
A haszonelvűség azt kérdezi: megéri?
A hiúság azt kérdezi: népszerű?
A lelkiismeret azonban arra a kérdésre keresi a választ: helyes-e? És előbb-utóbb az embernek fel kell vállalnia a helyzetet akkor is, ha az nem biztonságos, nem éri meg, és népszerűtlen – mégis ezt kell tenni, mert ez a helyes."
(Marthin Luther King Jr.)

A gyerekek ellen elkövetett zaklatások típusait, hátterét, lehetséges megoldásait tárja elénk ez a könyv. Elsősorban a három fő témakört járja körbe, amely a zaklatók, az áldozatok és a szemlélők személyét boncolgatja, kiből miért lesz egyik vagy másik, mihez vezethet, miként éli meg az illető – mindezekhez valós történetek is szerepelnek példaként (igaz, főleg amerikai esetek). Ezután a háttér kerül előtérbe, a családok (tégla, medúza avagy gerinces) jellemzőit, a családban uralkodó magatartás kihatásait mutatja be az író a gyerekre nézve. Mit tehetünk, ha a gyerekünk zaklatóvá válik, milyen módon lehet fegyelmezni őket és mit tegyünk, ha azt észleljük, ha a gyerekünk áldozattá vált? Szó esik a média hatásáról (tévé, videojátékok, internet), a harag kezeléséről.

„Ha a piramis csúcsán állók elkezdenek strébernek csúfolni egy gyereket, akkor a második szinten elhelyezkedők is ugyanezt fogják tenni, mert így tudnak bevágódni a legjobbaknál. Mire az ember észbe kap, már az egész iskola csúfolja a szerencsétlent.”

Nem tudom, mennyire lehet hasznos egy ilyen könyv a szülőknek, valószínűleg sokszor jó tippeket ad, amelyeket érdemes már az iskolába menetel előtt átvenni és alkalmazni.Viszont sokszor éreztem úgy, hogy „aha, könnyű ezt mondani”, például az áldozat esetében, hogy hát legyenek barátai, mert úgy valószínűleg nem válik célponttá… aha, de ha már eleve célpont és egyszerűen nem egy barátkozós alkat és nem lettek barátai? (mert például ő az új gyerek az osztályban és más a bőrszíne vagy akármi?)…

Soha-soha nem fogom elfelejteni
A hétfőt, amikor elvették a pénzem
A keddet, amikor kicsúfoltak
A szerdát, amikor eltépték a ruhámat
A csütörtököt, amikor véresre vertek
A pénteket, amikor vége lett
És a szombatot, szabadulásom napját.

(A tizenhárom éves Vijay Singh utolsó naplóbejegyzése. Vasárnap találtak rá, felakasztotta magát a lépcsőkorlátra.)

BabusM>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

A könyv jó. Az iskolarendszerünk és a társadalmi berendezkedésünk azonban nem. Ráadásul még, ahogy a könyv is kimondja: a szülő nélkül még a felkészült iskola is tehetetlen. Hagy ne mondjam, ez irányban mint pedagógus, milyen tapasztalataim vannak. Főleg kollégiumban. A könyv pedig, még mindezeken túl, a szülőket szólítja meg. Vajon mennyi szülő fogja elolvasni (mármint aki nem pedagógus vagy pszichológus)?

>!
Harmat, Budapest, 2014
276 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632881966 · Fordította: J. Füstös Erika
1 hozzászólás
AeS P>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Mindenekelőtt @csucsorka-t illeti a hála és a köszönet, amiért nekem ajándékozta ezt a könyvet bő egy éve, nekem pedig sokkal hamarabb el kellett volna olvasnom, nem idáig tologatni.
Nem, ez nem üres szabadkozás, mivel a munkám során ezer szállal kapcsolódom a gyerekek elleni erőszakhoz, az online erőszakhoz, és az erőszak megállításához, nem hátrány, ha időről időre felfrissítem magam a legújabb szakirodalomból. Nos, talán ez lehetne az egyik kritika a könyvvel kapcsolatban, hogy nem friss. Eredetileg 2002-ben jelent meg, ami rányomja a bélyegét a szakirodalmi hivatkozásokra, és persze nagyon viccesen az internetes zaklatásra is – nem magára a tényre, hanem inkább a szóhasználatra. Erről a könyv persze nem tehet, és rögtön hatástalanítom is a kritikát, mert máskülönben nemcsak változatos és széleskörű témákat érint, de mindenhez ajánl további, érték- és időálló olvasnivalót is. A frissességet inkább a kutatások kapcsán szóba kerülő számok miatt kéri számon a szociológus, aki nem hivatkozhat 2003-as adatokra, de azért ez nem olyan nagy baj.
Kis kritika még, mert bosszantott, hogy evidenciaként kezeli azt a tényt, hogy a zaklatás alapja „nem a gyűlölet, hanem a közöny”, és bár nagyon sokszor megismétli ezt a tényt, soha, sehol nem hivatkozza le, hogy ezt mire alapozza. Ma már lassan ott tartunk, hogy még a mindenki számára ismert tényeket is újfent alátámasztjuk bizonyítékokkal (ld. a Föld alakja), ezért nem tudom, hogy tudott átsiklani egy ilyen állítás felett – hacsak nem ő állítja, minden más alap nélkül. Lehet, hogy igaza van, lehet, hogy tudományos háttere, de örültem volna, ha megemlíti.
Szűkszavúan bánik a tippekkel és ötletekkel, a resztoratív technikát sokszor idézi, de nem ír róla részletesen. Nem baj ez, ha az ember többet is szeretne olvasni a tárgyban, meg hát így rá is kényszerül előbb-utóbb, de legalább fordítóként lábjegyzeteztem volna ezeket a részeket, hogy hol lehet magyarul felfedezni erről valamiféle segítséget.

