Mohamed személy

Gárdonyi Géza: Egri csillagok
Stefan Zweig: Sakknovella
Ayaan Hirsi Ali: A hitetlen
Lion Feuchtwanger: A toledói zsidó nő
Jean Sasson: A fátyol mögött
Joachim Gnilka: Biblia és Korán
Goldziher Ignác: Előadások az iszlámról
Mika Waltari: Mikael Hakim I-II.
Horváth Viktor: Török tükör
Forrai György: Eszter királyi ágyban
Carol Natsis – Meryl Potter (szerk.): Misztikus történetek gyűjteménye
Mario Vargas Llosa: A lehetetlen kísértése
Halldór Kiljan Laxness: Izlandi pör
Nick Middleton: Extrém kalandok a selyemúton
Thomas Laqueur: A testet öltött nem
Oswald Spengler: A nyugat alkonya I-II.
Pál József – Vajda György Mihály: A világirodalom története évszámokban
Makai György: Allah és gyermekei
Avvakum protopópa – Jepifanyij szerzetes: Avvakum protopópa önéletírása / Jepifanyij szerzetes önéletírása
Nudzsúd Ali – Delphine Minoui: Nudzsúd vagyok, 10 éves elvált asszony
Farhad Daftary: Aszaszin legendák
John Green: Alaska nyomában
Osman Nuri Topbaş: A Kegyelem prófétája, Mohamed
Fedezd fel az iszlámot!
Az iszlám halottaskönyve
Stefan Zweig: Égő titok / Sakknovella
Román József: Mohamed élete
Jonathan Swift: Szatírák
Simon Griver: Izrael
Simon Róbert: Etűdök a halálról
Hermann Rainer: Az Iszlám Állam
Albert Y. Hsu: Hátrahagyottak
Iványi Tamás: A szúfi nagymester, Ibn ʻArabī
Alberto Vázquez-Figueroa: Tuareg
Lawrence Anthony – Graham Spence: Babilon bárkája
Carole Hillenbrand: Az Iszlám
Sabatina James: Apám a halálomat akarja
Mathias Énard: Zóna
Sabatina James: Eurábia
Arundhati Roy: A Felhőtlen Boldogság Minisztériuma
Brock Yates: Enzo Ferrari
Sayfo Omar: Allah tágas földje
Geert Wilders: Halállistán
Slavoj Žižek: A kettős zsarolás ellen
Douglas Murray: Európa furcsa halála
China Miéville: A város és a város között
Steven D'Souza – Diana Renner: A nemcselekvés
Marjane Satrapi: Persepolis
Szondy Máté: Tudatos változás
Michel Houellebecq: Intervenciók 2020

Idézetek

Kuszma>!

Az európai muszlim közösség (ami szerencsésen túllépett a fundamentalizmuson) eközben egy paradox kínos helyzettel találja szemben magát. Noha van számos keresztény és muszlim liberális, akik egymással szemben nagyon toleránsak, az egyetlen politikai erő, ami nem fokozza le másodrendű állampolgárokká a muszlimokat, és amely teret enged vallási identitásuk kibontakoztatására, azok az „istentelen” ateista liberálisok. Azok pedig, akik társadalmi-vallási gyakorlatukhoz a legközelebb állnak, keresztény tükörképeik, és – ennek ellenére – a legfőbb politikai ellenfeleik. A paradoxon az, hogy egyetlen igazi szövetségeseik a kifejezés szabadságával való szolidaritásból, újranyomtatták a Mohamed-karikatúrákat.

32. oldal

Slavoj Žižek: A kettős zsarolás ellen Menekültek, terror és egyéb gondok felebarátainkkal

Kapcsolódó szócikkek: Mohamed
Qedrák P>!

A Próféta macskás volt. Meggyőződésem, hogy Mohamed – béke legyen vele – elsősorban a kedvencei érdekében minősítette tisztátalan állatoknak a kutyákat, ezzel száműzve őket a muszlimok városaiból, megteremtve a macskák mennyországát.

87. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Mohamed
4 hozzászólás
Kuszma>!

Szúra 29,46 egy helyén, ami Mohamed híveinek zsidókkal és keresztényekkel (az Írás embereivel) folytatott vitáiról szól, ezt olvassuk: „És ne szállj perbe az Írás népével csak úgy, ahogy az a legjobb – kivéve azokkal, akik vétkesek közöttük! És mondjátok: »Hiszünk abban, ami (mint kinyilatkoztatás) leküldetett hozzánk és hozzátok! A mi Istenünk és a ti Istenetek egy. Mi alávetjük magunkat neki (abban az értelemben, hogy egy és ugyanaz).«”

83. oldal

Joachim Gnilka: Biblia és Korán Ami összeköti és ami elválasztja őket

Kapcsolódó szócikkek: keresztény · Mohamed · zsidók
3 hozzászólás
Barbár >!

Ha egy muszlimmal, egy zsidóval vagy akár egy protestánssal beszélgetsz, mindig meg fogja tudni magyarázni, miért az ő vallásában van az igazság, miért Mohamed a próféta, Jézus miért nem Isten, és Mária miért nem szűz. Valahogy olybá tűnik az egész, mintha kizárólag a katolikusoknak kéne mentegetőzniük azért, mert náluk van az igazság. […] Úgy tűnik, a katolikusok egy dolgot nagyon jól megjegyeztek Jézus tanításaiból: hogy oda kell tartanunk a másik orcánkat is.

