Korunk egyik legkiválóbb pedagógusa, A. S. Neill mondja el az általa alapított iskola, Summerhill történetét, valamint gondolatait gyerekekről és szüleikről, iskolákról és tanárokról, szabadságról és kényszerrõl, a szexualitásról és a tanulás pszichológiájáról. Neill forradalmi pedagógiai elvei – ellentétben a tekintélyelvû nevelési módszerekkel – a gyermeknek annyi szabadságot adnak, amennyi csak lehetséges. A szabad, önmagát szabályozó gyermek szabad akaratából tanul és cselekszik, ami egy boldogabb és gyermekibb életet tesz lehetővé, később pedig egy kiegyensúlyozottabb, neurózisoktól mentes felnőttkort. A könyv hozzásegít a gyermeki viselkedés megértéséhez és ezáltal mindennapjaink problémáinak megoldásához. Üdítő és bátorító olvasmány, amely bebizonyítja, hogy a szabadság lehetséges.
Summerhill 35 csillagozás
Enciklopédia 131
Szereplők népszerűség szerint
Helyszínek népszerűség szerint
Kedvencelte 15
Most olvassa 8
Várólistára tette 60
Kívánságlistára tette 50
Kölcsönkérné 3
Kiemelt értékelések
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Olvassátok. Elsősorban szülőknek, de a nagyobb gyerekeknek is odaadnám olvasásra.
Alapvetően egyetértek Erich Fromm dicséretével és kritikájával, amely az utószóban található. Viszont azon gondolkozom, hogy miért nem fejlődik, miért nem épült közösség Summerhill köré? Miért nem jutott eszükbe az ott végzett diákoknak, hogy megváltoztassák a világot, amiben Neill reménykedett?
Vannak ötleteim, de még morfondírozok kicsit.
2015. 01.23.
Nos, Feyerabend: A módszer ellen c. könyvének elolvasása után tisztult a kép valamennyire. A probléma (többek között) az, hogy ugyan a vallás mindenek felett álló paradigmáját elveti, azonban az ész / ráció, tudomány paradigmáját teszi a helyére. Ahelyett, hogy minden paradigmát megkülönböztetés nélkül megismertetne a gyerekekkel, egyet kiemel, megszórva egy kis freudizmussal. Ugyanis nála hiába jó a módszer, a tartalom ugyanolyan silány, mint a többi iskolában.
http://moly.hu/idezetek/441268
http://moly.hu/idezetek/441199
Sikeres majd egy olyan demokratikus iskola lesz, amelyik ezt a nézetet is magává teszi. Igaz, akkor nem tanárok fognak ott oktatni (azaz nem csak tanárok), hanem olyan emberek, akik valamihez értenek, akár autodidakta módon is, vagy éppen nem értenek ahhoz, ami a gyerekeket érdekelné, de velük együtt fedezik fel, sajátítják el, tanulják meg. Nos, ilyen lehetne az az iskola, amelyből már társadalmi változásokat igénylő és elérő emberek jönnének ki. De lehet, hogy még ez is kevés lenne. De rajta vagyok a témán!
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
„Véleményem szerint az élet célja a boldogság, ami kíváncsiságot jelent.”
Csodálatos ember és pszichológus volt ez a Neill fickó (:), aki remekül érezte és értette az emberi szeretet és szabadság nyelvét. Ebben a könyvében fantasztikusan jól bemutatja, hogyan kellene élnünk és nevelnünk a gyermekeinket, hogy azok igazán boldog, életrevaló és független emberek lehessenek. Nem könnyű elengedni a sok belénk plántált/vert előítéletet és tanult szokást/programozást, de nem is lehetetlen! Igaz, majd száz éve íródott és azóta szerencsére sok dolog (kemény prüdéria, iskolai verés stb.) már csak múltba vesző árnyak csupán, de a legtöbb dolog még mindig élő és fájó probléma a hagyományos oktatásban, ezeket is remekül bemutatja a könyv!
