Minárék erkélyeiről dallamos ezánt zengő müezzinek, dzsámik és mecsetek imaszőnyegein kuporgó, fátyolos hangon Koránt recitáló éltes imámok, aranyos betűkkel díszített régi arab, perzsa és török nyelvű vallási műveket, jövőbe látó tudós könyveket lapozgató turbános törökök és bosnyákok, az esti mécsek pislogó világánál Koránt másoló muszlimok, füstölők illatától bódult, kerengő dervisek, Mekkát megjárt muszlim zarándokok, tengerek és szárazföldek vándorai, Allah iránti szerelmüket versben megéneklő, réveteg tekintetű szúfik, török végvárak bajvívóit énekeikkel buzdító, hőstetteiket zengő lantos költők. Mindennapi szereplői egy rég letűnt világnak. E kultúra a 17. század végén az oszmánli török katonákkal és családtagjaikkal együtt tűnt tova, s az új hatalom urai megtettek mindent, hogy az országlakókat minél kevesebb emlékeztesse a másfélszáz éves oszmánli török uralomra. Talán csak egyetlen épület volt, amely továbbra is vonzotta a Balkán, Kis-Ázsia és Arábia igazhívőit: Gül Baba… (tovább)
Gül baba és a magyarországi bektasi dervisek 4 csillagozás
Enciklopédia 18
Helyszínek népszerűség szerint
Várólistára tette 7
Kívánságlistára tette 11
Kiemelt értékelések
Elvileg elsősorban Gül baba személye és síremlékének története. Ugyanakkor figyelemre méltó, ez a rövid kis mű más vonatkozásban is. Hatalmas hézagokat igyekszik betömni az iszlám, és a hódoltság korának ismeretében. A többség ma sincs tisztában a muzulmán vallás számtalan árnyalatával. Pedig az iszlám legalább oly sokszínű, mint a kereszténység. Megdöbbentő, de én is ismerek nem egy embert, akinek még a siíta-szunnita megosztottságról sincs fogalma. Ez a mű ugyan nem vállalkozik minden muzulmán vallásirányzat ismertetésére, ám hosszasan taglalja azokat, melyek a török történelem során jelentős szerepet játszottak. Kitér az egyes irányzatok történelmi gyökereire és kihatására. Alighanem az iszlám szerzetesrendekről szóló rész is hézagpótló. Azt hiszem az átlag európainak igen egyoldalú ismeretei vannak a dervisekkel kapcsolatban. Rosszabb esetben csak előítéletei. Legalaposabban természetesen a bektasi rend kerül ismertetésre. Részben Gül baba miatt, másrészt a bektasi rend és a janicsárság közötti szoros kapcsolat miatt. Így a történelem távlatából ezeket az iszlám szerzetesrendeket feltétlenül szimpatikusabbnak tartom mint keresztény megfelelőiket, mert sosem írtak elő tagjaiknak természetellenes önmegtartóztatást.
Nyúlfarknyi mű, de hihetetlenül informativ. Kár lett volna kihagyni.
Alapos és érdekes, de szívesebben olvastam volna valami átfogóbbat a 16. századi török Budáról. Meg ehhez a témához is kicsit rövid ez, de persze nem lehet tudni szinte semmit Gül Babáról, ennyiből lehet 600 oldalas regényt írni, de történelmi szakmunkát nem igazán.
Egy olyan világot mutat be ez a tanulmány, amivel eddig én nem találkoztam. Elsősorban Gül Baba türbéje, illetve Gül Babáról szóló legendák állnak a középpontban, de nagyszerűen mutatja be Ágoston Gábor és Sudár Balázs a dervisrendeket (hogy mi fán teremnek), és egy picit életszerűbb képet kaphatunk Magyarországról ([török] építészetről) a török időkben. Nagyon érdekes volt számomra az, hogy mennyi kolostor épült itthon anno.
Összességében egy nagyszerű tanulmány, amely nemcsak történészeknek vagy altajisztikásoknak való, hanem érdekes és informatív olvasmány lehet minden laikus érdeklődő (mint én) számára.
Népszerű idézetek
Egy bektasi elgondolkozva, dohányozva ballagott az utcán. Szembe jött vele a janicsáraga, s haragosan rákiáltott:
– Mi dolog ez?! Nem tartod be a szent ramazáni böjtöt? Dohányzol?! – A baba csodálkozva válaszolt: – Elfelejtettem, aga…
– Mit felejtettél el?!
– Azt, hogy az utcán vagyok….
27-28. oldal
A bektasik különcségét csak fokozta, hogy a nőket egyenrangúnak tekintették.
27. oldal
[A budai pasa] Háza olyan közel volt a Dunához, hogy Szokollu Musztafa budai beglerbég (1566-1578) fia a palota ablakából ugrott a Dunába, ha úszni támadt kedve. Magasabb vízállás esetén, miként a birodalom fővárosában, Isztambulban a Boszporusz-parti villáknál és házaknál szokásos, a pasa és vendégei csónakjaikkal egészen a palota ajtajáig mehettek.