316-317. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Jézus Krisztus · Mohamed
Carmilla >!

Az iszlámban az öngyilkosságért örök kárhozat jár. „Mohamed kijelentette, hogy az az ember, aki öngyilkosságot követ el, nem juthat a mennybe, hanem a pokolra kerül, ahol újra és újra megismétli majd halálát okozó tettét.”

135. oldal, Az öngyilkosság a megbocsáthatatlan bűn? (Harmat, 2015)

Albert Y. Hsu: Hátrahagyottak Gyász az öngyilkosság után

Kapcsolódó szócikkek: iszlám · kárhozat · Mohamed · öngyilkosság
8 hozzászólás
Coralie>!

Az iszlám népek közül egyedül a tuaregek követik hűen Mohamed tanait, a nemek egyenlőségét hirdetik, asszonyaik – szemben a férfiakkal – soha nem takarják el fátyollal az arcukat, házasságkötésig teljes szabadságot élveznek, tetteikről nem tartoznak elszámolással sem a szüleiknek, sem jövendőbeli férjüknek, akit általában érzelmeik alapján választanak maguknak.
A sivatagban híres esemény az Ahal, a tuaregek által rendezett „nőtlenek és hajadonok” ünnepe, amikor fiúk és lányok összegyűlnek a tűznél, együtt vacsoráznak, történeteket mesélnek, játszanak az egyhúros imzadon, és hajnalig együtt táncolnak. Ilyenkor a nők fogják a férfiak kezét, és jelet rajzolnak a tenyerükbe, aminek a jelentését egyedül a népük ismeri, és többnyire arra utalnak vele, milyen típusú szerelmi aktusban kívánnak részesülni aznap éjjel.
Aztán minden pár eltűnik a sötétben, hogy a dűnék puha homokjára terített fehér gandurahon kielégítsék a férfiak tenyerébe rajzolt vágyaikat.
Egy hagyománytisztelő arab esetében, aki kényes a leendő felesége szüzességére és a lánya becsületére, egy ehhez hasonló szokás kimeríti a botrány fogalmát. Abdul ismer olyan országokat – ilyen például Arábia és Líbia, sőt a saját hazájának bizonyos régiói is –, ahol sokkal kevesebbért is megkövezik vagy levágják a vétkes fejét.
Az imohagok azonban a mohamedán terjeszkedés kezdetétől fogva, amikor a vallási fanatizmus merevebb és szigorúbb volt, megvédték asszonyaik jogát a szexhez, a tetszés szerinti öltözködéshez, illetve hogy családi ügyekben hallassák a hangjukat.

224. oldal

Alberto Vázquez-Figueroa: Tuareg A szerelem és becsület harcosa

Kapcsolódó szócikkek: iszlám · Líbia · Mohamed · tuaregek
Bogas>!

Egy tizenkilencedik században urdu nyelven íródott, hölgyeknek szóló útmutatóban, amely szilárdan a galénoszi elvekre épül, Mohamed prófétát nevezik meg a példamutató nőket felsoroló lista legelső helyén.

Új Mandátum, 2002, 27.

Thomas Laqueur: A testet öltött nem Test és nemiség a görögöktől Freudig

Kapcsolódó szócikkek: Mohamed
Kuszma>!

A Koránban az Isten és ember közötti szakadék még azáltal is kifejezésre jut, hogy nem veszi át a Bibliának azon elképzelését, hogy az ember Isten képmása. Bár a bibliai teremtéstörténet a Koránban tovább él, hiányzik belőle az a kifejezés, melyet a teremtő Isten Ter 1,26 szerint az ember teremtésekor mondott: „Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá” (vö. 1,27). Mohamed ezt következetesen kihagyja: Isten nem léphet ki elszigeteltségéből.

94. oldal

Joachim Gnilka: Biblia és Korán Ami összeköti és ami elválasztja őket

Kapcsolódó szócikkek: Isten · Korán · Mohamed
1 hozzászólás
Carmilla >!

Mohamed kapcsán feljegyezték, hogy egyik paradicsombéli látogatására készülve több járművet is felajánlottak felfelé vezető útjára, például tüzes szekeret, szárnyas lovat és csillagkupét, ő azonban mindegyiket visszautasította, ugyanis kizárólag a saját szamara hátán volt hajlandó a mennybe menni.

108. oldal, Értekezés a lélek mechanikus vezérléséről... (Scolar, 2012)

Kapcsolódó szócikkek: Mohamed · szamár
Lunemorte P>!

Ahogyan a Korán keresztény elemei (nagyrészt az apokrif hagyományok, illetve a keleti kereszténységben szórványos herezisek csatornáin) eljutottak Mohamedhez, úgy a keleti gnoszticizmus néhány elemét is megtalálhatjuk nála. Mohamed mindenfélét felhasznált, amivel ismeretségi körében felületes kapcsolatba került, s amit többnyire a rendszeresség mellőzésével dolgozott fel.

29. oldal, Mohamed és az iszlám

Kapcsolódó szócikkek: gnoszticizmus · iszlám · Korán · Mohamed