Nemcsak Napóleon vélekedett úgy, hogy nőknek semmi keresnivalója a csatatéren, már a régi görögök, illetve rómaiak se látták szívesen arrafelé az amazonok féktelen, kiszámíthatatlan, sötét erőket megtestesítő hadát. De a harcos asszonyokat se akkor, se később nem intézhette el senki egy kézlegyintéssel. A világtörténelem, a világkultúra igenis ismer nagy nőegyéniségeket, akik kitörölhetetlenül beírták nevüket a krónikákba mint népük hős uralkodói.
Ilyen amazonkirálynők panteonjában kalauzol bennünket Antonia Fraser, Boadicea, a Kr. u. 1. évszázadban élt brit királynő szekerére kapva. Ki volt ő, akit minden angol elemista ismer, holott csak az biztos felőle, hogy semmi sem biztos?
Férfiak és nők egyaránt alakították a mítoszt többféle hadszínterén – például levéltárakban –, és ma is eleven, mikor a Boadicea által fölperzselt, rómaiak lakta Londinium vörös rétege fölött négy méterrel kavarog a City forgalma. Bár azért változnak az idők, mert Boadicea szellemi örököse… (tovább)
Amazonkirálynők 7 csillagozás

Eredeti cím: The Warrior Queens: Boadicea's Chariot
Eredeti megjelenés éve: 1988
Enciklopédia 11
Szereplők népszerűség szerint
I. Erzsébet · Zenóbia királynő
Helyszínek népszerűség szerint
Most olvassa 1
Várólistára tette 13
Kívánságlistára tette 9

Kiemelt értékelések


Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Kitűnő „herstory”, és annál még több is.
Történész írta, történetírói módszereket (is) bevetve, mégsem nevezném feltétlenül történetírói munkának, inkább „variációk egy témára”-esszésorozatnak. De ez semmit nem von le az értékéből, sem a használhatóságából, sőt még hozzátesz, lentebb részletezett okokból. Nem is csak történészek érdeklődésére tarthat számot, már csak igen olvasmányos stílusa okán sem, amely leginkább tudományos ismeretterjesztő művekhez illik. Nyugodtan olvashatnák többen is.
Továbbiak a blogon:
https://gyujtogeto-alkoto.blog.hu/2020/02/29/antonia_fr…


Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Egy könnyed mű, ami igazából egyetlen szempontra koncentrál: azt akarja bemutatni, hogy bőséggel akadnak olyan hősnők az emberi történelemből, akiket fel lehet mutatni példaképként a lányoknak, akik fogékonyak a történelem iránt, és akik nemcsak férfiakban találhatják meg a menőséget. A kötet inkább amolyan esszé, mintsem tudósi számvetés, aminek biztos jele a @Timár_Krisztina által olyannyira hiányolt lábjegyzetek teljes hiánya. (Néha azért a szövegben előfordul, hogy történészekre hivatkozik névvel, de vélhetően úgy volt vele, hogy akit érdekel, majd úgyis utánanéz, bár az is igaz, hogy az eredeti kiadást nem csekkoltam le). Ráadásul látszik, hogy a szerző ebből kicsit többet ki akart hozni, az egyes életrajzoknál néha elveszünk mások életében is. Például Mecklenburgi Lujza esetén az élete a Napóleonnal való szembenállásra van felépítve, de a királynéi szerepénél fogva vélhetően ennél többet nem tudott ellene tenni. Ezért elkalandozunk Nagy Katalin és Mária Terézia életébe is.
Egy kicsit látszik, hogy a könyv „fejnehéz”, vagyis a szerző a mű harmadát Boudiceának szenteli, a maradékot kapják a többiek. (Ez nem véletlen, vele foglalkozott történészként). Közöttük szerencsére nemcsak nyugat-európai hősök akadnak, és nekem olybá' tűnt, hogy a szerző szívesen piszkál oda egy kicsit a brit birodalmi öntudatnak is. (Empire, bitch! mondaná Jesse Pinkman, ha nem Albuquerquében élne). Az időnként gunyoros hangnem azonban kifejezetten jót tett az olvashatóságnak.
Összességében persze nem mondanám történelmi mérföldkőnek, egy olyan olvasmány maradt, amihez szívesen nyúltam hozzá, ha éppen nem foglaltam el magam mással. Boudiceát leszámítva mindenkinél kaptam kevés újdonságot, bár arról nem lettem meggyőzve, hogy ezek feltétlenül hiteles forrásból származnak-e.
Frissítés: @Timár_Krisztina kedvéért megnéztem az angol nyelvű kiadást, mert volt egy rossz megérzésem a hivatkozások hiányáról. A szöveg ugyanis visszatérően hivatkozott nevekre, márpedig nagyon fura lenne, ha ezeket nem tüntetné fel a szerző. Nos, az eredetiben bizony lábjegyzetek és irodalomjegyzék is található, harminc oldal terjedelemben. A magyar kiadásból ezeket kispórolták.


Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Antonia Fraser olyan történész, akinek öröm olvasni a könyveit. Mint például ezt a hihetetlenül sokféle és izgalmas kultúrhistóriai, nőtörténeti és történelmi kalandozást a világtörténelem vezető szerepbe kényszerült nőiről Boadicea icennus királynőtől a középkor nagyasszonyain át I. Erzsébetig vagy akár II. Erzsébetig. Az Európa-centrikusság helyett indiai, kínai, koreai és mohamedán hősnők is megjelennek, csakúgy, mint ókori uralkodónők (és nemcsak Kleopátra). Bár ez a legszubjektívebb történelmi esszé, amit Frasertől magyarul kiadtak, nagyon izgalmas, átgondolásra érdemes szempontokat vet fel a különböző női uralmak csoportosításával, megkülönböztetésével kapcsolatban (a függelék-szereptől az apja lánya-mítoszig). Nagyon izgalmas!


Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Nem tudom, mennyire gyakori, velem nem sokszor fordult elő, hogy történészt és nem történeti személyiséget vagy kort választottam, mikor könyvet választottam. De Fraser munkáit nagyon szeretem, mert nem tudósosan szárazak az élet/korrajzai, mégsem érzem az óhatatlan réseket írói képzelettel kitömő fikciónak (ugye az, pl. A másik Bolyen lány és tsai már egy másik műfaj), és úgy tud távolságot tartani, hogy nem ítéli el a hősét, csak bemutatja. mint egy embert, aki jót is tesz, meg rosszat is tesz, vagy csak egyszerűen rosszkor, rosszul él. (Marie Antoinetteről szóló könyvén konkrétan jobban bőgtem, mint bármelyiken, amelyik csak esztelen pazarlónak vagy csak áldozatnak mutatta be a szerencsétlen királynét)
Szóval, mikor megláttam ezt a könyvet az antikváriumban, a szerzője neve miatt már ugrott is a kosaramba.
Így ez lett az első csalódás tőle.
Ott kezdem, ami a saját hibám, hogy én botor nem jól olvastam már a címet sem (pontosabban nem értelmeztem) és csak egy Boudica és kora történetet vártam, amihez képest nem csak időben, hanem térben is nagy területet jártunk be amazonkirálynőket megismerve. Aminek valahol örültem, mert mindig rájövök, mennyire keveset ismerek a saját világomon, annak történelmén kívül, és itt nem csak a mainstream, innen-onnan jól ismerhető európai történelem jelenik meg, de angolai, indiai, grúz amazonkirálynőnk is van.
Ugyanakkor a könyv egésze mégsem jött be, helyenként nagyon nem. Ugyanis egy alapvetést (jó, a címet ismerve akár logikus is lehet) jár körbe (kb. a nő helyzete a történelemben) több hősnő történetén keresztül, ami nem kevés helyen egyszerűen azt eredményezi, hogy az adott fejezetben össze-vissza ugrálunk. Ez különösen az elejére jellemző, ahol már röviden vázol minden később kibontott életrajzot, de később poroszországi Lujza fejezetében pl. azt eredményezi, hogy pár oldal kezdeti „Lujzázás” után hamarabb megismerjük Mária Teréziát és Nagy Katalint, mint a fejezet hősnőjét…. aki -annak ellenére, hogy Napóleonnal akasztott tengelyt- tkp. nem is az az amazoni jellem. Gyenge pontja a könyvnek még Erzsébet királynő fejezete, akiről meg egyszerűen túl sokat tudunk, túl sokat kellene elmondani, így az egész amazonsága tkp. egyetlen epizód bemutatására korlátozódik (a spanyol armada betörésére). Persze tkp. óhatatlan a hiba, hiszen Boudicáról vagy gyarmatosítás hajnalán uralkodó angolai királynőről nem tud annyit a történész, mint Erzsébetről vagy azokról, akik életük során korán reflektorfénybe kerültek, és akikről bőséges tárgyi lelet sem maradt fent.
A választott hősnőket valóban összeköti az, hogy nőként próbálták befolyásolni a történelmet, de egyszerre kapunk róluk sokat és keveset, egyesek jóval jellemzőbbek, mások alig azok a bemutatni kívánt alapvetésre (és ezzel óhatatlanul azt az érzést keltették bennem, hogy náluk jóval alkalmasabb hősnőt is be lehetett volna válogatni_ pl. Lujza és Nagy Katalin esetében), időnként meg valahogy pont a Fraserre jellemző objektivitás vész el, amikor egy-egy cselekedetükbe bele van gyömöszölve a szerző tanulsága a nők történelmi sorsáról (ami még nekem is, aki amúgy nő, és feminista, elég sok volt)


Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Szerettem ezt a könyvet, bár a szerző néha túlzottan elvitte feminista irányba a mondanivalót. Ezért a fél pont levonás.
Népszerű idézetek




Mondták már, hogy Grúziában minden paraszt herceg, de legalábbis úgy viselkedik.
219. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




Angliai Erzsébet aligha nézett volna jó szemmel olyanfajta orgánumot, mint a feminista folyóirat. […] Ellenben zene lett volna a füleinek, hogy „tiszteletbeli férfi”.
Szokása volt diplomatikusan gúnyolódni saját nemén az érvényben lévő sztereotípiák jegyében. […] És hitte is, amit mond. Merthogy ő más. Ez volt a szakadatlanul ismételt lecke.
A királynő megkülönböztetése minden más nőalattvalótól sarkalatos elve volt Erzsébet közszereplésének; gondosan kidolgozta a jelenést, vagy talán lángelméje érzett rá ösztönösen. Két eszközzel élt. Egyrészt rájátszott nőiségére, hogy a védelemre szoruló finom, választékos dámát adja – meg az imádni való istennőt. Másrészt „fejedelem”-nek mutatta magát: mint sok jóféle vegyes propagandában, itt is homlokegyenest ellentmondott egymásnak a két elem.
268. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




A kelták összetűzéseihez hozzátartozott a trombitákkal, állatfej formájú kereplőkkel csapott nagy lárma. A zaj, lett légyen trombitaharsogás, kerepelés vagy gyakori lakomák zenei aláfestése, lételemük volt. E nyájas összejöveteleken a torkok bő öntözését nótaszó követte vagy kísérte: az italt is szerette mindenki. Főrangoknak bor, a köznépnek gabonából erjesztett sör dukált, köménnyel fűszerezve. Öblös szeretet-kupákat adogattak körbe, amiből aprókat kortyolgattak, de „igen szaporán”, teszi hozzá Strabo.
67. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




A kelták a fejet szó szerint isteni kútfőnek, az istenség jelképének, az ember leglelkének tekintették. Az ellenség lefejezése szimbolikus jelentőséggel bírt. Livius írja a gall lovasokról, hogy „lovaikra elöl fejeket aggatnak vagy lándzsájuk végére fejet tűznek, szokásos diadaléneküket harsogva”. Strabo szerint a rangos ellenség fejét cédrusolajba balzsamozva mutogatták az idegeneknek, s nem adták annyi aranyért se, amennyit nyomtak. Már ebből nyilvánvaló, hogy a kelták fejpraktikái más lapra tartoznak, mint a kivégzett bűnözők fejét és tagjait közszemlére bocsátó középkori gyakorlat. Eredetileg varázslat a cél, nem elrettentés.
73. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




Máskülönben Zenóbia mint eszményi amazonkirálynő foglalata mindkét nem legcélszerűbb tulajdonságainak. Hangja, melyről már esett szó Boudica kapcsán, nem hars (nőietlen), hanem tiszta és férfias (toborzáshoz ideális). Ha lepattan a lováról, meg se kottyan neki tíz kilométer gyaloglás a bakák közt. Zenóbia amúgy nem kedveli környezetében a nőket, szolgálólányok helyett herélteket alkalmaz. Poharazgat a fiúkkal (mint a hang, az ivászat is örök, habár diszkréten leplezett problémája a nőuralkodónak). A krónikások mindazonáltal hangsúlyozzák, hogy Zenóbia sosem öncélúan iszik: vagy a diplomácia nevében koccint idegenekkel, például a perzsákkal, hogy berúgassa őket, vagy ilyenformán gyakorol kegyet tulajdon parancsnokaival. De akár így, akár úgy, e ritka tüneménynek sosem száll fejébe az ital.
150. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