6. oldal
Ismert, hogy az iszlám világ azon tagjait, akiket már nem elégített ki az ortodoxia életfelfogása, s akik durva darócba öltözve a keleti városok zsibongó forgatagától távoleső csöndes rendházaikba visszahúzódva vallásos elmélkedéssel törekedtek a lelki tökéletesedésre, igénytelen ruházatukról szúfinak, az általuk létrehozott vallási-filozófiai mozgalmat pedig szúfizmusnak szokás nevezni. Az iszlám világ ezen réveteg tekintetű aszkétái más és más módon vélték elérhetőnek a végső célt, a megsemmisülést, midőn a szúfi eggyéolvad az egyedüli tökéletes Õ-vel.
Azt az utat vagy ösvényt, amelyen a szúfi elérheti végcélját az iszlám miszticizmus az arab taríka szóval jelöli. A különféle misztikus irányzatokat, amelyeket Európában csak közönségesen dervisrendnek nevezünk, „a szúfit az Istenhez eljuttató út” arab nevérõl az oszmánli törökök taríkatnak nevezték.
13. oldal
A frissen meghódított terület védelmére a budai várba már 1541-ben 2653, a pesti várba pedig 914 katonát rendeltek. A védelem erősítésére további 4196 főt helyeztek át a délvidéki török várakból. A katonák között a törökök mellett szép számmal találunk ortodox hitű délszlávokat, de a muszlimok között is sok volt a bosnyák, horvát vagy szerb. Idő haladtával ez a balkáni délszláv elem került túlsúlyba olyannyira, hogy helyesebb lenne nem is török, hanem balkáni-muszlim világról beszélnünk. Buda utcáin a hódító törökök és a szolgálatukban álló délszlávok mellett magyarok, latinnak nevezett raguzaiak, zsidók és az összeírásokban kiptinek mondott ortodox hitű cigányok keveredtek.
Egy ortodox muzulmán rá akart venni egy bektasit a helyes imádkozásra:
– Barátom, ha rendesen imádkozol, öt lirát fizetek neked naponta! – a bektasinak tetszett az ajánlat, s ezért minden nap rendesen imádkozott, majd felvette a neki járó pénzt. Egy nap azonban a buzgó vallásos ember észrevette, hogy dervisünk nem végzi el az ima előtt kötelező rituális mosakodást:
– Barátom, miért nem mosakszol ima előtt?
– Uram, te „vizes imáról” beszélsz. Az tíz lirába kerül.
Természetesen a bektasik nem utasítják el az iszlámot, sőt magukat jó muzulmánnak tekintik. Csupán a vallási előírásokat nem hajlandók betartani, amelyeket amúgy sem a Próféta hozott, hanem azok az Omajjád kalifák, akik Alit és az imámokat üldözték, meggyilkolták. A bektasik tehát imádkoznak, de a maguk módján. A leborulást (rekát) kevésnek tartják, szerintük sokkal fontosabb Isten nevének gyakori említése, a zikr. Ezt pedig közösen, gyakran énekelve végzik. Böjtölnek is, csak némiképp más értelmezésben, mint a szunniták.
A misztikusok az igazságot – Istent – nem kívül, a külvilágban, hanem belül, önmagukban keresik. Lemondanak a világi javakról, feladják vágyaikat, akaratukat. Mindannak, ami a világhoz, e hús-vér létezéshez köti az embert, összefoglaló neve a nefesz. A feladat – vagy inkább lehetőség – nem más, mint ennek a nefesznek a megzabolázása: „Aki lelke démonát (nefesz) legyőzi, a hit Bölcs Salamonja lesz.” – tartja egy népszerű dervis-ének.
20. oldal
A kairói Hazem Ibrahim professzor szerint még a minaret sem elengedhetetlen követelménye a mecsetnek, ha a hívők, akiket innen hívnak imára, nem a mecset közvetlen közelében laknak. A nagyváros számtalan tornya, kéménye, antennája között ma már az a tájékozódást sem segítené. Az ima idejét a hívőknek a karjukon lévő kvarcóra jelzi, míg a városba érkező idegen nem toronyiránt, hanem térkép segítségével találja meg a mecsetet.
105. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Babits Antal – Balázs Gábor – Fabiny Tibor – Kaufmann Dávid – Klima Gyula – Nyirkos Tamás – Simon Róbert – Staller Tamás – Tatár György: Az arany középkor ·
Összehasonlítás - Osman Nuri Topbaş: Az elmélkedés az Iszlámban ·
Összehasonlítás - Kéri Katalin: Allah bölcsessége ·
Összehasonlítás - Borsa Brown: Az Arab szeretője 86% ·
Összehasonlítás - Jean-Pierre Montcassen: Meliki 86% ·
Összehasonlítás - Goldziher Ignác: Az iszlám története ·
Összehasonlítás - Simon Róbert: Etűdök a halálról ·
Összehasonlítás - Simon Róbert: Az iszlám keletkezése ·
Összehasonlítás - Iványi Tamás: Szúfik és fundamentalisták ·
Összehasonlítás - Géczi János: A muszlim kert ·
Összehasonlítás