Rengeteg példával szemlélteti Summerhill különlegességét a hagyományos iskolákhoz képest, a gyerekek hozzáállását az emberi bánásmódhoz, hisz a gyerekek nem apró felnőttek, hanem minden életkornak megvannak a megfelelő prioritásai, amik érdeklik őket, és ezt tiszteletben tartva, nem elnyomott kis zsarnokok lesznek, hanem valódi EMBEREK a szó legjobb értelmében! :)
Neill remekül megértette a gyermekei lelkét és fantasztikusan kezelte a felmerülő problémákat, nevetve olvastam a sokszínű leírásokat az iskola mindennapjairól és a szülők felvilágosításáról. :))
Ami viszont szomorúsággal töltött el, az a végén Fromm előszava volt, amit 1960-ban írt a sokadik Summerhill kiadáshoz, lelkesen, hogy végre megvan az út, amit követve boldog és szabad lehet a jövő nemzedéke, de rémisztő, hogy most 54 évvel később sincsenek meg sajnos ezek az iskolák, a kezdeményezések is csak döcögnek, amikor vírusként kellene végigsöpörnie a világon ezeknek az eszméknek, na akkor látnék jövőt egy érettebb, tudatosabb, boldogabb emberiség számára. :P
Az érdeklődőknek ajánlom a kimásolt idézeteket! :)
„Ha Summerhillnek egyáltalán van üzenete, akkor az ez. Nem hunyhatod be a szemed. Harcolj a világ bajai ellen, de ne az erkölcsi tanítás vagy a büntetés kábítószerével, hanem természetes eszközökkel – az elfogadással, kedvességgel, toleranciával…”
http://moly.hu/idezetek/411269
http://moly.hu/idezetek/411671
és Fóti Péter demokratikus iskola kezdeményeit!
http://www.tani-tani.info/taxonomy/term/66
Itt pedig az egyesületük:
http://www.demokratikusneveles.hu/
http://moly.hu/konyvek/daniel-quinn-az-en-izmaelem
http://hu.wikipedia.org/wiki/Demokratikus_iskola
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sudbury_iskol%C3%A1k
http://hu.wikipedia.org/wiki/Summerhill
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Nehéz értékelni ezt a könyvet, főleg vallásos szemszögből, hiszen Neill rengeteg kritikát fogalmaz meg a vallással szemben is. Nekem mégis nagyon tetszett a könyv, sok mindent megértettem az úgy nevezett szabad iskolák lényegéről. Például azt, hogy Neill szerint sem egyenlő a szabadság a szabadossággal, illetve azt, hogy attól, hogy Summerhillben nem kötelező az órákra járni, a tombolás korszaka után mégis látogatják azokat a diákok. Ötleteket is kaptam a könyvből, olyan dolgokra, amikben bizony sürgősen változtatni kell. S talán választ is egy olyan kérdésre, ami egy ideje már nagyon foglalkoztat (önállóság és védelem, ahogy nőnek a gyerekek-mire képesek, hogyan hagyhatjuk őket, hogy képessé válhassanak…) Őszintén szólva szívesen megnézném élőben is a Summerhillt.
Kíváncsi lennék azért arra is, hogy hogyan bírkóznak ma meg a dohányzással (a könyv írásának idején még nem tudtak a súlyos egészségkárosító hatásáról) vagy a drogokkal. Hiszen az addikció az akaraton felül áll, és lehet, hogy az érdeklődését már elvesztené a gyerek a szer iránt, de mégsem tud lejönni róla a fizikai tünetek miatt.
Amire szintén kíváncsi lennék, hogy írna ma a homoszexualitással kapcsolatban. Magáévá tenné-e a ma PC nézeteket, vagy megmaradna annál a logikánál, amire az egész szexszel kapcsolatos teóriái alapulnak, s amiből jól le lehet vezetni, hogy a szabad embert miért nem érdekli a szexualitás?
