XVI. század időpont

Michael Baigent – Richard Leigh: Az inkvizíció
Johan Huizinga: A középkor alkonya
Szent-Györgyi Albert: Az őrült majom
Tevan Andor: A könyv évezredes útja
Tuba Zoltán: Vízinövények
Erika Cheetham: Nostradamus próféciái
Owen Chadwick: A reformáció
Bács Gyula: Jugoszlávia
Klaniczay Gábor (szerk.): Európa ezer éve: a középkor I-II.
Pusztay Sándor: Kurtizánok, kerítők, kalandorok – Erkölcstelen történetek
François Trassard (szerk.): Magánélet a kínai császárok korában
Kiss-Béry Miklós: II. Ulászló, II. Lajos és I. (Szapolyai) János
H. A. Diederiks – J. Th. Lindblad – D. J. Noordam – G. C. Quispel – B. M. A. de Vries – P. H. H. Vries: Nyugat-európai gazdaság- és társadalomtörténet
Csányi László: Bejártam Tolnát-Baranyát
Ian Hancock: Mi vagyunk a romani nép
Czibulya Ferenc: Bolgárkertészet magyar földön
Font Márta: Oroszország, Ukrajna, Rusz
Eckhart Ferenc: Magyar alkotmány- és jogtörténet
Grzegorz Górny: Gyilkosság és orvostudomány
Marcus Rosenlund: Az időjárás és a történelem
Judith Clancy: Kyoto City of Zen

Idézetek

marianngabriella P>!

In the late 16th century, the tea master, Sen-no-Rikyu, started to refine the art of making tea into a ceremony, stipulating that all who entered his tea- house were equals to share in the pleasure of a simple bowl of whisked powdered green tea. This was a revolutionary idea, since Japanese society was rigidly classbound.

Zen Buddhism and the Tea Ceremony

Judith Clancy: Kyoto City of Zen Visiting the Heritage Sites of Japan's Ancient Capital

Kapcsolódó szócikkek: XVI. század
Chöpp >!

A 16. és 17. századi nagy boszorkányüldözés mintegy 35 ezer ember életébe kerül, Skandináviában ebből nagyjából 2000 az áldozat. Többségük nő, gyakran szegény özvegy, de ez nem mindenütt igaz.

240. oldal Európa legnagyobb és legszomorúbb pillanata

Kapcsolódó szócikkek: Skandinávia · XVI. század
szuzii>!

Tolna, mai a XVI. században egybekapcsolódott Baranya nevével. A népi játékos ritmikus szólás toronyát-boronyát emleget, de mögötte egészen más rejtőzik; a „Tolnát-Baranyát bejárni” mondás rövidült meg így, s azt jelentette, hogy aki bejárta ezt a vidéket, csak okos ember lehet, miután a Mohács utáni időkben itt voltak a török által megszállt országrész legjelesebb iskolái.

24

Kapcsolódó szócikkek: Baranya megye · Szekszárd · Tolna megye · XVI. század
Carmilla >!

A könyv táblájának anyaga hosszú időn keresztül a fa volt, s csak a XVI. században köttette kiadványait Aldus Manutius papírlemezbe. E szokás eredetét valószínűleg keleten kell keresnünk. A fatáblákat a középkorban bőrrel vagy pergamennel vonták be.

31. fejezet - Rövid szemle a könyvkötés területén

Kapcsolódó szócikkek: könyv · XVI. század
Amalaschwinta>!

A régi történelmi időkből való szájhagyományok, feljegyzések, leírások szerint a zöldségtermesztésről a XVI. századtól kezdve vannak írásos adatok.
Az elmúlt századokban még elenyésző volt a zöldségtermesztés Magyarországon, leginkább a papok és a szerzetesek termeltek zöldségféléket (babot, borsót, lencsét, gyökeret, sárgarépát, káposztát, burgonyát) a kolostorkertekben, de öntözés nélkül, szárazon.
A XIII. században már többféle zöldséget ösmertek, de a grófok, a bárók főúri kastélyainak kertjeiben termesztették, és csak azokat, amelyeket nem kellett öntözni.
Ezt a termesztésmódot hívják száraz termesztésnek, száraz kertészetnek. A zöldségek öntözés nélkül, a talaj nedvességétől fejlődnek, nőnek meg.

