Mi ​volt előbb? 4 csillagozás

Isten vagy ősrobbanás?
Antalffy Tibor: Mi volt előbb?

A ​könyv szerzője 1933-ban született, iskoláit, tanulmányait Budapesten és Melbourne-ben (Ausztrália) végezte. A Kádár-korszak alatt évtizedeken át műszaki és tudományos munkákat fordított magyarra. Szakterülete? Nos, Antalffy Tibor nem kozmológus, nem részecskefizikus, de még csak nem is teológus. Egész életében szabadúszó volt, aki anyagilag nem függött dékánoktól, igazgatóktól, megszokta, azt mond és ír, amit gondol, és most sokunk hasznára elhatározta, hogy közzé teszi „kozmológiai gondolatait” az Istennel és az ősrobbanással kapcsolatban.

Ezek a gondolatok lehet, hogy jók, lehet hogy rosszak, a mai világban nem könnyű eligazodni, lehet velük egyetérteni, lehet velük élesen szembehelyezkedni, lehet őket utálni, vagy éppen kedvelni, egy dolgot nem lehet velük csinálni, mellettük közömbösen elmenni, mert Antalffy Tibor gondolatai, megfigyelései gondolkodásra késztetők. Eddig csak elhittük, de most itt az első tudományos bizonyíték arra, hogy van teremtő Isten.

A… (tovább)

>!
Novella, Budapest, 2003
190 oldal · ISBN: 9639442135

Enciklopédia 1


Most olvassa 1

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

mohapapa I>!
Antalffy Tibor: Mi volt előbb?

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Úgy istenigazából nem tudom, kicsoda Antalffy Tibor. A neten sem találtam sok mindent róla, jóformán a könyveit, meg a blogoldalát, mint legöregebb bloggerét.
Ezt a könyvét szerelmetesfeleségtársam lelte a neten, a MEK-oldalain, ő ajánlotta nekem, hogy biztosan érdekelni fog, meg tetszeni is, mert olyan jó stílusa van. S valóban, ahogy Antalffy ír, nem tudom, általában-e vagy csak ennél a könyvnél működött így, azt olvasni kell, s közben jó nagyokat röhögni rajta, mert úgy ír, hogy röhögni kell, nagyjából oldalanként.

Szóval nem tudom, kicsoda Antalffy Tibor. Nem tudom, miről vannak papírjai*. Ahogy a könyveit nézem a Moly-on, nem az a kiköpött tudós fajta. Sőt és voltaképpen, ennek a könyvnek a fülszövege elmondja, hogy Antalffy Tibor „nem kozmológus, nem részecskefizikus, de még csak nem is teológus”. Vagyis Antalffy Tibor csizma az asztalon. Műkedvelő kontár az egész könyv tartalmát illetőn. Tetszik vagy nem tetszik.

Viszont el kell ismerni, Antalffy Tibor profin tesz úgy, mint aki érti mindazt, amit ír. Meg nagyon professzionálisan, mintegy csípőből sorolja fel és mutatja a be, vesézi ki a különböző tudományos modelleket. Vagyis az ember ott áll kicsit tanácstalanul, hogyan is olvassa Antalffy Tibor könyvét? Aztán csak olvassa tovább és kiderül, mindenek előtt vidáman. Aztán persze érdeklődéssel és kíváncsian. S ha kellő módon tájékozatlan, ahogyan én is, s csak ugatja mind a matematikát, mind a fizikát, mind a kozmológiát, ahogyan én is, az érvek elég hamar magukkal ragadják.

Egyfelől le kell szögezni: Antalffy nem keresztény, sőt még csak nem is vallásos. Amikor Istenről beszél, nem egy személyes, megváltó Istenről beszél, hanem csak (csak?) egy világunk felett álló, szervező intelligenciáról. Nem jut el odáig, ahová Dr. Balogh Sándor, aki magától értetődő természetességgel azonnal személyes, sőt, biblikus Istent feltételez, ha Isten szóba kerül. Holott, ha belegondolunk, voltaképpen teljesen túllő a célon. Az, hogy az általunk ismert világ szemmel láthatón olyan szervezési rendben áll, olyan összetett, hogy a véletlen, a talán és az úgy gondoljuk semmiképpen sem lehet magyarázat a létére, csupán (?) annyi következtetést kíván, hogy materialista, ateista alapon nem magyarázható, ami körülöttünk van. Pont. Egyszerűen valamiféle alkotó, rendszerező elmét kíván az univerzum létezése. De tudósaink jelenleg nem tesznek mást, csak cselesebbnél cselesebb, ügyesebbnél ügyesebb tudományosnak álcázott marhaságokkal próbálják meg kikerülni az egyetlen lehetséges, optimális választ, csak ne kelljen kimondaniuk, hogy Isten (értsünk ezalatt bármit) márpedig van. Vagyis a tudomány Isten létét elutasítja vagy jobb esetben a teológusok asztalára tolja. Mindaz, amivel foglalkozik, és mindazok a következtetések, amikre jut, egy szilárd, megrendíthetetlen prekoncepció vasmarkában vergődik.

