„A regény és az életrajz és a történelem: együttesen az igazi műformák. Úgy gondolom, sokkal többet el lehet mondani elvont eszmékről konkrét alakokkal és helyzetekkel, akár képzeletbeliekkel, akár valóságosakkal, mint absztrakt fogalmakkal. Műveim közül oly sok a történelmi vagy életrajzi írás.. Ezekben az egyedi életekben és eseményekben azt elemzem, ami számomra fontos és egyetemes gondolat.. Hitemre, Dosztojevszkij hatszor olyan mély, mint Kirkegaard, mert regényt írt… A regényben úgyszólván összebékül az abszolút a relatívval, és megjelenik az általános az egyediben. És ez lenyűgöző, úgy hiszem, az életben éppúgy, mint a művészetben.” Aldous Huxley
Pont és ellenpont 79 csillagozás
Pont – Ellenpont illetve A végzet bábjátéka címmel is megjelent.
Eredeti megjelenés éve: 1928
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Horizont könyvek Kriterion
Enciklopédia 24
Szereplők népszerűség szerint
Wolfgang Amadeus Mozart · Johann Sebastian Bach · Richard Wagner
Kedvencelte 16
Most olvassa 16
Várólistára tette 82
Kívánságlistára tette 26
Kölcsönkérné 2
Kiemelt értékelések
Őrülten jó, de szó szerint. Elvette az eszemet Huxley, és a sajátjával is biztos, hogy csinált valamit. Olyan, mintha egy egész seregnyi ember élt volna a fejében. Külön-külön is érdekes figurák, de összeeresztve egy ilyen izgalmas történetben valami elképesztő. Mind olyan eleven, olyan „Huxleys”, igazi katarzis. A befejezés pedig kiakasztó, pont ahogy szeretem. Minden elismerésem.
Lazán összefüggő pillanatképek egymást keresztező életutakról.
A könyvben minden szereplőnek megvan a maga története, és ezekbe a történetekbe kapunk bepillantást, néha olyan intim módon, hogy az ember legszívesebben félrenézne, de nem tud. A jellemrajzok megdöbbentően élénkek, hitelesek és mélyek. Ezzel a mélységgel azonban mintha mindenkinek csak a hibáját akarná megmutatni Huxley. Azt, hogy egyik variáció, egyik döntés, egyik életforma sem tökéletes, nem boldogít, ha az ember belemerevedik, vagy görcsösen ragaszkodik hozzá.
A szereplők nagy része sikeres, elismert, azonban én mégis csak sajnálni tudtam őket, mert az álarc mögött a legtöbb bizonytalan útkereső, akiknek a látszat sokszor fontosabb, mint a belső békéjük megtalálása.
Nem ajánlom a könyvet cselekményfüggő olvasóknak, a többieknek viszont egy jó tanács: vigyázzatok, mert pillanatok alatt rabul ejt.
Lenyűgöző, a hajdani brit birodalom grandiózusságához méltó tabló. Ígéretes a felvonultatott szereplők mennyisége és minősége is, és Huxley mindvégig uralja a kiszámítottan megszerkesztett regényt, ugyanolyan biztos kézzel vezeti a hősöket, mint Altman és követői a század végén a rengeteg szálon futó filmekben. Ezenfelül a cselekmény sem elvont: kapunk szerelmi háromszöget, házastársi válságot, betegséget, gyilkosságot és nem megterhelő dózisban szellemes művészeti és társadalmi filozófiát. Aki azt állítja, hogy mindez nem elég a húszas évek brit korszellemének megidézéséhez, az javíthatatlan irodalmi ellenforradalmár.
Ez az ötödik Huxley könyvem és csak fokozódott az író iránti rajongásom, tiszteletem..Bár még mindig a Sziget c.regényét szeretem legjobban , ami egy csodálatos pozitív utópia a Szép új világgal ellentétben,viszont ez a Pont és Ellenpont talán a legzseniálisabban megírt könyve ,bár nem egy könnyű olvasmány. Tele a könyv filozófikus párbeszédekkel..sajnos elég cinikus és pesszimista hangvételű párbeszédek ezek, mégis mély emberismeretről és korismeretről tesznek tanúságot, nem is beszélve Huxley elképesztő műveltségéről…
Engem nagyon megrázott ez a könyv. Talán ha egy mondatba sűríteném azt ami bennem katarzist okozott: Nem vagy képes jól szeretni. Totál pszicho horror.
