Drámák 73 csillagozás

Tennessee Williams: Drámák Tennessee Williams: Drámák Tennessee Williams: Drámák Tennessee Williams: Drámák Tennessee Williams: Drámák

Csak ​nyolcvan-egynéhány éve született, még két évtizede sincs, hogy meghalt, mégis többször visszatért már a színpadokra. A Tennessee Williams néven ismert drámaírónak (eredeti neve: Thomas Lanier Williams) ma ismét nagy divatja van. A második évezred legvégén, a harmadik legelején Budapesten és országszerte, Magyarországon és az egész világon újra játsszák e „múlt századi” szerző érzelmes-indulatos fülledt darabjait. Vajon miért?
Sok egyéb ok mellett talán azért, mert van bennük titok – a szó szoros (és leghétköznapibb) értelmében. Ha túl sokat tudunk, néha úgy érezzük, jobb volna kevesebbet tudnunk. Ahol (és amikor) bármit (és szinte bárhogyan) ki lehet mondani, fölértékelődhetnek az olyan történetek, amelyek középpontjában valamely ki-nem-mondható, fel-nem-fedhető tény, emlék vagy élmény áll. A szereplők folytonosan körbetáncolják azt a valamit, amiről nem beszélhetnek, amire nem kérdezhetnek rá, amit nem vallhatnak be (még önmaguknak sem). Az érzelmek és viszonyok ilyen… (tovább)

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatokban jelent meg: Dráma Európa · Dráma Európa

