A ​mágiáról / Virágoskert 11 csillagozás

Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

Apuleiust, ​az ünnepelt szónokot, sikeres írót, könnyű tollú költőt, sokaktól csodált természettudóst i. sz. 158-ban beidézték az észak-afrikai Sabrata város bíróságára. Hatalmas tömeg gyűlt össze a tárgyalás napján, hogy meghallgassa a vádat – Apuleius mágikus üzelmekkel házasságra kényszerített egy nála tizenhárom évvel idősebb özvegyet –, és még inkább az író bravúrosnak ígérkező védekezését. Nem csalódott a hallgatóság: az író védőbeszéde – A mágiáról – ragyogóan szellemes érvelésével valóban nagyszerű szórakozást nyújtott. De a rejtélyek nem oszlottak el: Mire használta a tükröt? Miért vásároltatott halakat? Csakugyan tartott-e éjszakai varázsszertartást? Mi történt az epilepsziás fiúval? Mi volt az a kendőbe burkolt tárgy? Csontváz volt-e a szobor vagy Mercurius képmása? …
A Virágoskert ókori válogatás Apuleius beszédeinek legszebb helyeiből. Különös egyveleg anekdotákból, földrajzi, történelmi, természetrajzi érdekességekből, morális eszmefuttatásokból, dús verbális… (tovább)

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Az ókori irodalom kiskönyvtára Európa, Magyar Helikon

>!
Magyar Helikon, Budapest, 1974
210 oldal · keménytáblás · ISBN: 963207257x · Fordította: Détshy Mihály, Kárpáty Csilla, Szepessy Tibor

Enciklopédia 30


Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 12


Kiemelt értékelések

Nikolett0907 P>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

„De senkitől sem áhítottam annyira az elismerést, mint attól, akit én magam is méltán mindenkinél többre becsülök.Hiszen a természet rendelte úgy, hogy akit becsülünk, azt szeretjük is, akit pedig szeretünk, attól várjuk leginkább a dicsérő szót.”

Egy régiségkereskedőtől vettem meg anno a kötetet.
Nem igazán néztem, hogy miről szól, inkább a borító csalogatott magához.
Most, hogy olvastam azt kell írjam nincsenek véletlenek, pontosan nekem szólt.
Bár elsődlegesen az első írással tudok azonosulni, mert egy védőbeszédnek megfelelő olvasmány tárult elém, amit biztosan állíthatok, hogy megállná a helyét a mai világunkban is.
A második bár nagyon érdekesnek bizonyult, nem tudta überelni az előzőt.
Az íróról mindenesetre megállapítottam, nagyon gondosan utána járt és ő maga is rendelkezik azon tudással, mellyel megírta a könyvet.

Jó, hogy ilyen gyöngyszemek is az olvasó kezébe kerülnek.
Mert bár ennek a történetnek nem az a funkciója „szórakoztasson”, mégis aki megtalálja benne magát észre sem veszi és már ki is olvastam.
Határozottan tetszett. Örülök olvashattam.

Arianrhod P>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

Mondhatni, Apuleiussal fontolva haladtam. Évekkel ezelőtt kezdtem a könyvet, akkor elolvastam a védőbeszéd felét, de annyira bosszantott, hogy félbehagytam … jó hosszú időre. Aztán most csak mégis elővettem, újrakezdtem, és sikerült túljutnom rajta. Joghallgatóként tanultam retorikát, na meg római jogot is – brrr! – de mindig távolállt tőlem ez a fajta közszerepléses mérkőzés, amiben itt a karthágói rétor igen villog. Nagyrabecsülésem a zsenijének, tényleg elsöprő a beszéd, de azért ötvözi magában mindazt a sok vonást, ami miatt én személy szerint meggyűlöltem a jogot. Először is a tények csűrése-csavarása, aztán a bizonyítás helyett az ellenfél sértegetése és megalázása mint védekezés eszköze. Mi több, nyílt vádaskodás feltételezésekre alapítva, olyan személyiségi jogi jogsértésekkel, amit ma megengedhetetlennek tartanánk. De hát az életét védte, minden eszközt igénybe kellett vennie. Csak azt nem értem, hogy ha győzött, akkor az ellenfeleit annak alapján, amiket rájuk itt ordított, hogyhogy nem ítélték halálra…

A Virágoskertben összegyűjtött 23 beszédtöredék nagyobbik része – amelyek nem talpnyalásra szorítkoznak – sokkal jobban tetszettek, sajnáltam, hogy nem maradt meg a válogatásban ezekből több.