Kapcsolódó szócikkek: XIII. század · XVI. század
Baki P>!

Amint a 15. század átadta a helyét az utána következő 16.-nak, Jézus visszatért.

(első mondat)

Kapcsolódó szócikkek: XV. század · XVI. század
M_Milán>!

A XVI. század elején a nyugati egyház minden fontos személyisége reformációért kiáltott.

9

Kapcsolódó szócikkek: XVI. század
KingucK P>!

Az új német-római császár III. Frigyes fia, Miksa lett, aki ha akart, beleszólhatott a magyar politikába is viszonyokba is. A 15. és 16. század fordulóján volt egy sajátos „Jagelló-Európa”.

"Dobzse László" és a parasztháború - 19.o.

Kapcsolódó szócikkek: I. Miksa · III. Frigyes · Jagelló-ház · XV. század · XVI. század
M_Milán>!

A XV. században a földesúr allódiuma még a falvak megművelt földterület 30-35%-át tette ki. A földesúr kezében tehát igen nagy gazdasági hatalom összpontosult. Ezenkívül pedig a parasztok j ogait nem szavatolták olyan mértékben, mint mondjuk Franciaországban. A „cens”, amit a francia parasztnak kellett fizetnie, a XVI. század elején még elég jelentéktelen volt.
A francia paraszt „de facto” tulajdonos volt. Az angol földműves helyzete sokkal sanyarúbb volt. Az úrbéres jobbágyok (copyholderek) földjére a törvényszékek mindig is elismerték a földesúr jogát.

81

Kapcsolódó szócikkek: XV. század · XVI. század
Araragat_Kasztór_Polüdeukész >!

Cselekményleírást tartalmazó szöveg

A XVI. században hatalmas változásnak kellett bekövetkeznie az
emberi gondolkodásban, mert egy napon egy kétkedő fiatalember felment
a pisai ferde torony tetejére, felvitt két követ, egy kicsit és egy nagyot, és
megkérte a barátait: figyeljék meg, hogy a két egyszerre ledobott kő közül
melyik ér először földet. Ez az ember – Galileo Galilei – nemcsak értelme
tökéletességében kételkedett, hanem érzékszerveiben is. Ez késztette arra,
hogy távcsövet készítsen. Felfedezte a Jupiter holdjait, melyeket előtte
még ember sohasem látott, bizonyítva ezzel, hogy a világegyetem nem
csupán az ember kedvére és gyönyörűségére jött létre. Az emberi
értelemnek ezt az újjászületését ma „reneszánsz” néven foglaljuk össze.
Galileo volt az első látnokok egyike. Őt követte nemsokára Kepler,
Leeuwenhoek és sokan mások, akik mértek, megfigyeltek, számoltak:
felépítették a klasszikus tudományt, melynek csúcsára Newton, Darwin és
Pasteur ért fel.
Ez a klasszikus tudomány az ember által ismert világgal foglalkozott,
azzal, amelybe az ember beleszületett, amelyhez alkalmazkodni próbált,
amelyben élt. Ennek megfelelően ez a tudomány nem hozott minőségileg
újat az emberi életbe, pusztán a környezet belső összefüggéseit tisztázta.
Óriási hatása volt az emberi gondolkodásra, törvénnyel és renddel
helyettesítette be az isteni szeszélyt, először fogalmazta meg, hol él az
ember és mi is az ember valójában.
Az ókori tudomány nem változtatta meg az emberi életet. A
klasszikus tudomány – néhány évszázadnyi lappangás után – a XIX.
században elvezetett az ipari forradalomhoz, amely nagyot lendített az
emberiség életszínvonalán. Lendített rajta, de nem hozott minőségileg
újat. A tűt már évezredekkel ezelőtt ismerték, a varrógép csak gyorsabban
és jobban tudott varrni. Hasonlóképpen a vasút – a „vasparipa” – csupán
lekörözte a lovat, és kényelmesebbé tette az utazást. A halálozási
arányszám csökkent, az élelmiszeres árutermelés növekedett, és új
társadalmi osztály született, az ipari munkásság, de a világ képe
egészében változatlan maradt.

Kapcsolódó szócikkek: Galileo Galilei · Jupiter (bolygó) · XVI. század