Hogyan ​gyógyítsuk a fanatikust 57 csillagozás

Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Ámosz Oz, a legismertebb és legnépszerűbb izraeli író, tipikus bevándorlók gyermekeként érte meg Izrael régóta várt kikiáltását. Később, felnőttként többször fegyvert fogott hazája védelmében. Mégis, már a hetvenes évektől a Peace Now (Békét most) nevű mozgalom alapítójaként egyike volt azoknak a nagyon keveseknek, akik békét követeltek.

Ebben a kis könyvében – amely két esszét, egy előadást és egy interjút tartalmaz – korunk végtelennek és megoldhatatlannak tetsző konfliktusáról, az izraeli-palesztin viszályról szól. Kiindulópontja szerint "az izraeli zsidók és a palesztin arabok közti harc nem vallásháború, habár a fanatikusok mindkét oldalon nagyon szeretnék azzá tenni. Alapjaiban tulajdonképpen területvita a fájdalmas kérdés körül: – Kinek a földje?

Eredeti cím: How to Cure a Fanatic

Eredeti megjelenés éve: 2006

Tartalomjegyzék

>!
Európa, Budapest, 2015
80 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634052197 · Fordította: Pék Zoltán
>!
Európa, Budapest, 2007
80 oldal · ISBN: 9789630783415 · Fordította: Pék Zoltán

Enciklopédia 30


Kedvencelte 3

Most olvassa 1

Várólistára tette 51

Kívánságlistára tette 23


Kiemelt értékelések

Kuszma>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Bár az aranyszájú Ámosz Oz nem a kedvenc íróm*, de azon kevés író közé tartozik, akinek irodalmi produktumait is élvezettel forgatom, és politikai megnyilatkozásai is mindig megfontolandónak bizonyulnak. Ebben a pöttynyi kötetben két esszét találunk a fanatizmusról, egy előadást az írásról, és egy grátisz 2005-ös interjút a szerzővel. Mindháromnak kincset ér minden szava, az első két tétel pedig… hát hadd ne mondjam, mennyire aktuális még mindig, már megint, csak épp Bin Ladent vagy a palesztin merénylőket kell behelyettesíteni valami másra. Elképesztően tömör, pontos, intelligens és provokatív szöveg jó adag vonnegut-i szarkazmussal tálalva – én a magam részéről csak azért nem idéztem ki az egészet, mert 1.) lusta vagyok 2.) már idéztek belőle előttem 3.) Oz a szövegben több helyütt is (különösen az utolsó riportban) azért vastagon ismétli önmagát, de ez alighanem egy ilyen műfaj – nem találhat ki magának folyton új igazságokat, csak hogy az olvasónak jó legyen. Ámosz Oz az a fajta gondolkodó, aki annyira szembemegy mindenfajta radikalizmussal, hogy az már önmagában radikalizmus-számba megy. Számára a tolerancia és az elfogadás nem pusztán erkölcsi kérdés, hanem az ideológiákon túlmutató kőkemény szükséglet – mert semmi sem biztosítja jobban úgy általában véve egy társadalom tagjainak túlélését, mint ha kompromisszumkész államban élnek, és országukat kompromisszumkész államok veszik körül. Ha valakinek akad egy-két szabad órája, ajánlom neki ezt a könyvet, igazi gyorstalpaló fundamentalizmus-témakörben. Ha van hibája, az az, hogy (attól tartok) fanatikust pont nem lehet gyógyítani vele. Bár próbálkozni azért lehet.

* Bár a Szeretetről, sötétségről sok kedvenc könyvem közül az egyik. Alighanem egyike a legjobb önéletírásoknak, és egyben a korai Izrael állam legpontosabb irodalmi ábrázolása is.

