2014-ben egy nemrég bezárt javítóintézet mellett találtak egy titkos temetőt, amelyben megszámlálhatatlan mennyiségű fiatal fiú csontvázzá aszalódott holttestét fedezték fel. Az elkövetkező években sorra derültek ki az intézet viseltes dolgai, ahogy a túlélők elmesélték a saját történeteiket. Colson Whitehead egy fiktív történeten keresztül mutatja be ezt a valószínűleg még csak nem is kirívó kínzóintézetet, amelyben több mint száz éven keresztül teljes generációk életét nyomorították meg. Még azon kevesek is, akik kikerülve többé-kevésbé normális életet tudtak élni, soha nem szabadulhattak ettől a helytől, gyakorlatilag megfosztották őket attól az egyszerű örömtől, hogy hétköznapi emberek legyenek.
Az 1960-as évek Floridájában járunk, ahol a fekete polgárjogi mozgalom sikerei ellenére még teljes erővel tombol a rasszizmus, mert a fehér fiúk még emlékeznek rá, hogyan törték be apáik és nagyapáik az engedetlen rabszolgákat. Bár a fekete gyerekek már középiskolába járhatnak és oda ülhetnek a buszon, ahová csak akarnak, még mindig nem szolgálják ki őket a boltokban és éttermekben, a fehérektől örökölt tankönyvekbe pedig lemoshatatlan tintával rótták bele a büdös nigger dögölj meg és egyéb hasonló feliratokat.
Paradox módon épp egy javítóintézet az, ahol a lehető legkevésbé érzékelhető a rasszizmus. Persze itt is van szegregáció, és a feketék szakadtabb ruhákat kapnak és lepusztultabb épületekben alszanak, de mégis, fekete és fehér között nincs akkora különbség, mint a szabad világban, és ezt kitűnően illusztrálja a félvér, se ide, se oda nem tartozó, ezért a két rassz területe között folyton ide-oda küldözgetett fiú sorsa.
Mielőtt azonban megnyugodnánk, hogy a Nickel valami liberális bentlakásos iskola, ahol bőrszíntől függetlenül faragnak dolgos és serényt embert a rossz útra tévelyedett fiatalkorúakból (ahogy a szórólapokon és a sajtóban olvasható), elemi erővel csap le ránk a kegyetlenségáradat: igazából azért nincs bőrszín szerinti megkülönböztetés, mert a fekete és a fehér fiúk élete pontosan ugyanannyit, azaz nullát ér. Rendszeresek a verések és a szexuális abúzus, és könnyedén agyonvernek bárkit, aki a nevelők levesébe köp, például szökni próbál, megnyer egy megbundázott bokszmeccset vagy levélben tárja fel az intézményesített korrupciót.
Ilyen körülmények közé kerül történetünk főhőse, a szegény, de okos Elwood, aki Martin Luther King idézetein cseperedve mosogatófiúból küzdötte fel magát odáig, hogy nyári egyetemre járhat. Egy fatális véletlen azonban a Nickelbe küldi, ahol életre szóló barátságot köt a csavargó Turnerrel. A regény legszebb pillanataiban az örök idealista Elwood és a szkeptikus Turner világa csap össze, Whitehead remekül mutatja be mindkét oldal érveit és túlélési eszközeit. Kettejük különböző jelleme egyetlen dologban mégis közös: a szabadságvágyban, azaz kijutni a Nickelből, bármi áron.
A Nickel-fiúk megrázó regény, profi munka, mégsem tudok vele maradéktalanul elégedett lenni. Whitehead nagyon jól bánik a szavakkal, zökkenőmentesen váltogatja a javítóintézeti és azt követő eseményekről szóló fejezeteket, és a regény vége kifejezetten okosan felépített. De hiányzik belőle valami, talán a hitelesség, hiszen Whitehead középosztálybeliként felnőve sosem lehetett részese a nincstelenek életének; talán a részletesebb leírások, például hogy milyen szag lehet egy több száz fős hálóteremben; talán a papírízű mellékalakok, például egy tanulatlan fiú is pontosan úgy beszél, mint egy Dickens-regény főhőse. De leginkább a kidolgozottság, ez a maximum kisregény hosszúságú történet minimum kétszer, de inkább háromszor ekkora terjedelemben lenne igazán erős.