Marcus értékelése


Marcus>!
Jeremy Crawford – Mike Mearls – Christopher Perkins – Peter Lee – Robert J. Schwalb – Matthew Sernett – Chris Sims – Rodney Thompson – Steve Townshend – James Wyatt: Monster Manual

Furcsán fog hangozni, de ez az a D&D alapkönyv, ami talán a leginkább érdekes lehet nem-D&D-sek, illetve nem-szerepjátékosok számára. Ugyanis a felsorolt és ismertetett szörnyek mára a popkultúra részévé váltak. Egy részük már eleve ismert volt korábbról (orkok, sárkányok, mitológiai lények), de a D&D közvetített róluk egy olyan képet, amely aztán a köztudatba ivódott. Így lett például a goblinból vagy az orkból tucatgonosz. A későbbi játékok és világok ehhez képest próbáltak meg valami újat alkotni (lásd például a World of Warcraft tesztoszteronizált „nemes vadember” orkjait), vagy használták az így kialakított kliséket. A felsorolt teremtmények másik része a D&D alkotóinak agyszüleménye. Ezek néha több, néha kevesebb fantáziáról tanúskodnak, de a geek kultúra mainstreambe való átolvadásával ők is viszonyítási pontok lettek – vagy ha más nem, mémszereplők. (És némelyiknek elég érdekes a keletkezése is, amiről az Art and Arcana oldalain is lehet olvasni.) És mindebben az az érdekes, hogy a szörnyek játékstatisztikái milyen fontos szerepet játszanak az ismertségükben – kit érdekelne például egy harmadik szintű tarrasque?

Egyébként a Monster Manual a három D&D alapkönyv közül az, amelyben azok az alapvető szörnyek és ellenfelek találhatóak meg, amelyekkel a játékos karakterek összeakadhatnak kalandozásaik során. Minden lényhez tartozik egy illusztráció, egy statisztikai blokk, és egy hosszabb vagy rövidebb leírás. Az azonos típusú lények (sárkányok, démonok, ördögök) egy helyen szerepelnek. Az ötödik kiadásra próbáltak érdekességeket behozni a fejlesztők, de ezekről nem annyira tudok nyilatkozni, mivel a korábbi kiadások szörnyleírásait nem ismerem annyira. Mindenesetre vannak érdekes ötletek, nálam például nagyon betalált az ősidőkből itt maradt, halhatatlan és világuralomra törő abolethek népe – kozmikus horror egyetlen oldalon!

Extraként kapunk még egy pár nem-játékos karakterként használható archetípust, valamint a legtöbb világon létező állatot.

Egy-két plusz infót azért elbírtam volna, egyes szörnyeknél sehonnan sem derül ki, hogy mennyien szoktak egyszerre megjelenni, vagy hogy jellemzően milyen éghajlaton élnek. Az AD&D-s Monster Manual-ekben tudtommal még voltak ilyenek is. Néhány furcsaság is van, például olyan, első szintű csapatnak szánt lény, ami mágikus fegyver nélkül elég nehezen legyőzhető. Persze ahogy az egész D&D-re, itt fokozottan igaz, hogy a játék megpróbál univerzális lenni, így aki saját világon játszik, az szánjon egy kis plusz időt az egyediesítésre, illetve a létező szörnyek (varázslatok, osztályok, stb.) megfelelő módon beillesztésére.


Jeremy Crawford – Mike Mearls – Christopher Perkins – Peter Lee – Robert J. Schwalb – Matthew Sernett – Chris Sims – Rodney Thompson – Steve Townshend – James Wyatt: Monster Manual

Jeremy Crawford – Mike Mearls – Christopher Perkins – Peter Lee – Robert J. Schwalb – Matthew Sernett – Chris Sims – Rodney Thompson – Steve Townshend – James Wyatt: Monster Manual

A menagerie of deadly monsters for the world's greatest roleplaying game The Monster Manual presents a horde of classic Dungeons & Dragons creatures, including dragons, giants, mind flayers, and beholders-a monstrous feast for Dungeon Masters ready to challenge their players and populate their adventures. The monsters contained herein are culled from the D&D game's illustrious history, with easy-to-use game statistics and thrilling stories to feed your imagination. The leader in providing contemporary fantasy entertainment, Dungeons & Dragons is the wellspring for the entire modern game industry, digital as well as analog. This newest edition draws from every prior edition to create a universally compelling play experience, and exemplifies the true spirit of a game that holds captive the hearts and minds of millions of players worldwide.
– The second of three core rulebooks, this book details all manner of creatures that characters might encounter over the course of their adventures.
– An essential resource for Dungeon Masters to use in populating any type of challenge they might contrive for their players.
– Created as part of a massive public playtest involving more than 170,000 fans of the game.