A ​bölcs baba 8 csillagozás

Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig
Aletha J. Solter: A bölcs baba

A világhírű, svájci-amerikai fejlődéspszichológus rendkívüli könyvében a forradalmian új és bevált csecsemőgondozási és gyermeknevelési elveit ismerteti, amelyek alapvetően a babák ösztönös bölcsességére épülnek. A tanítását követő szülők olyan gyerekeket nevelnek, akik okosak, együtt érzőek, kiegyensúlyozottak, erőszakmentesek és nem használnak kábítószert. Könyve hét fejezetének mindegyike egy-egy önálló témával foglalkozik, pl. a sírással, az alvással, az evéssel és a játékkal.

>!
258 oldal · ISBN: 9789637491252 · Fordította: Domján Eszter

Enciklopédia 1


Most olvassa 4

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 4

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Voorhees
Aletha J. Solter: A bölcs baba

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

A könyv értékes és eredeti gondolatokat tartalmaz a kisbaba nevelésével kapcsolatban. Egy egyszerűnek tűnő alapfeltevésből indul ki, miszerint minden csecsemőnek van egyfajta „önszabályozási” rendszere, és már a legkisebb kortól kezdve tudják, mi a jó nekik.
A fenti gondolatot fejti ki néhány fejezetben különböző, fontos tematikák szerint hangolva, a könnyebb érthetőség kedvéért a való életből vett példákkal illusztrálva. Megállapításait több, pszichológusok által végzett kísérlet és saját kutatásai eredményeivel támasztja alá.
A könyv nem humbug és nem légből kapott információkat tartalmaz, a teljes kérdéskört a fejlődéspszichológia oldaláról közelíti meg. Az olvasottság és a széleslátókörűség mindenben előnyt jelent, nem kivétel ez alól a gyereknevelés sem.
Természetesen nem jelent mindenre megoldást, de a szerző által leírtak lehetőséget teremtenek a leendő és gyakorló szülőknek, hogy boldog gyereket neveljenek, könnyebben megértsék, mire van szüksége, hogyan alakítson ki kötődést, stb.
Nem a legkönnyedebb stílusú, de olvasmányos, megemésztéséhez azonban idő szükséges. Meg némi gyakorlat.

>!
Honey_Fly P
Aletha J. Solter: A bölcs baba

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

Leginkább egy kalap kakihoz hasonlítanám. És még a kalap is egy randa fajta.

>!
Papírtigris
Aletha J. Solter: A bölcs baba

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

Különös könyv. Tulajdonképpen 230 oldalon át arról szól, hogy hagyd, hogy kisírja magát a gyermeked a karodban, miközben figyelsz rá, mert sokszor nem evésre vagy egyéb elterelő viselkedésre vágyik, hanem stresszlevezető sírásra. Ez ismétlődik újra és újra és újra. Nehéznek tűnik betartani.


Népszerű idézetek

>!
Papírtigris

    Sok szülőnek azért esik nehezére a gyerekére figyelni, mert a kultúránk lekicsinyli és jelentéktelennek tekinti a valójában kulcsfontosságú szülői munkát. Az emberek ezt gyakran „egyszerű” női feladatnak titulálják, amihez semmilyen különleges készségre sincs szükség. Nem csoda, hogy oly sok anya várja remegve, hogy végre elszabadulhasson otthonról, oda, ahol igazi „történés” zajlik. Ha olyan nő vagy, akit untat a kisgyerekével való játék, akkor lehet, hogy az érzéseid nagy része ezekben a kulturális attitűdökben gyökeredzik. Esetleg elkezded sajnálni magad, hogy beleragadtál egy ilyen „lealacsonyító” munkába. Ha a közfelfogás hirtelen megváltozna, és holnaptól a gyereknevelést mindenki fontos, kihívásokkal teli és izgalmas munkának látná; továbbá a szülőket nagyobb pénzügyi és érzelmi támogatásban részesítenék, hogy gondoskodhassanak gyermekükről és az ő oktatásáról, akkor talán kevesebb unatkozó szülő lenne. Ha a szülői munka remekül megfizetett állás lenne, akkor valószínűleg kapnának utána, hiszen mi lehet izgalmasabb, mint megfigyelni egy új emberi lényt, ahogy felfedez és tanul? Egy gyermek intelligenciájának a kibontakozása az, ahol valójában az igazi „történés” zajlik!
    Ám még a legpozitívabb kulturális közeg esetén is a gyereknevelés bizony rendkívüli igénybevételt jelent. Nem lehet egyetlen embertől elvárni, hogy – nap, mint nap – egyedül elégítse ki a kisbaba emberi kapcsolatokra irányuló igényét. Ez a munka egyszerűen túl nehéz ahhoz, hogy azt valaki egyedül tudja végezni.

