úrvacsora esemény
Idézetek
– A tisztelendő úr haragszik rád, mert nem vetted be az urvacsorát. Én kimentettelek és azt mondtam, hogy nem jöhettél, mert nagyon sok a dolgod. Ne hidd, hogy ő rossz ember. Olyan, mint a méhkas. Kivülről rút, de belül tele van mézzel. […]
Második fejezet (Magyar Elektronikus Könyvtárért Egyesület, 2013)
Az első lutheri gyülekezetekben az úrvacsorát szájba és térdelve fogadták, mivel Luther nem tagadta a valóságos jelenlétet. Ellenben Zwingli és Kálvin, valamint követőik tagadták a valóságos jelenlétet, ezért már a XVI. században bevezették a kézzel és állva történő úrvacsorához járulást.
„Az volt a szokás, hogy az úrvacsora vételéhez egyenesen állva, járva közeledtek.”
Ugyanezt a gyakorlatot figyelhetjük meg a genfi kálvinista gyülekezetben:
„Általában járva és felegyenesedve vették az úrvacsorát. A nép az oltárasztal előtt állt, és saját kezével vette magához a színeket.”
A holland kálvinista egyház néhány zsinata a XVI. és XVII. században kifejezetten megtiltotta, hogy az úrvacsorához térdelve járuljanak.
„Az első időkben a nép az imádság alatt letérdelt és az úrvacsorát is térdelve vette, ezt azonban egyes zsinatok megtiltották, hogy minden gyanút eloszlassanak afelől, hogy a kenyeret szabad volna imádni.”
Tehát a második évezred keresztényeinek tudatában (legyenek azok akár katolikusok, akár protestánsok) az áldozás külső formája – állva vagy térdelve – egyáltalán nem volt jelentéktelen szempont.
71-72. oldal
Athanasius Schneider: Dominus est Egy közép-ázsiai püspök gondolatai a szentáldozásról
Azok az erők, amelyek Franciaországban a forradalom alatt hatalomra jutottak, olyan harcot indítottak Isten és szent Igéje ellen, amilyet a világ addig még nem látott. Isten imádatát a nemzetgyűlés megtiltotta. A Bibliákat összeszedték, és a gúny minden lehetséges kifejezése közepette nyilvánosan elégették. Isten törvényét a sárba taposták. A bibliai szertartásokat eltörölték. A heti nyugalomnapot megszüntették, és helyette minden tizedik napon Istent káromolva tivornyáztak. Tilos volt keresztelni és úrvacsorát osztani. A temetőkön jól láthatóan kiplakátozták, hogy a halál örökké tartó alvás.
190. oldal, A két "tanú" jövendölése
A zenehallgatás olyan, mint az úrvacsora – magunkhoz vesszük a testét, a húsát, megízleljük a zeneszerző vérét.
259. oldal
Varga Bálint András: Zenészekkel – zenéről Beszélgetések világhírű muzsikusokkal
Annus, a filozófus testvérem mind mondja: a föld fog tégedet meggyógyítani, Rózsika. Nem az imádság, nem hogy kapsz fizetést s munkát a kórházban, hanem hogy szépen lehajolsz a pirihagymához s a friss salátához. Mert az az Úr legszentebb szava, mind ezt mondogatja nekem. Hogy az Úr a növények nyelvén beszél az emberekhez, mert azzal eteti az embereket, te csak beszélgessél az Úr szavaival a kertben. Nem is jár templomba ez az Annus, a gyerekek se, az ura se, csak ha nagy ünnep van, vesznek Úrvacsorát.
Eleonóra könyve
Tompa Andrea: Omerta 87% Hallgatások könyve
Apu elakadt. Meghúzta poharát, de le nem vette a szemét a lelkészről, úgy mondta tovább:
-Fürkész szemű presbiterednek pedig utóbb meg kell vallania , hogy mikor az úrvacsora osztásában segédkezett és zsúrkenyérkockákkal meg dobozból öntött szőlőlével járta a padsorokat, egyetlen örömét a gyülekezet csinosabb hölgytagjainak szemlére tett térdében lelte.El nem gondolhatod, doktorom, mennyire tüntetnek a térdükkel némelyek. Maga is elhiheti, Delphine, – S egy pillantást vetett Mrs. Taliaferro hámozott krumplinál fehérebb arcára.
145.