Szent Ágoston személy

Stephen Hawking: Az idő rövid története
Umberto Eco: Baudolino
Piotr Kłodkowski: A Kelet csodálatos zamata
Feldmár András: Feldmár mesél
Antoine-François Prévost: Manon Lescaut és des Grieux lovag története
Borisz Akunyin: Török csel
Helmuth von Glasenapp: Az öt világvallás
Jostein Gaarder: Vita brevis
Judith C. Brown: Szemérmetlen cselekedetek
I. R. Grigulevics: Az inkvizíció története
Székács Vera (szerk.): Huszadik századi latin-amerikai novellák
Carol Natsis – Meryl Potter (szerk.): Misztikus történetek gyűjteménye
Oláh Tamás (szerk.): Fejezetek a szexualitás történetéből
Nyíri Tamás: Alapvető etika
A Katolikus Egyház Katekizmusa
Hankiss Elemér – Lengyel László: Kétszög – Idegen világban? / A távol közelében
Paul Johnson: A reneszánsz
Nyerges Ágnes: Mai fiatalok?
Roger testvér: Benned a szív békessége
George Gordon Noël Byron: Byron válogatott művei I-II.
Ungvári Tamás: A halhatatlanság enciklopédiája
Leszek Kołakowski: Mit kérdeznek tőlünk a nagy filozófusok?
Szendi Gábor: Párbajok nélkül
XVI. Benedek pápa: Spe salvi
Csányi Vilmos: A tökéletesség illata
Timothy Radcliffe: Új dalt énekeljetek
Kicsi Sándor András: Kihalt nyelvek, eltűnt népek
Laczkó Sándor (szerk.): A szerelem
Wunibald Müller: Élni fog szívetek
Jhumpa Lahiri: Mélyföld
Nemeshegyi Péter: Isten éltető jóságában
II. János Pál pápa: Veritatis Splendor
Joseph Ratzinger: Isten közel van hozzánk
Eileen Cook: Címlapsztori
Irvin D. Yalom: Szemben a nappal
Athanasius Schneider: Katolikus Egyház, merre tartasz?
Pilinszky János: Esszék, cikkek
Barsi Balázs – Telek Péter-Pál: Új Magasság és Mélység I-II.
Bartus László: Fesz lesz
Moldova György: Az utolsó töltény 13.
Feldmár András – Tóth László: Nem Szentírás!
!

Hippói Szent Ágoston, Augustinus, Aurelius Augustinus (Thagaste, Észak-Afrika, 354. november 13. – Hippo Regius, 430. augusztus 28.) hippói püspök, egyházatya, filozófus. Az észak-afrikai Thagastéből származó Aurelius Augustinus az egyik legbefolyásosabb nyugati egyházatya. Vele kezdődik a filozófia antropológiai fordulata. Viszonylag későn, hosszú vívódás után, harminckét éves korában keresztelkedett meg és tért vissza szülőföldjére, ahol először pappá majd 395-ben püspökké szentelték. Anyja Szent Mónika volt.

Bővebben: http://hu.wikipedia.org/wiki/Hipp%C3%B3i_Szent_%C3%81goston

!

Szent Ágoston (Antonello da Messina festménye)

!

Szent Ágoston ábrázolása a Nürnbergi Krónikában

!

Szent Ágoston egy 6. századi freskón (Laterán, Róma)


Idézetek

Cicu>!

Szent Ágostonnak volt egy gondolata, amellyel nem tudok rokonszenvezni. Ő azt hangoztatta, hogy az embernek csak az Istent szabad „élvezni” (latinul: frui), az evilági dolgokat nem, azokat csak „használni” (uti) szabad, ha az élethez nélkülözhetetlenek. Ezzel szemben én azt gondolom, hogy az evilági dolgokat nagyon is szabad élvezni. Az Isten csodálatos ajándékait miért ne élvezhetnénk? Rómában az egyik kispap kollégám azt mondta például, hogy úgy kellene ennünk, hogy ne is érezzük az ételek ízét. Elképzelni sem tudom, hogy tehetnénk ilyet! Nehogy megpróbálja valaki! Egyes aszkéták, valamikor régen, hamut meg más oda nem illő dolgokat szórtak az ételükbe, hogy elrontsák az ízét. Pedig amikor egy jó almát, egy körtét, vagy pláne, egy jó kupica pálinkát kap az ember, hogyne élvezné azok zamatát, illatát, ízét?

43. oldal (9. Örüljünk Isten ajándékainak)

Nemeshegyi Péter: Isten éltető jóságában Találkozás a jezsuita lelkiség gyökereivel

Kapcsolódó szócikkek: Szent Ágoston
Lélle P>!