Ez az a regény, amit nem érdemes csak nagyobb adagokban olvasni. Az elején elég lehengerlő, hogy mennyi szereplővel dolgozik, viszont nagyon jók a jellemrajzaik. A regény második felére jónéhány szereplő eltűnik, és sokkal követhetőbb lesz. A párbeszédek néha elég fárasztóak, főleg az a kétszer huszonsok oldal elmélkedés, amit ivás közben végbevisznek. Azért jár a levonás, annyira elvontak és unalmasak. De a karakterrajzok, azokért megéri elolvasni.
Népszerű idézetek
Megfigyelted-e, … hogy az angyalokat egészen hibásan, tudománytalanul ábrázolják? … Egy hetvenkilós férfinak, ha történetesen szárnya nőne, ahhoz, hogy használhassa is, irtózatos izmokat kellene fejlesztenie. Az erős repülőizmok viszont megfelelően nagy mellcsontot is feltételeznek, mint a madárnál. Egy hatvankilós angyalnak négy-öt lábnyira kidudorodó mellcsontja kellene hogy legyen, ha csak annyira is akarna repülni, mint egy kacsa. Ez közöld apáddal, ha legközelebb az Angyali Üdvözletet akarja megfesteni.
381. oldal
Párhuzamos hallgatásuk tovafolyt az időben, és sehol sem találkozott.
107. oldal
Az írás alkalmatlan arra, amit én éppen most ki akarok fejezni. És milyen kellemes megszabadulni a szavaktól! Szavak, szavak, szavak – kizárják az embert a mindenségből. Életünk háromnegyede úgy telik el, hogy nem magukkal a dolgokkal, csak a megjelölésükre szolgáló szavakkal tartunk kapcsolatot. S gyakran még azokkal sem – csak valamelyik költő átkozott metaforikus locsogásával.
Asz ember néha egész könyveket végigolvasz, ész egyetlen valamirevaló mondatot sze talál bennük, amire ernlékeszhetne, vagy amit idészhetne. Mi asz értelme asz ilyen könyvnek, kérdeszem?
A munka egyszerűen kábítószer, semmi egyéb. Megalázó, hogy az ember képtelen józanul, kábítószerek nélkül élni; megalázó, hogy nincs bátorsága önmagát és a világot olyannak látni, amilyen. Munkával mákonyozza magát. Ostobaság! A munka evangéliuma: a butaság és a penész evangéliuma. Lehet, hogy a munka imádság, de ugyanakkor jó módszer arra is, hogy az ember homokba dugja a fejét, és akkora port kavarjon, akkora ricsajt csapjon maga körül, hogy a saját hangját se hallja, a saját kezét se lássa közvetlenül az orra előtt. Bújócska önmagunk elől. Nem csoda, hogy a Sámuel Smilesok és a nagy üzletemberek annyira lelkesednek a munkáért. A munka abba a vigaszos tévhitbe ringatja őket, hogy vannak, sőt: fontosak. Ha abbahagynák a munkát, legtöbbjükről kiderülne, hogy nincs, egyszerűen nem létezik.
Hasonló könyvek címkék alapján
- George Orwell: Állatfarm 94% ·
Összehasonlítás - George Orwell: Állati gazdaság ·
Összehasonlítás - Virginia Woolf: Clarissa ·
Összehasonlítás - Móricz Zsigmond: Az Isten háta mögött 78% ·
Összehasonlítás - Agatha Christie: Zátonyok közt 87% ·
Összehasonlítás - Charles Dickens: Martin Chuzzlewit I-II. ·
Összehasonlítás - Charles Dickens: Kis Dorrit 87% ·
Összehasonlítás - Dickens Károly: A harangjáték ·
Összehasonlítás - Alan Sillitoe: A hosszútávfutó magányossága / Szombat este, vasárnap reggel 83% ·
Összehasonlítás - John Kennedy Toole: Tökfilkók szövetsége 82% ·
Összehasonlítás