tér fogalom
Idézetek
…most, amikor szemem már alig tudja kibetűzni írásomat, a halálomra készülök, alig néhány mérföldre a hatszögtől, amelyben születtem. halálom után lesznek majd könyörületes kezek, melyek áthajítanak a korláton; a levegő feneketlen mélysége lesz a sírom; testem hosszan merül alá, hogy végül elrohadjon és szétoszoljék a végtelen zuhanás örvénylő szelében. Én azt állítom, hogy a
könyvtár végtelen. az idealisták azzal érvelnek, hogy a hatszögletes termek az abszolút tér szükségszerű formái, vagy legalábbis a mi térszemléletünké. Úgy vélik, hogy háromszög vagy ötszög alakú terem elképzelhetetlen. (a misztikusok azt állítják, hogy az eksztázisban egy kerek szobát látnak, egyetlen hatalmas, kerek könyvvel, amelynek egybefüggő gerince körben borítja a falat, ám vallomások gyanús, szavaik homályosak. ez a kör alakú könyv: isten.) elég, ha itt felidézem a klasszikus mondást: a könyvtár olyan gömb, amelynek középpontja bármelyik hatszög, és kerülete felfoghatatlan.
Jorge Luis Borges: Körkörös romok 88% Fantasztikus novellák
…a tér […] elsősorban nem a geometria vagy a fizika, hanem a poétika tárgya. A szó eredeti értelmében vett poézisről, azaz megalkotásról van szó. A tér olyasvalami, amit meg kell teremteni – pontosabban ami a folytonos teremtődés állapotában van. A tér nem semleges tartály, amit különféle létezők feltöltenek, hanem eleve azáltal jön létre, hogy van, ami vagy aki feltölti. A tér azáltal születik meg, hogy saját helyzetünket a világban térbelinek érzékeljük.
Kant jogosan vetette fel, hogy soha nem tudjuk elképzelni azt, hogy nem létezik tér. Ehhez persze hozzá kell tenni azt is, hogy ugyanígy azt sem tudjuk elképzelni, hogy nem vagyunk, nem létezünk. A tér valamiképpen összefügg azzal, hogy vagyunk, hogy van testünk, s hogy a legnagyobb igyekezettel sem tudunk kívül helyezkedni sem a téren, sem a testünkön. Egyfelől az érzékelésünk „felelős” azért, hogy a teret egyáltalán térként tudjuk érzékelni. Másfelől viszont ez mégsem mondható pusztán belső élménynek, hiszen mégiscsak létezik, rajtunk kívül is, túl a gondolatainkon, a testünkön. A tér nem külső „tárgy”, de nem is belső élmény, írja Heidegger az építés, a lakás és a gondolkodás egybefüggéséről írott tanulmányában. A térnek úgy vagyunk részesei, hogy közben rálátásunk is van. A tér mintegy visszagörbül önmagába…
A Láthatatlan Egyetem belülről sokkal nagyobb volt, mint kívülről. A több ezer évnek köszönhetően, amely alatt a gyakorlati mágia világszerte legkiválóbb művelőinek otthonaként szolgált – egy olyan világban, ahol a dimenziók egyébként is többnyire esetlegesnek számítottak –, az Egyetem a tér olyan szegletein is rendelkezett épületszárnyakkal, ahol még térnek sem lett volna szabad lennie.
[…]
Így hát felébresztették a Rejtélyes Építészet és Origamitérképészet Professzorát, bemutatták a Főrektornak, aki addig soha életében nem figyelt még fel rá, majd a Professzor előhalászott egy térképet az Egyetemről, amelyet legalábbis a következő néhány napra érvényesnek lehetett tekinteni, és ami úgy nézett ki, mint egy közvetlenül a robbanás előtt álló krizantém.
42-43. oldal
Az étteremben a vacsora közepén álljunk meg, és hallgassuk meg a csendet. Néha egy lassú belégzés után, megtartva egy kicsit, kibocsátjuk a légzést a középső csatornán át, ki a koronán. Ez segíthet eljutni a tér hiányának érzéseitől a teresség tapasztalásáig.
103. oldal, Az öt csakra és az öt Cá Lung gyakorlat (Bioenergetic, 2020)
Tenzin Wangyal: A szakrális test felébresztése A légzés és mozgás tibeti jógája
Kádár nem így akarta, de lényegében önnön imázsának lenullázásával teremtett politikai teret Grósz Károlynak.
119. oldal