„Modern értelmezésben a »giccs« szó Münchenben bukkan fel 1860 táján. Jól ismert délnémet kifejezés ez: »kitschen«. Köznyelvi értelemben azt jelenti, hogy összetákolni, nevezetesen öreg bútorokból újakat csinálni; a »verkitschen« pedig annyi, mint kéz alatt elsózni, valamit rátukmálni valakire ahelyett, amit tulajdonképpen venni akar; egy alsóbbrendű etikai gondolat húzódik meg mögötte, a hitelesség, az autentikusság tagadása.
A giccs bazári áru, »bóvli« (Duden értelmező szótár): olyan művészeti melléktermék, amely létét a tömeges árutermelésnek köszönheti abban a társadalomban, ahol az áruház – a pályaudvarral egyetemben – a modern idők templomának szerepét tölti be.” (A. Moles)
A giccs, a boldogság művészete 4 csillagozás
Enciklopédia 4
Kedvencelte 1
Most olvassa 1
Várólistára tette 13
Kívánságlistára tette 5
Kölcsönkérné 1
Népszerű idézetek
A szupermarket kiszorítja a nagyáruházat a közönség tudatából, és teljesen eltérő lélektani értékrendszert hoz létre. Megszületik általa az elosztási lánc kevésbé gazdag, középszerű alakzata: e lánc minden szeme nagyjából egyforma, összetartója pedig a vásárlási láz és a szédület, amely egyfajta „ünnepnek”, a vásárlás ünnepének hangulatát akarja felkelteni, és azon fáradozik, hogy a vevő nagylelkű ráadásként jó világítást, színeket, tisztaságot mosolyt is kapjon, s ugyanakkor korlátozás nélkül hozzájusson a tárgyhoz.
130. oldal, X. A funkcionalizmus válsága és a neogiccs - 5. (Háttér, 1996)
A giccs: a társadalmilag szentesített, mértéktartó, megnyugtató ízléstelenség örömeiben való általános, titkos osztozás. In medio stat virtus: a giccs a középszerre jellemző erény.
18. oldal, II. A giccs behatolása az életbe - 4. A giccs egyetemessége (Háttér, 1996)
A lényeges problémát Nietzsche megjegyzése veti fel: „Egy zene csupán attól a pillanattól fogva válik bűvös hatásúvá, midőn saját múltunk hangját halljuk kicsendülni belőle.”
Úgy tűnik, pontosan ez a giccszene sikerének oka: múltunk, a múlttal való bizalmas viszonyunk, elmúlt hétköznapiságunk hangja szólal meg benne.
98. oldal, VIII. Giccs a zenében - 2. (Háttér, 1996)
A giccs édes és megnyerő, állandó és mindenütt jelenvaló, életünkkel egy szinten levő jelenség, mely nem kíván más erőfeszítést, mint egy kis modern és csak javasolható agytornát, emellett „egészséges” (!), és mentes az abszolút művészet minden bűnös szertelenségétől és túlzásától: ezért is került olyan bensőséges, intim viszonyba a vallással, mihelyt ez tömegvallássá vált.
177. oldal, XIII. Összefoglalás - 5. (Háttér, 1996)
A giccs diadalra jutásának idején épült városok építészetének legnagyobb része ragyogóan illusztrálja e témákat (neotárgy és összezsúfolás), melyek legszemléletesebben az Osztrák-Magyar Monarchiában kristályosodnak ki olyan épületekben, mint a Hungária kávéház a csaknem teljesen ebben a korban épült Budapesten.
80. oldal, VI. A giccs fejlődéstörténete - 9. (Háttér, 1996)
A giccs örömet okoz a tömegtársadalom tagjainak, kitartóan és diszkréten munkálkodik, és az öröm által lehetővé teszi számukra, mint már megállapítottuk, hogy másodlagos igényeket formáljanak, és az érzelgősségtől eljussanak az érzéshez.
62. oldal, V. A giccs alapelvei - 5. (Háttér, 1996)
Hasonló könyvek címkék alapján
- Mircea Eliade: A jóga 99% ·
Összehasonlítás - Nicolas Dobo: Százezer berber orvosa voltam ·
Összehasonlítás - Mircea Eliade: Okkultizmus, boszorkányság és kulturális divatok 86% ·
Összehasonlítás - Fülöp László: Pilinszky János ·
Összehasonlítás - Diane Ducret: Hírhedt diktátorok asszonyai 80% ·
Összehasonlítás - David Attenborough: Egy élet a bolygónkon 97% ·
Összehasonlítás - Lawrence Anthony – Graham Spence: Elefántsuttogó 97% ·
Összehasonlítás - James Herriot: Minden élő az ég alatt 97% ·
Összehasonlítás - James Herriot: Az élet dicsérete 98% ·
Összehasonlítás - Szvetlana Alekszijevics: Elhordott múltjaink 96% ·
Összehasonlítás