Barbiianyuja>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

A könyv két külön álló írást tartalmaz, s mindkettő bizonyosan mutatja a szerző műveltségét, a latin és görög történelemben, irodalomban, filozófiában, jogban és költészetben egyaránt. A kötet első darabja egy védőbeszéd. Nagyon jól megszerkesztve, felépítve, megmutatva, hogy nem vesztek kárba a Rómában ügyvédként eltöltött évek. Csavarmányos, logikusan végiggondolt mű, amely tükrözi a szerző athéni tanulóéveit is, mialatt számos misztérium beavatottja lesz ez az Aranyszamárból is kiderül.
A könyv második felében egy „spontán” beszédét ismerhetjük meg. Hiszen Apuleius nem viselt állami hivatalt Isis-pap volt és a császári kultuszban papi hivatala volt, hanem vándorszónokként járta Africa provinciát. Sőt ünnepelt vándorszónok volt spoiler. Maga a mű 23 darab gyűjteménye, ami eredetileg nem alkotott egy egészet. spoiler
Összességében örülök @csgabi kihívásának, ami rávett a könyv elolvasására, pedig már 8 éve a könyvespolcomon van.

1 hozzászólás
anesz P>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

A könyv első fele nagyon tetszett. Ez tulajdonképpen egy védőbeszéd, mai bíróságon is megállná a helyét. Sőt, politikusaink tanulhatnának tőle némi logikát. Nem is tudtam, hogy Apuleius szónok is volt, nem is akármilyen. E mű alapján mesteri, összeszedett, logikus, és azért kellően csalafinta is, mert nem mindent cáfol meg, de ez elsőre nem tűnik fel. Mégis lehengerli ellenfeleit, közben pedig életéről is megtudunk pár dolgot.
A Virágoskert egy-egy szónoklattöredék. Mivel az előző annyira egységes és koherens volt, ez picit alulmúlta várakozásaimat.
Mindenesetre az Aranyszamár után ez sem okozott csalódást.

ÁrnyékVirág>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

Az Aranyszamarat jobban szerettem, de most sem kellett csalódnom a jó öreg Apuleiusban: mágiával vádolták, és a saját maga által írt védőbeszéde nem csak, hogy olvasmányos, de nagyon tanulságos is: az ember, mint olyan mit sem változott pár ezer év alatt. Ahogyan a vádlóit kifigurázza, sorra megcáfolja a vádakat, ironizál, néha sérteget is – hát azt nem lehet megállni vigyorgás nélkül.

sünigombóc>!
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert

Védőbeszéd, ugyanakkor vádbeszéd is A mágiáról, amitől némileg olyan érzésem volt, mint ha patrológia órán ülnék ismét. Még érvei tekintetében is, egyébként, merthogy néhol úgy érvel, hogy persze, írtam verset, amiről vádlóm állít valamit, de más is írt olyat, őt miért nem vádolják, különben is vádlóm szája büdös és jobb lenne, ha a higiéniával foglalkozna ahelyett, hogy rám mutogat. Ezt a fajta vitatechnikának szerintem nagy túlzással nevezhető megoldást sosem tudtam nemhogy szeretni, de még csak megérteni, átérezni sem. A virágoskert sokkal jobban tetszett, szebb témákat sorakoztat fel, kár, hogy csupán töredék és nem olvashattam belőle többet.


Népszerű idézetek

ÁrnyékVirág>!

Következésképpen épelméjű az, aki tudja, mi az őrültség. Az őrültség ugyanis nem tud önmagáról, mint ahogy a vakság nem láthatja magát.

80.

Kapcsolódó szócikkek: őrület
ÁrnyékVirág>!

[…] egyikünk sem szegény, amiért nem áhítozik a kelleténél többre, és csak annyija van, amennyi szükséges, márpedig ez természettől fogva ugyancsak kevés. Hiszen mindig annak lesz a legtöbbje, aki a legkevesebbel beéri, mert aki a legkevesebbet kívánja, annak mindig annyija lesz, amennyit kíván. Éppen ezért a gazdagságot sem a birtokok és a jövedelem nagyságával kell mérni, hanem az emberek jellemével. Mert ha valaki a kapzsisága miatt szűkölködik, és semmilyen haszonnal nem éri be, azt még aranyhegyekkel sem lehet kielégíteni, hanem örökké még valamit koldulni fog, hogy a már megszerzett vagyonát gyarapítsa, ezzel pedig nyíltan beismeri, hogy szegény. A szerzés vágya ugyanis a szűkölködés érzéséből fakad, és egyre megy, bármilyen sok is az, amit kevésnek érzünk.

20.

Barbiianyuja>!

De senkitől sem áhítottam annyira az elismerést, mint attól, akit én magam is méltán mindenkinél többre becsülök.Hiszen a természet rendelte úgy, hogy akit becsülünk, azt szeretjük is, akit pedig szeretünk, attól várjuk leginkább a dicsérő szót.

139. oldal

Barbiianyuja>!

[…] az embereket nem a szemünk, hanem az értelmünk pillantásával és szellemünk tekintetével kell szemlélnünk.

127. oldal

Barbiianyuja>!