Antalffy azt mondja, hogy a huszadik század eleje óta a fizika gyakorlatilag ellenőrizhetetlen elméletek, elképzelések, fantazmagóriák sokaságából áll, amelyeknek egyetlen alapjuk van: a matematikai levezethetőség. Ami tudományosan fest, de a valóság modellezésére jobbára alkalmatlan. Hiszen még a híres E = mc2 képlettel is vannak bajok, mondja Antalffy. (Tán nem véletlen, hogy Einstein nem erre kapta a Nobel-díjat.) Ahogy a szerző írja, amikor 1958-ban a szovjet Gamow először előjött a Nagy Bumm elméletével, alig volt valaki, aki egyetértett volna vele. Manapság egy új elmélet megkapaszkodásához elég annyi, hogy tudományosnak látszódjék, legyen benne némi logika, és megfelelőn tudományos legyen a szóhasználat.

Antalffy végül, mint egy krimiben, el is jut a végső feloldásra (amit valójában már a könyv címe sugall): volt Ősrobbanás, de ott volt Isten is, aki az egészet megtervezte és kézben tartotta.
Antalffy megoldása nem ismeretlen, nagyjából ezt mondja a teista evolúció is.** Vagyis a következtetése nem igazán újdonság.
Amiben Antalffy könyve szerintem nagy, az leginkább az, ahogyan érthető megfogalmazásban bemutatja az éppen aktuális, illetve befutott, elfogadott elméleteket, majd ezzel a lendülettel rendre rámutat a hiányosságaikra, logikátlanságukra, ne adja Isten, blődségeikre is. (A humort itt és most nem számítom be Antalffy erősségéül, mert az stiláris és nem tartalmi vetület.)

Ami miatt sokak érdeklődésére igényt tarthat a könyve az egyfelől az érthetősége, másfelől hogy semmilyen szempontból nem dogmatikusan közelíti meg azt, amit mondani akar. Nem tudományellenes, de nem istenellenes. (A vallással már vannak gondjai, de erre nem fektet túl nagy hangsúlyt, mert valójában nem is ez a kérdés.) Vagyis kellő módon a középvonalon áll, ahhoz, hogy mindkét oldalról figyelhessenek rá néhányan.

* „A papírok mondják meg, hogy ki vagy és azt, hogy mennyit érsz.” (Presser-Adamis: Hány cédula egy élet?; „A harmincéves vagyok” című színpadi darabból.
** Amit keresztény szempontból Werner Gitt szedett cafatokra „Teremtés+evolúció =?” című könyvében.

1 hozzászólás
Risus P>!
Antalffy Tibor: Mi volt előbb?

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Nagyon sajnálom, hogy nem olvastam el előbb ezt a könyvet!
Abszolút logikusan és tényleg tudatosan felépített könyv!
A könyv címéből azért lehet következtetni, hogy a szerző milyen választ fog adni a könyvben, de meglepődtem ennek tálalásán. Komolyan lenyűgözött az, hogy mennyire kivesézte az összes lehetőséget, amit egy hívő számára felmerülhet egy komolyabb vita során.
Kifejezetten tetszett, hogy végig leírta a véleményét a témáról és nem folyton más személyek írásaira és tanulmányaira hivatkozott, persze ez ebben a témában elkerülhetetlen, de mégis mindezt úgy tette, hogy abszolút érthető volt. Az ateizmusról szóló részben teljesen egyetértettem vele.
A könyv eleje inkább a vallási részről szól, de e könyv további és nagyobb része abszolút aprólékosan és egymásra épülve már az ősrobbanásról szól.
Nagyon jól és érthetően megfogalmazza ennek a témának a lényegét, bár számos fizika és matek rész volt benne, de az ábrák óriási segítséget adott mindezeknek a megértésében.
Azt gondolom, hogy mindegy, hogy az ember mélyen hívő legyen vagy sem, mert a szerző nem tagadja meg annak a lehetőségét, hogy létezik egy felsőbb hatalom vagy erő, csak nem éppen úgy gondolja, mint a köztudat.
Azt gondolom, hogy ez egy érdekes és szerintem tanulságos könyv, így mindenkinek ajánlani tudom.

2 hozzászólás
verkat>!
Antalffy Tibor: Mi volt előbb?

