A ​Kontroll Csoport jelentései 1 csillagozás

Média -torzítások, -elemzések
A Kontroll Csoport jelentései

»A médiára nyomást gyakorol a jelenlegi hatalom. Ezen nyomásgyakorló eszközök egyike, egyfajta véleményrendőség a Fidesz reinkarnációnak számító Kontroll Csoport…«
– Kuncze Gábor

»Kik rejtőznek a Kontroll Csoport mögött?«
– Matthias Rüb

»A Kontroll Csoport nem Bernard Goldberg. Nem belső „áruló”, hanem külső médiafigyelő.«
– Lovas István

»…a Kontroll Csoport külföldi sajtóelemzése néhány „független” külföldi sajtóorgánumban kiverte a biztosítékot…«
– igazi Yosarian

»Azért nem lehet olyan rossz az írás, ha fél Európa sajtója szükségesnek látja egy cikkben elítélni… És az a furcsa, hogy semmilyen ténybe nem kötnek bele!«
– gerryx

»Kezdem érteni. Szóval be kellene tiltani a Kontroll Csoportot, éppen a szabad véleménynyilvánítás korlátozásának megakadályozása érdekében …:))«
– Szabadelvue

>!
Kairosz, Budapest, 2002
128 oldal · puhatáblás · ISBN: 9639406473

Kiemelt értékelések

schummyka>!
A Kontroll Csoport jelentései

A Kontroll Csoport jelentései Média -torzítások, -elemzések

2002-ben jelent meg, az akkori média lenyomata található a könyvben. Öt jól elkülöníthető tanulmányt tartalmaz:
Az első, Mérlegen a Napló című tanulmány a tv2 csatorna vasárnapi műsorát mutatja be, mint a magyar televíziózás első interaktív magazinműsorát, ahol a tartalmat általában négy riport és egy telefonos közvélemény- kutatás alkotja.
A második tanulmány az Axel Springer Magyarország (AS-M) megyei napilapjainak politikai irányultságát kutatja, annak tudatában, hogy az újság tulajdonosai lapjaikat politikailag elfogulatlannak tartják. Az Axel Springer a kutatások végzésének idején a legtöbb (9 db) megyei napilappal rendelkező médiabirodalom volt.
A könyv legnagyobb lélegzetvételű tanulmánya a Kőkemény dolomit, amelyben a kutatók arra vállalkoztak, hogy bemutatják a tv2-re jellemző kereskedelmi hírszerkesztési- módszertárat. A szakértők azzal magyarázzák a közszolgálati és kereskedelmi tévécsatornák közti szerkesztésbeli különbségeket, hogy a kereskedelmi csatornák reklámokból tartják fent magukat, így magas nézettséget kell produkálniuk, ennek megfelelően pedig, sokkal messzebb merészkednek a nézők megnyeréséért, mint a közszolgálati adók.
A kötet talán legérdekesebb tanulmánya az Ellentmondásos véleményformálók. Ennek alapötletét a külföldön élő magyarok adták azzal, hogy felhívták a figyelmet a Magyarországról született külföldi újságcikkek felemásságára, aránytalanságaira. Jelen kutatómunka a 2000. augusztus―2001. december között megjelent 385 külföldi újságcikken keresztül vizsgálja „Magyarország külföldi sajtóképének legjellemzőbb vonásait"- állítják a KCS- s szakemberek. A kutatás bizonyos kategóriák felállításán és rendszerezésén haladt, azaz a cikkeket bizonyos témakörök, témakörök gyakorisága és az említések milyensége alapján osztályozták.
A könyv utolsó tanulmánya a magyarországi három országos csatorna főműsoridős híradóit vizsgálja a két kereskedelmi adó: az RTL Klub Híradó és a tv2 Naplója esetén, összehasonlítva a közszolgálati m1-es Híradóval. A két kereskedelmi csatorna úgy maximalizálja nézőinek számát, hogy minden területről a negatívumokat mutatja be műsoraiba, lényegesen többet, mint pozitívumot.
Innen vettem kölcsön mondatokat az értékelésemhez, ill. itt sokkal bővebb leírás található a könyvről:
http://maxweber.ro/hu/16-szam/105-a-kontroll-csoport-je…


Népszerű idézetek

schummyka>!

A headline a híradók legelső és ezáltal talán legfontosabb egysége. Célja alapvetően a hírműsor reklámozása, beharangozása; a nézőszám növelésének, illetve megtartásának ez az egyik leghatékonyabb eszköze. Azonban az ilyen kiemeléshez a néző nagyobb jelentőséget társít, tehát az adó ebben a formában akarva vagy akaratlanul saját értékítéletet ad egy-egy hírnek, és ebből adódóan a soron következő híradó egészének.

72. oldal (Kairosz, 2002)

A Kontroll Csoport jelentései Média -torzítások, -elemzések

schummyka>!

Az m1 headline híreinek több mint kétharmada a politika és a társadalom témaköröket érinti. A két kereskedelmi adó ellenben a katasztrófahíreket részesíti előnyben: az RTL Klubnál arányuk mintegy 50%, a tv2-n 40%.

72. oldal (Kairosz, 2002)

A Kontroll Csoport jelentései Média -torzítások, -elemzések

schummyka>!

A két kereskedelmi adó előnyben részesíti az erőszakos jeleneteket, a bulvár témákat, illetve az utóbbi időben nagyobb szerepet játszó terrorizmust. Legmagasabb értékeik a bulvárhírek csoportjára vonatkoznak, a vizsgált időszakban az RTL Klub híreinek 36%-a, a tv2 híreinek 34%-a tartozik e kategóriába.

76. oldal (Kairosz, 2002)

A Kontroll Csoport jelentései Média -torzítások, -elemzések

schummyka>!

Kulturális hírekkel az RTL Klub a vizsgált hírműsorokban gyakorlatilag nem szolgált. Az m1 nagy mennyiségben közölt kulturális hírei a híradók második felében tetőznek, a tv2 kisebb számban és egyenletesebben tudósít ilyen hírekről, a műsoridő egyharmadának környékén.

101. oldal (Kairosz, 2002)

A Kontroll Csoport jelentései Média -torzítások, -elemzések


Hasonló könyvek címkék alapján

Polyák Gábor – Uszkiewicz Erik (szerk.): Foglyul ejtett média
Jaron Lanier: Miért töröld magad azonnal a közösségi oldalakról?
Ésik Sándor: Sanyikám, én nem politizálok
Frank Robin – Lars Ritter – Havassy Gergely: Politikai filozófiák zsebkönyve
Török Gábor: A lakott sziget
Sally Hines: Mi a gender?
Mathias Bröckers: Összeesküvések, összeesküvés-elméletek és szeptember 11. titkai
A Kalergi-terv
Gad Saad: A parazita elme
Gyuricza Péter: Média-csata-tér II.