2 hozzászólás
csauperjel>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Gyorsan olvasható, éleslátó esszék (meg egy interjú). Valóban mindig a józanul gondolkodó és a kompromisszumkész ember talál megoldást (a fanatikussal szemben), nem csak a közel-keleti-, hanem bármilyen hétköznapi konfliktusra is. A humor kulcsfontosságára pedig rácsodálkoztam: az általam ismert emberek közül is azok a legnyitottabbak, és állnak legmesszebb a fanatizálódástól, akiknek jó humora van. Talán mert a humor alapfeltétele az önkritikának is. Csak azt nem tudom, hogyan szeretné a humort tanítani. Úgy gondolom, ez velünk született érzék: vagy megvan, vagy nincs. Neveléssel, jó példával nyilván lehet fejleszteni, de főként gyerekkorban, mikor az ember erre fogékony. Ehhez ugyebár többé-kevésbé normális családi környezet, és persze némi humorérzékkel rendelkező szülő szükséges. Az árván, elhagyottan, intézetben, pláne utcán nevelkedett gyerekeknek nincs lehetőségük erre. Márpedig egy folyton háborúban álló térségben sajnos nagyon sok az árva. Valamint a bevándorlók gettóiban nyomorgó, beszűkült tanulási- és munkalehetőséggel rendelkező, sokadik generációs gyerekek családjait sem nevezném ideálisnak. Az ilyen körülmények között felnőtt, már fanatizálódott emberen szerintem ezzel sajnos nem lehet segíteni.

btunde P>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Időről időre belefutok egy-egy riportműsorba, ami a Közel-Kelettel foglalkozik, és mindig nagyon koncentrálok a hallottakra abban a reményben, hogy hátha majd most, ettől a szakértőtől legalább azt megtudom, kik is a szereplői ezeknek a konfliktusoknak, majd csalódottan állapítom meg, hogy én ehhez túl kevés vagyok. Most viszont örömmel tapasztaltam, hogy nem velem van a baj. Már az első oldalakon éreztem, hogy ezt végre érteni fogom. Igaz, a könyv nem tárgyalja teljes részletességgel a témát, „csak” az izraeli-palesztin ellentétet, de akkor is vannak már fehéredő foltok. A könyv két esszét, egy előadást és egy riportot tartalmaz, így elég sok átfedés van mondanivalóban, de ez engem nem zavart.
A könyv eredeti megjelenése óta lassan húsz év telt el. Nem követem napi szinten a híreket, de most szétnéztem neten, és azt látom, semmivel sem jutottak közelebb a megoldáshoz. Lehet, hogy Isten fiai tényleg legyőzték Őt?

7 hozzászólás
iniesta>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Bámulatosan gördülékeny és egyben letisztult íráskészség, de az esszé strukturális kívánalmainak azért nem igazán felel meg.

Két lábjegyzet még:

1. Tartalmilag egyébként akut idealizmus, mégha én személy szerint egyébként – csakhogy az Oz által óhajtott humorérzéket felvillanstam: – fanatikusan támogatnám is. A világ nem erre tart.

2. A kötet szempontjából a harmadik beszélyt (Titkos örömök) jobb lett volna kihagyni, egyetlen fél-egyoldalas, önmagában jelentős gondolatfutamát ("kék és fekete toll – az írói szerepekről") pedig beilleszteni az első kettő valamelyikébe. Ebben a formájában az egész nem más, mint szövegpanelek ismétlése, redundáns darab (tényleg az: tessék csak elolvasni).

Szentinel>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Beléptem a Teáskanál Rendbe.

Ahogy azt már az Elherdált országnál kihangsúlyoztam, nagyon fontosnak tartom a józan ész megnyilvánulását. Meggyőződésem, hogy csakis azzal tarthatjuk féken a fanatizmust. Ámosz Oz rövidke könyve kötelező olvasmány mindazok számára, akik szeretnének más-más szemszögből megvizsgálni egyértelműnek látszó jelenségeket. A varázsa abban rejlik, hogy elég egyszerű példákkal támasztja alá nézeteit, és szándékosan – ez ki is van mondva a könyvben – ellentmondásba kerül saját magával, s kis híján fanatizmust teremt. A kulcsszó: humorérzék.

