MetaMaus 1 csillagozás

A look inside a modern classic, Maus
Art Spiegelman: MetaMaus

'Spiegelman ​has turned the exuberant fantasy of comics inside out by giving us the most incredible fantasy in comics' history: something that actually occurred. MAUS is terrifying not for its brutality, but for its tenderness and guilt' New Yorker

MAUS is widely renowned as one of the greatest pieces of art and literature ever written about the Holocaust. It is adored by readers and studied in colleges and universities all over the world. But what led Art Spiegelman to tell his father's story in the first place? Why did he choose to depict the Jews as mice? How could a comic book confront the terror and brutality of the worst atrocity of the twentieth century?

To celebrate the 25th anniversary of the book's first publication, MetaMAUS, prepared by the author, is a vital companion to the classic text and includes never-before-seen sketches, rough and alternate drafts, family and reference photos, notebook and diary entries and the transcript of his interviews with… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2011

>!
Viking, London, 2011
300 oldal · ISBN: 9780670916832 · Illusztrálta: Art Spiegelman

Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 3

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Aurore
Art Spiegelman: MetaMaus

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

Amikor az embernek van egy kedvenc könyve, akkor az sosem lehet elég hosszú és arról soha nem tudhat meg eleget. Nekem egyik ilyen könyvem a Maus. Olyan közel kerültek hozzám a szereplők, mintha személyes ismerőseim lennének. Most az egyen egérfejek helyett végre arcot kapott mindenki, sőt két esetben – a DVD mellékletnek hála – hangot is.
Általában meglehetősen jó véleménnyel vagyok a nyelvtudásomról, de meg kellett állapítanom, hogy sajnos még mindig nem tudok eléggé angolul, hogy kapásból mindent értsék, sőt. Ahhoz viszont konokul lusta és önérzetes vagyok, hogy olvasás közben szótárazzak. Így viszont sok mindent nem értettem meg. Amit viszont igen, az érdekes volt.
Listaszerűen:
* 13 évig készült a MAUS, még a szerző sem gondolta, hogy ennyit kell rászánnia az életéből erre;
* a munkafolyamat lépései, el sem hiszed, hogy ennyi – ez olyan mint a tánc, légiesnek és pofonegyszerűnek tűnik, a világ legkönnyebb dolgának annak, aki csinálja, és el sem tudod képzelni, mennyi gondolkodás, gyakorlás, próba, meló van mögötte;
* Art perfekcionizmusa – minden legyen tökéletes és korhű az utolsó szögig, mindennek utánajárt, hogy hogy nézett ki, és egyben mindent ezerszer lerajzolt, közben azt gondolja, nem is tud rajzolni, haha
* Art szimbolikája – szenzációs;
* Art elvszerűsége és hajthatatlansága, ha a műveiről van szó;
* mindazonáltal ennek a képregénynek is alig sikerült kiadót találnia, hogy könyvformában is megjelenhessen – képzelem, mit gondoltak magukban, mindazok, akik elutasították, amikor sikerlistás lett és megkapta a Purlitzert!

A DVD-melléklet pedig megér egy külön misét. Sok átfedés van a könyvvel, de ha jól nézem, még minimum 8-szor annyi anyag van rajta, mint ami a könyvbe belefért. Ezzel elleszek egy darabig azt hiszem. Ha lesz hozzá türelmem. :)

>!
Viking, London, 2011
300 oldal · ISBN: 9780670916832 · Illusztrálta: Art Spiegelman
4 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
Aurore

… (and, besides, from years of looking at documentary photos I unconsciously believed the war took place in black and white).

145. oldal - Why mice? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

1 hozzászólás
>!
Aurore

I don't remember Vladek ever telling me much of anything when I was younger about what he went through. But when I asked as a young adult and he finally did slow down to tell me his story, he seemed to respond like it was my birthright to know these things.

14. oldal - Why the Holocaust? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

>!
Aurore

During that period of groping for a style, I also thought about cutting between the present and the past by having black and white line drawings intercut with gray wash drawings, or using full-color, which would have been way too decorative (and, besides, from years of looking at documentary photos I unconsciously believed the war took place in black and white). But I did seriously toy with using a two-color system, like orange and black for the sequences in the present, to help pull those away from the sequences in the past.

145. oldal - Why mice? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

>!
Aurore

Here, on page 229, it's almost set up as a rhythm: there's the progressive two-panel close-up. But instead of the third panel of the close-up on that last row, what you have is what he's witnessing as an interruption of what would have been a more glib zoom into his glasses. At that point you're entered into the chimney that lets you know what's being shown and dismantled on the pages after.
Because panels juxtapose past and present, that lower right-hand panel sits immediately below Art and Vladek talking at a table where Art's cigarette smoke is coming out of the chimney – I was very impressed with you when you noticed that! I didn't mean to hammer that home, but on the other hand I do believe that the self-destructiveness of my smoking is not totally unrelated to the secondhand memories of the secondhand smoke, so I entered it into the visuals there for what it's worth. I expected it to be read as smoke coming out of the crematorium chimney, but it wasn't, sigh, lost on me that it had another implication.

214-215. oldal - Why comics? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

>!
Aurore

[…] I do believe that the self-destructiveness of my smoking is not totally unrelated to the secondhand memories of the secondhand smoke […]

215. oldal - Why comics? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus

>!
Aurore

I remember when I first began working on the book, I showed this page [14] to a Spanish publisher of fantasy comics who asked to see what I was working on. I showed him the first pages and talked him through it like like I did just now and although I did say that I didn't expect any reader to pick up on this stuff consciously, it was how I thought about my pages. And he looked at le cross-eyed – he was publishing a magazine with big-busted barbarian babes on every page – and fled as soon as he politely could.

209. oldal - Why comics? (Viking, 2011)

Art Spiegelman: MetaMaus A look inside a modern classic, Maus


Hasonló könyvek címkék alapján

Brian K. Vaughan: Y: The Last Man – Unmanned
Alan Moore: Batman: The Killing Joke
Joe Hill – Gabriel Rodriguez: Locke & Key – Welcome to Lovecraft
Brian K. Vaughan: Saga 1. (angol)
Gene Luen Yang – Michael Dante DiMartino – Bryan Konietzko: Avatar – The Last Airbender – The Search Part 1.
Mark Millar: Kick-Ass 2.
Frank Miller – David Mazzucchelli: Daredevil – Born Again
Garth Ennis: Preacher 1. – Gone to Texas
Charles M. Schulz: Snoopy világhírű író lesz!
Bill Watterson: Weirdos from Another Planet!