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Én aztán igazán ugatom a fizikát és a matematikát. Ebben a könyvben azonban olyan érthetően és mégis magas tudományos szinten magyarázza el a szerző a világ keletkezéstörténetét, hogy még én is megértettem. Jó néhány ábra, képlet stb. is szerepel a könyvben, s olvasás közben azon kaptam magam, hogy bogarászom ezeket, sőt, még meg is értem. Ha ezt valaki Antalffy után csinálja, akkor kezet csókolok neki.


Népszerű idézetek

mohapapa I>!

1) A hit nem tárgyi tudás.
2) A hit totálisan független a tárgyi tudástól.
3) A hitnek nincs tudás alapja.
4) Ha egyszer az istenhit valakiben kialakul, akkor a személy befolyásolhatatlanná válik, mert az érvek leperegnek róla.
5) A hívő emberrel nem lehet és nem érdemes vitázni.
6) A hit birtokában nem érdemes bizonyságot keresni Isten létére (bár ilyen igény nem szokott jelentkezni), mert bizonyság nem található.
7) Az emberi agy legfeljebb arra alkalmas, hogy Isten létét sejtse.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Kapcsolódó szócikkek: hit
Risus P>!

A legfontosabb dolog, amivel tisztában kell lennünk, az, hogy agyunk, vagyis mi magunk, szinte tökéletesen ismeretlenek vagyunk saját magunk előtt.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

mohapapa I>!

Természetesen az ötlet születése, amit a fentiekben körvonalaztam, “tudományos titok”, az üzleti életbe bevezetett “üzleti titok” mintájára. A tudósok azt mondják, hogy amit én fantazmagóriának tartok, az tulajdonképpen nem más, mint “ésszerű sejtés”. Ők pedig az ésszerű sejtéshez körmük szakadtáig ragaszkodnak. Általában elmondhatjuk, hogy egy-egy gyanús elméletet csak akkor vetnek el, amikor valaki más kitalál egy jobbat. Megfigyelhető, pusztán egymásból nőnek ki, vagy össze vannak kapcsolva, mondjuk “féreglyukakkal”, vagy nincsenek. Vagy át lehet járni közöttük, vagy nem. Vagy ugyanabban a dimenzióban vannak, vagy nem. Többnyire más dimenziókban léteznek, vagy nem. Amikor aztán az álom már nem szőhető tovább, a tudós felébred, és mindent elkövet annak érdekében, hogy elképzelését bebizonyítsa (erőfeszítéseinek közepette fizetését természetesen zavartalanul kapja). Ír néhány publikációt, amit más tudósok elolvasnak, és ellenpublikációval válaszolnak. Szóval jól elvannak magukkal. Időnkint írnak egy-egy népszerűsítő tudományos könyvet is, nehogy a mezei állampolgár kimaradjon a “haladásból”. Természetesen az ötlet születése, amit a fentiekben körvonalaztam, “tudományos titok”, az üzleti életbe bevezetett “üzleti titok” mintájára. A tudósok azt mondják, hogy amit én fantazmagóriának tartok, az tulajdonképpen nem más, mint “ésszerű sejtés”. Ők pedig az ésszerű sejtéshez körmük szakadtáig ragaszkodnak. Általában elmondhatjuk, hogy egy-egy gyanús elméletet csak akkor vetnek el, amikor valaki más kitalál egy jobbat. Megfigyelhető, pusztán azért, mert egy ésszerű sejtésre épített elmélet ellent mond néhány tapasztalati ténynek, még nem jelenti az elmélet kimúlását. Aki az elméletet kiötlötte, egészen biztos talál magyarázatot arra, miért lóg ki a valóság az elmélet alól. Be kell azonban vallanom, a fantazmagóriázás nem az egyetlen út az üdvözüléshez. A másik megoldás alapvető egyenletek csűrése-csavarása, majd a kinyert és meglehetősen absztrakt végeredmény “értelmezése”. Ekkor szembesülünk olyan ötletekkel, mint a tizenhetedik dimenzió (hiába na, ez jött ki). A matematika természetesen mindent kibír. A tizenhetedik dimenzió egy sor a levezetésben, amit csak úgy odacsapnak nekünk, amit én meg is értenék, ha tudnám, milyen is a négytől tizenhatodikig terjedő dimenzióáradat. De hát egyből a tizenhetedikkel kezdeni!

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Risus P>!

Maradjunk annyiban, a természet nem kínálja ezüsttálcán titkait. Ha a természetet meg akarjuk ismerni, akkor kutakodni, piszkálódni, kísérletezgetni kell. Amíg az Ember erre nem jött rá, addig csak a sötétben tapogatózott, ami azt illeti jó hosszú ideig.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Risus P>!