Egyértelműnek kellett volna lennie számomra, de csak most esett le, hogy ismerek ugyan fanatikusokat, de tényleg, egyiküknek sincs humorérzéke. Jobban mondva csak szarkazmust és cinizmust tudnak használni, de még azokat sem frappánsan. Oz remekül fogalmazza meg a fanatikus definícióit, és rámutat, hogy mikortól számít valaki annak: ha egy ideológiához nem józan következtetések után vonzódunk, hanem rajongásunkat az érzelmeink táplálják. A józan eszű ember meggyőzhető, de egy érzelmektől elvakult alakkal nehéz bármit is kezdeni. Magát az írót is árulónak titulálták saját népéből többen is, amiért nem az „izraeli érdek” mellett állt ki. A könyv pont arról szól, hogy nincs olyan, hogy izraeli érdek, sem pakisztáni, sem arab, sem más népi érdek. Ahogy nem a jó és rossz harcol, hanem a jó és a jó, mindketten gonosz eszközökkel.

Ezen szavak pedig egy ex-fanatikus szájából – tollából – még hitelesebbnek hatnak.

Carmilla >!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Rövid könyv, rövid értékelés:
Jó és jó között – Nagyon jó!
Hogyan gyógyítsuk a fanatikust – Még jobb!
Titkos örömök – Az írásról szól.

Briliáns, hogy egy ilyen vékonyka, kis könyvben mennyi jó gondolat elfér! Ezt mindenkinek el kéne olvasnia egyszer, pláne, hogy tényleg mindenki baromi nagy szakértője nálunk a palesztin-izraeli kérdésnek… (Milyen alapon?! De hiszen még a saját történelmünkkel sem tudtunk tisztességesen szembenézni!…)
Aki a Popper Péter-féle sztorizgató bölcselkedést szereti, annak is érdekes olvasnivaló lehet.
Egyébként pedig néhány fontos kulcsszó: önkritika, önreflexió, empátia, képzelőerő, humorérzék!!!

Yvonne4 P>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

„Ámosz Oz az értelem hangja, mely kihallatszik a zűrzavarból, a mai konfliktusokat övező világretorika hazug, hisztérikus gagyogásából.”
(Nadine Gordimer előszava)

A könyv véletlenül került a polcomra, nem én választottam, hanem ő választott engem(?). Kb. 1 évig várt ott ezért haragszom is magamra, hogy levegyem onnan és elolvassam.
Engem lenyűgözött az író műveltsége, tudása. Ez az apró könyv több mondanivalóval rendelkezik, mint kódex méretű társai.
Olyan szemüvegen át kínál betekintést az izraeli-palesztin konfliktus világába, melybe még nem sokan néztünk. Lehetőséget ad más szemszögből megvizsgálni a dolgokat, hiszen nem minden fekete és fehér. Oz szerint:
"Nem a jó és a gonosz közti küzdelem, sokkal inkább tragédia, a szó ősi és legpontosabb értelmében: a jó és a jó összecsapása;…

Habár úgy vélem én is, hogy „A humorérzék nagyszerű orvosság.” még sem gondolnám, hogy a fanatizmus ellenszere lenne.?!.
Ám az író tudása előtt meghajolva, elhiszem neki ezt is. ;)

Egyik kedvenc gondolatom a könyvből:
„se a férfi, se a nő nem sziget, mind egy félszigetet alkotunk, amely egyszerre tartozik a kontinenshez és az óceánhoz – fele kötődik a családhoz, barátokhoz, kultúrához hagyományhoz, hazához, nemzethez, nemhez, nyelvhez és sok más dologhoz, a másik fele viszont egyedül akar maradni és az óceánt nézni. Szerintem jogunk van félszigetnek maradni. ”

