valószínűség fogalom
Idézetek
Fermat és Pascal felfedezte a szerencsejátékokat ténylegesen mozgató szabályokat, s e szabályok birtokában a játékosok tökéletes játék- és fogadó stratégiákat dolgozhatnak ki. Ezek a valószínűségi összefüggések azóta számos más helyzetre is használatosak, a tőzsdespekulációktól kezdve a nukleáris balesetek valószínűségének becsléséig. Pascalnak meggyőződése volt, hogy ezzel az elmélettel az istenhitet is megindokolhatja. Állítása szerint „a fogadáskor a játékos által érzett izgalom a nyerhető pénzösszegnek és a nyerés valószínűségének a szorzatával egyenlő”. Az örök boldogság lehetséges értéke – folytatta az érvelést – végtelenül nagy, s ha erkölcsös életet élünk, mennybe jutásunk valószínűsége, bármily kicsi legyen is, véges érték. Következésképpen, Pascal definíciója szerint, a vallás végtelen nagy izgalommal járó játék, és érdemes játszani, mert végtelen díj és véges valószínűség szorzata végtelen.
47. oldal, 2. fejezet - A rejtvénykészítő (Park, 1999)
[…] az ésszerűtlenségek néha nem is azok, mert valószínű, hogy valószínűtlen is történhetik.
65. oldal, XXV (Magyar Helikon, 1974)
A matematikai Wahrscheinlichkeit komolyabb a szellemek hangjánál.
107. oldal
Az elektron bizonyos valószínűséggel az egyik, ugyanekkora valószínűséggel pedig a másik lyukon halad át, miközben a valószínűségek interferenciája a képernyőn létrehozza a diffrakciós mintát. Ha azonban menet közben észleljük az elektront, akkor egyszerre csak egy helyen lehet, ami megváltoztatja a jövőbeli viselkedését kifejező valószínűségi mintázatot – ezen adott elektron esetében tehát már nyilvánvalóvá válik, melyik lyukon ment át. Ha viszont senki nem figyel oda, akkor maga a természet nem tudja, pontosan melyik lyukon megy keresztül az elektron.
161. oldal - 8, fejezet - Valószínűség és bizonytalanság
John Gribbin: Schrödinger macskája 90% Kvantumfizika és valóság
A bíró túlontúl jogászi elme, semhogy ítéleteit az értelemtől és a tudománytól tenné függővé; hiszen az értelem és a tudomány következtetései körül örök viták zajlanak. Határozatait és ítéleteit dogmákra és hagyományokra alapítja, így aztán tekintélyük vetekszik az Egyház parancsolataival. Kánoni ítéleteket hoz. Ezt úgy értem, hogy bizonyos számú megszentelt kánonból vonatolja ki őket. A tanúvallomásokat például nem a valószínűség és az emberi igazság elmosódott és csalóka jegyei szerint osztályozza, hanem szinte szervi, állandó, kézzel fogható jegyek szerint.
Na már most, az évek során kénytelen voltam levonni a következtetést, hogy az ünnepségek zöme nem működik. Minél körültekintőbben terveznek meg egy emlékezetesnek szánt eseményt, annál nagyobb valószínűséggel fogja elmosni a híg jószándék fakó árja. Karácsonyokat, születésnapokat, díjátadó ceremóniákat és esküvőket emészt fel egyfelől a tervezés és a készülődés, másfelől a rendrakás, és szinte mintha soha meg sem történtek volna… Nem tudom mi lehet a probléma, azon kívül, hogy az egész emberi faj alkalmatlan arra, hogy a mának éljen, és hogy egyetemlegesen képtelenek vagyunk előre belátni, hogy egy pohár itallal a kezünkben álldogálni soha nem lesz valami nagyszerű dolog.
330. oldal
Én elsősorban azt vettem át, amit Szókratésznél megfigyeltem: saját véleményemet nem mondom ki, csak eloszlatom mások tévedéseit, és minden beszélgetés alkalmával azt igyekszem megállapítani, hogy mi látszik legvalószínűbbnek.
207. oldal, Ötödik könyv - Az erény magában is elegendő a boldog élethez (Allprint, 2004)