Agyunk a legjobb eszköz, ami valaha létrejött a földi élet adta körülmények közti helytállásra.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Risus P>!

Bármekkora hatalma is legyen egy embernek a Földön, uralkodhat akár százmilliók felett, lehet bármily gazdag, születhet szuper lángésznek, az se számít. Létünk véges, nagyon is az!

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

Risus P>!

Egyetlen kérdés merül fel csupán. Miért ilyen a világ, amilyen?

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

mohapapa I>!

Na most, itt megint van egy feltételezés, éspedig az, hogy a Tejút valamennyi csillaga egyenletesen kering a középpont körül, és mozgásának semmi más komponense nincs. Ez azonban nem igaz, pontosan azért nem igaz, mert mint mindig, ebben az esetben is létezik az általános tömegvonzás. (Mint tudjuk, a történelemben eddig egyetlen egyszer fordult elő, hogy a gravitáció ideiglenesen és persze lokálisan megszűnt, akkor, amikor Jézus a vízen járt.) Persze a csillagászok se akármilyen fából vannak faragva, kitalálták, hogy az egyes csillagok valóban pontatlanul keringenek, de mivel mindegyiknek más és más a „külső” hatása, ezért statisztikailag (hogy ez alá mi mindent be lehet seperni, azt láttuk a 10. fejezetben) igenis használható a mérési módszer. Ennek a feltételezésnek az alapja az, hogy a sok-sok külső hatás kiegyenlíti egymást, és végül is értékelhető eredményt produkál. A módszert „statisztikai parallaxisnak” nevezik, aminek segítségével a mérhetőség határa kitolódott körülbelül 1500 fényévre.
Figyelem, most jön a nagy dobás! A csillagászok az égbolt különböző helyein azonos színű csillagokat találtak, és „kiszámították” átlagos távolságukat. Távolságuk és fényerejük segít­ségével meghatározták abszolút fényességüket. Ezek után kerestek az égbolton ugyanilyen színű csillagot, ami olyan messze volt, hogy ezzel a módszerrel már nem lehetett kiszámítani a távolságát. Na, ekkor feltételezték (valakinek számolni kellene, hogy ez már hányadik feltételezés), hogy azonos színhez azonos abszolút fényesség tartozik, és a fényerő a távolság négyzetével fordított arányú csökkenéséből kiindulva kiszámították a tőlünk mérhető távolságát.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

mohapapa I>!

Közben pedig állandó jelleggel folyik a „kalibrálás”, amit többek között egyre jobb be­rendezések megjelenése tesz lehetővé. Aki asztrofizikusnak érzi magát, az mér és publikál, jórészt ezzel teltek el a múlt század kilencvenes évei. A tudósok természetesen roppant korrektek, hiszen eredményeiket 20%-os tűréssel adják közre, de minden csoportnak más és más az alapértéke. Közöttük az egyetértés megközelíti a meteorológusokét, akiknek egy része globális felmelegedéssel fenyeget, egy másik részük pedig küszöbön álló új jégkorszakkal rémiszt, miközben fogalmuk sincs, esik-e az eső holnap vagy sem.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?

mohapapa I>!

Csakhogy 2001 áprilisában a NASA világgá kiáltotta, hogy a Hubble űrteleszkóp legújabb felvételeinek kiértékelése alapján kijelenthető, hogy a világmindenség tágulása gyorsul (hoppá!). Az észlelés lényegét egy olyan szupernóva megfigyelése szolgáltatta, amit négy évvel korábban már lefényképeztek. Bonyolult számítások alapján az eredményt bizonyos fénysugár gyengülésére alapozzák. Igen ám, mutatnak rá a kritikusok, de egy fénysugár gyengülésének oka más is lehet (ebben a fejezetben erről már volt szó). Úgy gondolom, ezt a NASA bejelentést nem kell komolyabban venni, mint a vasárnap esti időjárás jelentést, miszerint szerdán délutánra várható egy hidegfront rácsúszása a Kárpát-medencére, amit kedd reggel már említésre sem érdemesítenek, és szerdán tovább marad a kibírhatatlan meleg.

Antalffy Tibor: Mi volt előbb? Isten vagy ősrobbanás?


Hasonló könyvek címkék alapján

Szenti Tibor: Istenhez közelítve
Czakó Gábor: Világfasírt
Spiró György: Fogság
Hamvas Béla: Scientia sacra
Gárdonyi Géza: Ida regénye
Lázár Ervin: Csillagmajor
Oscar Wilde: De Profundis
Hahn István: Róma istenei
Bánki Éva: Aranyhímzés
Nádas Péter: A Biblia