Japán 10 csillagozás

A lótusz és a robot II.
Arthur Koestler: Japán

„A rothadó liliomok a hínárnál büdösebbek, s így mintha India is, Japán is spirituálisan betegebb lenne, az élő hittől távolabb járna, mint a Nyugat. A két ország az ázsiai választék két végpontján helyezkedik el, középút ott az irdatlan Kína.” – írja a kötet Epilógusában a szerző. A japán-utazás az ikebana szellemiségétől a zen-filozófia lelkületével, gondolkodásmódjával való megismerkedésre szolgál Koestlernek, és érthető, hogy a nagy tudású, a nyugati (zsidó, keresztény, hellén, racionálisan európai) bölcselet emlőjén felnőtt szellem kedve mindinkább elmegy a távol-keleti obskurantizmustól. A kötet egyik utolsó fejezetének címe – melyben a tolerancia veszedelmeiről is értekezik – A zen bűzéről szól. Koestler könyvei (és ebben van sok aktuális intenció is) a történelem, a szellemtörténet furcsa tévútjaira is figyelmeztetnek.

Tartalomjegyzék

>!
Terebess, Budapest, 1999
118 oldal · ISBN: 963914729x · Fordította: Tandori Dezső

Enciklopédia 19

Helyszínek népszerűség szerint

Japán


Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

Pacsirta_Szilvia>!
Arthur Koestler: Japán

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Koestler vesébe látó szemmel figyelte meg a japánokat az ’50-es évek végén, és nem csak a csillogó felszínt kapargatta. Hidasi Judit: „Na és, hogy tetszik Japán?” és „Vissza Japánba” -val együtt teljes képet ad a mai japánokról, és hogy hogyan jutottak el a történelem sodrában idáig, ahol most tartanak.

Carmilla >!
Arthur Koestler: Japán

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Időtálló írás, bár sokak számára talán túl száraznak és tárgyilagosnak tűnhet Koestler stílusa. A kis kötet az Indiáról szóló első rész ismerete nélkül is élvezhető mint önálló olvasmány. Külön szép, ahogy az utolsó fejezet zárómondataiban bevallja vonzódását Japán iránt, s azt, hogy ha Európából száműznék, csakis itt tudná elképzelni életét… S idekívánkozik még, hogy halálát is: hiszen a japánok felfogása az öngyilkossághoz hozzá igen közel állt, s végül ő is így távozott a földi világból.

bagatell>!
Arthur Koestler: Japán

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Érdekes volt.
Európai ateistaként próbálja megérteni Japánt, annak lelkét.
Természetesen nem tudja átlépni az árnyékát….Hitlerről érdeklődik tőlük, véletlenül sem a Gulágról.


Népszerű idézetek

Carmilla >!

Akik tudnak, nem beszélnek –
Akik beszélnek, nem tudnak –
Ha csöndben vagy, „Az” beszél –
Ha beszélsz, „Az” némul el.

76. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Carmilla >!

A Japánban uralkodó három vallás közül a sintónak egyáltalán nincs szentírása, a buddhizmus etikailag semleges, a konfucianizmus pedig nem is annyira vallás, inkább a társadalmi törvények rendszere. A bűn, a bűntudat, az isteni igazságszolgáltatás fogalma gyakorlatilag ismeretlen.

47. oldal, Jellem-kertészet (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: buddhizmus · Japán · sintoizmus
Carmilla >!

Japánban az élet: mintha illatos fürdő lenne, ahol azonban váratlanul áramütéseket közvetít a víz. Vagy hát mit mondjak, ez is egy alkalmasnak látszó hasonlat – ez az ország arra késztet, hogy képekben gondolkodj és ecsettel írj.

9. oldal, A lótusz és a robot (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: Japán
Carmilla >!