Mert sohasem azt kell nézni, ki hol született, hanem azt, hogy milyen a jelleme, és nem abból kell valakit megítélni, milyen vidéken, hanem hogyan élte le életét.

34. oldal

ÁrnyékVirág>!

Egyébként is azt tanultam, az istenek leginkább abban állnak felette az embereknek, hogy semmire sincs szükségük, következésképpen az hasonlatosabb közülünk az istenekhez, akinek minél kevesebbre van szüksége.

21.

Lélle P>!

Biztos másképpen tett elődöm, Socrates, mert ha egy szemrevaló ifjút pillantott meg, és az egyre csak hallgatott, azt mondta neki: „Szólalj hát meg végre, hogy láthassalak már.” Socrates tudniillik meg sem látta az olyan embert, aki nem beszélt, úgy vélekedett ugyanis, hogy az embereket nem a szemünk, hanem az értelmünk pillantásával és szellemünk tekintetével kell szemlélnünk.

127. oldal, Virágoskert (Magyar Helikon, 1974)

Kapcsolódó szócikkek: beszéd · értelem · hallgatás · látás · szellem · szem · Szókratész
ÁrnyékVirág>!

Hiszen a tisztesség olyan, akárcsak a ruha: minél több folt esik rajta, annál kevésbé vigyáznak rá.

3.

Lélle P>!

Igaz, a szón magán is vitába szállhatnék veled, mert egyikünk sem szegény, amiért nem áhítozik a kelleténél többre, és csak annyija van, amennyi szükséges, márpedig ez természettől fogva ugyancsak kevés. Hiszen mindig annak lesz a legtöbbje, aki a legkevesebbel beéri, mert aki a legkevesebbet kívánja, annak mindig annyija lesz, amennyit kíván. Éppen ezért a gazdagságot sem a birtokok és a jövedelem nagyságával kell mérni, hanem az emberek jellemével. Mert ha valaki a kapzsisága miatt szűkölködik, és semmilyen haszonnal nem éri be, azt még aranyhegyekkel sem lehet kielégíteni, hanem örökké még valamit koldulni fog, hogy a már megszerzett vagyonát gyarapítsa, ezzel pedig nyíltan beismeri, hogy szegény. A szerzés vágya ugyanis a szűkölködés érzéséből fakad, és egyre megy, bármilyen sok is az, amit kevésnek érzünk. Philusnak nem volt akkora családi vagyona, mint Laeliusnak, Laeliusnak sem olyan, mint Scipiónak, Scipiónak meg nem volt annyija, mint a dúsgazdag Crassusnak, de még a gazdag Crassusnak sem annyija, mint amennyit szeretett volna. Így aztán, ha túltett is valamennyiükön, a saját kapzsisága még őt is túlszárnyalta, és mindenki gazdagnak nézte, csak ő magát nem. A filozófusok viszont, akiket említettem, csak annyira vágytak, amennyijük volt, és vágyaik egybeestek lehetőségeikkel, ezért aztán joggal és méltán voltak gazdagok és boldogok. Mert a szerzés vágya teszi szegénnyé az embert, gazdaggá pedig a vágyakat nem tápláló elégedettség, hiszen a szegénységet a hiányérzetről, a gazdagságot a kielégültségről lehet felismerni. Ha tehát azt akarod, Aemilianus, hogy engem szegénynek tartsanak, előbb be kell bizonyítanod, hogy kapzsi vagyok. Mert én, ha lelkiekben nem érzem hiányát semminek, nem törődöm vele, mennyim hiányzik az anyagi javakból, mivel ezeknek a bősége nem dicsőség, és hiányuk sem bűn.

30-31. oldal, A mágiáról (Magyar Helikon, 1974)

Lélle P>!

A nagy Aristippust, a cyrenei iskola alapítóját, vagy amire büszkébb volt, Socrates tanítványát, egyszer valamelyik tyrannus megkérdezte, mi haszna volt a filozófia oly elmélyült és hosszas tanulmányozásából. Amire Aristippus így válaszolt: Az, hogy minden emberrel bátran és félelem nélkül beszélgetek.

168. oldal, Virágoskert (Magyar Helikon, 1974)

Kapcsolódó szócikkek: Arisztipposz / Aristippus · beszélgetés · filozófia

Hasonló könyvek címkék alapján

Titus Livius: A római nép története a város alapításától
Marcus Aurelius: Marcus Aurelius elmélkedései
Marcus Aurelius: Elmélkedések
Publius Cornelius Tacitus: Iulius Agricola életrajza / De vita et moribus Iulii Agricolae
Caius Plinius Caecilius Secundus: Panegyricus
Simon Róbert (szerk.): Lakoma
Adrian Goldsworthy: Caesar
Publius Cornelius Tacitus: Germánia
Iulius Caesar: A polgárháború
Gaius Suetonius Tranquillus: Suetonius összes művei