Flajmer  értékelése


>!
Flajmer 
Art Spiegelman: A teljes Maus

" – Eh! inkább megölném magam semhogy végigcsináljam mindezt…
– Mit? Visszavinni az ételt?
– Nem. Azt amin keresztülment. Csoda, hogy túlélte.
– Aha. De bizonyos értelemben nem élte túl."

Az egyik legnagyobb vétkem volt, hogy – nem találok jobb szót rá, így kénytelen vagyok bevallani – pusztán sznobizmusból nem nyúltam képregényekhez. Azok az én szememben mindig olyan dolgok voltak amiket az amerikai kisgyerekek otthon a Pop Tarts, a Twinkies meg a Mountain Dew mellett olvasnak. Aztán idén elolvastam a Watchment és egy világ fordult meg bennem, most pedig a Maust.
Tök nehéz megítélni ezt a könyvet, hiszen ott van az apuka, aki végtére is ugyan úgy működik még a világégés után is mint vele tették azt a nácik, de a fejében ezek a gondolatok valahogy nem karamboloznak. Annak a bizonyos kakukkos óra fogaskerekeinek a fogai amiről Vonnegut ír és amelyekből néhol le van reszelve egy-egy fog de mégis tökéletesen működik, csak itt ott előre vagy hátra ugrik perceket.De a gépezet működik és átmegy. De végtére is ez egy holokauszt(kép)regény és mint olyan teljesen erős. Hány ilyen regényt vagy filmet lehetett látni az idők során és mégis valamelyik, mindig valahogy máshogy, valamivel többet (vagy kevesebbet) mutat. És végtére is – mint minden háborúnak – ennek is csak vesztesei vannak.
Igazából visszagondolva fogalmam sincs, hogy – mint nekem is és még – sok embernek miért él úgy ez a műfaj a fejében mint valami olcsó lektűrirodalom. Végtére is a tartalom az a tartalomtól függ, a rajzok mellé csak dobnak rajta. És itt nagyon is működik, az antropomorf állatok pedig zseniálisak (a macska kergeti az egeret, akit végül legyőz a kutya). Leonard Bernstein írja a jazzről, hogy míg kialakulása kezdetén csak táncoltak is iszogattak rá az emberek, addig ma már új utakat jár és a legtöbb ember értő füllel hallgatja. Remélem egy ilyesfajta áttörés meg fog történni ezzel a műfajjal és még sok egyébbel is.
A Maus amellett pedig, hogy egy teljes értékű irodalmi alkotás, funkcionálhatna nagyon jó bevezetőnek az irodalomba. Simán el tudnám ezeket képzelni általános vagy középiskolában és ezt még talán el is olvasnák…
Persze ilyen mértékű lépéseknél tudni kéne a létezéséről is.

5 hozzászólás

Art Spiegelman: A teljes Maus

Art Spiegelman: A teljes Maus

„Ezek nem emberek!” Ha ez a gyűlölettel átitatott mondat egy állam ideológiájává válik, az minden esetben világméretű tragédiához vezet. A náci Németországban a goebbelsi propaganda elhitette az emberekkel, hogy bizonyos embertársaik alsóbbrendűek, akiket el kell pusztítani.
E szörnyűséges, egész Európát érintő történelmi bűntett áldozatainak állít emléket Art Spiegelman Pulitzer-díjas képregénye, a Maus. A szereplők antropomorf állatok: egérfejű zsidók, macskafejű németek és kutyafejű amerikaiak. Az ő sorsukon keresztül ismerjük meg a holokauszt megrázó eseményeit és következményeit.
A történet gerincét Spiegelman lengyel származású apjának magnószalagra rögzített visszaemlékezései alkotják, így a Maus fikciós, önéletrajzi és dokumentumkötet egyben. Műfajteremtő, egyetemes érvényű irodalmi alkotás egy szégyenletes korszakról, mely nem merülhet feledésbe.

Art Spiegelman képregényrajzoló, -író, szerkesztő. A Maus eredetileg folytatásokban jelent meg az általa alapított Raw magazinban. Bár munkásságát a képregényes közösség már jóval előbb elismerte, a neve azután vált világszerte ismertté, hogy a Maus 1992-ben – a képregény-irodalomban elsőként – Pulitzer-díjat kapott. Az eredetileg két kötetben, majd gyűjteményes formában is megjelent művet azóta több mint 30 nyelvre fordították le.

Hirdetés