Tudatos ​jelenlét a munkában 22 csillagozás

Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Életünk nagy részében olyanok vagyunk, mint a repülőgép, amit robotpilóta irányít.
De aki hagyja, hogy figyelme elkalandozzon attól, ami éppen megtörténik vele, az lemarad saját életének tekintélyes részéről. A mindfulness meditációs gyakorlatok segítségével a munkahelyünkön is képesek leszünk teljes valónkkal, tudatosan jelen lenni a pillanatban.
A munkahelyi stressz a modern élet egyre gyakoribb jelensége. A szükségesnél hosszabb munkaidő és a gyakran betegen is vállalt munkavégzés kultúrája miatt egyre többet vagyunk a munkahelyünkön. Ha pedig végre elszabadulunk, gyakran képtelenek vagyunk kikapcsolni a munkahelyi problémáinkat.
Az ősi buddhista gyakorlaton alapuló tudatos jelenlét meditációjának munkahelyi alkalmazásával azonban képesek leszünk tudatosítani a rögzült, negatív gondolatokat és rossz reakciókat, valamint megtanuljuk felismerni és kezelni a közelgő stressz előjeleit.

Eredeti cím: Mindfulness at Work

Eredeti megjelenés éve: 2014

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Angyalműhely Könyvek Partvonal

>!
Partvonal, Budapest, 2015
144 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155283666 · Fordította: Vajda Tünde

Enciklopédia 21


Most olvassa 9

Várólistára tette 35

Kívánságlistára tette 20


Kiemelt értékelések

AeS P>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Találós kérdés: Mit tanultam meg a könyvből, ha éppen a munkahelyemen írom róla az értékelést?
*
Kézenfekvő lenne, hogy semmit, de azért szerencsére nem így van. Bár az értékeléseimben előszeretettel osztok meg magánjellegű dolgokat és reflexiókat, most kihagyom a négy év alatt összehozott teljes kiégés fázisainak bemutatását, és az abból való nagyon lassú rehabilitáció folyamatát – nem sétagalopp, azt elhihetitek.
A mindulfness alapvetően évek óta piszkálja a fantáziámat, de még sosem jutottam igazán közel hozzá, pedig elég gyakran érzem szükségét. Nem a relaxálásnak vagy az önmagamra való odafigyelésnek, nekem inkább az önmagamon kívüli világgal vannak mostanában kapcsolódási problémáim, iszonyú feledékeny lettem például, elhagyok dolgokat, másik irányba indulok, mint ahova mennem kellene, és mindeközben intenzív párbeszédben vagyok saját magammal a fejemben, vagyis egyszerűen elterelem a saját figyelmemet. Erre is kerestem valamiféle orvosságot, és az sem ártott, hogy munkával kapcsolatos a könyv. Alapvetően nagyon érdekes dolgokat ír, egyik-másik gondolatot maximálisan fel tudom használni azóta is – már amikor eszembe jut –, és dolgozom azon, hogy beépüljenek. Például a könyv legnagyobb tanulsága nekem az volt, hogy a munkámat nem változtathatom meg, de a munkához való hozzáállásomat igen. És nem viccelek, azóta voltak napok, hogy ezt használtam. Lassú a fejlődés, amit elvárhatunk önmagunktól, de nem is kell gyorsabbnak lennie.
A negatív érzelmek megélésével viszont kicsit hadilábon állok, és igazából a könyv sem segít ebben túl sokat. Azt mantrázza, hogy ha valamilyen rossz érzésem van, azt engedjem be, legyek vele együtt, de ne feszüljek ellen, ne próbáljak aktívan reagálni rá. Ez is talált már meg jókor, mondjuk egy családi konfliktusnál, ahol jellemzőek bizonyos játszmák és szerepek, nagyon hasznos tud lenni, ha ebből egyszerűen kivonod magad egy ilyen technikával. A munkahelyen szerintem azért kicsit más a helyzet, egyrészt mert senkitől nem kell eltűrnöd, hogy negatív érzéseket keltsen benned, másrészt, mert ha valamit meg kellett tanulnom a saját bőrömön, az a kőkemény határhúzás, és arról itt egy szó sem esik. Nekem az volt az érzésem, hogy a megélt érzelmeidet elfojtatják veled ezek a tanácsok, hiába mondja, hogy megtanulsz együtt élni velük, felismered őket és meg tudsz nyugodni, szerintem igenis ki kell adni magadból, ha valami megfekszi a gyomrodat, vagy valakivel nem tudsz együttműködni. Kulturáltan természetesen, nem bántóan, de így azért néha nagyon vékonynak tűnik a határ a tudatos jelenlétet gyakorló ember és a balek között.

