Bölcsek ​a bölcsőben 27 csillagozás

Hogyan gondolkodnak a kisbabák?
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Hogyan gondolkodnak a kisbabák?

A könyv címe a fejlődéslélektan mai gyermekképét sűríti magába. A mű központi tézise szerint a csecsemő veleszületett elméletalkotó képességgel jön a világra, melynek segítségével a világ különböző területeiről szerzett tapasztalatait koherens rendszerekbe szervezi.

>!
Typotex, Budapest, 2010
254 oldal · ISBN: 9789632791487 · Fordította: Vassy Zoltán
>!
Typotex, Budapest, 2006
254 oldal · ISBN: 9639326178 · Fordította: Vassy Zoltán
>!
Typotex, Budapest, 2003
256 oldal · ISBN: 9639326178

Enciklopédia 3


Kedvencelte 3

Most olvassa 8

Várólistára tette 26

Kívánságlistára tette 24


Kiemelt értékelések

>!
Baba082 P
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Mindig is sejtettem hogy a gyerekek okos, kedves lények, és ezt még véletlenül sem a szüleiktől öröklik, ha így lenne, a gyerekek is ugyanolyan faragatlanok volnának, mint a felnőttek. Ez a kötet megerősített hitemben. Nagyon kedves szórakoztató, könnyen emészthető olvasmány.
Azt hiszem aki figyeli a saját gyerekét, annak nagyon újat nem mond a könyv, maximum megerősít azzal, hogy a kísérletekről beszámol, és tudományos formában adja elő azt amit minden Anya tud.
A tudományos részeinél annyi volt csak a bajom, hogy kicsit sokat ismétel a szerző, valamint az állatkísérletes részek nekem durvák.
Szerintem mindenkinek el kéne olvasnia ezt a könyvet, különösen a gyerekekkel foglalkozó orvosoknak, pedagógusoknak és azon szülőknek, akik azt hiszik, hogy gyermekükkel egy üres lapot kaptak, amit majd ők szépen megtöltenek mintákkal, és jól kiszínezik.

>!
tshehip
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Mi motiválja a kisbabákat amikor érdeklődve szemlélnek számunkra teljesen hétköznapi dolgokat? Milyen fejlődésen mennek keresztül a kisgyerekek ami előtt határozottan és teljesen őszintén tagadják a pár perccel korábban megtörtént nyilvánvaló tényeket majd azt követően pár hónappal számunkra már sokkal logikusabban belátják az adott helyzetet és hozzánk hasonló következtetéseket vonnak le? Ha a kezükbe adunk egy sajtos halrudacskát és egy darabka brokkolit, majd nyilvánvalóan a tudtukra adjuk, hogy a brokkolit szeretjük, miért az előbbivel akarnak mégis megetetni?

Ilyen és ezekhez hasonló hétköznapi helyzeteken keresztül magyarázzák el az írók a babák gondolkodásának mozgató rugóit, motivációikat. Megtudhatjuk mik nélkülözhetetlenek a szellemi fejlődésükhöz és amit a cím is takar, hogy annak ellenére, mennyit kell még tanulniuk, miért is nevezhetjük őket igazi bölcseknek.

Nagyon tetszett a könyv stílusa, az itt-ott beszúrt viccek és az, hogy nem akart semmilyen szabályt sem eladni nekünk amit alkalmazva jó szülők lehetünk. (Pedig ahogy írja sokan tényleg inkább egy egyszerű előírásra vágynak amit elég betartani, mint kicsit nehezebben emészthető és nem szilárd nevelési alapokat lefektető ám annál tanulságosabb szakmai könyvekre.)
A téma kifejtése után hasznos volt az összefoglalót olvasni, végül pedig tetszett a -nagyon érdekesen és érthetően tálalt- fejlődésneurológiai részletekkel fűszerezett fejezet a korai tanulás vizsgálatának helyzetéről.

Azt hiszem igazi csemege igazán akkor lesz majd ez a könyv, ha kisgyermekes anyukaként újraolvasom és a hatására a hétköznapokban rácsodálkozhatok a benne olvasottakra.

>!
bodnarnoemi
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

A kedvencem lett. Biztos, hogy még sokszor újra fogom olvasni, humoros, mégis komoly, informatív, de nem üli meg a gyomrot. Az egész annyira jólszerkesztett, igényes, és érdekes, hogy minden oldalt öröm volt olvasni. A zárás különösen tetszett, de az egész könyvet zseniálisnak tartom.

>!
Narancs_Virág
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Mindenkinek ajánlom !Nem csak családosoknak.
Szórakoztató, hasznos, elgondolkodtató!

>!
Demonshadow
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Kötelező szakirodalomként igencsak nehezen ugrottam neki, még a tanár biztatására is, aztán jött a meglepetés. A könyv első felét imádtam, mert nagyon érdekes kísérleteket írtak le, és olyan elméleteket feszegettek, amik eddigi életem során még soha nem jutottak eszembe. Mindezt könnyed hangsúllyal, érthetően tárják elénk, hogy még a hétköznapi ember is megérti az ott leírtakat, ráadásul élvezi is őket. A kedvenc részem talán az agyról szóló fejezet volt, talán éppen ezért találtam túl rövidnek a könyv egész terjedelméhez képest.
Persze az éremnek két oldala van, így voltak negatív észrevételeim is. Az első, ami szemet szúrt, és egy idő után nagyon zavaróvá vált, az a folytonos önismétlés. Merem állítani, hogy volt olyan kísérlet, melyet, ha 10x nem is, de 6x biztosan leírt a könyvben, mindig ugyanolyan részletességgel, mint legelőször. Ezen kívül a középső rész, vagyis „Amit már tudunk a gyerekek elméjéről” rettentő unalmas volt, nem volt benne semmi, ami lekötött volna, így alig vártam, hogy átrághassam rajta magam. Oh, és talán még sokkolt is néhány helyen, ahol az állatkísérletekkel példálóztak a könyv szerzői. Én kifejezetten rühellem a macskákat, de azért az már nekem is sok volt, hogy egy néhány hetes kismacskának leragasztják hónapokig a szemét, hogy teszteljék, tényleg vak marad-e élete végéig, ha jó ideig nem használja. Ez az állatkínzás tipikus esete, még ha nem is fáj nekik, attól még számomra csonkításnak minősül…
Összességében tetszett, de az a negatívumok miatt nem tudok rá öt teljes csillagot adni. Még egy féllel többet se!