Ó… pedig azzal indultam neki, hogy dicsérni fogom! És dicsérem is, mert ez egy nagyon kompakt, nagyon hasznos kis könyv a zaklatásról és az erőszakról. Az első fejezeteket olvasva arra gondoltam, hogy leírom a saját gyerekkori zaklatásos élményeimet, aztán mindenféle okokból megváltoztattam ezt a döntésemet, de főleg azért, mert a könyv végére már nem a bennem élő gyerekhez, hanem a bennem élő leendő szülőhöz, és a bennem élő szakemberhez beszélt, és ez tulajdonképpen így van jól.
Abszolút ajánlom, témával való ismerkedésre és mélyebb elmélyülésre, továbbgondolásra egyaránt.

Coffee I>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Elég szomorú, hogy teljes köteteket kell szentelni a témának, amely témát egyébként ez a könyv nagyon jól feldolgoz, számba veszi a zaklatók és a zaklatások típusait.
Szívszorító, megtörtént esetekkel fűszerezve ismerkedhetünk meg a világnak azon könyörtelen részével, amelynek – még ha nem is tudunk róla – mi is részesei vagyunk.
Szülőknek, pedagógusoknak mindenképp ajánlom egy egyszeri elolvasásra legalább.
http://www.amasikvilag.hu/2017/01/barbara-coloroso-zakl…

wzsuzsanna P>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Az iskolai bántalmazással kapcsolatban mostanában sok szakirodalmat olvastam (éljen a szakdolgozat), de ez a könyv szerintem kiemelkedik közülük. Egyrészt nagyon jól összefoglalja az ezzel kapcsolatos jelenlegi tudást, másrészt közérthető, hétköznapi nyelvezete van. Nyilván a benne szereplő adatok elsősorban Amerikára vonatkoznak, de maga a jelenség független a földrajzi határoktól, ezért érdemes elolvasni mindenkinek, akit érdekel a téma.

3 hozzászólás
danlin>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Nagyon jó kis szakkönyv. Jól összefoglalja a témát, és valós életből vett történetekkel támasztja alá mondanivalóját. Sok példával, magyarázatokkal tűzdelte tele az írást, lehet kicsit szájbarágósan, de jó stílussal. Érdemes nem csak a pedagógusoknak, de a szülőknek is olvasni, főleg a családmodelles részt.

Veronica91 >!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Ajánlom mindenkinek elolvasásra, gyermekteleneknek is, sokat lehet tanulni belőle. Szükség lenne rá, hogy ezekről a(z) (iskolai) zaklatásokról nyíltan beszéljünk, hiszen valós a probléma. Sajnos azonban se az iskolarendszerünk, se a társadalmunk nem érett ehhez.
A könyv nagyon jó példákat hoz arra, hogy megértessük a gyerekekkel, mi a különbség az árulkodás és aközött, ha egy társa, vagy ő maga bajban van és felnőtt segítséget kér. Tanácsokat ad a felnőttek számára, mi mindent tehetnek, hogy ha elkerülni nem is tudják, de felkészítsék gyermeküket – és saját magukat – a zaklatással való találkozásra.
Megmutatja, milyen jelekre érdemes odafigyelni, ami arra utalhat, hogy probléma van.
Felhívja a figyelmet arra, hogy nem szabad egy gyereket egyedül hagyni, és elbagatellizálni a problémát egy zaklatásos szituációban, szükség van a pedagógusok, szülők jelenlétére is a körforgás végleges megszakításához.
Szimpatikus volt, hogy a könyv végén külön kitér az írónő az internetes zaklatásokra, ami igencsak aktuális a mai világban. Megmutatja, hogy ezesetben az áldozatokra nehezedő nyomás még nagyobb lehet, de itt is kínál megoldást, amivel felvehetjük a kesztyűt a zaklatókkal szemben.

TDorci>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Nem vagyok pedagógus, de még szülő sem. A könyvet viszont így is hasznosnak találtam, leginkább a családi örökségről szóló fejezetet.

Én rengeteg családban veszem észre a kommunikáció hiányát. Egy gyereknek szüksége van a beszélgetésre, és szüksége van arra, hogy megbízzon a szüleiben. Viszont a bizalmas légkör kialakítása a szülők feladata. Ha ez nincs meg, akkor felesleges várni, hogy a gyerek elmondjon bármit, ami az iskolában történt.
Véleményem szerint minden otthonról indul, de érzek hibát az iskolai rendszerünkben is.