>!
Európa, Budapest, 2006
>!
Európa, Budapest, 2001

Enciklopédia 6


Kedvencelte 17

Most olvassa 3

Várólistára tette 48

Kívánságlistára tette 45


Kiemelt értékelések

Piintyő>!
Tennessee Williams: Drámák

Na, most igazán elégedett vagyok a könyvvel! – olyan régóta vártam már valami rendkívüli olvasmányélményre….. hát most megkaptam. Pedig színdarabot olvasni, kicsit kihívás: nehézkesebb, lassúbb, mint a regény vagy novella, de érdekes módon itt egyáltalán nem éreztem ezt. Olyan sodró lendületű, feszültséggel teli (az egy 'Vajon mit hoz a holnap' kivételével) valamennyi, hogy szinte alig lehet letenni.
Utána kellett néznem: ki ez az ember, aki ilyen mélységében ismeri az emberi lelkületet?
Hát ő is 'megjárta a hadak Útját'! Valahol mondta is, hogy minden példát a saját és környezete életéből vett. Nagyon jó figurákat sikerült megírnia – senki sem hibátlan, senki sem csak jó, vagy csak rossz, mint ahogy a való életben sem. Talán egyedül az Üvegfiurák Laurája az, aki -még rendkívüli visszahúzódó, félénk természete ellenére- egyértelműen pozitív szereplő. Ezt éreztem T.W. instrukcióiból, melyeket a színdarab elején megadott.
És akkor nézzük a többi női szereplőt. Laura anyja, Amanda: kétségtelen, jó szándék vezérli, mint anyát, de paranoiásan ragaszkodik a maga fiatalsága idejétmúlt eszméihez, s ez nevetségessé teszi, ugyanakkor lehetetlen helyzeteket is teremt.
'A vágy villamosa' Stellája nekem teljesen közömbös. Úgy érzem, szándékosan kevéssé mutatta be, ezzel is előtérbe helyezve Blanche személyét. Nem tudom ez utóbbit egyértelműen negatív személyiségként értékelni. Igaz, hogy afekta, úriaskodó és hát 'le is tér nyelve az igazság útjáról', ha az érdeke úgy kívánja, én mégis sajnáltam a házasságában elszenvedett trauma miatt – s szerintem ez volt az oka, hogy úgy élt, ahogy. Dolly végtelenül unszimpatikus nőszemély, Maggie ellentmondásos, mert bár többnyire szimpatikus, de ő sem riad vissza egy kis intrikától, hazugságtól, ha az érdekei úgy kívánják.
'Az ifjuság édesmadara' hercegnője….hát ilyet már láttunk sokat….kiöregedett színésznő, aki szereti a fiatal fiúkat…..alkoholt……tele van pénzzel…….OMG…. egy nagy nulla……..
És hát Aranybogárka, aranyoska, butuska :)
Én a magam részéről azt állapítottam meg, hogy T.W. talán hadilábon állhatott a nőkkel, hogy ilyenre festette őket…… vagy tán tényleg ilyenek vagyunk? Bár ha jól meggondolom, a férfi szereplők között még annyi pozitív tulajdonság sincs, mint a nők egyikében-másikában. Merthát milyen is Stanley? Erőszakos, „vadállat”- ahogy Blanche mondja, aki iszik, kártyázik, verekedik. Nem is volt túl szimpatikus egészen addig, míg meg nem láttam Marlon Brando alakítását. Hiába rendes, családszerető Mitch, mégis a 'rosszfiúért' rajongunk :) haj!
Brick sem lopta be magát a szívembe a maga hallgatagságával, az állandó ivászatával, Chance, Archie és Silva is megérik a pénzüket. Mégis, ha magukat a drámákat nézem, annyira életszerű, érdekfeszítő, hogy muszáj szeretni. Nem véletlen, hogy sűrűn műsorra tűzik a színházak.
Jaj, már nagyon hosszú, de még nem ejtettem szót a 'Vajon mit hoz a holnap'-ról. Nekem ez kicsit kilóg a többi közül. Olyan értelemben, hogy ez valahogy lassúbb, csendesebb. Persze nem jelenti azt, hogy unalmas. Csak más. A többi drámájának a témája: alkohol, szexualitás, homoszexualitás, családi viszályok, sőt még a rasszizmus is, ez viszont elvontabb, személytelenebb – nincs is neve a két szereplőnek, csak így, hogy egy, kettő. Egy nő és egy férfi, a magányosságról a szeretetre vágyódásról szól.
Ui:
Még azt hozzá tenném, hogy minden fontosabb szereplő jellemábrázolásában (tehát nemcsak Blance-éban) megismerjük azokat az okokat, melyek a személyiség kialakulásához vezettek, s ettől válnak annyira 'ismerőssé', s kevés kivételtől eltekintve, elfogadhatóvá, szerethetővé, maga a dráma pedig hitelessé.
Az 'Orfeusz alászáll' Lady-ét igazán kár lett volna kihagyni, mert ő egy igazi határozott, céltudatos nő, s hogy mégsem éri el a célját, nem rajta múlik.
(kedvenc könyv)

2 hozzászólás
blackett>!
Tennessee Williams: Drámák

A Macska a forró bádogtetőn fájt nekem. Nem is tudom, hányadik olyan irodalmi mű ez, aminek a végén arra következtetésre jutok, hogy hiába, végső soron mégis mindannyian magányosak vagyunk, akármennyi ember közt is élünk. És soha nincs részünk tiszta és világos megoldásokban. És bár zseniálisnak tartom a szerkesztést, és azt, hogy két lehetséges befejezést is kapunk a történethez, ez tipikusan az a sztori, ahol legszívesebben újra felráncigálnám a függönyt a vastaps után, hogy oké, de aztán mi történt? Persze az valószínűleg tönkretenné az egészet :)

ede>!
Tennessee Williams: Drámák

Eddig bevallom nem szerettem egyáltalán az (észak)amerikai irodalmat, csakhogy én kimondhatom nem mint szépemlékű Horace Engdahl (Irodalmi Nobel Bizottság Zsűri ex- elnök) aki kamikáze szókimondásával a szívembe lopta magát, igazolva láttam magam, azt gondoltam na most aztán megkapták. Most egy aprócskát (de tényleg csak egy hangyányit) rosszul érzem magam. Az amerikai irodalmat továbbra sem szeretem, – egy fecske nem csinál nyarat – de Tennessee Williams ezentúl az egyik kedvencem, és jobban fogom az Atlanti Óceán túlpartjáról repülő fecskéket.