    Az indiai kasztrendszer történeti idők óta merev volt, a japán viszonylag képlékeny. A szamurájnak joga volt minden teketória nélkül megölni bármely közembert, aki bosszantotta – vagy állítólag bosszantotta – őt; ugyanakkor örökbefogadás vagy házasodás révén közember is bekerülhetett a szamuráj kasztba.

66. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Carmilla >!

[…] Japánban még az öngyilkosság is szekularizált ügy, társadalmi konvenciók kérdése, és a harakirit az ínyencek kiváltságának tekintik, csettintenek rá.

70. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: harakiri · öngyilkosság
Carmilla >!

[…] Amikor egy tanítvány azt kérdezi, „Mi a zen?”, a mester hagyományos válasza ez: „Három font len”, netán „Egy szem romló nudli”, vagy „Egy vécékotró bot”, esetleg egy kupánvágás, amiben a tanítvány ezennel részesül.

71. oldal, A zen útja (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: zen
Carmilla >!

„Nindzsicu egy nap bevitte Xavéri Szent Ferencet kolostorának meditálótermébe, ahol a szerzetesek a szokásos zazen elmélkedésekbe merültek éppen – ez elsősorban abból áll, hogy mozdulatlanul kell térdelni, közben pedig összpontosítani valami olyan tárgyra, mely megtisztítja az elmét a külvilági hulladékanyagoktól, így közelíti az igazság ösztönös megragadásához. Szent Ferenc megkérdezte, mit művelnek ezek az emberek, mire Nindzsicu azt felelte: »Van, aki azt számolgatja, mennyit is zsebelt be a hívőktől múlt hónapban; akad, aki azon tűnődik, hol tehetne szert jobb ruhára, más szükséges miegymásra; de olyanokat is látsz, akik felfrissülésük, szórakozásuk mikéntjén gondolkodnak. Röviden, egyik sem gondol semmi értelmes dologra.«”

91. oldal, Káprázat és öncsalás (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: meditáció · szerzetes
Carmilla >!

Az igen faggatózó természetű Enright egyszer megkérdezett pár japán irodalomprofesszort, „hogyan különböztetik meg a jó haikut a rossz haikutól”. A válasz: „fogalmunk sincs!”

97. oldal, Káprázat és öncsalás (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Carmilla >!

[…] A jelenlévők egyike azt állította, hogy a buddhizmussal is járnak transzcendens hit-elemek. Ezt N. professzor tagadta, és ellenérvként azt hozta fel, hogy a japán buddhizmus nem ismeri a lélekvándorlást. Akkor mi történik a halál után? – kérdezték tőle. "A halál – felelte –, a mi számunkra nem az élet „vége”, mint önöknek, hanem az élet csúcsa, legfőbb kiteljesedése, ahogy ezt az is bizonyítja, mennyire értékeljük az öngyilkosságot."

107. oldal, A zen bűze (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: buddhizmus · halál · öngyilkosság
Carmilla >!

Utálom a nejlonba csomagolt kenyeret, a csupa-cement-és-üveg városokat, a képregénnyé bűvölt Bibliát; utálom a klipeket és a sztripeket, a kvízeket és a fizzeket, a neont és a mindenféle kulturális kaméleont, ahogy játsszák a színüket és eszüket; és felőlem a pokol elemészthetné az irodalom könnyebb emésztését szolgáló Válogatás (Reader's Digest) című újságot.

110. oldal, Epilógus (Terebess, 1999)

Arthur Koestler: Japán A lótusz és a robot II.

Kapcsolódó szócikkek: Reader's Digest · videóklip (klip)

Hasonló könyvek címkék alapján

Lukács Liza: Ne cipeld tovább!
Máté Gábor – Máté Dániel: Normális vagy
Bánki György: A legnagyszerűbb könyv a nárcizmusról
Tisza Kata: Most.
Máté Gábor: A test lázadása
Tim Marshall: A földrajz fogságában
Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása
Steigervald Krisztián: Generációk harca
Hidasi Judit: Na és, hogy tetszik Japán?
Al Ghaoui Hesna: Félj bátran