nőgyűlölet fogalom
Idézetek
A nőgyűlölet ugyanazt a szerepet játssza a tálib mozgalomban, mint az antiszemitizmus a nácizmusban: ez ideológiájuk alapja. Mihelyst a tálibok Kandahartól délre és Kabultól északra megszilárdították uralmukat, a nőket módszeresen kiszorították a közéletből. A törvényerejű rendeletek – a német zsidók ellen hozott Nürnbergi Törvények nőgyűlölő megfelelői – hosszú sora tiltotta meg a nőknek, hogy dolgozzanak, iskolába járjanak, férfi orvoshoz menjenek, ékszert viseljenek, arcukat fessék, hogy férfi kísérő nélkül menjenek ki a házból. És burkát kellett viselniük, mely teljesen elfedi a nő testét, csak a szemeknél levő keskeny nyílás enged be némi fényt ebbe a mozgó sírboltba. A televíziót betiltották, ahogy a zenét, a táncot és a szórakozás minden más formáját is. A rádió imádságokat mormolt a Koránból, és megszorítások meg rendeletek véget nem érő sorát, mint például azt, hogy: "A közszállítás külön autóbuszokat biztosít a férfiak és külön a nők számára… Nőknek és lányoknak tilos színes ruhát viselniük a csador alatt… Nő nem mehet férfiszabóhoz. Lányoknak tilos fiatalemberekkel szóbaállniuk. A törvény megszegése a törvényszegő felek azonnali összeházasítását vonja maga után. Nőknek tilos megszólalniuk a nyilvánosság előtt, mert hangjuk felizgatná a férfiakat. Eljegyzett lányoknak még az esküvői előkészületek idején is tilos kozmetikai szalonokba menni… A kereskedőknek tilos a női alsóneműk árusítása.
A férfiakat sem hagyták békén. Kötelező volt szakállt növeszteniük és turbánt vagy fehér fejkendőt hordaniuk. Senki nem mutogathatott fényképeket, és nem engedhette, hogy lefényképezzék, még esküvőn vagy hasonló ünnepi alkalmakon sem. Fütyülni törvényellenes volt. A tálibok még a fütyülős főzőedények betiltására is találtak igazolást a Koránban. A törvények szó szerinti értelmezése őrületté fajult.
276.
A nőgyűlölő attól fél, hogy függetlenül a nő alárendeltségétől, az erősebb nála.
47. oldal
Kaari Utrio: Éva lányai 87% Az európai nő története
Sok ember, elsősorban férfiak utálják a macskákat, az ellenérzések okaként gyakran valami homályos nőgyűlöletféle fogalmazódik meg: titokzatosság, álnokság, a macska csak a házhoz ragaszkodik, nem az emberhez, bezzeg a kutya, satöbbi, satöbbi.
132. oldal
Nézzék el nekem, de az a véleményem, hogy az ilyen szkepticizmus a nőgyűlölet egy formája. Mert csak egy nőgyűlölő bizonygatná, hogy a nők szentek vagy csábítók, szüzek vagy szajhák. Pedig egy nő, vagy akár egy férfi is, lehet mindkettő, a múzsa egyszerre lehet a lélek és a test szeretője.
A történelem a férfiak története volt (és nagyjából az is maradt), annak története, hogy hogyan hatottak a férfiak az őket körülvevő világra, valamennyi – vallási, politikai, katonai, társadalmi, filozófiai, gazdasági, művészi és tudományos – vonatozásban. Számos feminista a patriarchális társadalom nőket félreseprő vagy mellőző termékének tekinti a történelmet, melynek során a különböző korokban különböző formában nyilvánult meg a nőgyűlölet. Egyesek szerint, amit történelemnek nevezünk, valójában nem más, mint a patriarchális rend története, ideológiája a nőgyűlölet, egy hiedelmekből és eszmékből szőtt rendszer, melynek célja, hogy magyarázatot adjon a férfiak uralmára a nők felett.
Sajnos a nőgyűlölet legkeményebb ellenzői gyakran a legkeményebb férfigyűlölők. A feministák joggal kérik, hogy gondoljuk újra a nőkkel kapcsolatos kifejezéseket, mint például „bébi”, „bula”, „luvnya” vagy „öreglány”, ám ők a legelsők, akik tuskónak, gyökérnek, perverznek, macsónak, erőszaktevőnek, nőfalónak hívják a férfiakat. És ha egy férfi tiltakozik ez ellen, máris ő a lekvár, a nyúlbéla, a kispöcsű vagy a nőgyűlölő.
Warren Farrell: Miért nem értik a nők, amit a férfiak nem mondanak ki Avagy ki védi meg a férfiakat?
A nők gyűlölete azonban nem csak a szalafizmus sajátja. Nem is
kizárólag szaúdi jelenség, nem egy gazdag, elszigetelt sivatag undok
különcködése. Az iszlám nőgyűlölet lángja fényesen ragyog az egész
régióban – most sokkal inkább, mint azelőtt.
Mona Eltahawy: A fátyol fogságában 80% Szexuális forradalmat az iszlám világban
Ki tudja, miért, a nőgyűlölet a tizenkilencedik század végének divatos életérzése volt. Különösen a társadalom felsőbb köreiben és a művészek között volt „sikk” nőgyűlölőnek lenni.
232. oldal, Egyikük - vagy egyik sem?, Montague John Druitt (Unicus, 2014)
Csere Péter: Hasfelmetsző Jack Egy sorozatgyilkos fantomképe
A nőgyűlölő olyasvalaki, aki az első jöttmentbe beleszeret.
614. oldal, Renard (Magvető, 1959)