148. oldal, 5. fejezet - Játék: tedd lehetővé, hogy a kisbabád tanuljon! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    A kisbabák nem próbálják manipulálni a szüleiket, és nincs elképzelésük hatalmi harcokról. Annyit tudnak, hogy valamire szükségük van, és hogy amikor sírnak, akkor vagy jön valaki, vagy nem. Amikor a kisbabák sírására nem reagálnak, akkor ők képtelenek arra, hogy valaki más szemszögéből lássák a helyzetet. Nem gondolják ilyenkor azt, hogy „A mamám nagyon szeret, csak most fáradtnak érzi magát.” Nem. Ők kizárólag a saját szempontjukból képesek értelmezni a szituációt, és csak önmagukra vonatkozóan tudnak következtetéseket levonni: „nem vagyok fontos”, „semmi hatalmam sincs”, „senki sem szeret”. Tehát ha nem veszünk tudomást a kisbaba sírásáról, akkor önmagával kapcsolatban téves információt adunk neki, amire aztán az egész jövőbeli szemléletmódja épül.

39. oldal, A kezdetek: Éreztesd a babáddal a szeretetet! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

Kapcsolódó szócikkek: hatalmi harc
>!
Papírtigris

    Számos előnye van annak, ha a síró babát a karunkban tartjuk. Az egyik azonnal jelentkező előny: sokkal könnyebb együtt élni az olyan gyerekkel, aki így vezeti le a stresszt. Az ilyen babák a sírások között általában nyugodtak, vidámak, éberek, és keveset nyűgösködnek. Éjszakánként is hosszabb ideig alszanak. Valójában ez a hozzáállás – ha nem hagyjuk, hogy egyedül „sírja ki magát” – az egyik legjobb módszer ahhoz, hogy a baba a teljes éjszakát átaludja.

60. oldal, Sírés: Engedd meg, hogy a babád kiengedje a feszültséget! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    Aprónak tűnő, ám jelentős gond az engedékenységgel kapcsolatban az is, hogy amikor a szülők feláldozzák a saját szükségleteiket, akkor gyakran neheztelés és harag alakul ki bennük a gyerekükkel szemben. Ez a neheztelés a gyerekben a bizonytalanság és a szorongás érzését keltheti, és ettől túlzottan követelőzővé vagy csimpaszkodóvá válhat, hogy folyton megbizonyosodhasson szülei szeretetéről. Paradox módon: minél nagyobb mértékben áldozod fel magadat a gyerekedért, ő várhatóan annál bizonytalanabbnak fogja magát érezni.

166. oldal, 6. fejezet - Konfliktusok: Éreztesd a babáddal, hogy tiszteled!

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    Intézetben elhelyezett gyerekekkel kapcsolatos tanulmányok azt mutatták ki, hogy az egyéni anyai gondoskodás alapvető fontosságú a túlélés szempontjából. 1915-ben, a baltimore-i árvaházban a csecsemők 90%-a meghalt a felvételüket követő első évben. Az 1940-es években az amerikai árvaházakban – a megfelelő táplálás és a lelkiismeretes orvosi ellátás ellenére – a csecsemők egyharmada meghalt. Ez idő tájt az Egyesült Államokban jobbára még dr. Luther Holt gyermeknevelési módszereit alkalmazták, aki úgy vélte, hogy veszélyes, ha a kisbabákat túl hosszan tartják ölben.
    Azok az intézeti gyerekek, akik életben maradtak, gyakran nem növekedtek normálisan. Ez az állapot a „deprivációs törpeség” (megvonásos törpeség) néven vált ismertté. A tudósok ma úgy vélik, hogy azok a kisgyerekek, akik megfelelő táplálás és egészségügyi ellátás mellett nem nőnek (vagy meghalnak), a fizikai kontaktus hiánya okozta, tartós stressz áldozatai.