nana1>!
Tennessee Williams: Drámák

Üvegfigurák: még középiskolás koromban láttam a filmet és nem emlékeztem rá, hogy TW drámájának adaptációja. Ez a mű is a kilátástalanságról, egy szebb élet reményéről szól, de itt van is remény, megcsillan a fény a mű végén.
A vágy villamosát már korábban is olvastam, és továbbra is tetszik!!
Macska a forró bádogtetőn szintén középiskolás koromban lépett be először az életembe a film formájában, zseniális szereposztással. És az írásos mű abszurd módon kétféle befejezést is az olvasó elé tár, had válasszon ki-ki ízlése szerint. De egyik sem kecsegtet a boldog véggel. Ennyi önzés, érzéketlenség ritkán van egy alkotásban spoiler
Orfeusz alászáll: Hát itt senki és semminem az, aminek kívülről látszik. Ránézésre fény, pompa, ragyogás, belülről pedig rohad, bűzlik, hazug és átverő. És gonoszok. És nincs senkinek egy őszinte gondolata.
Aranybogár, Vajon mit hoz a holnap?: Hát, ezeket a darabokat inkább hagyjuk. Darabos kiforratlan írások, erőltetett benne az emberi dráma, a feszültség, nem kidolgozottak a szreplök

markiboi>!
Tennessee Williams: Drámák

Végre, lassan 2. hónapja olvasom, de a végére értem. ’64-es kiadást olvastam, bőven volt benne dráma. Legjobban a rövid, egy jelenetes drámák tetszettek, lehet azért, mert azt egy ültő helyben elolvastam, utána a Vágy Villamosai, majd az Amíg összeszoknak és a Macska a forró bádogtetőn követték. A Nyár és a Füst nem tetszett, nem is emlékszem rá nagyon, mit olvastam. A Múlt nyráon, hirtelen c. darabnak pedig az utolsó 5 oldala fogott meg. Összességében 3,5/5, ha gyorsabban el tudtam volna olvasni, kevesebb szünetekkel, lehet jobbra értékelném. Kevés olyan dráma volt, ami igazán megfogott. Ennek ellenére, szívesen ajánlanám.

Etike P>!
Tennessee Williams: Drámák

Persze, az azért túlzás, hogy az egészet olvastam. Kettő olyan darab van benne, amit még nem olvastam. A vágy villamosát még anno olvastam angolszakon, a Macska a forró bádogtetőnhöz meg különféle élmények kötnek. Amiket most jobb is hagyni.

A saját kihívásomhoz olvastam el 3 darabot. Az egyik ebből Aranybogár , egy 19 éves leány öntudatra ébredéséről szól – talán. Hozzáadták egy idősebb, csúf emberhez, testi kapcsolat még nem is volt közöttük. Aztán a férje bűntettbe keveredik, Aranybogár meg ráébred, hogy nagyon nincs jól az élete.

Vajon mit hoz a holnap című darabja sablonszereplőkkel dolgozik. Egy férfi és egy nő. A magányos nő, és a férfi, aki kétségbeesetten, de kitartóan próbál neki udvarolni. Kis egyfelvonásos, tévé- illetve rádiójátéknak szánt elsősorban. De mégis. Annyira mély és annyira Williams.

Akárcsak az Üvegfigurák . A kis testi hibás lány, akit ez frusztrál, és ezért elfelejt élni, az üvegfigurái közötti álomvilágában él évek óta, bátyja, aki már nem bírja a bezártságot, és az anya, aki némiképp zsarnokoskodik a gyerekei fölött, és csak ront a helyzeten azzal, hogy a problémákat még jobban beléjük sulykolja. Azért, a végkicsengés pozitív: van kiút…

Továbbra is nagyon szeretem Williamst, és az itteni maradék két drámára, meg még remélem sok másikra is sor kerül később.

