Az ​isteni és az emberi természetről I-II. 3 csillagozás

Görög egyházatyák
Az isteni és az emberi természetről I-II. Az isteni és az emberi természetről I-II.

Órigenész, Nazianzoszi Szent Gergely, Nüsszai Szent Gergely, Nemesziosz, Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész, Hitvalló Maximosz, Aranyszájú Szent János, Apameai János és Küroszi Theodorétosz legjelentősebb művei

A művek szerzői: Frenyó Zoltán, Órigenész, Aranyszájú Szent János, Dionüsziosz Areopagitész

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: A kútnál Atlantisz

>!
Atlantisz, Budapest, 1994
320 oldal · keménytáblás · ISBN: 9637978550 · Fordította: Baán István, Erdő Péter, Ladocsi Gáspár, Ormos István, Vanyó László, Vidrányi Katalin
>!
Atlantisz, Budapest, 1994
354 oldal · keménytáblás · ISBN: 9637978550 · Fordította: Baán István, Erdő Péter, Ormos István, Vanyó László, Ladocsi Gáspár, Vidrányi Katalin

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 23


Kiemelt értékelések

kaporszakall>!
Az isteni és az emberi természetről I-II.

Először – szokásomtól eltérően – mentegetőznöm kell a csillagozás miatt.

A közepes azt a szubjektív hatást tükrözi, amit a két kötetnyi anyag rám gyakorolt. Ezek a művek helyenként erősen próbára teszik a vallástörténet vagy a filozófia iránt nem különösképpen, csupán némileg érdeklődő olvasó türelmét (magamat is ide értve). Akik pedig semmi affinitást nem éreznek az említett két területhez, azok kézbe se vegyék. Ám ez nem értékítélet!

Az itt egybegyűjtött írások – mint azt a bevezető tanulmány is elmondja – a görög egyházatyák olyan vitairatai, értekezései, melyekben a klasszikus filozófia eszköztárával értelmezik a kereszténység alapfogalmait. Isten attribútumai, a Szentháromság (számomra rettenetesen erőltetett) magyarázata, Krisztus kettős természete, az ember létének értelme, pszichológiája és etikája: mindez a klasszikus pogány műveltség, a más vallások és a kereszténységen belüli nem ortodox elhajlások elleni küzdelem jegyében van kifejtve. És a Biblia premisszáiból kiindulva, de a klasszikus logika eszközeivel érvelve kibontakozik a szemünk láttára az az ortodox teológia, amely – mert kénytelen volt érvelni – elvezetett a középkori skolasztikához, majd a humanizmushoz, a felvilágosodáshoz, s végül a modern európai kultúrához. Ennek a folyamatnak az első dokumentumai olvashatók itt.

A tárgyalt témakörök nem egyformán érintik meg a világi olvasót. Origenész értekezésének (A princípiumokról) kezdete Isten mibenlétét a Biblia axiómáiból nagyon szépen kifejti, aztán sajnos belegabalyodik a Szentháromság boncolgatásába, és abból nem lehet jól kijönni… Nüsszai Szent Gergely antropológiája (Az ember teremtéséről) illetve Nemesziosz hasonló tárgyú írása (Az ember természetéről) a kor klasszikus emberképét és etikáját igyekeznek összeegyeztetni a Szentírás szövegével – a második tanulmányban elgondolkoztató érvelés szól a szabad akarat és a gondviselés közötti szereposztásról. Ezek tetszettek.

Ugyanakkor a kifejezetten teológiai elmélkedések, például Krisztus kettős természetéről, vagy a mennyei hierarchiáról hidegen hagytak. Ám csak ismételni tudom: ez az értékelés egy laikus olvasó véleménye. A válogatásban tíz munka kapott helyet, lehet közülük mazsolázni…

SignorFormica>!
Az isteni és az emberi természetről I-II.

