Mauschwitz, avagy az egerek is emberek
Hm. Mielőtt bármit is írnék magáról a képregényről, szeretnék néhány gondolatot kipattintani a fejemből. Befejeztem a Maust, és elolvastam jópár értékelést róla, figyeltjeimét és egyéb olvasókét vegyesen. Megdöbbentett, hogy hányszor olvastam azt, mennyire unalmas a holokauszt, és hogy minden holokauszt-történet ugyanolyan. Mély levegő, és álljon már itt egy ellengondolat ezzel kapcsolatban.
A holokauszt nem rólam vagy Rólad szól. A holokausztról szóló történetek nem azért születnek, hogy választékos egyediségükkel elvarázsoljanak, hogy azután felpezsegjen bennünk a vér, és esetleg még élőbbnek érezhessük magunkat. A holokauszt nem unaloműzésre való nekem és Neked, akik kényelemben tengetjük unalmas életünket, mert fogalmunk sincs milyen a holokauszt, és imádkozzunk, hogy sose tudjuk meg! Mert szar dolog. Kábé a legszörnyűbb dolog, ami történt velem vagy Veled valaha, és rögtön meg is szorozhatjuk egy tetszőleges számmal. A tiedet Rád bízom. Mennyit bírnál ki? Adj hozzá még egy kicsit. Én legalábbis így gondolom.
A holokausztról szóló történeteknek nem a nyomasztás és a bűntudatkeltés a feladatuk, mint azt nagyon sokan bemantrázták maguknak, és köztük egyébként rengeteg zsidó vallású személy is ezt szívta magába az anyatejjel. Nem. A holokauszt témája mindig csak egy dolog lehet: az emlékezés. Ennyi, és nem több. Mert emlékeznünk kell azért, hogy ne fordulhasson elő hasonló a mi életünkben. Hogy egy néphez tartozás, egy vallási felekezethez tartozás, vagy egy nemi identitáshoz való tartozás soha ne váljon akkora gyűlölet tárgyává, aminek egyetlen eszköze a teljes ellehetetlenítés és a totális elpusztítás. Mert ha belenézünk egy másik ember szemébe, és magunkat föléje helyezve nem önmagunkat látjuk benne, elveszik egy nagyon fontos dolog belőlünk: maga az emberség.
A holokauszt történetek egy részével leginkább az a probléma szerintem, hogy nem az emlékezést helyezik előtérbe, hanem a nyomasztást. Viszont minél hatásvadászabbá, minél szélsőségesebbé válnak ezek a történetek, annál inkább hitelüket vesztik. Annál inkább érezhetjük unalmas marketingfogásnak, és nem egy rettenetes korszak mementójának.
A Maus nem véletlenül lett Pulitzer-díjas képregény. Art Spiegelman az édesapja holokuszt történetét rajzolta meg különös egyediséggel. Ez a képregény “egyszerre fikciós, önéletrajzi és dokumentumkötet”, ahogy a fülszövege is írja. Végigveszi Artie és Władek beszélgetéseit a ‘70-es években, ahogy az idősebb Szpigelman (sic!) elmeséli, milyen volt az élete lengyel zsidóként a ‘30-as évek közepétől ‘44 teléig. Władek kiállhatatlan, fösvény vénember, aki még egy kenyércsücsköt is hajlandó visszavinni a boltba, hogy normális, ehető és új élelmiszerre váltsa. Idegesítő szokásait nehéz elviselnie a körülötte élőknek, de ahogy a történet egyre inkább kibomlik a sötét paneleken, az olvasó kezdi megérteni, miért is ilyen Władek, milyen események vezettek a rigolyáihoz. Kezd együttérezni vele az ember, még akkor is, ha egy egér. Spiegelman ugyanis a zsidókat egerekként, koszos, betegségeket terjesztő kártevőkként ábrázolja. Pont úgy, ahogy a németek látták őket. De egerek maradtak azután is, hogy Amerikába emigráltak a háború végeztével. Vajon mindig egerek lesznek ezek után? Sehova sem tartozó, de mindenütt jelenlévő, megtűrt kívülállók?
A nácik macskákká válnak a lapokon, akik játszadoznak az egerekkel, és néha meg is ölik őket minden különösebb ok nélkül. A lengyelek malacok, akik bár jól megélnek a háború alatt, de mégiscsak haszonállatok voltak ők is a horogkeresztes harmadik birodalom árnyékában. Az amerikaiak kutyák, nekik ez az egész háborúsdi csak “játék”, hiszen felette állnak mindenkinek a táplálékláncban. Könnyedén vehetik az egészet. A francia béka… na, ő kegyetlenül sztereotip, de ezt elnéztem, mert az egész képregénynek valahogy jól állt az a fajta gyermeteg ábrázolás, amit ezek az antropomorf állatok képviseltek. Elvette az élét a sötét paneleknek és a gyakran mellbevágó történetnek. Egyensúlyba rakta a dolgokat.
Összességében elmondható, hogy Art Spiegelman képregénye egy gyönyörű memoár, amivel az apja előtt tiszteleg. Őszinte, egyszerű megemlékezés azokról a dolgokról, amik megtörténtek Władekkel, az egérrel, aki minden helyzetben képes volt feltalálni magát a túlélés érdekében. Azután előkerül egy majdnem elfeledett fénykép, és Spiegelman fantasztikus módját választja annak, hogy ne feledjük: az egerek is emberek.
Szóval ajánlom. Nagyon. Sok más unalmas holokauszt témájú dolog helyett, ha lehet, inkább ezt.