Or_Sheet>!
Tennessee Williams: Drámák

Nem olvastam el az összeset, igazából csak a Vágy villamosa, Macska a forró bágodtetőn, Vajon mit hoz a holnap és Az ifjúság szép madara volt meg a kihívásnak köszönhetően. Kellemes meglepetés volt, s bár a Macska a forró bádogtetőn filmben nagy kedvencem volt, így olvasva teljesen más értelmet nyert.

mamyke>!
Tennessee Williams: Drámák

A vágy villamosa! összeroskadás, magány. ilyesmi.

Andrea10>!
Tennessee Williams: Drámák

Tenneessee Williams az emberek veséjébe látott. A darabjai nem éppen vidámak, de biztos vagyok benne, hogy a szereplőiben sok hasonlóságot fedezhetünk fel önmagunk és a mások között egyaránt, és egy darabig lesz min gondolkodnunk.
A vágy villamosa:
https://konyvoromok.blogspot.com/2018/05/a-vagy-villamosa.html
Üvegfigurák: https://konyvoromok.blogspot.com/2022/12/tennessee-will…

Tündérmaci>!
Tennessee Williams: Drámák

A vágy villamosa vitte nálam a pálmát, de mindegyik drámában voltak nagyon lebilincselő részek. A karakterek összetettek, nem fekete-fehér, jó vagy rossz mesefigurák a hősök, szereplők, áldozatok…
A párbeszédek velősek, tömörek és tökéletesen megadják a történetek hangulatát, színezik a szereplők jellemét. Érdekes, hogy általában soha egyik szereplő sem volt nekem szimpatikus, nem tudtam volna senkivel azonosulni, vagy akár meghatódni, mégis lebilincselő a világ, amit felépít és megjelenít az író.


Népszerű idézetek

B_Tünde P>!

Rózsaszálak! A természet alkotta versek… a természet alkotta versek…

678. oldal

B_Tünde P>!

Azt mondták, szálljak egy villamosra, melynek „Vágy” a neve, aztán szálljak át egy másikra, amelyet „Temető”-nek hívnak, menjek hat megállót, és szálljak le… az „Elysiumi mezők”-nél.

106. oldal

B_Tünde P>!

Micsoda szörnyű gondolat. És milyen igaz. Mint a legtöbb szörnyű gondolat.

385. oldal

Szelén>!

Emlékszel arra a melltűre, amit a mamádnak adtam? Ez volt az utolsó ajándékom, közvetlenül a halála előtt… Tudtam, hogy haldoklik, amikor megvettem neki ezt a melltűt és csak azért vettem meg neki tizenötezer dollárért ezt a melltűt, hogy elhitessem vele, hogy meggyógyul… Amikor rátűztem a hálóingére, szegényke sírni kezdett. Azt mondta, az Isten szerelmére, Boss, mit csináljon egy haldokló nő egy ekkora gyémánttal? Azt mondtam neki, nézd csak meg az árcédulát rajta. Na, mi van azon az árcédulán? Látod ezt az öt számjegyet, az egyest, az ötöst, és mellette azt a három nullát? Édesem, legyen eszed, mondtam neki. Ha haldokolnál, ha bármi esélye volna annak, hogy meghalsz, hát kiadnék tizenöt rongyot egy gyémánt melltűért, csak hogy a szemfödeledre tűzzem? Ha, haha. Ezen az öreg hölgy is nevetni kezdett. És úgy ült fel abban az ágyban, frissen, mint egy kismadár, hálóingén a melltűvel, fogadta a látogatókat egész nap, nevetett és csevegett velük, mellén a gyémánttűvel, és meghalt éjfél előtt, mellén a gyémánttűvel. És egészen a legutolsó percig abban a meggyőződésben élt, hogy nem halhat meg, hiszen a gyémánt melltű annak a bizonyítéka, hogy nem haldoklik.

548-549. oldal, Az ifjúság édes madara (Európa, 2002)

NenaK>!