2 hozzászólás
Yvonne4 P>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Egy kihívás hozta a látóterembe a mindfulness meditációt.
Kíváncsi lettem, körbejártam, megízlelgettem miről is van szó, aztán elolvastam a témában, a rengeteg könyv közül egyet.
Mi is az a mindfulness? Talán ez meghatározás írja le leginkább, hogy miről is van szó:
„Egy ítéletmentes tudatállapot fenntartásának a gyakorlata; a gondolataink, érzéseink és élményeink teljes és tudatos megélése minden pillanatban.” – Óójaj! Itt már tudtam, hogy ez nem az én „sportom” lesz. :D
Egy bizonyos szintig úgy érzem elég tudatos vagyok. Szeretem átadni magam az adott pillanatnak, szeretem megélni azt, amit éppen teszek. Valamint elég gyakran sétálok a gyerekeimmel, közben hallgatjuk a madárcsicsergést, elcsodálkozunk az apró bogarak szorgos jövés-menésén, megállunk és felveszünk egy-egy kavicsot….. Én így és hasonló módokon élem meg a jelen pillanatait. Ez a személyes mindfulness meditációm :D
Maga a könyv nekem nagyon tetszett, jó érzés volt kézbevenni, tetszettek az illusztrációk. Az írásmódot túl szájbarágósnak vélem, engem sok helyen untatott. Találtam benne 4 gyakorlatot, amikre megpróbálok figyelni majd off. És itt ennyiben véget is ért az ismerkedésünk ezzel a módszerrel. :D

Hiranneth>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Oké, ez a rész már egy fokkal jobban bejött, mint a másik könyve, de azt hiszem, ez még mindig nem az, amit keresek. Vagy ami kell nekem. (De válogatós vagyok…)
Vannak persze megszívlelendő gondolatok, amiket tök jó volna, ha tényleg betudnánk tartani, meg olyan gyakorlatok, amik gyorsan kivitelezhetőek, és segíthetnek…már akinek ez épp tényleg az a vonal, ami bejön.
Én azt hiszem még keresgetem az igazit, mindenesetre érdekes volt ebbe is belenézni.

TeresaM>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Ez volt az első mindfullnessel foglalkozó könyv, amit olvastam, így még sok mindent kell róla tanulnom. Valójában a kíváncsiság vezérelt az olvasásra, illetve az, hogy jobban tudjak koncentrálni a munkában. De megtetszett maga a módszer, szereztem is be két újabb könyvet, mindenképp szeretnék elmélyülni a témában. A munkában koncentráláson van még mit fejleszteni, sajnos hajlamos vagyok megcsúszni, de dolgozom rajta.
spoiler

Aurora_Michaelis P>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

A könyvben nagyon sok olyan dolgot leír a szerző, amire már magamtól is rájöttem, de jó a megerősítés, hogy igen, valóban a stressz okozza a problémáim nagy részét, és igen, egész jól próbálom kezelni a különféle helyzeteket.
A leíró részek érdekesek és tanulságosak, elgondolkodtatóak, a gyakorlatokban viszont már nem vagyok annyira biztos. Értem én, hogy mit akar jelenteni a mindfulness és mire szeretne „rávenni” az író, de sok gyakorlat így, leírva elég bután hangzik. Olyan, mintha tornagyakorlatokat akarnék végezni könyv vagy újság alapján. Lehet, ha videón látnám ezeket, valahogy jobban átjönne egy-egy gyakorlat lényege. Így sokszor végigolvasni sem volt kedvem őket.
Ami számomra kissé zavaró volt, az a túlságosan angolszász megfogalmazás. Elég sok olyan kifejezés volt a könyvben, amiket szerintem magyarosabban is lehetett volna fordítani. Így is érthető persze, csak nem szép.
A könyv amúgy tetszetős, hangulatos, jópofák a grafikák, szerintem hibák sincsenek benne (vagy elenyésző a számuk), ami viszont borzasztóan idegesített végig, és ami miatt szerintem nem is haladtam kellő ütemben a könyvvel, az a betűtípus. A talpatlan betűt papíron nehéz olvasni, ezt a jövőben szem előtt tarthatná a kiadó!

marta_melyi>!
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában

Ezelőtt már többször kísérleteztem mindenféle stresszoldó módszerrel (különféle jóga gyakorlatok, motivációs könyvek) és az ebben található gyakorlatokat is mindenképp ki szeretném próbálni, mert sok olyan dolgot tudtam meg magáról a stresszről ami miatt már nem is tűnik olyan bonyolultnak/elviselhetetlennek maga a jelenség.


