zsidók fogalom
Idézetek
„Önök az elmúlt harminc évben a Siratófalnál állandóan a zsidók és arabok közti békéért imádkoztak – jegyezte meg a BBC egyik riportere. – Milyen érzés ez?” "Mintha a falnak beszélnénk" – válaszolta a jeruzsálemi rabbi.
278. oldal, Utószó
Én a zsidóság kérdését másképpen fogom fel. Számomra ez se nem vér, se nem hitvallás, de még csak nem is kultúra kérdése. Hanem sorsé. A zsidó sors az, ami valakit zsidóvá tesz. Egyszerűbben: zsidó az, akit mások lezsidóznak.
5. oldal, Egy zsidó könyv
Én zsidó vagyok? Hogyhogy zsidó vagyok? Mi az? Sárga vagyok én vagy zöld vagy kék vagy milyen? Éppen olyan testszín vagyok, mint a magyarok. Kinek az ideája volt, hogy én itt zsidó legyek? Nekem bizony isten eszem ágába se volt, hogy zsidó leszek majd, ha megszületek. Itt várt a világon ez a buta meglepetés, mikor itt kiszálltam. Nekem itt zsidónak kell lenni. Miért?
Felfogásom szerint Hitler elhatározása kezdettől fogva az volt, hogy a zsidókat el kell távolítani a bolygónkról. Az szinte érdektelen volt, hogy ezt lemészárlásukkal lehet elérni, vagy úgy, hogy valamilyen zord, lakhatatlan vidékre telepítik őket. Ami hátborzongató, az nem valami ördögi terv, amelyet betű szerint követtek; ilyesmiről szó sem volt. A hátborzongató az a világnézet, amely embereket olyan természetfölötti kollektívaként ír le, amelynek felszámolása etikus tettnek minősül, eltávolításuk módja pedig morálisan indifferens.
250. oldal, Németek, lengyelek, szovjetek, zsidók
Timothy Snyder: Fekete Föld 92% A holokauszt: múlt és fenyegető jövő
A magyar antiszemiták körében gyökeret vert az a teljesen hamis koncepció, hogy a zsidóság és a liberalizmus azonos. Hasamat fogom a nevetéstől. A zsidó tradíciókban a liberalizmus nagyon kis szerepet játszott. Hol voltak a zsidók erőteljesen reprezentálva? Vagy a baloldalon – a szociáldemokratáknál és még többen a kommunistáknál –, vagy a konzervatív oldalon. A jelentős zsidó politikusok, gondolkodók nagy része konzervatív és magyar nacionalista volt. A zsidó liberális ritka, mint a fehér holló. Magyarországon a magyarok voltak a liberálisok. Az egész XIX. századi liberalizmus tősgyökeres magyar liberalizmus Széchenyitől mind a két Eötvösig: Józsefig és Károlyig. A liberalizmust a zsidósággal azonosítani, ebben elmebetegséget, számomra igazán hízelgő elmebetegséget látok, mert nagyon szeretném, ha a zsidó tradíciónak köze lenne a liberalizmushoz – de szomorú szívvel megállapítom, hogy nincsen.
444. oldal
Az asztalon van egy újság, a pápa azt mondta, hogy azért nem lehetnek a nők papok, mert Jézus az apostolokat csak férfiak közül választotta. Azt is lehetne mondani, hogy csak zsidók közül választotta, tehát a katolikus papok csak zsidók lehetnének.
200. oldal, Párbeszéd az Úrral
Makra fekete volt, vadul és tolakodóan fekete, sűrű, erős szálú haja, sötétkreol bőre miatt kisebb korában cigánynak csúfolták a pajtásai, amit a különben békés természetű szelíd gyerek dühkitörésekkel, sőt sírógörccsel fogadott, s minden áldozatra hajlandó lett volna, hogy elnyerje a szerencsés átlagos külsejű fiúk kegyeit, noha tudta, hogy semmi köze a cigányokhoz: anyai nagyapja Zsernica Milán crnagorác, azaz montenegrói születésű volt, aki a közös K. u. K. hadsereg katonájaként került Pestre, majd Lőrincen ragadt, s ő, a legidősebb fiúunoka, Zsernica nagyapára hasonlított, de ezzel sem védekezhetett, mert bár a cigányt lenézték és gúnyolták, mégis valahogy a hazai faunához tartozott, akár a megszokott bolha a szalmazsákban, senki sem érezte idegennek; a montenegrói Milán Zsernica unokáját azonban (ha származását meggondolatlanul hangoztatná), az idegennek kijáró tartózkodás venné körül, s ettől Makra jobban irtózott, mint a leplezetlen megvetéstől. Ez az állapot később, a zsidózások idején rosszabbodott; feltűnő, tehát idegenszerű külseje miatt attól tartott Makra, hogy egyszer még zsidónak nézi valaki, s félt, hogy nem volna képes védekezni ellene, mert előfordult már, hogy hazug váddal szemben nem tudta megvédeni magát (egyszer lopással vádolták, s tudta, hogy a tanító vallatás közben az arcát figyeli, hazudik-e; Makra ártatlan volt, de attól a tudattól, hogy gyanúsítják, és az arckifejezésétől függ, hisznek‑e neki, elvörösödött, szemét lesütötte, és dadogni kezdett), hiába mondaná, hogy nem vagyok zsidó, a szeme közé röhögnének, hazudsz, mondanák, zsidó vagy és kész, s ezért, ha társai zsidóztak, nem mert kedve szerint hallgatni sem, s mértéktartóan bár (nehogy a hangoskodás keverje gyanúba), velük zsidózott maga is.
Mert mi, zsidók, a töprenkedés és szőrszálhasogatás mesterei vagyunk. Gondolj csak a Talmudra! Azért nem tudunk természetes kontaktust teremteni a tehénnel vagy a nővel. Nem tudjuk ugyanolyan nyugodtan szemlélni a tehenet, mint ahogyan ő bennünket szemlél, mert nekünk rögtön az jut eszünkbe, hogy mit mondott Rabbi Akiba a tehénről, és hogy egy másik, későbbi rabbi Berdicsevből miképp értelmezte Akibának a tehénnel és a tehénnek és istennek viszonyával kapcsolatos gondolatait. Kicsit hasonlóképpen vagyunk a nőkkel is.
26. oldal
Rátaláltam Horthy Miklós Adolf Hitlerhez írott egyik levelére
Excellenciás uram!
…annak idején én voltam az első, aki szót emeltem a zsidók destruktív magatartása ellen, és azóta megfelelő intézkedéseket tettem befolyásuk visszaszorítására. […] A zsidók fokozatos kikapcsolására vonatkozó intézkedések folyamatban vannak, s amint meg lesznek teremtve elszállításuk feltételei, ezt végre is fogjuk hajtani.
1943. május 7.
30. oldal