cortinadampezzo P értékelése


>!
cortinadampezzo P
Art Spiegelman: A teljes Maus

Vannak olvasmányok, amelyek után nehéz bármit is írni. A Maus ilyen. Hiába a képregény formátum és az antropomorfizált egérként, macskaként, kutyaként ábrázolt szereplők, ez az egyik legsúlyosabb könyv a holokausztról.

Az első kötet részletesen bemutatja az Auschwitzig és Dachauig vezető lépcsőfokokat, kezdve az egyre növekvő antiszemitizmussal, majd a háború kitörése után a német megszállással és a gettók létrejöttével, a rövid történetszálakban is nagyon jól megragadva a zsidó lakosság egyre növekvő félelmét és a gyűlöletpropaganda mindent maga alá gyűrő gépezetét. A második kötet a két koncentrációs tábor ép ésszel szinte felfoghatatlan borzalmairól, és Spiegelman szüleinek, Władeknek és Andziának a megmeneküléséről szól.

A Maus egyik zseniális húzása abban rejlik, hogy embertesttel, de állatfejjel ábrázolja karaktereit. Ez azzal a furcsa kettősséggel jár, hogy ugyan szokatlansága miatt még sokkolóbban hatnak a történtek, de mégis képes arra, hogy egy kicsit eltávolítsa magától az olvasót, hogy tudat alatt arra asszociálhasson, ezek a szereplők csupán egerek és macskák egy képregényben, nem pedig zsidók és nácik a való életben.

Nagyon tetszett még, hogy Spiegelman nem idealizálja apját, hanem súlyos gyengeségeit is bemutatja: hogy mogorva, fösvény és lenézi a fekete bőrszínűeket ("svarcereket"); ahogy egy helyütt írja is: „éppen olyan, mint a zsugori öreg zsidókról készült rasszista karikatúra”. Ez nagyon sokat dob a hitelességen, bár maga Spiegelman szinte belerokkant abba, hogy már-már kényszeresen próbált aprólékos és realisztikus lenni, és ahogyan arra kereste a választ, hogy miért pont a nem túl nemes lelkű apja élte túl a borzalmakat. Többször is előkerül az alkotás nehézsége: Spiegelman szenved attól, hogy a könyvében nevetségessé teszi az apját, illetve bűntudata van, amiért ő nem holokauszttúlélőként ír a holokauszt túléléséről. A negyedik fal áttörése nagyon sokat hozzátesz a Maushoz, és még számos rétege és kiterjedt szimbólumrendszere is van, amelyek örök klasszikussá teszik.

>!
Libri, Budapest, 2018
296 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634333678 · Fordította: Feig András · Illusztrálta: Art Spiegelman

Art Spiegelman: A teljes Maus

Art Spiegelman: A teljes Maus

„Ezek nem emberek!” Ha ez a gyűlölettel átitatott mondat egy állam ideológiájává válik, az minden esetben világméretű tragédiához vezet. A náci Németországban a goebbelsi propaganda elhitette az emberekkel, hogy bizonyos embertársaik alsóbbrendűek, akiket el kell pusztítani.
E szörnyűséges, egész Európát érintő történelmi bűntett áldozatainak állít emléket Art Spiegelman Pulitzer-díjas képregénye, a Maus. A szereplők antropomorf állatok: egérfejű zsidók, macskafejű németek és kutyafejű amerikaiak. Az ő sorsukon keresztül ismerjük meg a holokauszt megrázó eseményeit és következményeit.
A történet gerincét Spiegelman lengyel származású apjának magnószalagra rögzített visszaemlékezései alkotják, így a Maus fikciós, önéletrajzi és dokumentumkötet egyben. Műfajteremtő, egyetemes érvényű irodalmi alkotás egy szégyenletes korszakról, mely nem merülhet feledésbe.

Art Spiegelman képregényrajzoló, -író, szerkesztő. A Maus eredetileg folytatásokban jelent meg az általa alapított Raw magazinban. Bár munkásságát a képregényes közösség már jóval előbb elismerte, a neve azután vált világszerte ismertté, hogy a Maus 1992-ben – a képregény-irodalomban elsőként – Pulitzer-díjat kapott. Az eredetileg két kötetben, majd gyűjteményes formában is megjelent művet azóta több mint 30 nyelvre fordították le.