A vallás kérdése: én azt olvastam ki a könyv soraiból, hogy az, amit Neill elvet, az a vallásosság ma már talán nemigen létezik (remélem!) Hála a Szentlélek bölcs vezetésének, sok csökevényes, életellenes gondolatot, szokást meghaladt már a vallásgyakorlás- ilyen például a bottal verés, vagy az Isten büntető, kegyetlen, állandóan a hibáidat leső bemutatása. Neill asztalánál maradva, nyilván őt sok-sok ilyen rossz élmény érhette az akkori vallásos személyek felől, se ezért a vallás egészét utasította el -holott a jézusi eszményből mégis, tudattalanul sok mindent megvalósított. Jó lenne belegondolni, hogy ha lehetősége lett volna megismerni az igazi irgalmas Istent, vajon akkor is elvetette volna a vallás egészét, mint a szabadságot korlátozó, az emberi lelket megölő valamit?…
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Ha elolvas az ember egy ennyire csodálatos könyvet, át kell indent értékelni, amit a gyerekekről, az életről, a szabadságról és a pedagógiáról gondol.
Remélem, jobb szülő leszek.
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Hasznos könyv, bár számomra néhol kicsit naiv vagy túlságosan idealista. Van benne pár ismétlés, ami kicsit zavaró volt számomra, illetve néhány idejétmúlt gondolat, de ezektől eltekintve megérteni olvasni, sokat tanultam belőle (remélem).
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Érdekes könyv egy érdekes kísérletről. Neill hatalmas elme volt, csodálatos iskolát hozott létre, ami nem nyomorítja meg a gyermekek lelkét, ugyanakkor kétlem, hogy más irányítása alatt működne a dolog. (Bár hozzá kell tenni, az iskolája ma is működik lánya irányítása alatt. Valószínűleg ő is hasonlóan erős jellem, és hasonlóan képes és hajlandó meghúzódni a háttérben, ahogyan azt az apja is tette.)
Kicsit zavaró, hogy minden problémát a szexuális elfojtásra vezet vissza és mindent Freud felől magyaráz, mégis nagyon nagy dolgot vitt végbe, és bebizonyította, hogy elengedhetetlen a pedagógiában a gyermekközpontú szemléletre való átállás.
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Szerintem érdemes elolvasni mindenkinek, aki gyereket vállal.
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Roppant érdekes… Néhol megdöbbentő… Elgondolkodtató… Gyakran túlzásokba is esik elméleteivel… És szerintem néhány elve már evidens a mai kor számára, tehát már kicsit ideje múlt is…
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Megnéztem, az eredeti megjelenés 1960-ban volt. Megdöbbentő (jó értelemben) gondolatok a gyereknevelésről. Szomorú, hogy erről sehol nem lehet hallani, csak az találkozik a könyvvel, aki már eleve ebben a témában keresgél. Miért nem terjed el ilyen nézet az oktatásban? Mert akkor nem birka nép kerülne ki a padokból?
Aki már érdeklődik a téma iránt, mindenképpen javaslom a könyvet.
Népszerű idézetek
Az emberek mindig azt kérdezik tőlem,: „De ezek a szabad gyerekek hogyan fognak hozzászokni az élet taposómalmához?” Én pedig azt remélem, hogy ezek a gyerekek élen járnak majd a taposómalmok eltüntetésében.
130. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Arra tanítják őket, hogy mindenre igent mondjanak, ami negatív az életben. Tiszteld az öreget, tiszteld a vallást, tiszteld a tanítót, tiszteld apád törvényét. Semmit ne kérdőjelezz meg – csak engedelmeskedj.
Nem erény olyan embert tisztelni, aki nem tiszteletre méltó, nem erény törvényes bűnben élni egy olyan nővel vagy férfival, akit már nem szeretünk, és nem erény olyan istent szeretni, akitől valójában félünk.
119. oldal A nem szabad gyerek
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
A szabadság annyit tesz, hogy az ember azt csinálja, amihez kedve van, feltéve, hogy ezzel nem sérti mások szabadságát. A szabadság eredménye pedig az önfegyelem.
131. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
A pokoltól, vagy a rendőrtől, vagy a büntetéstől való félelmen alapuló jóság távolról sem jóság, az csupán gyávaság. A jutalom, vagy a dicséret, vagy a menny reményében gyakorolt jóság pedig megvesztegetésen alapszik.
146. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
A magam részéről mindig is jobban kedveltem a későn érő gyerekeket. Láttam már sok kisgyereket, aki négy éves korában Miltont szavalt, huszonnégy éves korára pedig alkoholista naplopó lett. Kedvelem az olyan embert aki ötvenhárom évesen még nem tudja, hogy mi legyen belőle. Gyanítom, hogy abból a fiúból, aki már hétéves korában tudja, hogy mi legyen, ha megnő, végeredményben konzervatív felfogású ember válik.
103. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
A magasabb végzettség és az egyetemi diplomák fikarcnyit sem segítenek a társadalom bajai ellen. Egy tanult idegbeteg semmiben sem különbözik egy tanulatlan idegbetegtől.
49. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Az előadásaimat követő kérdések során rendre feláll valaki, és azt mondja: „Uram, az én apám a papucsával vert engem, és ma sem bánom! Nem lennék ma az, aki, ha nem vertek volna!” Soha nem vagyok elég vakmerő ahhoz, hogy megkérdezzem: „Ha nem haragszik, mi maga ma pontosan?”
182. oldal Jutalom és büntetés
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Az életpártiság a szórakozást, a játékokat, a szeretetet, érdekes munkát, hobbit, nevetést, zenét, táncot, a másokra való odafigyelést és az emberekben való hitet jelenti. Az életellenesség pedig a kötelességtudatot, az engedelmességet, a hasznot és a hatalmat. A történelem folyamán eddig az életellenesség győzött, és továbbra is győzni fog, ameddig a fiatalságot arra nevelik, hogy a mindenkori felnőtt elképzelésekhez idomuljon.
350. oldal
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Itt megemlítem egy fiú esetét, aki állandóan mások biciklijét használta. Az iskolai nagygyűlésen azzal vádolták, hogy „folyamatosan megsérti a magántulajdonról szóló törvényt, azáltal, hogy más gyerekek biciklijét használja”. Ítélet: „Bűnös!” Büntetés: „A közösséget felkérik, hogy adakozzon, hogy tudjanak venni egy biciklit venni.” A közösség adakozott.
287. oldal Lopás
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Véleményem szerint az élet célja a boldogság, ami kíváncsiságot jelent. Az oktatásnak az életre kellene felkészítenie. A mi kultúránk kevésbé volt sikeres. Oktatásunk, politikánk, gazdaságunk háborúhoz vezetett. Gyógyszereink nem győzték le a betegségeket. Vallásunk nem szüntette meg a kamatszedést és a rablást. Nagyra tartott humanitásunk ellenére a közvélemény még mindig támogatja a vadászat barbár sportját. A kor haladása a technika vívmányait jelenti – a rádiót, a televíziót, az elektronikát és a repülőgépeket. Új világháborúk fenyegetnek, mert a világ társadalmi tudata még mindig primitív.
44. oldal A summerhilli oktatás és a normál oktatás
A. S. Neill: Summerhill 95% A pedagógia csendes forradalma
Hasonló könyvek címkék alapján
- Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság 93% ·
Összehasonlítás - Alice Miller: Kezdetben volt a nevelés 94% ·
Összehasonlítás - Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák 91% ·
Összehasonlítás - Szvatkó Anna (szerk.): Billenések ·
Összehasonlítás - Vekerdy Tamás: Iskolák?!?! ·
Összehasonlítás - Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak 87% ·
Összehasonlítás - Cziegler Orsolya: Okos gyerekek, gyerekes felnőttek ·
Összehasonlítás - S. Lázárovics Iza: Értő figyelemmel ·
Összehasonlítás - Hermann Alice: A gyermekben érlelődik a jövő ·
Összehasonlítás - Szávai Géza: A hazugság forradalma ·
Összehasonlítás