nyelvtanulás fogalom
Idézetek
Ha nem tanulsz nyelveket, karfiolpüré lesz az agyadból.
412. oldal (Európa, 2018)
A nyelvtanulás várható sikerét egyszerű egyenlet fejezi ki:
Ráfordított idő + érdeklődés = eredmény.
Lomb Kató: Így tanulok nyelveket 89% Egy tizenhat nyelvű tolmács feljegyzései
A nyelv épületének négy nagy terme van. Lakójának csak az mondhatja magát, aki mindegyikbe bejáratos, aki mind a négy készséget – beszéd és megértés, írás és olvasás – elsajátította. Annak, aki e termekbe be kíván hatolni, nem kisebb, csak hétköznapibb akadályokat kell leküzdeni, mint a mitológia hőseinek. Akár Odüsszeusznak, neki is le kell győznie a „megint nem jut eszembe” küklopszát és ellen kell állnia a „jó műsor megy a tévében” sziréndalának.
A hasonlat mégsem pontos. A cseles görögöt ugyanis csak a cél – a hazatérés vágya – tette képessé a megpróbáltatások leküzdésére. A nyelvtanulóknak viszont már maga az utazás is meghozza a maga örömeit. Az út felfelé visz: minden megmászott hágó után tágul, szépül a láthatár. Ha értelmesen, átgondoltan kezeljük a feladatot, akkor nem összeszorított foggal űzött vadászat lesz a tanulás, hanem felnőtt értelmünket kielégítő szellemi torna. Többek között azért is tanuljunk nyelveket, mert nyelvet tanulni jó.
Mi a nyelv?
Lomb Kató: Így tanulok nyelveket 89% Egy tizenhat nyelvű tolmács feljegyzései
Bél Mátyás tudatos nyelvpedagógusi szemléletére utal, hogy nem bízza a véletlenre a tanulás sikerességét: a bevezetőben elmondja, hogy nincs általánosan megfelelő recept, sőt megkülönbözteti a nők és a férfiak számára követendő módszert. A férfiak számára mélyebb alapozást tart fontosnak, a nőknek ezzel szemben a grammatikai alapok megtanulása után az anyanyelvű beszélővel való folyamatos társalgást javasolja. Az olvasást, majd a fordítást csak azután ajánlja, hogy szóban már kellő nyelvi biztonságra sikerült szert tenniük.
38. oldal - Hegedűs Rita – Nádor Orsolya – Pelcz Katalin: Tallózás régi magyar nyelvtanainkban. Néhány kiemelkedő magyar grammatikánk – a nyelvtanár szemével. A Nyelvmester.
Hegedűs Rita – Nádor Orsolya (szerk.): Magyar nyelvmester A magyar mint idegen nyelv – Hungarológiai alapismeretek
Többek között azért is tanuljunk nyelveket, mert nyelvet tanulni jó.
Lomb Kató: Így tanulok nyelveket 89% Egy tizenhat nyelvű tolmács feljegyzései
De makacsság is munkált bennem: csak azért is megtanulok kínaiul, hiába hiszik, hogy mint vajkuozsen úgysem leszek képes rá. Régi hagyománya van Kínában ennek a szemléletnek; az 1800-as évek elején még törvény tiltotta, hogy kínaiak külföldieket tanítsanak az anyanyelvükre. Voltak, akiket börtönbe vetettek, sőt kivégeztek azért, mert angol fiatalokat kínaiul tanítottak. Különösen megragadott ez a mozzanat; elgondolkodtam, vajon a történelem folyamán hány nyelv vált tiltott gyümölccsé a kívülállók számára?
Peter Hessler: Két év Kínában 91% A Jangce partján
A diákokat is kutatóknak tekintem. Minél magasabb szinten szeretnének elsajátítani egy nyelvet, annál jobb és önállóbb kutatókká kell válniuk. A diákoknak három nagyon fontos dologra van szükségük: egyrészt megfigyelőképességre, másrészt képesnek kell lenniük helyes következtetések levonására a rendelkezésre álló adatok alapján, harmadrészt pedig képesnek kell lenniük intelligens találgatásra.
15. oldal - Bevezetés