Adamik Lajos (szerk.) · Jelenczki István (szerk.) · Sükösd Miklós (szerk.)

Mauzóleum 0 csillagozás

„A halállal való foglalkozás ”
Adamik Lajos – Jelenczki István – Sükösd Miklós (szerk.): Mauzóleum

Ennek a könyvnek nincsen fülszövege.

A művek szerzői: Sükösd Miklós, Adamik Lajos, Jelenczki István, Horváth Zoltán, Somlai György, Jellinek Harry, Kara György, Istvánovits Márton, Luft Ulrich, Carl Gustav Jung, Endes Pongrác, Sigmund Freud, Polcz Alaine, Mircea Eliade, Várkonyi Nándor, Vargyas Gábor, Hamvas Béla, Szűcs György, Hoppál Mihály, Timkó Imre, Szabó Péter, Főzy Vilma, Szarvas Zsuzsa, Peternák Miklós, Gottfried Benn, Turcsány Péter, Paul Virilio, Bóna László, Szentkirályi Zoltán, Hajas Tibor, Kelényi Béla, Isztray Botond, Jerzy Grotowski, Hermann Nitsch, Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij

Tartalomjegyzék

>!
Bölcsész Index, Budapest, 1987
450 oldal · puhatáblás · ISBN: 9634622127

Enciklopédia 9


Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 15


Népszerű idézetek

Matisa86>!

Európa – szemközt más kultúrákkal, Tibettel, Egyiptommal, az azték és maja civilizációkkal – kezdettől fogva a halálélmény kiiktatására, vagy legalábbis elszegényítésére, semlegesítésére törekedett. Ezt saját primitív szintjeként letudott dolognak érezte; a dionüszoszi orgiák és a korai görögség néhány egyéb vallási cselekménye volt itt talán az utolsó céltudatos halálkultusz. A kereszténység már nem sok említést tesz a halál fizikai élményéről, mert a halál utáni élet érdekli. A halál maga ellenséggé válik, a civilizáció valódi karakterével ellenkező rémképpé, mely időről időre átmenetileg megromlott idegállapotának tükre lehet, de folyamatos szublimálása nem beépítésre, hanem távoltartásra és elkendőzésre szolgál.

Az utolsó összeurópai halálélmény, a második világháború, a halálnak olyan elképzelhetetlenül intenzív és európaellenes látványát nyújtotta, hogy a halálkultusz végképp tabuvá lett, érinthetetlenné és értelmezhetetlenné; a civilizáció jól lepecsételt tudatalattijába lett visszanyomva. Azóta a halál felfoghatatlan absztrakció; a média által közvetített háborúk, természeti csapások, szerencsétlenségek az élmény szintjét el nem érő lefokozott információk, melyek legfeljebb egy laposan morális szinten mozgósítanak; az egyedi, partikuláris halálélmények pedig kommunikálhatatlanok, mert Európának erre már nincs nyelve.

409. oldal, Hajas Tibor: Előadások (Bölcsész Index, 1987)

Cneajna P>!

A tetemben is van valami megmagyarázhatatlan, valami idegen és felfoghatatlan. Egyedül maradni éjszaka egy halottal – kedvessel vagy ismeretlennel – hívőnek, ateistának, laikusnak vagy egészségügyi dolgozónak egyaránt megpróbáltatást jelent.
[…]
– ahelyett ott fekszik „valami”, ami ő, de nem ő. Néma, hideg, olyan tökéletesen kiszolgáltatott, mint egy tárgy. Ha gyorsan nem temetjük a föld alá, nem égetjük vagy hűtjük, kezdődik a döbbenetes folyamat, a bomlás. Mikor Jézus Lázár sírjához megy és megparancsolja, hogy a követ hengerítsék el a sírbarlang elől, ezt mondja Márta: „Uram, ím már szaga van.” (János 11:39)
Ilyesmiről a városi ember már keveset tud. De falun, ahol házból-ravatalozóból temetnek, néha suttogják: „már szaga van, siessenek!” (hangosan mondani nem szokták).

141. oldal, Polcz Alaine

Kapcsolódó szócikkek: hulla
Lunemorte P>!

A személyiségfejlődés azonban halálig tart; vagy legalábbis kellene, hogy tartson. Az élet-delelő váltása döntő. Ekkor, az egzisztenciális és fajfenntartó ösztönzések alól szabadulva, a lélek táguló perspektívákkal és az alkotókészség felszabadulásával már jobban a szellemiek felé fordulhat. Sokan – az átlag – nem képesek ezt végrehajtani, és az élet első felének értékeit próbálják tovább ismételni, ami számukra valójában már túlhaladott – és így válnak lassan élőhalottá anélkül, hogy tudnának róla. A szeretett lények elvesztése, a mások halála segít megtenni ezt a váltást. Segít túllépni olyan értékeken, amelyeket el kell hagyni, különben torlaszokká lesznek.

175. oldal (Polcz Alaine: Gyászban lenni)

Cneajna P>!

Az euro-amerikai civilizáció lényegében eltussolni igyekszik a halált. A haldoklókat kiközösíti, a temetést vulgarizálja, a temetőket kitelepíti, a halált tabuként kezeli. Rossz közérzet, önimádat, az aktivitás paroxizmusa jelentkezik, civilizációs-ökológiai válság tűnik fel, technológiai-katonai atomeszkaláció következik.

7. oldal

Kapcsolódó szócikkek: önimádat · rossz közérzet
Cneajna P>!

A XIX. század első felében nagy hírnévre tett szert az osztrák, helyesebben bécsi orvosi iskola, elsősorban a klinikai kutatások vonalán. Klasszikus kórboncnok képviselője Carl Rokitansky még a humoralpathologia talaján állt. Óriási boncolási gyakorlattal rendelkezett, állítólag ő maga 30 000 boncolást végzett. Iskolájából került ki az első magyar kórboncnok, Arányi Lajos is.

115. oldal

Cneajna P>!

A hullamerevség csak egyszer következik be; ha a hullamerev izom contractióját erőszakkal megszüntetjük, az többé nem tér vissza.

118. oldal

Cneajna P>!

A leghamarabb rothadó szövet a vér; a vörösvértestekből kioldódott haemoglobin megfesti az erek intimáját, és beivódásos hullafoltokat okoz.

118. oldal

Kapcsolódó szócikkek: vér
Cneajna P>!

A halál okozta lelki-szellemi megrendelülésen felülkerekedni, a tényleges szociális-gazdasági egyensúly felborulásán úrrá lenni, csak kultúra-szférát teremtő kompenzációval képes az ember. E kompenzáció a „halottkultusz”, melynek motorja a halál-fenomén értelmi tagadása, az a hit, hogy az „eltávozottak” egy másik létszférában rendezkednek be, s nem szakadnak el az élőktől.

53. oldal

Cneajna P>!

A legfontosabb tényező az embernek Ozirisszé válása, csak így remélheti a kedvező ítéletet a túlvilági országban történő rettenetes bíróság előtt, mert Ozirisz Oziriszt nem ítélheti el. Más-más alakba is bújik az elhunyt, például sólyommá akar válni. Hiszen az elhunytnak fő segítője, trónjára került utóda Hórusz, aki a mindig fenyegető Széthet visszatartja.

64. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Hórusz · Ozirisz
Cneajna P>!

Hazánkban a kórbonctan művelésére vonatkozóan az első adatot a XVII. században találjuk, s ez a pozsonyi Rayger Károly nevéhez fűződik; tőle származna az élveszülöttség megállapítására szolgáló, ma is használatos tüdőlégpróba. A XVIII-XIX. században élt Benkő Sámuel gyógyító tevékenységén és fertőző betegségekkel foglalkozó tudományos munkásságán kívül számos boncolást is végzett.

115. oldal

Kapcsolódó szócikkek: boncolás

Hasonló könyvek címkék alapján

Gyurgyák János (szerk.): Élet és Halál könyve
Somlyó György (szerk.): Szonett, aranykulcs
Vas István (szerk.): Énekek éneke
Kormos István (szerk.): Testvérország
Borbély Sándor (szerk.): Szívem
Pomogáts Béla (szerk.): Doromboló
Domokos János (szerk.): A világirodalom legszebb elbeszélései I-III.
Kormos István (szerk.): Szerelmes ezüst kalendárium
Székely Béla – Gábor Emil – T. Tedeschi Mária – Falus Anna (szerk.): Soha többé…
Naszádi Kriszta (szerk.): A benned fénylő csillag