A ​jógi és a komisszár 4 csillagozás

Arthur Koestler: A jógi és a komisszár

Amikor ​Arthur Koestler 1983-ban meghalt, egy korszakos remény szállt vele sírba. Későbbi látványos kiábrándulása ellenére személyében jelképezte a századdal egyidős forradalmi reményeket, azt a hitet, hogy az igazságos, az embernek valóban emberhez méltó körülményeket biztosító társadalom csupán karnyújtásnyira van…
Koestler a század egyik legterjedelmesebb s – nyugodtan hozzátehetjük – gondolatiságában egyik legellentmondásosabb életművét hagyta az utókorra. Közel harminckötetnyi írásról van szó, amelyek a való világ szinte valamennyi jelenségét, eszméjét, mozgalmát érintik: kommunizmus, cionizmus, halálbüntetés, a csillagászat története, pszichológia, jóga, Zen-buddhizmus, kvantumfizika, parajelenségek…
A jógi és a komisszár ellentétpár nem csupán a forradalmak problematikáját fejezi ki, hanem egyben szimbolizálja az egész életmű gondolatiságát is. Mind a koestleri regények hőse, mind a természettudományos művek a színkép ezen két, ultraibolya és infravörös… (tovább)

Eredeti cím: The Yogi and the Commissar

Eredeti megjelenés éve: 1945

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Osiris-Századvég könyvtár - Irodalom Osiris

>!
Osiris, Budapest, 1994
206 oldal · ISBN: 9638384964 · Fordította: Hruby József

Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 10


Népszerű idézetek

bat79>!

Este hat óra van. Épp az imént ittam egy italt, de erős kísértést érzek, hogy igyak még néhányat, s azután elmenjek valahová vacsorázni ahelyett, hogy ezt az esszét írnám. Negyedórát viaskodtam ezzel a kérdéssel, végül bezártam a gint és a vermutot a szekrénybe, s jóleső elégedettséggel leültem az íróasztalomhoz. Tudományos szempontból ez az elégedettség tökéletesen hamis, hiszen a kérdés már akkor eldőlt, még mielőtt viaskodni kezdtem volna magammal. Az is korábban eldőlt, hogy ezt a hamis elégedettséget érezzem, és azt írjam, amit éppen írok. Persze lelkem legmélyén nem hiszem, hogy ez így van, és természetesen egy negyedórával előbb sem hittem. Ha hittem volna, az általam „belső küzdelemnek” nevezett folyamat nem játszódott volna le, és a sorsszerűség elegendő mentségül szolgált volna, hogy folytassam az ivást. A determinizmus iránti hitetlenségem így tehát az egyike a viselkedésemet meghatározó tényezőknek. Az előre elrendelt dolog beteljesülésének egyik feltétele az, hogy nem szabad hinnem elrendeltségében. A sors csak úgy érvényesítheti akaratát, ha kényszerít, hogy ne higgyek benne. Így magának a determinizmusnak a fogalma szakadékot sejtet a gondolkodás és a cselekvés között. Arra ítéli az embert, hogy olyan világban éljen, ahol a viselkedés szabályai „minthá”-kon alapulnak, a logika szabályai pedig „mert”-eken.
[A jógi és a komisszár II.]

32. l.


Hasonló könyvek címkék alapján

Jean-Luc Godard: Bevezetés egy (valódi) filmtörténetbe
E. M. Cioran: Egy kifulladt civilizációról
Hamvas Béla: A világválság
Francis Fukuyama: A történelem vége és az utolsó ember
Montesquieu: A rómaiak nagysága és hanyatlása
René Guénon: Metafizikai írások II.
Georg G. Iggers: A német historizmus
Johann Gottfried Herder: Eszmék az emberiség történetének filozófiájáról és más írások
Friedrich Engels: Az erőszak szerepe a történelemben
Trembeczki István: A történelem végének filozófiája