Máriapócs helyszín
Idézetek
Leírhatatlan zsibongó élet hullámzott a pócsi bazilika körül.
Búcsújárók ezrei, térden, imádkozva, énekelve, a földet csókolva, zászlók, gyertyák, keresztek tarka sokasága, mézeskalácsosok méz szagu bódéjai, ide-oda siető papok – hosszu szakállal, ha oroszok, borotvált ajakkal, ha katholikusok voltak – a koldúsok rémes hada, kik nyomorukból kereskedést űzve, a nem „hivatalos” szegényre megvetéssel néztek.
Volt itt az emberiség minden fajtájából, ott a tiszta áhitat, az egyszerü szivjóság a legelvetemültebb lelki sülyedés mellett, a gyermek, kit élte kezdetén hoztak ide, hogy áldás szálljon többi napjaira, az aggastyán, ki utóljára jött el, hogy áldást vigyen magával titokteljes végső útjára, és sok-sok élvezetre vágyó nyugtalan szív, melyeknek örömük telt a hang- és szín-zűrzavarban, a zsibongó lázas változó életben.
68. oldal - Miter menyasszonya
Állunk egymás előtt, törölgetem a vizes kezem a rövidnadrágomba, ő meg úgy bámul rám, mintha a máriapócsi könnyező Madonna tüzet kért volna tőle.
74. oldal
Csepelyi Adrienn: Belemenés 87% Futball és egyéb társművészetek
– Na hallod, téged sem visznek szentképnek Máriapócsra.
229. oldal
Lévai Balázs: Beállás 80% Ponyvarákenrol
A hivatalos díszlet történelmi drapériái között, Szent István koronája és a magyar alkotmány árnyékában látható volt a királytalan királyság kiskirályainak fellengzős panoptikuma: látható volt a kormányzó, admirálisi egyenruhájában, fehér lovon, a magas rangú papok, zászlósurak, államférfiak, s lefele, az állomásfőnökig, a magyar állami és hivatalos rendtartás különböző, tetszetős egyenruhába bújtatott alkalmazottai: a miniszter, a főispán, a tűzoltó-főparancsnok. Ezek a nagy egyéniságek állongtak a kirakatban, tekintélyt és tiszteletet követelő magatartással, mint a máriapócsi búcsún a fából faragott, tarkára pingált helyi szentek, melyeket áhítattal bámul a hívő tömeg.
58. oldal
E ködön keresztül élesen hatott át egy sugár ezüstös tisztasága. Egy nagy ezüst koronáról jött, mely a csoda-kép felett lebegett, Koriatovics herczeg ajándéka, ki e templomot is építtette.
A kép maga, muszka szokás szerint, a közfal ajtaja felett volt felfüggesztve, magasan a templom közepébe: egy fára festett megbarnult Madonna, a byzanci alakok és a byzanci felfogás szenvedélytelt merevségével.
Majdnem megható tehetetlen merevség, ijesztő lekötött szenvedélylyel.
Még jobban kitűntek mindezen vonások az által, hogy a Madonnára és karjaiban levő kis Megváltóra arannyal áttört nehéz damaszt palást volt feladva, nyakába egy kincseket érő ékszer, tíz sor rendkívüli nagyságu és szépségü keleti gyöngyökből.
Az ablakból jóformán csak a mandulavágásu nagy sötét szemek látszottak, legalább csak ezek tűntek fel titokteljes, megmagyarázhatatlan kifejezésükkel.
Az a kép, mely ezreket vonzott magához, ezreket megvígasztalt, melyhez ezrek áhítata, kétségbeesett kérelme szállt fel, mintha visszalehelné mindazt az áhitatot, kétségbeesést és vígaszt, mely őtet századok óta környezte. Bűbájos varázslat vette körül: az eszményesítés varázsa.
70. oldal - Miter menyasszonya