Ildikó_Kaposi>!
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Pedagógusok és szülőknek ajánlom olvasásra.


Népszerű idézetek

JPityu I>!

A zaklatás tehát nem más, mint gyakorlatba átültetett arrogancia. A zaklatókat körüllengi valamiféle felsőbbrendűségi tudat, amelyet azonban a legtöbb esetben csupán álarcként öltenek magukra, hogy mély fájdalmaikat, kisebbrendűségi érzésüket leplezzék. Elhitetik magukkal, hogy felsőbbrendűek, és ez a tény feljogosítja őket arra, hogy bántalmazzák az általuk megvetett személyt. A valóságban viszont ez csak ürügy, hiszen attól érzik valakinek magukat, ha a másikat semmibe vehetik. Mások viszont nem a saját fájdalmukat próbálják leplezni felsőbbrendű viselkedésükkel, őket egyszerűen úgy nevelték, hogy jobbak másoknál, célpontjaik pedig nem érdemlik meg, hogy tiszteljék vagy szeressék őket. Úgy növelik saját „egójukat”, hogy másokét lealacsonyítják.

63. oldal

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

2 hozzászólás
treeoxide P>!

William Burroughs provokatív megállapítása szerint „ártatlan szemlélők nem léteznek. „Egyáltalán te mit keresel itt? " – kérdezi számon kérően a szemlélőtől.

97. oldal ; A SZEMLÉLŐ fejezet

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Ibanez P>!

A gyávaság azt kérdezi: biztonságos?
A haszonelvűség azt kérdezi: megéri?
A hiúság azt kérdezi: népszerű?
A lelkiismeret azonban arra a kérdésre keresi a választ: helyes-e? És előbb-utóbb az embernek fel kell vállalnia a helyzetet akkor is, ha az nem biztonságos, nem éri meg, és népszerűtlen – mégis ezt kell tenni, mert ez a helyes."
(Marthin Luther King Jr.)

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

treeoxide P>!

Helyénvaló-e,ha egy gyerek szégyelli magát azért, amit tett? Igen, de nem helyes, ha mi mondjuk neki, hogy szégyellje magát és érezzen lelkiismeret-furdalást. Ezek olyan érzések, amelyeknek nem kívülről, hanem belülről kell fakadniuk.

142. oldal ; OTTHONOTOKBAN ÉLNEK-E ZAKLATÓK? fejezet

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

JPityu I>!

A zaklatók saját döntése, hogy vezetői képességeiket mások manipulálására, irányítására, leuralására és megalázására használják – olyanokéra, akik veszélyt jelentenek pozíciójukra nézve, vagy olyanokéra, akiket alacsonyabb rendűnek tartanak maguknál.

132. oldal

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

csucsorka IP>!

A gyerekek közötti zaklatás élet-halál kérdése, mégsem foglalkozunk vele eleget, s ezzel veszélybe sodorjuk a gyermekeinket. Mi, felnőttek gyakran elbagatellizáljuk a kérdést, elintézzük egy legyintéssel, nem veszünk tudomást a problémáról. Ideje, hogy változtassunk a magatartásunkon.

15. oldal, Előszó

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

3 hozzászólás
Ibanez P>!

Ha a piramis csúcsán állók elkezdenek strébernek csúfolni egy gyereket, akkor a második szinten elhelyezkedők is ugyanezt fogják tenni, mert így tudnak bevágódni a legjobbaknál. Mire az ember észbe kap, már az egész iskola csúfolja a szerencsétlent.

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

JPityu I>!

A csoport tagjai igyekeznek domináns pozícióba kerülni, és testi adottságaik nagyobb súllyal esnek latba, mint intellektuális képességeik. Ebből következik, hogy általában a kisebb termetű, gyengébb – ám sok esetben okosabb – kisfiúkat tuszkolják be a társaik az öltözőszekrénybe, csúfolják „bénának”, „kockafejnek”, „kislánynak” (ez utóbbi jelzővel egyszerre utalva az illető érzelmi beállítottságára és arra, hogy a fiúk társadalmi ranglétráján a lányok foglalják el az alsó lépcsőfokot).

90. oldal

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Veronica91 >!

Ha az áldozat önvédelmi módszereit nem az agresszor, hanem az agresszió semlegesítése céljából alkalmazza, akkor ez egy kitörési pont lehet az erőszak körforgásából.

198. oldal

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?

Veronica91 >!

A zaklatás tanult magatartás – márpedig ha tanulható, akkor elemezhetjük és változtathatunk is rajta.

22. oldal

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását?


Hasonló könyvek címkék alapján

Alice Miller: Kezdetben volt a nevelés
Laura Markham: Békés szülő, boldog gyermek
Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés
Alice Miller: A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása
Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Patty Wipfler – Tosha Schore: Hallgasd meg!
S. Lázárovics Iza: Értő figyelemmel
W. Thomas Boyce: Orchideák és pitypangok
Daniel Siegel – Tina Payne Bryson: A szülői jelenlét ereje