India 9 csillagozás

A lótusz és a robot I.
Arthur Koestler: India

A ​Terebess Kiadó Koestler két távol-keleti országról szóló könyvét ikerkiadásban hozza ki (szép, igényes könyv-formában és professzionális fordításban), azonban sem az India, sem a Japán nem sorolható az tárgyszó-fogalma alá. E könyvek ugyan konkrét utazások emlékanyagához köthetők – a szerző mind a két kötetben utal erre –, mégis inkább szellemi, kultúrtörténeti, politikai, históriai nemzet, illetőleg szubkontinens-ismertetők. Feltehető, hogy mindkét könyv egy-egy kvázi tanulmányút összefoglalója avégett, hogy a szerző a készülő nagy szintetikus könyveihez kellő szellemi, helyszíni muníciót raktározzon el. A India-könyv az ind bölcselet több évezredes tradíciójába való alámerülés melynek tengelyében a szexualitást természetfölötti célokra irányító szellemiség analízise áll. Koestler nagy fogékonysággal és tiszteletteljesen közeledik e különös antropológiához, misztikához – nem rejtve azonban véka alá csodálkozását, az európai ember álmélkodó távolságtartását. Könyvtári… (tovább)

>!
Terebess Hungaria, Budapest, 1999
136 oldal · ISBN: 9639147281 · Fordította: Tandori Dezső

Enciklopédia 4

Helyszínek népszerűség szerint

India


Most olvassa 1

Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

tgorsy>!
Arthur Koestler: India

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Azt mondják, ha valaki elutazik egy pár napos turista útra Indiába: ír róla egy könyvet. Ha 30 évig ott él: mond róla egy mondatot. Koestler feltehetően két hétnél többet töltött Indiában, írt róla egy könyvet, de nem úti beszámolót.
Először a világnézetüket, hitüket, filozófiájukat próbálta megérteni. De csak a jógával foglalkozik. Azt viszont elég alaposan körbejárja, utána olvas, ismertet, főleg a testi furcsaságokat. Azt, hogy van egy ind filozófia és vallás, szinte egy-két mondattal intézi el.
Kora Indiáját politikusain és a politikai mozgalmakon keresztül mutatja be. Gandhi, Nehru, stb.
Nem mondom, hogy rossz könyv, de ha Indiát szeretnéd megismerni, semmiképpen se ezzel kezdd.


Népszerű idézetek

Lunemorte P>!

Ha valaki őszinte megbánást érez, már ez az őszinteség is érték.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

– Egyetlen politikusnak sem kellene semmit javasolgatnia, hogyan írjanak az írók.
– De ha ő maga is író?
– Akkor még kevésbé.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

Vagyok, ami voltam és ami leszek; az vagyok, amit te gondolsz, amit te képzelsz. De mindenek feletti tény, hogy ez a test nem azért jött létre, hogy a régi karma gyümölcsét tépje.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Leszámítva Japánt – több szempontból is sziget –, India az egyetlen nagy ázsiai állam Kairó, Dzsakarta és Peking között, ahol demokrácia uralkodik; már legalább elméletben. Nyugati értelemben vett „működő” demokráciává azonban csak úgy válhat, ha forradalmi változások mennek végbe a hindu társadalom és a hindu hagyományok legérzékenyebb gyökereinél. A nagy kérdés, melynek megválaszolása most Indiára vár: lehetséges-e, mi több, végső soron kívánatos-e egy ilyen radikális műtét?

Konklúzió

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Kapcsolódó szócikkek: India · Jakarta · Kairó · Peking
Lunemorte P>!

Még Vinóba Bhavével kapcsolatosan is szkeptikusak voltak, afelől meg kétséget se hagytak, hogy Krisna Menonról meglehetősen lesújtó a véleményük. Mindazonáltal a múlt nagy szvámijai iránt vágyakozó tiszteletet éreztek. Meggyőződésük volt, hogy a vallás a népek ópiuma, de abban nem voltak egészen biztosak, hogy az ópium olyan rossz dolog lenne. India és a Nyugat „dühöngő” fiatalsága között ez volt számomra a legmeghökkentőbb különbség.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

Így a szentírásbéli „Ádám” visszavezethető Átman nevére, mely is az eredeti szanszkrit változat szerint Ad-ma, „Éva” pedig a Dzsiva szó (az individuális lényeg) megfelelője. Az Upanishadokban utalás esik két madárra, ahogy ezek ugyanazon a fán ülnek. Egyikük eszik a fa gyümölcséből. A másik csak nézi, nem eszik. A madár, amelyik a fa gyümölcséből evett: Dzsiva – Éva. A madár, amelyik csak nézi ezt: Átman – Ádám. A fa, melyen a két madár ül, a pippal, rokona a bibliai almafának. Nevezik egyébként úgy is, hogy „a Bodhi-fa” vagy a Tudás Fája. E fa tövében ült Buddha, mikor a megvilágosodás érte. Ádám és Éva a Tudás Fájának gyümölcséből evett. De ahogy mindez Indiából „átplántálódott”, elveszett közben az Upanishad-motívum valódi jelentése.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

3 hozzászólás
Lunemorte P>!

Kín a világ sora,
Így hordja múltja terheit;
Lelkem mohón nem szomjazik
Hiú birodalmaira.

Durgá-himnusz (Bevezető)

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

Mármost Vinóba eredeti neve Vinajak volt, továbbá tizenkilenc évesen fogta s anyja jelenlétében elégette a felsőiskolai végbizonyítványát, kijelentvén, hogy az Én felszabadulásának, a Brahmával való egyesülésnek útjára kíván lépni.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

Benáresz – a szent inferno.

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.

Lunemorte P>!

Zárd a szájat, mint varjú a csőrét, igyál levegőt lassan, töltsd meg vele a gyomrod, és mozgasd ott, aztán lassan kényszerítsd vissza az alsó úton.

VÁTÁSZÁRA-DHAUTI

Arthur Koestler: India A lótusz és a robot I.


Hasonló könyvek címkék alapján

Richard Waterstone: India
Kovács Eszter: Köszi, jól
Ann Swanson: A jóga tudománya
Mircea Eliade: A jóga
Kim Davies: Meditáció
Vígh Béla: A jóga orvosi szemmel
Bakos Attila – Bakos Judit Eszter: A Számkhja-jóga pszichológiája
Varga Imre: Légy önmagad!
Weninger Antal: A keleti jóga
Weninger Antal: Jóga a mindennapokban