Ezek az írások a fiatal kereszténység minden irányban vívott harcaiban született dokumentumok.
Azért születtek, mert meg kellett védeni a Jézus-jelenséget, a Jézus-történetet egyrészről a pogányokkal és a zsidókkal szemben, másrészről magukkal az elhajló keresztény értelmezésekkel (az eretnekségekkel) szemben.
Így lett az örömhír egyre bonyolultabb, és kifinomultabb teológia és filozófia.
A két kötet lenyűgöző eszmefuttatásainak legfontosabb hozadéka – bonyolult teológia lételméleti futamaik mellett –, hogy a latin komorsággal előadott nyugati atyák kereszténységével szemben a görög gondolat arany fényét csempészik az üdvtörténet dicsőítésébe, egy olyan emberképet, mely már ezen a világon részesül az isteni tökéletesség fényében. Azaz a keleti gondolat sokkal derűsebb emberképével találkozunk, aminek a számára az isteni lélek aranyló folyosói nyitva állnak hogy átragyogják már evilági létét is.
Tertullianus, Augustinus könyörtelen, kegyetlen kereszténységevel szemben a görög atyák elmélyült, kifinomult derűje áll szemben.
S az most itt mellékes, hogy maga Jézus, nem is beszélve az apostolokról, egy mukkot sem értenének ebből az egészből..


Népszerű idézetek

Lunemorte P>!

[…] ismerje az egy Istent: egy lényeget, három személyt; a lényeg háromszemélyű Egységét és a személyek egylényegű Háromságát; Egységet a Háromságban és Háromságot az Egységben; nem egyiket és másikat, sem egyiket a másik mellett, sem egyiket a másikon keresztül, sem egyiket a másikban, sem egyiket a másikból; hanem ugyanazt, amely önmagában, önmaga által és önmagánál önmagával azonos; Egység is és Háromság is, aki keveretlenül birtokolja a keveredés nélküli egyesülést, és a feloszthatatlan és részekre nem bontó megkülönböztetést; aki Egység a lényeg, vagyis a létezés szempontjából, de nem összetétel, feloldás vagy bármiféle keveredés szerint; viszont Háromság létének és fennállásának mikéntje szempontjából, de nem felosztás, elidegenedés vagy bármiféle szétdarabolás szerint. Hiszen nem darabolódik szét személyekre az Egység, és nem is viszonyként van bennük és szemlélhető; és nem személyek tevődnek össze Egységgé, sem nem összegződésükkel töltik ki azt, hanem mint önmagával azonosat, ugyanazt, bár más és más módon. Hiszen a személyek szent háromsága lényege és a benne lévő egyszerű alapelv szempontjából keveredetlen egység; a szent egység pedig a személyek és a létezés módja szempontjából háromság. Különféle módon ugyanaz az egész az egyik is és a másik is, amikor – mint mondják – más és más szempontból gondoljuk el: egy és egyetlen, oszthatatlan és keveredetlen, egyszerű, nem fogyatkozó és változatlan Istenség, amely teljességében Egység a lényege szerint, és ugyanő teljességében Háromság a személyek szerint; a hármasfényű egy világosságnak egy sugarát egyetlen formában sugározza.

kaporszakall>!

A májnak, a vér forrásának a feladata a táplálékkal való ellátás. A bekerülő tápanyag ugyanis kifakasztja a májban a vér forrásait, ahogyan a hegycsúcsokon lévő hó saját nedvességével táplálja a hegy lábánál fakadó forrásokat, úgy, hogy tömege következtében vizét a lenti vízerekbe préseli. A szívben lévő levegőt a szomszédos szerv vezeti be, amelyet tüdőnek neveznek. Ez a levegő tárlója, mely a szájig érő csövön keresztül szívja be lélegzéskor a levegőt. Körülveszi a középen elhelyezkedő szívet, mely az örökmozgó tűz tevékenységét utánozva szüntelen mozgásban van. A kovácsműhelyek fujtatóihoz hasonlóan beszívja a mellette levő tüdőből a levegőt, kitágulásakor megtölti vele belső üregeit, és felszítja vele saját tüzét, melyet ezután a szomszédos csatornákba lehel. Tevékenységében nincs szünet. Ami körülötte van, azt kitáguláskor saját kamráiba szívja, ami pedig benne van, azt összehúzódással a járatokba küldi. Úgy vélem, ez a mi önkéntelen légzésünk oka.
[…]
Mivel a májnak igen nagy szüksége van a melegre, amikor a nedves anyagból előállítja a vért, a szívtől azonban távol van (mert nézetünk szerint a májat, mint az életerő egyik forrását és gyökerét nem lehet túl szűkös helyen összezsúfolni a másik életforrással), hogy a hőforrástól való távolsága következtében a test háztartása kárt ne szenvedjen, egy ideghez hasonló vezeték (a hozzáértők artériának hívják) veszi fel a szívből és szállítja a májhoz a meleg áramlatot. Ez a vezeték körülbelül azon a tájon torkollik be, ahol a nedvek is a májba jutnak, s a meleggel forrásba hozva a nedveket nekik is juttat valami tűzszerűt, amennyiben vörösre színezi a vért. Innen kettős vezeték ered, melyek közül egyik csőben a vér, a másikban a levegő halad, hogy a nedves elemet a meleg mozgása hajtsa és könnyítse útját.
[…]
A meleg elemből a legtisztább, a nedves elemből a legfinomabb elegyedik és egyesül, és ezek kipárolgásaikkal táplálják és fenntartják az agyvelőt.