>!
Folyóvíz
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Ezt a könyvet mindenkinek el kellene olvasnia, aki szülői, nagyszülői örömök elé néz, és azoknak is, akiket érdekel, honnan is indultunk. A legújabb, legfrissebb fejlődéslélektani eredményeket meséli el érthetően, sok humorral, jól áttekinthető szerkezetben. Nagyon jó!!!

>!
Zúzmara
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Érdekes. Nem is igazán tudom, eddig miért nem akadt a kezembe. Bár a végére már kissé zavart a szájbarágós stílus. Viszont a fordítás zseniális.

>!
Am
Alison Gopnik – Patricia K. Kuhl – Andrew N. Meltzoff: Bölcsek a bölcsőben

Érdekes volt, aki kicsit is érdeklődik a fejlődéslélektan iránt, biztosan élvezni fogja. :)


Népszerű idézetek

>!
imma A+P

Az a gyerek, akinek húga vagy öccse van, intelligenciatesztekben rendszerint jobb, mint akinek nővére vagy bátyja, az emberismeret tesztjeiben viszont a helyzet fordított.

70. oldal

3 hozzászólás
>!
Lovely

A szerelemhez hozzátartozik, hogy olyasmi akarunk – osztatlan figyelmet, teljes odaadást, feltétlen hűséget –, amikről igazából magunk is érezzük, hogy lehetetlen.

62. oldal

>!
loz

A tudomány szerint nem kell semmi mást tennünk, mint amit magunktól úgyis tennénk, mikor együtt vagyunk a gyerekeinkkel: beszélgetni, játszani, muris képeket vágni, odafigyelni rájuk. Csak minderre ne sajnáljuk az időt!

213. oldal

Kapcsolódó szócikkek: gyermeknevelés
>!
Lovely

Fekszel a szülőszobában, és olyan kimerült vagy, mint még soha. A szülés élményében egyedi módon keveredik az eltökéltség és a kényszerűség; egyrészt érzed, hogy te magad vagy az, aki itt présel nagyobb erőfeszítéssel, mint ahogy eddig bármit tett élete során, másrészt az egész valahogy magától jön, anélkül, hogy akarnod kellene. Mintha az ember valahogy eltűnne saját cselekvése mögül. Kicsit olyan ez, mint egy maratonverseny és egy végtelenbe nyúló, hatalmas orgazmus együtt.

39. oldal

Kapcsolódó szócikkek: szülés
>!
tshehip

A gyerek és a tudós rokon abban, hogy ők az Univerzum legeredményesebb tanuló lényei.

10. oldal (Budapest, 2010)

>!
Lovely

Piaget kapcsolatot akart találni a puhatestűek és Kant, vagyis a biológia és az ismeretelmélet között.

29. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Jean Piaget
>!
imma A+P

Pszichológiai felmérések igazolják, hogy míg az előbb született gyerekek ambiciózusabb és uralkodóbb hajlamú felnőtté válnak, a később születettek barátságosabbak és ügyesebben mozognak emberek között.

71. oldal

8 hozzászólás
>!
loz

Azok a gyerekek, akik második nyelvüket három- és hétéves koruk között tanulták, a különféle nyelvi tesztekben is ugyanolyan jók, mint akiknek az illető nyelv az anyanyelvük.

202. oldal

>!
GSzabina

Közismert hasonlattal élve, azért láthatunk olyan messzire, mert elődeink vállán állunk.

113. oldal

>!
Razide

Bizonyos értelemben Vigotszkij is cáfolja a szülők szokásos – és bizonyára szükségszerű – megalomániáját, amely szerint gyermekükhöz való kapcsolatukban övék az abszolút irányítás. Kimutatja, hogy sokkal inkább a gyerek használja a szülőt, mint egyfajta szerszámot, a neki fontos ismeretek és készségek megszerzésében. A szülő (sőt, minden felnőtt) pedig öntudatlanul ahhoz igazítja saját viselkedését, hogy a gyereknek épp mire van szüksége. A gyerek ebben a folyamatban deríti fel az adott kultúra és társadalom jellegzetességeit. Ez persze szi9ntén nem tudatos a részéről, és mikor arról beszélünk, hogy „használja” a szülőt, ezt inkább úgy kell érteni, hogy minketten egy biológiai szükségszerűséget teljesítenek: azt, hogy a gyerekből életképes felnőtt váljon, biztosítva a faj fennmaradását.


Hasonló könyvek címkék alapján

Alice Miller: A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása
Kenéz Kíra: Az első 12 hónap titkai
Kristine Barnett: A szikra
Sam Wang – Sandra Aamodt: Üdvözöllek a gyereked agyában
Anne Yelland: A baba első 18 hónapja
Harsányi István: Az ifjúkor
Penelope Leach: Picik és kicsik
Richard Woolfson: Mit gondol a kisbabám?
A. S. Neill: Summerhill
Adele Faber – Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje