Szibériaitigris értékelése


Szibériaitigris>!
Mihail Bulgakov: Acéltorok

Ez most nem tetszett annyira. Nem volt olyan érdekes, mint Bulgakov regényei. Kicsit unalmas volt. Az elbeszélés maga sem olyan magávalragadó, nem kelti fel úgy az érdeklődést. Elképzelhető, hogy ezek a rövid elbeszélések egyszerűen nincsenek olyan gonddal megírva, csak papírra vetette őket az író, ahogy jött. Végülis ez egy ilyen műfaj. De sajnos az eredmény az, hogy nem hagy maradandó élményt. Még legjobban az első novella tetszett. Ami érdekes benne, az a történelmi háttér és az orvos személyes élményei ebben a történelmi korszakban.


Mihail Bulgakov: Acéltorok

Könyvtár
Mihail Bulgakov: Acéltorok

Mikor Mihail Bulgakov elbeszéléseit, tárcanovelláit és karcolatait gyűjtöttük egy kötetbe, arra törekedtünk, hogy az 1989-es, ötkötetes orosz kiadás alapján, ahol szükséges, visszaállítsuk az elbeszélések teljes szövegét, illetve az Egy fiatal orvos feljegyzései című ciklus esetében a novellák sorrendjét. Kötetünk új fordításokat is tartalmaz, amelyeket a tartalomjegyzékben csillaggal jelöltünk. Mindennek eredményeként az Acéltorok című kötetben most jelenik meg először magyarul Mihail Bulgakovnak az 1920-as években íródott összes elbeszélése. A tárcanovellákból és a karcolatokból csupán válogatást közlünk, mivel egyrészt mind a mai napig nincsenek összegyűjtve a különféle álneveken és a különféle újságokban megjelent feuilletonok, másfelől pedig a válogatást meghatározta az írások minősége is, hiszen Bulgakov a szó szoros értelmében megélhetési célból alkotta ezeket a műveket.Bulgakov elbeszélései és kisebb írásai a nagy regények és a színművek árnyékában sem Oroszországban, sem nálunk nem kaptak elegendő figyelmet. Ugyanakkor olyan elbeszélések, mint a magyarul most először megjelenő Rajtaütés vagy Kínai történet felveszik a versenyt a kor legkiválóbb novelláival, mivel rendkívül hitelesen, nagy lélektani pontossággal teremtik meg a kor atmoszféráját, s irányítják rá a figyelmet a forradalom és a polgárháború okozta traumákra. Szatirikus írásai pedig az 1920-as évek orosz szatirikus prózájának egyedülálló darabjai, mivel a személyiség és a valódi értékek védelme nevében leplezik le és teszik nevetségessé a beköszöntő személytelenség és sematizmus korszakát.