[Tamara grúz királynő] példája ékesen szemlélteti, hogy az amazonkirálynő szexualitása milyen mániákus (férfi) fantáziálás tárgya. Két szindróma verseng: ha a szent szüzesség történetesen nem kívánatos, elő a férfifalással. A kettő amúgy ugyanannak az érmének a két oldala; az amazonkirálynő minden lehet, csak átlagos nem. Ha a politika porondjáról kirí, nyilván nemi életében is szélsőségre hajlik.
216. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




A rómaiak tudniillik nem nézték ki a britekből, hogy ilyet tehetnek velük: hogy föllázadhatnak, kifoszthatják a várost és vérfürdőt rendezhetnek. A történelemben amúgy korántsem egyedülálló ez a tragikus tévedés. A hódító hatalom gyakran esik abba a hibába, hogy a meghódítottak lázadására nem is gondol, mert képtelenségnek tartja. Camulodunum római lakossága csupán osztozott e tévedésben, és drágán megfizetett érte.
99. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




Tamara királynőnek a népi fantáziában […] támaszai voltak Itrujani, Ainina és Danana, a Hatalmas Ősanyától leszármazott ősi grúz istennők lappangó árnyai; Grúzia földrajzi fekvéséből következően később Kelet istennőinek hatása is érvényesült. Az anyaistennő emléke azután sem halt ki a népi emlékezetből, hogy Grúzia a negyedik században felvette a keresztény hitet; az anyaszenteknek (szemben a szüzekkel) továbbra is hódolattal adóztak. […]
A grúz hagyományban és mitológiában a nők tehát nagy tisztességnek örvendtek, ezt a kereszténység is csak növelte új legendáival. Angliát férfi térítette meg – Szent Ágoston –, Kartli grúz királyságát viszont több forrás egybehangzó tanúsága szerint is Szent Nino, a kappadóciai rabszolganő, akiben varázserő munkált s meggyógyította Nana királynőt.
217. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




Meglehet, a rómaiak azért építettek szentélyt Claudius császárnak Camulodunumban, hogy új gazdáik iránti hűséget oltsanak a bennszülött szívekbe, de távolról sem ezt érték el vele. Tacitus szerint „az örök zsarnokság fellegvárá”-nak tűnt föl. A középület fogalmával a kelta társadalom eleve nem tudott mit kezdeni. Ráadásul a kelta vallás erdei kegyhelyeinek jellege egészen más volt. A dühös trinobasok fel nem foghatták, mi olyan magasztos az idegen császárt istenítő építményeken. Főleg, hogy ők nyögték a költségeket.
89. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere




Tamara trónra lépését apja gondosan előkészítette. […] 1178-ban, hat évvel halála előtt leányát társuralkodóvá koronáztatta. Tamarát „szeme fényé”-nek nevezte, és pátriárkák, püspökök, nemesek, vezírek és hadurak részéről követelt neki királynőt megillető hódolatot. Az újdonsült királynő apja jobbján foglalt helyet arany-ezüstrojtos bíborruhában. Georgij az „Isten orma” címet adományozta neki, és rubinttal-gyémánttal gazdagon berakott koronát.
222. oldal
Antonia Fraser: Amazonkirálynők Boadicea szekere
Hasonló könyvek címkék alapján
- Angus Fraser: A cigányok 83% ·
Összehasonlítás - Lynn Picknett – Clive Prince – Stephen Prior: Kettős mérce ·
Összehasonlítás - Ónody György: A hírszerzés története ·
Összehasonlítás - Csiffáry Tamás: Erdélyi fejedelmek, magyar királyok ·
Összehasonlítás - Lytton Strachey: Viktória királynő 80% ·
Összehasonlítás - S. Fischer-Fabian: Nagy Károly – Az első európai ·
Összehasonlítás - Helen Rappaport: A négy nővér 93% ·
Összehasonlítás - Norman Lewis: Nápoly, 1944 ·
Összehasonlítás - G. G. Kotovszkij – G. M. Bongard-Levin – K. A. Antonova: India története ·
Összehasonlítás - Rex Warner: Periklész ·
Összehasonlítás