zen fogalom
Idézetek
Egy zen közmondás szerint: „Minden nap érdemes húsz percet meditálni – kivéve akkor, ha nagyon sok a dolgunk – ilyenkor egy órát szánjunk rá!”
121-122. oldal
Szondy Máté: Tudatos változás 78% Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?
A zennek nagyon egyszerű és közvetlen a tanítási stílusa. A zen azt jelenti, hogy ha meg akarod érteni, mi a görögdinnye, akkor kezedbe veszel egy görögdinnyét, fogsz egy kést, és felvágod vele. Ezután szádba veszel egy darabot – hamm! Tiéd tapasztalás. Se szavak, se beszéd, se könyvek, se tanulás nem juttathatnak el erre a pontra. Még ha száz könyvet olvasnál is a görögdinnyéről, és száz előadást hallgatnál meg róla, nem tanítanának annyit, mint egyetlen harapás.
31. oldal - A Buddhizmus
– […] Ön mosolyog, parancsnok?
– Valószínűleg pusztán a fény világította meg sajátos szögben az arcomat, uram.
– Parancsnok, én mindig is tekintettel szoktam lenni az önben mélyen gyökerező tekintélyellenességre.
– Uram?
– Úgy tűnik, e vonását sikerült annak ellenére megőriznie, hogy immár ön is tekintélynek számít.
– Uram?
– Ez gyakorlatilag már zen.
420. oldal (Delta Vision, 2010)
– Mi volt a neved, mielőtt elneveztek téged?
– Hát ez egy rohadtul zen kérdés, nem gondolod?
212. oldal, Egy teljes élet – Harmadik fejezet: Egy teljes élet
Neil Gaiman: Death – Halál 94% Teljes gyűjtemény
A zen nem oldja meg a problémákat, nem elégíti ki, és nem fojtja el a vágyakat – átéli. Nem az emberi természet tökéletesítése a célja, hanem megtapasztalása. Ha igent mondunk, az igennel járó szenvedést kapjuk, ha nemet, a nemmel járót. A szenvedés ott vár ránk mindig, ahova menekülünk előle. Nem a visszautasítás szabadít meg, hanem a teljes befogadás. A zen elfogadja azt, ami van. Légy önmagad, ne az, aminek hiszed magad, vagy ami lenni szeretnél, sem pedig az, aminek látszani akarsz mások szemében, vagy aminek mások tartanak. Mi valóságosabb, a problémáid, vagy te magad?
13. oldal, Bevezetés
Terebess Gábor (szerk.): Folyik a híd 88% Zen/csan buddhista anekdotakincs
Itt az ideje, hogy röviden bemutassak egy olyan szereplőt, „akivel” nagyon gyakran találkozol majd a következő 8 hétben: a kalandozó elmét. Furcsamód a kalandozó elme lesz a meditálásod legnagyobb kerékkötője, ugyanakkor ő segít téged a sikerhez vezető útra. Akár most kezded, akár újrakezded a meditációt, nagy esély van rá – úgy száz százalék –, hogy meditáció közben ki leszel téve a gondolatok folytonos, kontrollálhatatlannak tűnő áradatának.
A zen meditációs hagyományban ezt úgy mondják, hogy „figyelni a vízesést” – az elmédből zúduló Niagarát. John Newton barátom, ezt „kognitív spamnek” hívja.
29. oldal
A japán és a kínai nyelv tud olyan jelentésárnyalatokat kifejezni, amiket mi elképzelni is nehezen tudunk. Ilyen pl. maga a csan/zen szó: névszó is, egyben ige is, mégpedig tárgyatlan, még lélektanilag is! Ezt úgy kell elképzelni, hogy elmélkedni [meditálni], de nem valamiről. Ilyet európai ésszel nehéz felfogni.
103. oldal
Közmegítélés szerint jóléti társadalomról beszélünk, ha az emberek igényeit könnyű kielégíteni. Szeretünk ugyan abban a hitben tetszelegni, hogy e boldog állapot elérése az ipari civilizáció kimagasló eredménye, jóllehet ez a vadászó és gyűjtögető emberekre sokkal inkább igaz, bár róluk jobbára csak a néprajzkutatók tudnak. A „könnyen kielégíthető igények” kétféleképpen érthető: vagy úgy, hogy sokat termelünk, vagy úgy, hogy kordában tartjuk kívánságainkat, s ennek megfelelően két út vezet a jóléthez. […] A zen szemléletmódot követve példátlan anyagi bőségben élhetünk, noha az életszínvonal alacsony szinten marad.
214. oldal