Richardot, a szebb napokat látott tévés és filmrendezőt megbízzák, hogy forgasson filmet Katherine Mansfieldről és Rainer Maria Rilkéről, akik 1922-ben állítólag egymásba szerettek a svájci Château Bellevue szállodában. Miután legfontosabb barátja és alkotótársa, Paddy meghal, Richard mély depresszióba zuhan, felszáll egy vonatra, és nemsokára Skóciában találja magát. A vasútállomáson a sínekre hajtja a fejét, ám egy különös kislány megakadályozza a tragédiát.
Britanny egy idegenrendészeti központban dolgozik. Elterjed a pletyka, hogy egy iskolai egyenruhába öltözött kislány a szigorú biztonsági intézkedések ellenére bejutott a központba, és elérte, hogy kitakaríttassák a vécéket. Brit először kételkedik a dologban, ám hamarosan találkozik a lánnyal, aki ráveszi, hogy kísérje el Skóciába. A furcsa pár a vasútállomáson megismerkedik Richarddal, és a három idegen együtt folytatja az utat északra, hogy megkeressék Florance nevelőszüleit.
Évszakok-kvartettjének harmadik… (tovább)
Tavasz (Évszakok-kvartett 3.) 28 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2019
Kedvencelte 3
Most olvassa 5
Várólistára tette 32
Kívánságlistára tette 30
Kiemelt értékelések
”Ne nevezd migránsválságnak (…). Milliószor elmondtam. Emberek. Egy magánember kel át a világon minden esély ellenére.”
Az Évszak-kvartett harmadik része a remény hónapjának nevét kapta, ám a bizakodásnak még a nyoma sem található meg benne. Az előző két résznél is sötétebb jövő kristályosodik ki belőle a Brexit utáni világról, egy olyan világképet tükröz le, melyben az olvasó is nehezen találhat bármiféle pozitívumot. A migráció, a rasszizmus, a megosztottság és a manipuláció a regény fő témái.
Richard, a rendező egy Rilkéről és Mansfieldről szóló filmre kap megbízatást, miközben alkotótársát és mentorát gyászolja. A legmeghatóbb részek számomra Richardhoz voltak köthetőek, felbomlott házassága után ugyanis a képzelet által próbál meg kapcsolódni lányához, kiválóan bemutatva a családok szétesését és az ember kapcsolódás utáni elemi vágyát. A másik főszereplő Brit később jelenik meg, ám szerepe mégis kulcsfontosságú, hiszen a migráció témáját ő hozza be a történetbe, mivel az Idegenrendészeti Központban dolgozik, ahol a menekülteket határozatlan ideig tartják fogva. A 12 éves, koraérett Florence pedig egy teljesen más színt, nézőpontot hoz be a regénybe. Ez a rész messze túlmutat a Brexiten, kiemeli, hogyan használja a technika az embereket, hogyan torzítják el a valóságot a hírek, hogyan osztják meg a társadalmat és hogyan esik szét világunk. Kemény, sok helyen zavaros olvasmány, a végére már túlságosan is az.
Film, irodalom, zene
Depresszió, gyász
Skócia
Nekem eddig ez a rész a kedvencem az Évszakok-kvartettből. Nagyon sok gondolat magával ragadott. Bár kiolvastam, még mindig sokszor eszembe jut.
Viszont túl hamar vége lett. Az utolsó oldalaknál kicsit elvesztettem a fonalat, de majd újraolvasom, hátha átsiklottam valami felett.
Eddig a tetralógiának talán ez a része volt rám a legnagyobb hatással (de a többit is szerettem!) Röviden így foglalhatnám össze: az ostobaság, tanulatlanság, hiszékenység, a hamis és hazug propaganda által való megvezetettség ellen muszáj tenni valamit, mielőtt mindez végveszélybe sodorja a világot. Punkt.
Nagyon kíváncsi vagyok a magyarul most megjelent befejező részre is.
Azt hiszem, megérkezett az Évszakok-kvartett, legalábbis a számomra, végre nem olyan érzéssel csuktam be a könyvet, hogy a koncepcióhoz íródott a regény, hanem egy olyan regény született, amely illik a kvartett koncepciójába. A szétesősen posztmodern Ősz és a kissé rideg Tél után Ali Smith az éles elme mellé végre lelket is írt a karaktereinek, Richard, Paddy, Brit, Florence és Alda mind hús-vér alakok lettek, nemcsak a Brexit utáni Nagy-Britannia szócsövei. Ugyanakkor persze előjönnek a Smith-trópusok: a letűnt kort jelképező Richard, a jelen problémáit megtestesítő Brit (gondolom, nem meglepő, hogy beszélő név), és a jövő reményét feltáró, kissé fura Florence, a művészet ereje, a popkultúra, és a szöveget itt-ott megszakító posztmodern inzertek, amelyek jelen esetben nem lógnak ki a szövegből, nem tűnnek öncélú művészieskedésnek. Hiába a nyomasztó témák spoiler és a keserédes befejezés, a regény mégis reményteljes hangot üt meg, annak ellenére is, hogy igazából nem sok minden történik benne, és az is főleg a múltban. Kíváncsi vagyok, hogy a Nyár milyen lezárást hoz a kvartettnek.
PS: a regény egyik kulturális mellékszereplője Katherine Mansfield, akiről annyit beszélnek, hogy kénytelen vagyok vele folytatni az olvasást.
Népszerű idézetek
Kihaló állatfaj vagyok, én vagyok az, amit a világon már senki nem tart fontosnak. Könyvek. Tudás. Olvasás éveken át. Ami mit jelent? Hogy tudok ezt-azt.
36. oldal (Magvető, 2022)
És legszívesebben mindenki másnál korábban halna meg, akit szeret, hogy ne hiányozzanak neki.
152. oldal (Magvető, 2022)
Ha madár volna, az egyik vörösbegy lenne, amelyik decemberben az éjszaka közepén énekel.
152. oldal (Magvető, 2022)
Annyi minden történik a világban, ami veszélyezteti az egyensúlyt, mondta.
Csak hírek, anya, mondta Brit. Szart se érnek.
112. oldal (Magvető, 2022)
Mi a keresztneved? kérdezte Brit.
F, mondta a lány.
Ettől Brit hangosan felnevetett.
És igazából micsoda? kérdezte.
Florence, mondta a lány.
Hát, ha te vagy Florence, akkor én vagyok a Machine? kérdezte Brit.
138. oldal (Magvető, 2022)
A sorozat következő kötete
Ali Smith: Nyár 90% |
Hasonló könyvek címkék alapján
- Douglas Stuart: Shuggie Bain 92% ·
Összehasonlítás - M. C. Beaton: Agatha Raisin és a sziszifuszi szerelem 86% ·
Összehasonlítás - Julia Whelan: Egy év veled 85% ·
Összehasonlítás - J. K. Rowling: Átmeneti üresedés 84% ·
Összehasonlítás - Lisa Kleypas: Az ördög télen 94% ·
Összehasonlítás - Jud Meyrin: Gyilkosság a krimifesztiválon 93% ·
Összehasonlítás - Gail Honeyman: Eleanor Oliphant köszöni, jól van 93% ·
Összehasonlítás - Lisa Kleypas: Ördöngös tavasz 92% ·
Összehasonlítás - Ambrose Parry: A halál művészete 93% ·
Összehasonlítás - J. K. Smith: Csak a tested érdekel 91% ·
Összehasonlítás