Népszerű idézetek

Málnika >!

Emlékeztessük magunkat arra, hogy a gondolataink nem tények, nem szükséges igaznak tekintenünk őket.

77. oldal (partvonal, 2015)

2 hozzászólás
Málnika >!

Mit kell tennem, hogy vigyázzak magamra itt és most?

79. oldal (Partvonal, 2015)

2 hozzászólás
theodora >!

A tudatos jelenlét gyakorlásának egyik fontos eleme az, hogy fel- és elismerjük, hogyan érezzük magunkat valójában – ami más, mint ahogy szerintünk érezni kellene magunkat.

9. oldal

Kapcsolódó szócikkek: érzések · jelenlét · munka · tudatosság
theodora >!

Önmagunk elfogadása minden tekintetben – nem kedvelt vagy nem megfelelőnek tartott vonásainkkal egyetemben – azt jelenti, hogy sokkal nagyobb eséllyel hozunk helyes döntéseket. Csak akkor tudjuk eldönteni, merre tartsunk, ha pontos képünk van arról, hol tartunk.

9. oldal

Kapcsolódó szócikkek: döntés · elfogadás · önismeret
theodora >!

Hasznos, ha felcímkézzük az érzelmeinket – például: „ez itt aggodalom”. A címkézés eltávolít bennünket attól, ami zajlik bennünk. Olyanok leszünk, mint a felhők felett szálló repülőgép. A felhők ott vannak ugyan, de messzebb. A tanú helyzetéből szemlélődve távolabb kerülünk a gondolatainktól és érzelmeinktől, így nagyobb a valószínűsége, hogy múló jelenségnek érezzük őket, s nem azonosulunk velük.

72. oldal

juju>!

Amikor az agy tartalékai kimerülnek, akkor a gondolkodás és a viselkedés szokássá rögzült mintáira – automatikus gondolkodásmódokra – hagyatkozunk, amik kevesebb energiát fogyasztanak. Olyan ez, mint amikor a repülőgépet robotpilótára kapcsolják. Így azonban nem tudunk előállítani új stratégiákat […].

70. oldal, 2. fejezet - Munkahelyen (Partvonal, 2015)

Kapcsolódó szócikkek: automatizmus · gondolkodás · robotpilóta · szokás · viselkedés
TeresaM>!

A tudatos jelenlét nem megítélésről és értékelésről szól, ez személyes felfedező út.

41. oldal

Yvonne4 P>!

Az álmodozás elégedetlenséget szül a jelennel szemben, ami odavezet, hogy „kijelentkezünk”. Amikor nem vagyunk jelen, lehetőségeket szalasztunk el….

46. oldal

juju>!

Amikor odafigyelünk, kíváncsiak vagyunk, érdeklődünk valami iránt, sok mindent meglátunk, amit korábban elmulasztottunk. Ezzel még közelebb jutunk hozzá, és még több felfedezést teszünk.

68. oldal, 2. fejezet - Munkahelyen (Partvonal, 2015)

Kapcsolódó szócikkek: érdeklődés · figyelem · kíváncsiság
juju>!

A gyakorló meditálók könnyebben észreveszik, amikor elakadnak a narratíva ösvényén – ha például múltbéli szokások és elvárások szerint működnek –, és képesek tudatosan a jelen pillanat tapasztalásaira fordítani a figyelmüket.

64. oldal, 2. fejezet - Munkahelyen (Partvonal, 2015)

Kapcsolódó szócikkek: elvárás · jelen · meditáció · szokás · tapasztalat · tudatosság

Hasonló könyvek címkék alapján

Szondy Máté: Tudatos változás
Alexandra Frey – Autumn Totton: Vissza a természetbe
Sonja Lyubomirsky: Hogyan legyünk boldogok?
Brené Brown: A tökéletlenség ajándéka
Balogh Klára – Bárdos Katalin – Békési Tímea – Hardy Júlia – Koltai Mária – Korbuly Ágnes – Tóth Borbála: Transzgenerációs történetek
Popper Péter: A belső utak könyve
Farkas Lívia: Ennél zöldebb nem lesz!
Elisabeth Lukas: Mondj búcsút a kiégésnek!
Michael Acton Smith: Belső csend
Ichiro Kishimi – Fumitake Koga: Vállald fel bátran önmagad