A hazugság szövevényében élünk. Az egyik kiút belőle az ital, a másik a halál…

Macska a forró bádogtetőn, 312. o., Európa, 2006

Kapcsolódó szócikkek: alkoholizmus · halál
Piintyő>!

STEVE (oszt) Nyerőlap! (Osztás közben elmondja a viccet) Az öreg néger a ház mögött szemet szór a csirkéinek, mikor egyszer csak nagy kárálást hall. Egy szép kis jérce szalad oda a ház túlsó oldaláról, mögötte a kakas.
STANLEY (türelmetlen a hosszú mese miatt) Osszad már!
STEVE De amikor a kakas meglátja, hogy a néger magot szór, lefékez, futni hagyja a tyúkocskát, és gyorsan szedegetni kezdi a magot. Az öreg néger azt mondja: „Uram, teremtőm, add, hogy én sose legyek ilyen éhes!”

A vágy villamosa: 133. oldal

B_Tünde P>!

CAROL: Mert még sokkal jobban meg akarlak ismerni! Szeretnék elmenni veled zengézni ma éjjel.
VAL: Mi az a zengézés?
CAROL: Ja, te nem tudod? Zenegépezés.

395. oldal

B_Tünde P>!

És most arra kérlek, hogy te is tegyél meg nekem egy szívességet. Vigyél ki a Ciprus-dombra a kocsimon. Meghallgatjuk, mit beszélnek a halottak. Mert beszélnek ám. Csivitelnek, mint a madarak a Ciprus-dombon, de mindig csak egy szót mondanak, azt mondják, „élj”, azt mondják „Élj, élj, élj, élj, élj!” Ennyit tanultak, ez az egyetlen tanácsuk… Csak élj…

402. oldal

csillagka>!

AMANDA (könnyedén) Ha egy lánynak nincs érzéke az üzleti pályához, a végén mindig talál egy rendes férjet.

Üvegfigurák, 27. o., Európa, 2006.

Szelén>!

Rájöttem, mi a te bajod! Teneked kisebbrendűségi komplexusod van! Tudod, mi az? Így hívják, ha valaki kevesebbre becsüli magát, mint amennyit ér! Azért értem meg, mert valamikor én is ebben szenvedtem. Igaz, az én esetem nem volt olyan súlyos, mint a tied. Akkor szabadultam meg tőle, mikor szónoklást kezdtem tanulni, képeztem a hangom. Sőt még az is kiderült, hogy érzékem van a természettudományokhoz. Addig én is azt hittem, hogy semmiben nem vagyok jobb az átlagnál! […] Szóval, szerintem ez a te fő bajod. Nem hiszel magadban, mint autonóm személyiségben. Számos megjegyzésed bizonyítja ezt, no és jómagam is megfigyeltem egyet-mást. Például itt a kopogó járásod a gimiben; csak te érezted olyan borzasztónak. Azt mondod, hogy még a tanterembe is rettegtél belépni. És látod, mi lett belőle? Kimaradtál, lemondtál az érettségiről, egy olyan ok miatt, ami lényegében csak a te rögeszméd volt! Van egy apró testi fogyatékosságod, és kész! Jóformán észre se lehet venni! Csak a fantáziád növesztette százszorosára! Tudod, mit tanácsolok én neked? Higgyél abban, hogy valamilyen téren különb vagy a többieknél!

Üvegfigurák, 81-82. old (Európa, 2006)


Hasonló könyvek címkék alapján

Eugene O'Neill: Utazás az éjszakába
Reginald Rose: Tizenkét dühös ember
Kellerwessel Klaus: A 77 fejű herceg éneke
Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman
Egri Lajos: A drámaírás művészete
T. S. Eliot: Versek / Drámák / Macskák könyve
Henrik Ibsen: Babaház
Arthur Phillips: Arthur tragédiája
Robert Brustein: A lázadás színháza I-II.
Eugene O'Neill: Amerikai Elektra