SallySlingshot>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Nagyszerű könyv, aminek olvasása után egészen új megvilágításban látom a palesztin-izraeli, illetve az egész arab-izraeli konfliktust, amit eddig leginkább csak arab oldalról ismertem. A kompromisszumra való törekvésben pedig teljes mértékben igazat kell adjak az írónak, két különböző kultúra békés együttélése csak ezen az elven valósulhat meg. Ehhez példának vehetem akár a saját életem is: arab-magyar házasság.

pevike>!
Ámosz Oz: Hogyan gyógyítsuk a fanatikust

Ez a rövidke könyv nagyon sok érdekes gondolatot tartalmaz. Ajánlott azoknak, akik hallottak már a palesztin-izraeli konfliktusról, mert jobban meg fogják érteni, hogy mi folyik a Közel-Keleten. Többféle tálalásban találkoztam már a témával, most megismertem a békepárti álláspontot is, és közel áll hozzám. Sajnálom, hogy ma sem jutottunk el addig, amit Oz békekompromisszumnak nevez. A fanatikusok „gyógyítására” szánt irodalmi álláspontot kicsit naivnak találom, de a humorérzékről, a félsziget-jellegről és a másik elképzeléséről szóló gondolatai nagyon tetszettek. Szerintem ez nemcsak a fanatikusoknak segítene jobb emberré válni, hanem mindenkinek. A könyv lényege az első két esszé, az előadásban és az interjúban már csak saját magát ismétli, ezért vontam le egy csillagot.


Népszerű idézetek

Kuszma>!

Ez talán szakadékot teremt köztem és az átlagos európai pacifista között, aki azt állítja, a világban a legnagyobb gonosz a háború. Az én szótáramban a háború rettenetes, de a legnagyobb gonosz mégsem a háború, hanem az agresszió. Ha 1939-ben Németország kivételével az egész világ arra az álláspontra helyezkedik, hogy a háború a legnagyobb gonosz a világon, mostanra Hitler lenne a világegyetem ura. Ha felismerjük az agressziót, igenis harcolni kell ellene, akárhonnét érkezik. De csak az élet és a szabadság érdekében, nem extra területekért, extra erőforrásokért.

12. oldal

Kapcsolódó szócikkek: 1939 · Adolf Hitler · agresszió · háború · Németország
2 hozzászólás
Kuszma>!

A legkedvesebb történetem a Talmudban két jámbor rabbiról szól, Jehoshua és Tarfon rabbiról, akik bírói minőségükben nem értenek egyet a Tóra, a szent törvény bizonyos értelmezésében. A legnemesebb zsidó hagyomány szerint vitáznak éjjel és nappal, nappal és éjjel, nem esznek, nem alusznak, csak vitáznak. Hét nap és hét éjszaka elteltével Isten megkönyörül rajtuk, mert megérti, hogy bele fognak halni a vitába, így hát közbeavatkozik. Megszólal egy hang fentről: „Jehoshua rabbinak igaza van, Tarfon rabbi téved. Most menjetek aludni.” (A „menjetek aludni” nincs a szövegben, de a kontextusban benne van.) Ám a történetnek nincs vége. A vesztes, Tarfon rabbi az égre néz: „Mindenható Isten, te adtad a Tórát az embereknek, kérlek, maradj ki a vitából.” És az égből nem sújt le a villám! Sőt Isten azt mondja, szerintem pillanatnyi döbbent csend után: „A fiaim legyőztek engem.”

59. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Talmud
Kuszma>!

Eszembe jut egy régi történet, melyben az egyik szereplő egy kis utcai kávéházban ül – természetesen Jeruzsálemben, hol máshol –, a szomszéd asztalnál meg egy öregember, és szóba elegyednek. Kiderül, hogy az öreg maga Isten. A férfi persze nem hisz neki azonnal, de néhány jel meggyőzi, hogy valóban Isten ül a szomszéd asztalnál. Van egy kérdése istenhez, egy fontos kérdése. Azt kérdezi: „Édes Istenem, kérlek, áruld el végre, kié az igaz hit? A római katolikusoké, a protestánsoké, a zsidóké vagy talán a muzulmánoké? Kié az igaz hit?” És a történetben Isten így felel: „Őszintén szólva, fiam, nem vagyok vallásos, sosem voltam vallásos, még csak nem is érdekel a vallás.”

