„A rothadó liliomok a hínárnál büdösebbek, s így mintha India is, Japán is spirituálisan betegebb lenne, az élő hittől távolabb járna, mint a Nyugat. A két ország az ázsiai választék két végpontján helyezkedik el, középút ott az irdatlan Kína.” – írja a kötet Epilógusában a szerző. A japán-utazás az ikebana szellemiségétől a zen-filozófia lelkületével, gondolkodásmódjával való megismerkedésre szolgál Koestlernek, és érthető, hogy a nagy tudású, a nyugati (zsidó, keresztény, hellén, racionálisan európai) bölcselet emlőjén felnőtt szellem kedve mindinkább elmegy a távol-keleti obskurantizmustól. A kötet egyik utolsó fejezetének címe – melyben a tolerancia veszedelmeiről is értekezik – A zen bűzéről szól. Koestler könyvei (és ebben van sok aktuális intenció is) a történelem, a szellemtörténet furcsa tévútjaira is figyelmeztetnek.
Japán 10 csillagozás
Enciklopédia 19
Helyszínek népszerűség szerint
Várólistára tette 10
Kívánságlistára tette 10
Kiemelt értékelések
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Koestler vesébe látó szemmel figyelte meg a japánokat az ’50-es évek végén, és nem csak a csillogó felszínt kapargatta. Hidasi Judit: „Na és, hogy tetszik Japán?” és „Vissza Japánba” -val együtt teljes képet ad a mai japánokról, és hogy hogyan jutottak el a történelem sodrában idáig, ahol most tartanak.
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Időtálló írás, bár sokak számára talán túl száraznak és tárgyilagosnak tűnhet Koestler stílusa. A kis kötet az Indiáról szóló első rész ismerete nélkül is élvezhető mint önálló olvasmány. Külön szép, ahogy az utolsó fejezet zárómondataiban bevallja vonzódását Japán iránt, s azt, hogy ha Európából száműznék, csakis itt tudná elképzelni életét… S idekívánkozik még, hogy halálát is: hiszen a japánok felfogása az öngyilkossághoz hozzá igen közel állt, s végül ő is így távozott a földi világból.
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Érdekes volt.
Európai ateistaként próbálja megérteni Japánt, annak lelkét.
Természetesen nem tudja átlépni az árnyékát….Hitlerről érdeklődik tőlük, véletlenül sem a Gulágról.
Népszerű idézetek
Akik tudnak, nem beszélnek –
Akik beszélnek, nem tudnak –
Ha csöndben vagy, „Az” beszél –
Ha beszélsz, „Az” némul el.
76. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
A Japánban uralkodó három vallás közül a sintónak egyáltalán nincs szentírása, a buddhizmus etikailag semleges, a konfucianizmus pedig nem is annyira vallás, inkább a társadalmi törvények rendszere. A bűn, a bűntudat, az isteni igazságszolgáltatás fogalma gyakorlatilag ismeretlen.
47. oldal, Jellem-kertészet (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Japánban az élet: mintha illatos fürdő lenne, ahol azonban váratlanul áramütéseket közvetít a víz. Vagy hát mit mondjak, ez is egy alkalmasnak látszó hasonlat – ez az ország arra késztet, hogy képekben gondolkodj és ecsettel írj.
9. oldal, A lótusz és a robot (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Az indiai kasztrendszer történeti idők óta merev volt, a japán viszonylag képlékeny. A szamurájnak joga volt minden teketória nélkül megölni bármely közembert, aki bosszantotta – vagy állítólag bosszantotta – őt; ugyanakkor örökbefogadás vagy házasodás révén közember is bekerülhetett a szamuráj kasztba.
66. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
[…] Japánban még az öngyilkosság is szekularizált ügy, társadalmi konvenciók kérdése, és a harakirit az ínyencek kiváltságának tekintik, csettintenek rá.
70. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
[…] Amikor egy tanítvány azt kérdezi, „Mi a zen?”, a mester hagyományos válasza ez: „Három font len”, netán „Egy szem romló nudli”, vagy „Egy vécékotró bot”, esetleg egy kupánvágás, amiben a tanítvány ezennel részesül.
71. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
„Nindzsicu egy nap bevitte Xavéri Szent Ferencet kolostorának meditálótermébe, ahol a szerzetesek a szokásos zazen elmélkedésekbe merültek éppen – ez elsősorban abból áll, hogy mozdulatlanul kell térdelni, közben pedig összpontosítani valami olyan tárgyra, mely megtisztítja az elmét a külvilági hulladékanyagoktól, így közelíti az igazság ösztönös megragadásához. Szent Ferenc megkérdezte, mit művelnek ezek az emberek, mire Nindzsicu azt felelte: »Van, aki azt számolgatja, mennyit is zsebelt be a hívőktől múlt hónapban; akad, aki azon tűnődik, hol tehetne szert jobb ruhára, más szükséges miegymásra; de olyanokat is látsz, akik felfrissülésük, szórakozásuk mikéntjén gondolkodnak. Röviden, egyik sem gondol semmi értelmes dologra.«”
91. oldal, Káprázat és öncsalás (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Az igen faggatózó természetű Enright egyszer megkérdezett pár japán irodalomprofesszort, „hogyan különböztetik meg a jó haikut a rossz haikutól”. A válasz: „fogalmunk sincs!”
97. oldal, Káprázat és öncsalás (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
[…] A jelenlévők egyike azt állította, hogy a buddhizmussal is járnak transzcendens hit-elemek. Ezt N. professzor tagadta, és ellenérvként azt hozta fel, hogy a japán buddhizmus nem ismeri a lélekvándorlást. Akkor mi történik a halál után? – kérdezték tőle. "A halál – felelte –, a mi számunkra nem az élet „vége”, mint önöknek, hanem az élet csúcsa, legfőbb kiteljesedése, ahogy ezt az is bizonyítja, mennyire értékeljük az öngyilkosságot."
107. oldal, A zen bűze (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Utálom a nejlonba csomagolt kenyeret, a csupa-cement-és-üveg városokat, a képregénnyé bűvölt Bibliát; utálom a klipeket és a sztripeket, a kvízeket és a fizzeket, a neont és a mindenféle kulturális kaméleont, ahogy játsszák a színüket és eszüket; és felőlem a pokol elemészthetné az irodalom könnyebb emésztését szolgáló Válogatás (Reader's Digest) című újságot.
110. oldal, Epilógus (Terebess, 1999)
Arthur Koestler: Japán 81% A lótusz és a robot II.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Lukács Liza: Ne cipeld tovább! 95% ·
Összehasonlítás - Máté Gábor – Máté Dániel: Normális vagy 94% ·
Összehasonlítás - Bánki György: A legnagyszerűbb könyv a nárcizmusról 94% ·
Összehasonlítás - Tisza Kata: Most. 94% ·
Összehasonlítás - Máté Gábor: A test lázadása 93% ·
Összehasonlítás - Tim Marshall: A földrajz fogságában 92% ·
Összehasonlítás - Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása 92% ·
Összehasonlítás - Steigervald Krisztián: Generációk harca 92% ·
Összehasonlítás - Hidasi Judit: Na és, hogy tetszik Japán? 92% ·
Összehasonlítás - Al Ghaoui Hesna: Félj bátran 91% ·
Összehasonlítás