32. oldal, A kezdetek: Éreztesd a babáddal a szeretetet! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    A kisbabáknak sok figyelemre van szükségük, ám fontos egyensúlyban tartani a gyerekközpontú és a felnőttközpontú tevékenységeket. A kisgyerekek sokszor vidámabbak és kevésbé követelőzőek, amikor a szüleik a felnőttelfoglaltságaikat végzik, és nem folyton a gyerekek játékvilágát figyelik, s abba próbálnak beszállni. A kisgyerekek tanulnak abból, amikor megfigyelik a felnőtteket valami értelmes munkájuk végzése közben. Amikor nagyobbacskák, akkor pedig utánozzák őket, és – ha tudnak – részt is vesznek a tevékenységben. Semmi okod sincs bűntudatot érezni, ha az időd egy részében felnőtt-tevékenységeket vagy házimunkát végzel! Szükség esetén attól még elérhető lehetsz a gyermeked számára. Ha túlságosan gyerekközpontúan élsz, a kicsid nem fogja megismerni mindazt az egyéb fontos munkát, amit végzel. Úgyhogy engedd, hogy a kisgyermeked megfigyeljen, ahogy házimunkát végzel, és a saját érdeklődéseidnek megfelelő tevékenységeket folytatsz, például olvasol, hangszeren játszol, kertészkedsz vagy számítógépezel! Mire egyéves lesz, valószínűleg elkezd utánozni téged, és így újabb készségeket tanulhat meg.
    A tudatos és nyugodt figyelem fontos a gyermeked számára. (Ezt nem könnyű mindig biztosítani.) Ám arra is szüksége van, hogy megfigyelhesse tevékenységeidet, hogy utánzás révén tanulhasson tőled, s hogy értelmes keretet találjon az új készségek elsajátítására.

149-150. oldal - Játék: tedd lehetővé, hogy a kisbabád tanuljon! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    A demokratikus nevelési stílusnak fontos része a lehetséges konfliktusok megelőzése.

168. oldal - Konfliktusok: Éreztesd a babáddal, hogy tiszteled! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

    Nem elég, ha az elfogadhatatlan viselkedést csupán leállítjuk. A kisgyerekeknek szükségük van alternatív tevékenységre, mert egykönnyen nem tudják kikapcsolni a felfedezés iránti vágyukat, és maguktól nem képesek a viselkedésüket más, elfogadható viselkedéssé átalakítani. Nincs hozzá elegendő információjuk. Honnan tudhatnák, hogy egy ablak be tud törni, egy szőnyeg pedig nem? Vagy hogy labdát dobálni rendjén való, de bögrét dobálni már nem? Honnan tudhatnák az okát, hogy a mama időnként fel tudja őket venni, máskor azonban nem? Hasznos, ha mindig felajánlasz a kisbabádnak egy vagy több olyan alternatívát, ami szintén képes kielégíteni az éppen meglévő szükségletét. Fontos, hogy elmondd neki a saját szükségleteidet, már jóval azelőtt is, hogy elkezdene beszélni, mert így megtanulja, hogy másoknak is vannak szükségleteik, és meg fogja érteni, hogy adott esetben miért alakult ki köztetek konfliktus.

169-170. oldal - Konfliktusok: Éreztesd a babáddal, hogy tiszteled! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

Akadnak szülők, akik azt mondják, hogy a gyermekük „csak fel akarja hívni magára a figyelmet”. Mintha ez baj lenne. Holott a kisgyerekekben tényleges igény él a figyelemre, és abból nem kérnek többet, mint amennyire valóban szükségük van. Ha nem kapnak minőségi figyelmet, akkor megtalálják a módját, hogy észrevétessék magukat, még ha a viselkedésük fel is bosszantja a szülőket. A gyerek szemszögéből nézve: bármilyen figyelem jobb, mint a semmilyen.

180. oldal - Konfliktusok: Éreztesd a babáddal, hogy tiszteled! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig

>!
Papírtigris

Amíg a babád még nem tanult meg mászni, addig nagyon is helyénvaló, ha minden esetben fölveszed, amikor elkezd sírni. De ha már tud mászni vagy járni, akkor nem kell odafutnod hozzá, ha sír, hacsak nem sérült meg komolyan. Ha ugyanabban a helyiségben tartózkodtok, akkor lát és hall téged, s oda fog menni hozzád, ha testi közelséget igényel. Addig szóban kifejezheted az együttérzésedet, és megadhatod neki a szabadságot, hogy egy jót sírhasson. Vagy odamehetsz hozzá, és átkarolhatod, de hagyd, hogy ő jelezze, hogy akarja-e, hogy felvedd! Meglehet, hogy – számodra meglepő módon – azt választja, hogy inkább a földön marad, amíg sír.

193. oldal - Konfliktusok: Éreztesd a babáddal, hogy tiszteled! (Agykontroll, 2011)

Aletha J. Solter: A bölcs baba Útmutató a gyerekekhez, a fogantatástól két és fél éves korig


Hasonló könyvek címkék alapján

A. S. Neill: Summerhill
Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák
Kádár Annamária: Mesepszichológia 2.
Po Bronson – Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Berente Ági: A babaápolás kézikönyve
Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor
Singer Magdolna: Ki vigasztalja meg a gyerekeket?
Sue Gerhardt: A szükséges szeretet
Kádár Annamária – Kerekes Valéria: Mesepszichológia a gyakorlatban