55. oldal

Kuszma>!

A „kompromisszum” szónak rémes a reputációja Európában, főleg a fiatal idealisták körében, akik szemében a kompromisszum egyenesen opportunizmus, őszintétlen valami, szolgai és gyanús hozzáállás, az integritás hiányának a jele. Az én szótáramban nem így van. Nekem a „kompromisszum” szó az életet jelenti. És a kompromisszum ellentéte nem az idealizmus, nem a pártatlanság, hanem a fanatizmus és a halál.

10. oldal

Kapcsolódó szócikkek: kompromisszum
4 hozzászólás
Carmilla >!

    A fanatizmus régebbi az iszlámnál, a kereszténységnél, a judaizmusnál, régebbi bármelyik államnál, kormánynál vagy politikai rendszernél, régebbi a világ minden ideológiájánál és vallásánál. A fanatizmus sajnos az emberi természet szerves része, vagy ha úgy tetszik, egy gonosz gén.

28. oldal, Hogyan gyógyítsuk a fanatikust (Európa, 2007)

Kapcsolódó szócikkek: fanatizmus
Gyöngyi69>!

Az UNESCO statisztikája szerint az izraeliek többet olvasnak, mint bármely nemzet a nap alatt, kivéve Izlandot, de ők amúgy sem a nap alatt vannak.

64. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Izland · olvasás · UNESCO
Kuszma>!

Ha választanom kéne a két tipikus anya közül a híres zsidó viccben – az egyik azt mondja: „Edd meg a reggelit, vagy megöllek”; a másik azt mondja: „Edd meg a reggelit, vagy megölöm magam”, – valószínűleg a kisebbik rosszat választanám. Azaz inkább nem megenni a reggelit és meghalni, mint nem megenni a reggelit és egy életen át cipelni a bűntudatot.

39. oldal

1 hozzászólás
Carmilla >!

Amikor apám gyerek volt Lengyelországban, Európa utcáit olyan graffitik borították, hogy „Zsidók, vissza Palesztinába!”, vagy rosszabb: „Koszos zsidrákok, takarodjatok Palesztinába!” Aztán amikor ötven év múltán újra Európában járt, a falakat immár új graffitik díszítették: „Zsidók, kifelé Palesztinából!”

8. oldal, Jó és jó között (Európa, 2007)

Kapcsolódó szócikkek: graffiti, falfirka · Lengyelország · Palesztina · zsidók
Carmilla >!

    A konformizmus és uniformizmus, a vágy valahová tartozni és a vágy másokat is odatartozóvá tenni, ezek a fanatizmus legszélesebb körben elterjedt, sőt talán legveszélyesebb formái.

35. oldal, Hogyan gyógyítsuk a fanatikust (Európa, 2007)

Kapcsolódó szócikkek: konformizmus · uniformizmus
Carmilla >!

A fanatikusok gyakran szarkasztikusak. Néhányan erősen szarkasztikusak, de a humorérzékük nulla. A humorban benne foglaltatik a képesség, hogy nevessünk magunkon.

41. oldal, Hogyan gyógyítsuk a fanatikust (Európa, 2007)

Kapcsolódó szócikkek: fanatizmus · humor

Hasonló könyvek címkék alapján

Kertész Imre: A gondolatnyi csend, amíg a kivégzőosztag újratölt
Borbély Szilárd: Egy gyilkosság mellékszálai
Nádas Péter: Leni sír
Elena Ferrante: Gomolygás
Philip Roth: Düh
Nádas Péter: Esszék
Farkas Árpád: Nem ilyen lovat akartam
Petőcz András: A vízpartot becsomagolni
Václav Havel: A szabadság igézete
Václav Havel: Kérem, röviden!