Az Apátlan nemzedék egy generáció és egy évtized regénye. 1940-ben egy fővárosi gimnázium érettségi bankettjén indul a cselekmény, és a tízéves találkozón fejeződik be, felöleve a háború, a felszabadulás, a szocializmus építésének időszakát. Hősei szimbólumok is, példái e tíz év értelmiségi életsorsainak. Egyik diák érettségi után ostoba katonai illúziói áldozata lesz, a másik eltűnik a doni visszavonulás idején; a francia irodalomért rajongó bölcsészt aknamezőn éri a halál, az ellnállási mozgalomban küzdő kommunista Sopronkőhidán hal hősi halált. De a tragédia a jelenbe is átnyúlik: a hegedűművész, akiben az üldöztetés rettenete elhallgattatta a zenét, disszidálási kísérlet és a börtön kálváriája után találja meg helyét az életben. A gyárépítő technikus, a dolgozók iskolájában tanító tanár, a jelen hősei mellett felbukkannak a polgári világ képviselői is, akik nem tudnak és nem akarnak a szocializmussal közösséget vállalni.
Apátlan nemzedék 1 csillagozás


Kiemelt értékelések


A rendszerváltás környékén, 1991 körül, amikor tömegével állították fel országszerte a második világháborús emlékműveket, felszakadtak a sebek, előjöttek a sérelmek, kibeszéletlen traumák, és kiderült, hogy a történet nem lesz egyszerűbb. Mintha csak a múltbéli lövészárkokat, koncentrációs és munkatáborokat egybenyitották volna, az egymásra rétegződő tragédiákban összemosódott, hogy kik, mikor, miben áldozatok, vagy épp elkövetők? Elindultak a viták, hogy kiket lehet, vagy nem lehet ugyanarra a műkő-, vagy gránitlapra egymás mellé felírni… hogy kinek a fájdalma kit, mire jogosít fel…
Ugyanazon az emlékművön mindenki csak a maga halottait keresi, még az emlékezésben is az elhatárolódás a szempont.
Olyan ez a könyv, mintha abc-sorrendben tekintene végig egy képzeletbeli emlékművön, anélkül, hogy előre felcímkézné a halottakat előéletük, politikai pártállásuk alapján. Pont a különböző, képtelenségükben igazán realisztikus évtizednyi, vagy néhány évnyi életút-keresztmetszetek révén válik átérezhetővé a bemutatott időszak bonyolultsága. Tompítja az olvasóban az igényt, hogy mindenáron kategóriákban gondolkodjon.
Nyilván, ha ez a könyv során végig így maradna, nem én lennék az egyetlen olvasója. Sajnos a végére rémséges giccsbe, hatásvadász ideológiai programregénybe torkollik. De az első 400 oldal tényleg jó.
Egy érettségiző osztály diákjain végigtekintve szembesít a könyv azzal, hogy mennyi szenvedésen kellett átesnie az 1922-es évjáratnak (nagyszüleim generációjának), milyen iszonyú sokan pusztultak el közülük válogatott módokon már életük kezdetén. A történetek által érthetőbbé válik az is, hogy miért látták mindannyian oly sokféleképpen a történelmet, és miért plántáltak ennyire sokféle érzelmet, viszonyulást a leszármazottaikba.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Fehér Klára: Hová álljanak a belgák? 95% ·
Összehasonlítás - Tóth Krisztina: Akvárium 92% ·
Összehasonlítás - Fehér Klára: A tenger I-II. 91% ·
Összehasonlítás - Finy Petra: Kerti szonáta 82% ·
Összehasonlítás - Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét 95% ·
Összehasonlítás - S. A. Locryn: Gyufaláng 95% ·
Összehasonlítás - Bauer Barbara: A fekete rózsa 94% ·
Összehasonlítás - Szabó Magda: Katalin utca / Ókút 93% ·
Összehasonlítás - Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának 92% ·
Összehasonlítás - Fábián Janka: Emma fiai 91% ·
Összehasonlítás