A sztoikusok (például Khrüszipposz, Zénón, Cicero és Marcus Aurelius) azt hirdették, hogy megtanulni helyesen élni annyit tesz, mint megtanulni helyesen meghalni, és fordítva: tudni jól meghalni annyi, mint tudni jól élni. Cicero szerint „a bölcselkedés a halál iskolája”. Szent Ágoston azt írta: „Csak a halállal való szembesüléskor születik meg az ember igazi énje.” Sok középkori szerzetes tartott koponyát a cellájában, hogy gondolatait a halandóságra és a belőle nyert tanításokra irányítsa, s így helyes életet éljen. Montaigne azt tanácsolta, az író dolgozószobája temetőre nézzen, hogy elméje élesen működjön. A nagy írók, filozófusok évezredeken át hasonló gondolatok sorát vetették papírra, arra emlékeztetve, hogy jóllehet a halál fizikai értelemben megsemmisít, a halál tudata megmenti az embert.

34. oldal, 2. fejezet - A megvilágosító élmény (Park, 2018)

Irvin D. Yalom: Szemben a nappal A haláltól való rettegés legyőzése

bolondgomba I>!

Ahogy Szent Ágoston mondja: „A világ egy nyitott könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el.”

35. oldal, A turista küldetése (Typotex, 2008)

Kapcsolódó szócikkek: megismerés · Szent Ágoston · utazás · világ
1 hozzászólás
Chöpp >!

Az ember kitalálta az időt, és boldogtalan miatta. Az idő nem dolog – mondta Heidegger. Szent Ágoston szerint se létezik idő, hiszen nem lehet mérni azt, ami elmúlt, vagy ami még el sem jött, vagy a jelent, aminek nincs kiterjedése. Ha ez számít valamit a nagy nevek mellett: én is azt gondolom, hogy visszaélünk az időélménnyel. A múlt semmi más, mint egy metafora, szinte nem is használjuk más kontextusban, csak valami szomorú, gyászos, traumatikus dologgal kapcsolatban. Még a szép időkre emlékezve is az a végső szomorkás konklúzió, hogy elmúlt, soha nem jön vissza már.

193. oldal

Kapcsolódó szócikkek: idő · Martin Heidegger · Szent Ágoston
Véda P>!

Ami elraktározódik az emlékezetben, élesen különbözik attól, amire szándékosan emlékezünk, mondotta Szent Ágoston.

184. oldal

Kapcsolódó szócikkek: emlék · emlékezet · Szent Ágoston
dokijano >!

Mint majd látni fogjuk, az idő fogalmának nincs értelme a Világegyetem keletkezése előtt. Erre Szent Ágoston mutatott rá először. Arra a kérdésre, hogy mit tett Isten, mielőtt megteremtette volna a világmindenséget, Ágoston nem azt felelte: a Poklot készítette az ilyen kérdések kiagyalóinak. Ehelyett kifejtette, hogy az idő az Isten által teremtett Világegyetem sajátsága, s a Világegyetem létrejötte előtt nem létezett.

21. oldal, 1. fejezet - Milyennek látjuk a Világegyetemet? (Akkord, 2004)

Kapcsolódó szócikkek: idő · pokol · Szent Ágoston · világegyetem, univerzum
sophie P>!

Amiképpen Szent Ágoston vallotta: ha nem kérdezik meg tőlem, mi az idő, akkor tudom, mi az; de ha kérdezik, akkor „nescio”, nem tudom.

7. oldal

Kapcsolódó szócikkek: idő · Szent Ágoston
2 hozzászólás
Morpheus>!

Martin Heidegger… írta… Hannah Arendtnek…: „szerelmesnek lenni egyenlő a legautentikusabb létezésbe vonva lenni. Amo, vagyis volo ut sis, mondta egyszer Ágoston: szeretlek – azt akarom, hogy az legyél, ami vagy.”

361. oldal, Kovács Gábor: Hannah Arendt és a világ szeretete

Kapcsolódó szócikkek: Hannah Arendt · Martin Heidegger · Szent Ágoston · szerelem
sophie P>!

     Szerinted nincs lehetőség az őszinteségre? Az önmagunkkal való szigorú számvetésre?
    Ki tudja mi az igazság a leghíresebb, legőszintébbnek hitt, legdrámaibb önéletleírásokban – Ágoston vagy Rousseau, Baudelaire vagy Dosztojevszkij önvallomásaiban? Mennyi bennük az önmentő szépítés és az öngyötrő csúnyítás? Képes volt-e valaha valaki szemrebbenés nélkül, tekintete eltakarása nélkül belenézni önnön lényének s létének mélységeibe? Talán még Nietzsche vagy Freud se volt erre képes. Oidipusz pedig inkább megvakította magát. S ha ez így van, akkor mit várhatunk náluk minden bizonnyal erőtlenebb s gyávább mindennapi emberi magunktól? Nem tudom, van-e bennünk elegendő erő s bátorság a viviszekcióra, önmagunk eleven boncolására.

10. oldal (Lengyel László kérdezi Hankiss Elemért)

Lunemorte P>!

Az egyik első teológus, aki megindokolta az erőszak alkalmazásának szükségességét, egészen az eretnekek fizikai megsemmisítéséig, „az egyház doktora”, Ágoston (354-430) volt, a korai hűbériség legkiemelkedőbb keresztény teológusa. Az egyház szentté avatta, s mindmáig vitathatatlan teológiai tekintélyként tiszteli.

Kapcsolódó szócikkek: Szent Ágoston
2 hozzászólás