255-258. oldal (Nüsszai Szent Gergely: Az ember teremtéséről)

1 hozzászólás
Lunemorte P>!

Másfelől a világ egy, mert részei [ti. a szellemi és az érzéki világ] nem osztják meg; ellenkezőleg, maguknak a részeknek a természetes sajátságaiból fakadó különbségét is körülhatárolja, önmaga egységéhez és osztatlanságához fűződő viszonyuk által. Megmutatja, hogy a részek keveredés nélkül azonosak vele magával és kölcsönösen egymással; hogy egyik a másikban, mint egész az egészben benne van; hogy a két rész teszi teljessé magát az egy egészet, és maga mint egész által lesznek egyformák és tökéletesek a részek. Az egész szellemi világ ugyanis titokzatosan formált jelképes alakzatok révén megmutatkozik a látni tudók számára az egész érzéki világban, és az egész érzéki világ, a szellem által értelmileg leegyszerűsítve, benne van az egész szellemiben. A szellemi világban az érzéki az értelmiben van jelen, a szellemi világ pedig az érzékiben a hasonmások által, de mindkettőjük műve egy, mintha “egyik kerék a másikban” lenne, amint Ezekiel, a nagyszerűségek csodálatos szemlélője mondja (Ez 1,16), mert – úgy vélem – a két világról beszél. Továbbá: “Mert ami benne láthatatlan, azt a világ teremtése óta műveiben értelmileg szemlélhetjük (Róm 1,20) – mondja az isteni apostol. Ha pedig a megnyilvánuló dolgokon keresztül szemlélhetjük azt, ami nem nyilvánul meg, akkor – amint meg van írva – mennyivel inkább fogják fel értelmileg a meg-nem-nyilvánuló dolgokon keresztül a megnyilvánulókat azok, akik a lelki szemlélődésig nőnek fel. A szellemi dolgoknak a láthatókon keresztül történő jelképes szemlélése nem más, mint a látható dolgoknak a láthatatlanokon keresztül történő lelki megismerése és megértése. Hiszen szükségszerű, hogy az egymást kölcsönösen kinyilvánító dolgok teljes igazságukban és tisztaságukban tükrözzék egymást, és megfelelésük hiánytalan legyen.

Hitvalló Szent Maximosz: Müsztagógia – Beavatás a szent titkokba, II. kötet, 275. o.


Hasonló könyvek címkék alapján

Vanyó László: Az ókeresztény egyház irodalma
Tarjányi Béla: Keresztény emlékek az első három századból
Bugár M. István (szerk.) – Gyurkovics Miklós: Vallás és hatalom az egyházatyák korában
Frenyó Zoltán: Krisztológiai és antropológiai kérdések az ókeresztény gondolkodásban
Ivancsó István: Eteria útinaplója
Henri Boulad: A halálban ugyanis megszületünk
Erdő Péter: Egyházjog
Heidl György: Érintés
Henri Boulad: Aki megbocsát, Istenhez hasonló
Henri Boulad: Jézus napjainkban