Noro  értékelése


>!
Noro 
Michael Moorcock: Corum kardjai

Corum első trilógiája afféle esszenciális kivonata az Örökkévaló Bajnok Multiverzumának, ahogy az az 1960-as és 70-es években kinézett. Megtalálható benne a szerző kard és varázslat történeteinek összes fő eleme: az archetipikus vonakodó hős, akinek az a sorsa, hogy újra meg újra harcba szálljon; a titokzatos társ, aki segíti és irányítja az útján, és általában többet tud a multiverzum működéséről; a káosz és a rend (az itteni fordításban a jog) örök csatája; a valóság különféle síkjainak egymásra hatása; és a minden síkon jelen levő örök város, amelyben a hős megpihenhet. Mindezt a szerző egy olyasféle távolságtartó stílusban adja elő, ami azt sugallja, hogy egy ősi eposzt olvasunk, amelynek csak a lecsupaszított lényege maradt az utókorra. Mindebből következik, hogy Elric vagy Erekose történeteiből többet tudhatunk meg magáról a hősről, de a Corum kardjaiból láthatjuk át a legtisztábban a Moorcock-féle metafizikát, a multiverzum működését. Pedig az legalább olyan fontos, ha érteni akarjuk a szerző életművének ezt a részét.

Moorcock számos különböző hagyomány együtteséből építette fel világát, ebben alapvetően különbözött elődeitől, akik általában csak egy “tiszta forrásból” (például a skandináv mitológiából) alkottak fantasy történeteket. Bár Corum világa a legfelső szinten kelta vonásokat mutat (ezt például a nyelvtörő gael nevek is jelzik), mögötte inkább távol-keleti filozófiák húzódnak. Megjelennek nála a kelta nemes tündérekhez hasonló lények (maga Corum herceg is közéjük tartozik), de mivel nincsenek jellegzetes brit motívumokkal körülvéve, így jóval nehezebb rájuk ismerni. Repülő városaikban pedig már a szanszkrit ősszövegek “isteni járműveire” (vimáná) ismerhetünk. A történet kontextusában ezt az magyarázza, hogy Corum és a Föld tizenöt síkja az emberek álmában (“mabden álom”) él. A káosz isteneitől a különféle varázslatos helyszínekig minden a megvalósult emberi képzelet terméke. Vagyis egy olyan fantasy világ, amely a szó szoros értelmében fantáziavilág, és amelyet halandó lakói formálnak öntudatlanul. Ezt persze a – szintén általuk teremtett – káosz istenei még formálhatóbbá teszik, egyfajta metafizikai visszacsatolási hurokban. A maga idejében alighanem ez lehetett a legbonyolultabb “fantasy kozmológia”, de még mai fejjel sem kezdő motorosoknak való feladat az értelmezése.

(A tizenöt világ egy könnyedebb, színesebb feldolgozása a Sárkány a kardban c. regény hat létsíkja, amely már a 80-as évek uralkodó stílusában íródott.)

A trilógia harmadik részét még bonyolultabbá teszi, hogy Moorcock egyfajta irodalmi összegzést csempészett a történetbe. Minden fontosabb fantasy regényére, de még néhány SF-re is találhatunk benne utalást: megjelenik Elric, Erekose, Yrkoon, Jerry Cornelius, a Runestaff, de még a Gloriána alternatív történelmi Angliája is. Ezek némelyike ráadásul más verzióban, mint ahogy az eredeti művekben szerepelt. Mindez gyakorlatilag feldolgozhatatlan annak, aki csak úgy lekapja a könyvet egy antikvárium polcáról, de igazi csemege a szerző rajongói számára.

A történet maga egy változata a szerző kedvenc témájának: a békében élő hős a káosz és a rend háborújába sodródik, ahol fokozatosan megérti, hogy itt nem a jó és a gonosz, hanem két emberen túli szélsőség között folyik a harc. Corum egy pacifista és dekadens nép egyik legutolsó sarja, akit más hősöknél még jobban megvisel a harcos életmód, akárcsak az a sötét és kegyetlen mágiaforma, amelyet időnként gyakorolni kénytelen. Az előadásmód pedig a Szilmarilokhoz hasonló prózai eposz, ennek minden szikárságával együtt. Szóval semmiképpen nem érdemes itt kezdeni az ismerkedést Moorcock életművével, inkább csak Elric, Hawkmoon és Az örökkévaló bajnok után javasolt elővenni, ha már vevők vagyunk a szerző sajátos világnézetére.

4 hozzászólás

Michael Moorcock: Corum kardjai

Michael Moorcock: Corum kardjai

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

Mikor az istenek is megismerik a félelmet,
mikor a Milliónyi Szféra együtt áll,
mikor a Kutya és a Medve lobogói alatt a kegyetlen Mabdenek elözönlik a Földet,
mikor az ősi Vadhagh népet kiírtották,
Kwll kezével, Rhynn szemével és félelmetes kardjával felfegyverkezve Corum Herceg elindul, hogy bosszút álljon családjáért. Átutazik a Föld tizenöt Síkján, át az időn és a téren, míg végül Tanelorn misztikus városában mindenre megtalálja a választ.

Hirdetés