Poseidon's ​Wake (Poseidon's Children 3.) 1 csillagozás

Alastair Reynolds: Poseidon's Wake Alastair Reynolds: Poseidon's Wake Alastair Reynolds: Poseidon's Wake

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

This novel is a stand-alone story which takes two extraordinary characters and follows them as they, independently, begin to unravel some of the greatest mysteries of our universe.
Their missions are dangerous, and they are all venturing into the unknown … and if they can uncover the secret to faster-than-light travel then new worlds will be at our fingertips.
But innovation and progress are not always embraced by everyone. There is a saboteur at work. Different factions disagree about the best way to move forward. And the mysterious Watchkeepers are ever-present.
Completing the informal trilogy which began with BLUE REMEMBERED EARTH and ON THE STEEL BREEZE, this is a powerful and effective story.

Eredeti megjelenés éve: 2015

>!
Ace, New York, 2016
608 oldal · keménytáblás · ISBN: 9780425256794
>!
Orion, London, 2015
ASIN: B00UVY0TVK · Felolvasta: Adjoa Andoh
>!
Gollancz, London, 2015
488 oldal · keménytáblás · ISBN: 9780575090491

Most olvassa 2

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

Noro >!
Alastair Reynolds: Poseidon's Wake

Big Dumb Objectek adnak egymásnak találkát az Akinya Saga befejező(?) kötetében, amelyben az emberiség lassú űrhajói eljutnak egy sűrű múlttal rendelkező csillagrendszerbe. A Watchkeeper intelligenciák próbálják megfejteni a Mandala rejtélyét, miközben egy előzőleg itt élt civilizáció még náluk is veszélyesebb gyűrűivel fogócskáznak. És ennek a közepébe tévednek be az emberek, mint eltévedt hangyák az entomológus-konferenciára.
Szóval remek ötletek sorakoznak fel, az összkép mégis eléggé felemás. Szupercivilizációk által hátrahagyott üzenetek, evolúciójukat a saját kezükbe ormányukba vevő elefántok, a mesterséges intelligenciák gettója a Marson, az infrastruktúra összeomlása a Földön: a szerző mindegyikhez hozzányúl, de egyiket sem fejti ki úgy, ahogyan képes lenne rá. A középpontba egy kis embercsoport személyes túlélési drámája kerül, ez pedig Reynoldsnak nem áll igazán jól. Bár az el kell ismerni, hogy leír néhány igazán átütő pillanatot, amelyek során főhősei rajtuk messze túlmutató dolgokra ébrednek rá. De az igazán nagystílű, széles perspektívájú események, amelyek mégiscsak a szerző igazi erősségét szokták jelenteni, ezúttal mindig a háttérben zajlanak. Bár jócskán vannak olvasásra érdemes részei a regénynek, mégis kénytelen vagyok azt mondani, hogy ennél sokkal jobb is lehetett volna.

(Mellesleg csak most derült ki, hogy a sorozatcím átverés: nem a tengerbe költöző emberiségről van szó egyáltalán…)


Népszerű idézetek

Noro >!

‘But I mean it – we are here. In this moment, experiencing this discovery. This is a place no human eyes have ever seen. Where no man has gone before – who said that – William Shakespeare?’

Chapter 20

Noro >!

‘They dug too far into physics and it bit them. Physics will do that. It’s an ungrateful piece of shit. It’s a fickle lover that will always betray you. It courts you, gives you rewards, coughs up little treats like fire and the wheel, telescopes and the secret of starflight, makes you think you’re worth it, that you’re the special one, that you really, really matter to it. All the while it’s saving up this nasty little truth: that every thought, every deed, every hope you’ve ever held is futile. That the universe will end, and forget itself. That there is no such thing as meaning. That you might as well kill yourself now, because in the end your existence won’t count for anything. That there is no posterity.’

Chapter 51

Noro >!

‘We do matter. This truth does not rob us of meaning – it gives it back to us. It liberates us from the burden of posterity, from the burden of deluding ourselves that our acts have some chance of outlasting eternity. If we are kind to each other now, it’s not because we’re hoping to be remembered well, to be lauded in some great accounting of things. It’s not because we want to be rewarded for our behaviour, or to be admired for the wonderful things we did during our brief span of existence. Exactly the opposite! Now that we know there is no chance of that, our deeds have no higher meaning than the context of the moment in which they occur. One decent deed, one kind gesture, enacted without thought of recompense or remembrance, performed in the full and certain knowledge that it will be forgotten, that it cannot be otherwise.’

Chapter 53


Hasonló könyvek címkék alapján

Adrian Tchaikovsky: Children of Time
Arthur C. Clarke: 2001: A Space Odyssey
Dan Simmons: Hyperion (angol)
Kim Stanley Robinson: Aurora (angol)
Adrian Tchaikovsky: Dogs of War
Paul McAuley: Evening's Empires
Ken MacLeod: Learning the World
Stephen Baxter: Ring
Charles Stross: Saturn's Children
Adam Roberts: Gradisil